Hop til indhold

At sluge kameler .................


a9
 Share

Recommended Posts

Nu bliver jeg altså nød til at spørge... Ved du om det er en genetisk fejl eller ej?

 

For den måde du har skrevet det på, så synes jeg ikke, at det lyder som om, det er en genetisk fejl. Og hvis det bare er en skade, som er sket på grund af et eller andet uheld og det derfor ikke har noget med hendes gener at gøre, så ville det da være en skam ikke at avle på hende, hvis hun viser sig 100% perfekt ellers - og du selvfølgelig har lysten :blink:

 

Men igen, det kan også være mig, der har misforstået noget :mrgreen: Enlighten me, please :engel:

 

Sådan som jeg har forstået det, og jeg kan jo have forstået det forkert, det ér trods alt set før :shock::genert: (i så fald skal Tante lige komme på banen :shock:)

 

Nå, som jeg forstod kiropraktoren (Marianna Bendixen), så skyldes Jackis flapører en "fødselsskade" - eller det er arbejdsteorien :neutral:. Teorien er, at hun er første fødte i kuldet (hvilket desværre ikke kan bekræftes 100% af opdrætter, da mor Malik tog r*ven på opdrætter, og fødte 3-4 dage før tiden).

 

Ved at være første fødte hvalp (og af en første gangs fødende) har Jacki skulle udvide fødselskanalen, hvilket har givet en skade på issen (Atlas) og i/på ørerne, der har hæmmet blodcirkulationen, skaden på Atlas blev reguleret af kiropraktoren.

 

Skaden i/på ørerne skulle jeg prøve at rette op ved at give hende ører massage dagligt for at få gang i blodcirkulationen, hvilket skulle fremme brusk væksten, hvilket skulle give "stritører" - det er forsøgt i 2 mdr. med begrænset resultat, derfor nu tapen :???:

 

Der ér dog en lille risiko for, at fejlen er genetisk :( - og i så fald vil jeg ikke risikere at give den fejl videre :neutral: Som Tante skriver, er det at snyde til skade for racen :neutral: og da jeg er af den mening, at avl skal foretages under hensyn til racens bedste, så udelukker det desværre Jacki fra at indgå i avl :(

 

Sikke en smøre - håber det er skrevet nogenlunde forståeligt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sådan som jeg har forstået det, og jeg kan jo have forstået det forkert, det ér trods alt set før :shock::genert: (i så fald skal Tante lige komme på banen :shock:)

 

Nå, som jeg forstod kiropraktoren (Marianna Bendixen), så skyldes Jackis flapører en "fødselsskade" - eller det er arbejdsteorien :neutral:. Teorien er, at hun er første fødte i kuldet (hvilket desværre ikke kan bekræftes 100% af opdrætter, da mor Malik tog r*ven på opdrætter, og fødte 3-4 dage før tiden).

 

Ved at være første fødte hvalp (og af en første gangs fødende) har Jacki skulle udvide fødselskanalen, hvilket har givet en skade på issen (Atlas) og i/på ørerne, der har hæmmet blodcirkulationen, skaden på Atlas blev reguleret af kiropraktoren.

 

Skaden i/på ørerne skulle jeg prøve at rette op ved at give hende ører massage dagligt for at få gang i blodcirkulationen, hvilket skulle fremme brusk væksten, hvilket skulle give "stritører" - det er forsøgt i 2 mdr. med begrænset resultat, derfor nu tapen :???:

 

Der ér dog en lille risiko for, at fejlen er genetisk :( - og i så fald vil jeg ikke risikere at give den fejl videre :neutral: Som Tante skriver, er det at snyde til skade for racen :neutral: og da jeg er af den mening, at avl skal foretages under hensyn til racens bedste, så udelukker det desværre Jacki fra at indgå i avl :(

 

Sikke en smøre - håber det er skrevet nogenlunde forståeligt :oops:

 

Øv, hvor ærgeligt :(

 

Så kan jeg godt se pointen, selvom det er drønærgeligt... Og så kun en kosmetisk fejl...

 

Ih, altså, hvor er det bare uheldigt..!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor ærgeligt :(

 

Så kan jeg godt se pointen, selvom det er drønærgeligt... Og så kun en kosmetisk fejl...

 

Ih, altså, hvor er det bare uheldigt..!

 

Det ér lidt træls, ja :( men på den lyse side undgår jeg den 20 km. lange cykeltur, som indgår i en UdHoldenhedsPrøve (UHP), og som er obligatorisk for en avlskåring :shock: bare endnu et bevis for at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ér lidt træls, ja :( men på den lyse side undgår jeg den 20 km. lange cykeltur, som indgår i en UdHoldenhedsPrøve (UHP), og som er obligatorisk for en avlskåring :shock: bare endnu et bevis for at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget :mrgreen:

 

Puha, ja :shock: Even the thought makes me shiver :scared:

 

:blink:

 

Ej, seriøst, det er sq meget, men egentlig fornuftigt nok, at de har sat det, som et af kravende - skønt det ikke er obligatorisk for en avlsgodkendelse..

Link til indlæg
Del på andre sites

De bløde ører er også delvist genetiske. Inden at grundlaget for den schæferhund vi har i dag, blev lagt, så fandtes der to typer af schæferen... Den nordtyske og sydtyske. Den nordtyske var lille, kraftig, skarp og hurtig, pelsen kort med kraftig underuld, og farven var oftest grå, ørerne var strittende.

Den sydtyske derimod var større, roligere og tungere. Den havde noget længere pels, og oftest bløde ører.

Det er disse to typer der har dannet den/de to typer schæfere vi kender i dag... Og man avlede så vidt muligt det langpelsede og de bløde ører ud af racen - men disse "fejl" forekommer dog stadig - det er levnet fra de gamle dage ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De bløde ører er også delvist genetiske. Inden at grundlaget for den schæferhund vi har i dag, blev lagt, så fandtes der to typer af schæferen... Den nordtyske og sydtyske. Den nordtyske var lille, kraftig, skarp og hurtig, pelsen kort med kraftig underuld, og farven var oftest grå, ørerne var strittende.

Den sydtyske derimod var større, roligere og tungere. Den havde noget længere pels, og oftest bløde ører.

Det er disse to typer der har dannet den/de to typer schæfere vi kender i dag... Og man avlede så vidt muligt det langpelsede og de bløde ører ud af racen - men disse "fejl" forekommer dog stadig - det er levnet fra de gamle dage ;-)

 

Oka, tak for dybere forklaring :-D

 

Altid spændende at høre om racernes historie (især når det er én af ens yndlinge :-P ) - og så giver det også lidt mere mening i forhold til at undgå dem i avlen, selvom det er super trist og ærgelig ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Oka, tak for dybere forklaring :-D

 

Altid spændende at høre om racernes historie (især når det er én af ens yndlinge :-P ) - og så giver det også lidt mere mening i forhold til at undgå dem i avlen, selvom det er super trist og ærgelig ...

 

Her er hele historien :blink:

 

http://www.schaeferhunden.dk/diverse/race_beskrivelse.htm

 

http://www.schaeferhund.dk/?DK/Venstre/Hvalpe%20og%20Opdr%C3%A6t/Race%20og%20anatomi/Historie.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Altså, jeg fatter ikke at der overhovedet kan være nogen diskussion omkring dette, når man snakker om BRUGShundeavl :roll: Den blev jo fremavlet med et brugsformål... Nuj, hvis man kunne gå op i sådan noget i den grad allerede dengang, så forstår jeg godt, at man også ser det idag :roll:

 

Nogle grupper ville først og fremmest avle på brugsegenskaber, andre på eksteriør.

 

Men tak for linkene, så blev jeg da lidt klogere - selvom der stod det samme i dem begge :lol: Udover en lille tilføjelse i link nr. 2.. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

På opfordring af Aslan :blink: kommer lige en update på Jackis ører :-D

 

Hun fik tapen af hertil morgen, og det højre har stået lige siden :5up: det venstre bliver af og til lidt dovent og falder men kommer op igen :cool:

 

Om det er nødvendigt med en omgang tape mere, ved jeg ikke helt, men tror, at jeg gør det uanset, bare for at være på den sikre side :neutral:

 

Billeder taget idag:

Link til indlæg
Del på andre sites

På opfordring af Aslan :blink: kommer lige en update på Jackis ører :-D

 

Hun fik tapen af hertil morgen, og det højre har stået lige siden :5up: det venstre bliver af og til lidt dovent og falder men kommer op igen :cool:

 

Om det er nødvendigt med en omgang tape mere, ved jeg ikke helt, men tror, at jeg gør det uanset, bare for at være på den sikre side :neutral:

 

Billeder taget idag:

 

Hold da op for et flot resultat allerede :5up: og gi´ nu kræet en omgang mere, så det "dovne" øre forhåbentlig også rejser sig. Ja, det er rent kosmetisk und so weiter und so fort, men en schæfer har nu en gang stritøre :-D !

Link til indlæg
Del på andre sites

På opfordring af Aslan :blink: kommer lige en update på Jackis ører :-D

 

Hun fik tapen af hertil morgen, og det højre har stået lige siden :5up: det venstre bliver af og til lidt dovent og falder men kommer op igen :cool:

 

Om det er nødvendigt med en omgang tape mere, ved jeg ikke helt, men tror, at jeg gør det uanset, bare for at være på den sikre side :neutral:

 

Billeder taget idag:

 

Stritører eller ej, hun er altså bare småååk :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op for et flot resultat allerede :5up: og gi´ nu kræet en omgang mere, så det "dovne" øre forhåbentlig også rejser sig. Ja, det er rent kosmetisk und so weiter und so fort, men en schæfer har nu en gang stritøre :-D !

 

Tak :kys:

 

Jeg er selv meget tilfreds med resultatet så langt :5up: og specielt med hvordan ørerne "sidder", synes nemlig ikke man kan se, at de er tapet og ikke kommet op "naturligt" :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

På opfordring af Aslan :blink: kommer lige en update på Jackis ører :-D

 

Hun fik tapen af hertil morgen, og det højre har stået lige siden :5up: det venstre bliver af og til lidt dovent og falder men kommer op igen :cool:

 

Om det er nødvendigt med en omgang tape mere, ved jeg ikke helt, men tror, at jeg gør det uanset, bare for at være på den sikre side :neutral:

 

Billeder taget idag:

 

 

 

:lun: underligt at tape kan gøre så meget :-D

 

Hun er da også LIIIIIIIIIIIIDT sød med stå øre, men jeg elsker stadig flap ørene :lun:

 

Så må vi håbe at det dovne ører bliver frisk og ikke doven :blink:

 

 

 

PS: så kan man snakke om service

Link til indlæg
Del på andre sites

:lun: underligt at tape kan gøre så meget :-D

 

Hun er da også LIIIIIIIIIIIIDT sød med stå øre, men jeg elsker stadig flap ørene :lun:

 

Så må vi håbe at det dovne ører bliver frisk og ikke doven :blink:

 

 

 

PS: så kan man snakke om service

 

Tak :kys:

 

Selvfølgelig, er hun super nuttet med flapører :evil::blink: specielt som "bette" :lun: men jeg synes, det ser noller ud til en voksen schæfer :oops:

 

a9 *altid til tjeneste :blink:*

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiih, altså tøsen er jo totalt uberegnelig :roll:

 

Hertil aften ville jeg tape hendes ører op igen, sådan bare for en sikkerheds skyld :neutral: Det højre ører har nemlig stået op siden tapen kom af lørdag morgen, mens det venstre "hviler" sig ind i mellem, men dog altid er oppe ude :cool:

 

Nå, jeg finder sagerne frem, Jacki følger interesseret med, og skal lige til at "brokke" sig, da jeg begynder "operationen" - jeg siger stille "det er helt OK", hvorefter tøsen lægger sig til at sove :shock::roll::mrgreen: og så kan jeg ellers pilre, så meget jeg lyster :roll::cool:

 

Jeg tillader mig at konkludere, at hun ikke er videre berørt :kys:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

fine ører hun har:5up: Tænk nu hvis man havde gjort det samme ved sheila som ung, så havde hun garanteret også haft stritører:lol: Hun har faconen og lige da jeg fik hende, kunne de stå momentvis:mrgreen:

 

Det har jeg faktisk tænkt på :genert:

 

Sheilas ører "sidder" nemlig, som Jackis gjorde før operation "ører rejsning" :cool: Gad vidst hvordan Sheila ville se ud med stritører :hmm: :blink: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...