Hop til indhold

ang hunde racer..


Gæst Lux
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt på div. racer men har ikke set nogle steder der står om hunden er specielt egnet til at være alene hjemme.

 

Du skal ikke vælge en Chow Chow, de gør ret meget, det er en vagthund.

 

Måske du skulle tage på nogle udstillinger, her kan du snakke med opdrættere og ejere af de forskellige racer.

 

det står i racestandarder om cavalier f.eks at de ikke er gode til at være alene hjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 102
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

der står bare alle steder på nettet om racen at de ikke kan være alene ret længe.. kender en der havde en den gøede fra de gik til de kom hjem og ødelagde meget i frustration, de måtte af med den til sidst selv om det var en god hund når de var hjemme:(

 

Jeg har lige søgt på racen, her stor intet om alene-hjemme problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

der står bare alle steder på nettet om racen at de ikke kan være alene ret længe.. kender en der havde en den gøede fra de gik til de kom hjem og ødelagde meget i frustration, de måtte af med den til sidst selv om det var en god hund når de var hjemme:(

 

Ja, men det kan ske inden for alle racer og blandinger, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudler - ja generelt en god hunderace. Børnevenlig og lærenem.

Cavalier King Charles Spaniel - fantastisk nem race, avlet til at være selskabshund siden 1700'taller - derfor. Vi har masser af cav.hunde på mit arbejde (dyreklinik) - har aldrig hørt om alenehjemmeproblemer hos dem

 

Sørg altid for at få hunden fra en god opdrætter (ved cavalier skal man kun købe hund fra en avler som har fået begge forældrene hjertescannet). Du skal regne med prise fra 8000 og opefter for en god hund...

 

Held og lykke...

 

ja det er ikke prisen det går ud på:-) siger osse bare hvad jeg ved og har læst mange steder om den race ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er standarden for cavalieren, der er intet om alene-hjemme:

Oprindelse: England.

 

Helhedsindtryk: Livlig, graciøs og meget harmonisk, med et blidt udtryk.

 

Karakteristiske

 

træk: Sporty, hengiven og absolut frygtløs.

 

Temperament: Munter og venlig, ikke aggressiv. Ingen tendens til nervøsitet.

 

Hoved: Skallen er næsten flad mellem ørene og stoppet er ikke for markeret. Afstanden fra stoppets basis til næsespidsen er knapt 4 cm. Næseborene er sorte og veludviklet, uden kødfarvet pletter. Næsepartiet bliver gradvist smallere udefter. Læberne er veludviklet, men ikke løse. Partiet under øjnene er godt udfyldt, Enhver tendens til spinkelt, spidst næseparti er uønsket.

 

Øjne: Store, mørke og runde, men ikke fremstående. God afstand mellem øjnene.

 

Ører: Lange, højt ansatte og med rigeligt behæng.

 

Bid: Stærke kæber med perfekt, regelmæssigt og komplet saksebid, d.v.s. at overmundens tænder tæt overlapper undermundens od er placeret lige i kæberne.

 

Hals: Moderat af længde, svagt buet.

 

Forparti: Brystet moderat. Skuldrene godt tilbagelagte. Forbenene lige og med moderat benstamme.

 

Kropstykke: Kort, kompakt lændeparti og godt hvælvede ribben. Ryggen lige.

 

Bagparti: Bagbenene har moderat benstamme. De er velvinklede og uden tendens til kohaser eller hjulben.

 

Poter: Kompakte, med fyldige trædepuder og godt behårede.

 

Hale: Halens længde skal være i harmoni med kroppen. Den er vel ansat og bæres glad, dog aldrig ret højere end ryglinien. Kupering er ikke tilladt i Danmark.

 

Bevægelse: Fri og elegant med rigelig fremdrift fra bagparten. For- og bagben bevæges parallelt set både forfra og bagfra.

 

Pels: Lang silkeblød, uden krøl. Let bølget pels accepteres. Der er rigeligt behæng. Skal fremstå helt uden trimning.

 

Farve: De anerkendte farver er:

 

Black and tan: Ravnsort med tan-farvede aftegninger over øjnene, på kinderne, indersiden af ørerne, på bryst, ben og halens underside. Tan-farven skal være ren og klar. Hvide aftegninger er uønskede.

 

Ruby: Ensfarvet varmt rød. Hvide aftegninger er uønskede.

 

Blenheim: Varmt kastaniebrune aftegninger jævnt fordelt på en perlehvid bund. Aftegningerne på hovedet skal være symmetriske og give plads mellem ørerne til den meget værdsatte, ruderformet plet eller "spot" (et træk, der er helt specielt for racen).

 

Tricolour: Sort og hvid, med de to farver godt fordelt over hele hunden og klart adskilt fra hinanden. Tan-farvede aftegninger over øjnene, på kinderne, på indersiden af ørerne, indvendigt på benene og på halens underside.

 

ENHVER ANDEN FARVE ELLER FARVEKOMBINATION ER HØJST UØNSKET.

 

Størrelse: Vægt: Imellem ca. 5,5 og 8 kg. Inden for disse vægtgrænser ønskes en lille, smuk harmonisk hund.

 

Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang.

 

Bemærk: Hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige søgt på racen, her stor intet om alene-hjemme problemer.

 

så lad vær med at tro på mig har set det flere steder på sider her på nettet.. ville ikke sige det hvis det ikke var rigtigt, da jeg godt kan lide hunden jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er standarden for cavalieren, der er intet om alene-hjemme:

Oprindelse: England.

 

Helhedsindtryk: Livlig, graciøs og meget harmonisk, med et blidt udtryk.

 

Karakteristiske

 

træk: Sporty, hengiven og absolut frygtløs.

 

Temperament: Munter og venlig, ikke aggressiv. Ingen tendens til nervøsitet.

 

Hoved: Skallen er næsten flad mellem ørene og stoppet er ikke for markeret. Afstanden fra stoppets basis til næsespidsen er knapt 4 cm. Næseborene er sorte og veludviklet, uden kødfarvet pletter. Næsepartiet bliver gradvist smallere udefter. Læberne er veludviklet, men ikke løse. Partiet under øjnene er godt udfyldt, Enhver tendens til spinkelt, spidst næseparti er uønsket.

 

Øjne: Store, mørke og runde, men ikke fremstående. God afstand mellem øjnene.

 

Ører: Lange, højt ansatte og med rigeligt behæng.

 

Bid: Stærke kæber med perfekt, regelmæssigt og komplet saksebid, d.v.s. at overmundens tænder tæt overlapper undermundens od er placeret lige i kæberne.

 

Hals: Moderat af længde, svagt buet.

 

Forparti: Brystet moderat. Skuldrene godt tilbagelagte. Forbenene lige og med moderat benstamme.

 

Kropstykke: Kort, kompakt lændeparti og godt hvælvede ribben. Ryggen lige.

 

Bagparti: Bagbenene har moderat benstamme. De er velvinklede og uden tendens til kohaser eller hjulben.

 

Poter: Kompakte, med fyldige trædepuder og godt behårede.

 

Hale: Halens længde skal være i harmoni med kroppen. Den er vel ansat og bæres glad, dog aldrig ret højere end ryglinien. Kupering er ikke tilladt i Danmark.

 

Bevægelse: Fri og elegant med rigelig fremdrift fra bagparten. For- og bagben bevæges parallelt set både forfra og bagfra.

 

Pels: Lang silkeblød, uden krøl. Let bølget pels accepteres. Der er rigeligt behæng. Skal fremstå helt uden trimning.

 

Farve: De anerkendte farver er:

 

Black and tan: Ravnsort med tan-farvede aftegninger over øjnene, på kinderne, indersiden af ørerne, på bryst, ben og halens underside. Tan-farven skal være ren og klar. Hvide aftegninger er uønskede.

 

Ruby: Ensfarvet varmt rød. Hvide aftegninger er uønskede.

 

Blenheim: Varmt kastaniebrune aftegninger jævnt fordelt på en perlehvid bund. Aftegningerne på hovedet skal være symmetriske og give plads mellem ørerne til den meget værdsatte, ruderformet plet eller "spot" (et træk, der er helt specielt for racen).

 

Tricolour: Sort og hvid, med de to farver godt fordelt over hele hunden og klart adskilt fra hinanden. Tan-farvede aftegninger over øjnene, på kinderne, på indersiden af ørerne, indvendigt på benene og på halens underside.

 

ENHVER ANDEN FARVE ELLER FARVEKOMBINATION ER HØJST UØNSKET.

 

Størrelse: Vægt: Imellem ca. 5,5 og 8 kg. Inden for disse vægtgrænser ønskes en lille, smuk harmonisk hund.

 

Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang.

 

Bemærk: Hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen.

 

har læst det!!!! sig mig har i en sammensværgelse mod mig, om at jeg lyver ???:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

har læst det!!!! sig mig har i en sammensværgelse mod mig, om at jeg lyver ???:shock:

 

Det kan jeg egentlig godt forstå, hvis du føler ... Vi er ikke så slemme som det ser ud - jeg tror bare, at mange virkelig synes de har set lyset og mener, at det er hundEN for dig og din familie - og der står jo ikke i racestandarden at den ikke kan være alene hjemme - men det kan sagtens være, at du har stødt på det andre steder på nettet ...

Link til indlæg
Del på andre sites

har læst det!!!! sig mig har i en sammensværgelse mod mig, om at jeg lyver ???:shock:

 

Nej nej, men jeg har bare aldrig hørt at der skulle være problemer med cavalieren og alene hjemme. Og standarden var jo nem lige at finde...

 

Der er ikke nogle her der er ude på at insinuere at du lyver, vi forholder os bare til hvad du skriver. Og skriver så hvad vi kender til racen...

Link til indlæg
Del på andre sites

har læst det!!!! sig mig har i en sammensværgelse mod mig, om at jeg lyver ???:shock:

 

nej, vi prøver at hjælpe, når nu du godt kan lide hunden, så er det da synd, hvis du tror at den per definition ikke kan lære at være alene hjemme:-D

 

Også prøver vi at dele ud af vores erfaring med hunde vi ved kan. Personligt har jeg aldrig læst det om cavalieren, men jeg har opdaget ved andre racer at nogle opdrættere skriver det om deres hunderace, hvis mest fordi de gerne vil have købere, der har tid til hunden og som ikka bare tror den kan overlades til sig selv fra dag 1:)Og det kan man jo ikke bebrjede dem;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg egentlig godt forstå, hvis du føler ... Vi er ikke så slemme som det ser ud - jeg tror bare, at mange virkelig synes de har set lyset og mener, at det er hundEN for dig og din familie - og der står jo ikke i racestandarden at den ikke kan være alene hjemme - men det kan sagtens være, at du har stødt på det andre steder på nettet ...

 

 

ja har stødt på det gider ikke til at finde links, men ville da ikke sige det hvis det ikke passede om en hund jeg egentlig gerne ville have hvis det ikke havde sået tvivl det med at være alene hjemme.:( men helt ærligt er sgu ked af i angriber mig og beskylder mig nærmest for at lyve. synes jeg har snakket pænt til alle:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo i øvrigt selv, at jeg havde fundet en supergod race til dig i den tibetanske terrier - og er lidt skuffet over, at det overhovedet ikke blev kommenteret :(

 

hov sorry havde jeg lige misset.. Ja kender godt lidt til racen og de er bestemt søde :blink: en mulighed osse :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

ja har stødt på det gider ikke til at finde links, men ville da ikke sige det hvis det ikke passede om en hund jeg egentlig gerne ville have hvis det ikke havde sået tvivl det med at være alene hjemme.:( men helt ærligt er sgu ked af i angriber mig og beskylder mig nærmest for at lyve. synes jeg har snakket pænt til alle:shock:

 

Endnu engang, der er ingen der beskylder dig for at lyve... Du skriver selv du rigtig godt kan lide hunden (det er også en dejlig race) og vi prøver jo bare at hjælpe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvstændige racer kan være nemme at lære at være alene, men det giver udfordringer på andre områder :-)

 

ja men udfordringer er fint mht hunde, bare de kan finde ud af at være alene hjemme og ikke gøer meget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, vi prøver at hjælpe, når nu du godt kan lide hunden, så er det da synd, hvis du tror at den per definition ikke kan lære at være alene hjemme:-D

 

Også prøver vi at dele ud af vores erfaring med hunde vi ved kan. Personligt har jeg aldrig læst det om cavalieren, men jeg har opdaget ved andre racer at nogle opdrættere skriver det om deres hunderace, hvis mest fordi de gerne vil have købere, der har tid til hunden og som ikka bare tror den kan overlades til sig selv fra dag 1:)Og det kan man jo ikke bebrjede dem;-)

 

hmm virkede ellers sådan:( men tak for hjælpen så

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men udfordringer er fint mht hunde, bare de kan finde ud af at være alene hjemme og ikke gøer meget ;)

 

Det er svært... Stort set alle hunde kan lære at være alene, hvis man bare tager den tid hunden har behov for.

 

Mht at gø, så er det klart der er nogle hunde der er mere tilbøjelige til at gø, men man kan ikke altid regne med det.

 

Oscar eks gøer meget lidt, hvor Svea gøer ret meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet et sted der skriver at cavalieren ikke har godt af at være alene 8-10 timer, men det gælder jo generelt alle racer...

 

nej det er rigtigt, men der hvor jeg læste det stod der ikke engang otte timer.. det lød som højest et par timer, og det er vel kun pensionister der har den tid ;0)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært... Stort set alle hunde kan lære at være alene, hvis man bare tager den tid hunden har behov for.

 

Mht at gø, så er det klart der er nogle hunde der er mere tilbøjelige til at gø, men man kan ikke altid regne med det.

 

Oscar eks gøer meget lidt, hvor Svea gøer ret meget...

 

ja men det er jo bare for at være på lidt sikker grund, da jeg ikke ønsker at flytte pga, klager over gøen eller skille mig af med en hund jeg har knyttet mig til, derfor går jeg self. efter de racer der er kendt for at gø meget lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det er rigtigt, men der hvor jeg læste det stod der ikke engang otte timer.. det lød som højest et par timer, og det er vel kun pensionister der har den tid ;0)

 

okay, det er jeg ikke faldet over. Jeg ville sende et par mails til nogle opdrættere om høre deres erfaringer om dette... Det kunne måske hjælpe. Hellere det, end at tro at det ikke kan lade sig gøre med den race, hvis der nu alligevel er mulighed for det.

 

ja men det er jo bare for at være på lidt sikker grund, da jeg ikke ønsker at flytte pga, klager over gøen eller skille mig af med en hund jeg har knyttet mig til, derfor går jeg self. efter de racer der er kendt for at gø meget lidt.

 

Det kan jeg helt sikkert godt forstå, men bare du også er klar over at det ikke er alle hunde der har læst deres standard :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, det er jeg ikke faldet over. Jeg ville sende et par mails til nogle opdrættere om høre deres erfaringer om dette... Det kunne måske hjælpe. Hellere det, end at tro at det ikke kan lade sig gøre med den race, hvis der nu alligevel er mulighed for det.

 

 

 

Det kan jeg helt sikkert godt forstå, men bare du også er klar over at det ikke er alle hunde der har læst deres standard :blink:

 

nej hehe er jeg godt klar over:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, du har misfostået det med alenehjemme.

 

Det er rigtigt, at der især i selskabshundebøger samt på nettet står at selskabshundene ikke skal være alene for mange timer dagligt, fordi de er så knyttede til deres mennesker.

 

Men en lab eller en schæfer skal jo heller ikke være alene hjemme for længe. Det er der ingen hunde, som der skal.

 

Som der bliver skrevet tidligere kan det enten være fordi at opdrætterne ikke vil have deres hunde er alene 8-10 timer dagligt eller også fordi selskabshundene ikke er så gode til det. Men det er langtfra alle hunde, der er gode til at være alene hjemme , selvom de er blevet trænet langsomt. Lige meget hvilken race vi snakker om - man tager altid en risiko.

 

Og mht gøen, så kan man ikke stille det sådan op, så man er sikker på ikke at skulle af med hund. Self skal du ikke vælge en meget gøende hund. Men der er SÅ meget forskel på individerne i EEN BESTEMT RACE. Så gøen kan ligge i hunden og noget er self træning og opdragelse.

 

De råd der er blevet givet herinde synes jeg er super - og de er på ingen måde ment som en kritik. Men det er erfarne hundeejere, der ved en masse.

 

Så jeg tror nu at det vigtigste er, at du er klar over, at ingen hunde er perfekte. Der skal masser af ferie til, alene-hjemme-træning og aktivering for at hunden bliver en god hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...