Hop til indhold

Fra klæbende til uafhængig


Gæsten97
 Share

Recommended Posts

Hej derude

Jeg har en shih tzu på knap 2 år. Hun er meget afhængig af min kæreste og jeg. Hvordan får vi hende mere selvstændig? I dette ligger nemlig også, at vi forventer hun bliver bedre til at være alene, hvis hun bliver mere selvstændig. 

Først vil jeg lige fortælle lidt grundlæggende om Bella, derefter vil jeg prøve at give jer lidt oplysninger om en gennemsnitlig dag for Bella. 
 

Det grundlæggende

Bella er knap 2 år gammel. Hun leger sjældent alene, hun forsøger altid at inddrage min kæreste eller jeg i hendes leg, ved at stå foran eks. Sofaen og pive indtil enten min kæreste eller jeg opgiver, eller hun selv gør. Bella sover (indtil i dag) i vores seng, som hun i øvrigt stort set altid har gjort. Men vi er begyndt at se det som et problem fordi 1) hun klæber til os om natten, så vi selv får en dårlig søvn og 2) vi har læst, at det gør en hund mere afhængig af ejeren. Derfor vil vi gerne have hende ud af sengen, hun har så pebet hele natten.. Men vi gav ikke op, og stak en hånd ned til hende i stedet. 

Hun følger os rundt i lejligheden når vi er hjemme (vi er studerende, så vi er meget hjemme, og da hun ikke kan være alene hjemme, så får vi hende passet mens vi er i skole). Vigtig info: Bella var en perfekt hund indtil for et år siden, hun kunne lege selv, hun kunne være alene en hel arbejdsdag og var alt i alt en perfekt hund (hun er stadig sød og rar, vi mangler bare lige det praktiske). Men så kom den første løbetid, som gjorde hende virkelig syg. Hun var syg af løbetiden i ca. 3 måneder, med blod og en “mærkelig” adfærd, altså hun søgte os rigtig meget og alene hjemme blev en by i Rusland. Hun er sidenhen blevet steriliseret.

Bellas hverdag

Vi står op ca. ved 7 tiden, nogle gange lidt før hvis hun skal passes tidligt. Så får hun halvdelen af sin morgenmad på en snusemåtte eller lignende. Så går vi en tur i ca 30-40 minutter, hvor vi har godbidder og en klikker med således der kommer lidt træning. Når vi kommer hjem, får hun resten af sin morgenmad gennem træning. Så er det “mennesketid” dvs. morgenmad og morgenrutiner. Så kører vi hende ud til pasning hvis vi skal i skole, eller også sætter jeg mig ved min computer og læser, her følger Bella med mig rundt (min kæreste er ofte på arbejde fra tidlig morgen). Hun vil også rigtig gerne med mig på toilet. Ved ca. 10-11 tiden er det tid til alene hjemme træning, og for 3-4 uger siden gik det fint med op til 3-4 timer. Nu er vi under en time igen.. Men jeg kender alle teknikker til alene hjemme, så tror ikke vi gør noget forkert, vi tror bare hun er for afhængig af os. Efter træningen ignorerer jeg hende i en 10-15 minutter, og så leger jeg lidt sammen med hende inden jeg skal ind og læse igen (vi begynder fra d.d at lukke døren når vi sidder i andre rum.

ved 15 tiden en ny gåtur af 45-60 min varighed. Så hjem og så holder menneskerne fri resten af dagen. Så der er tid til hygge i sofaen, hvor hun kommer op og lægger sig ved siden af os.

 

Husk! Jeg søger råd til at gøre min hund mere selvstændig, og teknikker til alene hjemme frabedes, vi kender dem godt. Slow and steady vinder løbet, hvilket vi også har gjort. Vi har brugt over et år på at træne hende op igen.

 

beklager for det lange skriv, jeg håber der sidder nogle genier derude som har lyst til at læse det hele, og give et råd med på vejen🙏🏼

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at give råd om det her. I mine øjne syntes jeg du/I gør for mange ting. Kunne det tænkes at Bella er blevet påvirket af din/jeres holdninger omkring hende. Hunde er super gode til at aflæse tingenes tilstand og kan mærke sindsstemninger rigtig meget.

Jeg har gennem tiden haft 3 hunde sammen - nu er der kun 2 tilbage. Jeg har gået hjemme altid og taget mig af beaglerne og deres basale behov.

Jeg/vi har aldrig gjort et større væsen ud af at vores hunde skulle gøre dit eller dat - de var fuldbyrdede familiemedlemmer. De sov/sover sammen med os i soveværelset - ville en af dem være i sengen så fik han lov til det. Jeg har heller aldrig gjort noget særlig i forbindelse med alene hjemme træning - jeg/vi er gået når vi skulle og vores hunde har aldrig været ramt af nogen former for angst - nu har de jo så også været flere hunde sammen i den situation, det skal der nok lige tages højde for. Jeg gjorde mig klar og gik og kom tilbage som om intet var hændt. De har sammenlagt været alene max 2-4 timer i perioder.

Det eneste jeg har gjort var at aktivere dem i haven med leg eller andet - vi har gået ture, hvor de har fået lov at støve rundt som beaglen jo har behov for - et par gange om dagen og ellers har de "bare" været der på lige fod med vi andre i husstanden. 

Håber andre kan byde ind med noget.

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...