Aslan Skrevet December 11, 2008 Rapporter Share Skrevet December 11, 2008 Jeg sad og snakkede med en som går til konkurrence, og i følge ham er der INGEN der må træne med hunden (derhjemme) ud over den der går til konkurrence. Det har åbenbart noget at gøre med at dækker den 'falske' person hunden forkert af, kan den fejle til konkurrence........... Men ville Aslan ikke kende forskel på om det var konkurrence, og om hvor vidt det var mig eller martin der trænede derhjemme med ham? Ved mig er det jo bare simple øvelser hvor imod med martin er det træne øvelser (det lyder forkert). Hunden må da kunne kende forskel på mennesker eller??????? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Ved det faktisk ikke rigtig, men Vi havde altså 2 hunde på 1 gang i min opvækst. Min mor trænede den ene og min far den anden både hjemme, træning og konkurrencer - netop med samme forklaring, som ham du snakkede med. De små tegn tæller og hunden lærer disse bitte små ting, som den anden måske ikke gør:???: Men . . . . jeg har ikke andet at have det i, end hvad de siger:vinken: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Jo hunde kender forskel. Det hunden gør med en person kan gøres meget anderledes med en anden person. Vi ser det også dagligt ved at en person i familien kan få hunden til at gå pænt uden at trække uden en anden person i familien kan. Straks førstnævnte går i gang med hunden kører den de "mønstre" de to har sammen og kører de andre mønstre når sidstnævnte person vil lave noget med hunden. Jeg ville aldrig være bekymret for at lade min konkurrencehund bliver taget sig af/trænet af en anden person samtidig af den grund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Jo hunde kender forskel. Det hunden gør med en person kan gøres meget anderledes med en anden person. Vi ser det også dagligt ved at en person i familien kan få hunden til at gå pænt uden at trække uden en anden person i familien kan. Straks førstnævnte går i gang med hunden kører den de "mønstre" de to har sammen og kører de andre mønstre når sidstnævnte person vil lave noget med hunden. Den situation står vi i nu, kæresten har ikke kunne gå tur med Cujo i en måneds tid og så har jeg jo fokuseret meget på ikke trække, gå pænt forbi andre hunde og folk uden at gå amok i ivrighed... Det med ikek at trække virker nogenlunde med kæresten, men at gå forbi andre? det hun beskriver er langt fra den måde han gør nu med mig... og svært at forklare hvad man gør af småting, det er jo de helt små ting der gør det i det tilfælde her.... han går også i plads med mig når jeg siger plads, eller han "bakker" sagter farten og kommer tilbage på plads og går der et par meter g får ros+godbid. Men det kan heidi ikke få ham til, hun har også kun gået med ham 4 gange nu siden hun blev frisk til at gå tur med ham igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jørgen Larsen Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Jeg sad og snakkede med en som går til konkurrence, og i følge ham er der INGEN der må træne med hunden (derhjemme) ud over den der går til konkurrence. Det har åbenbart noget at gøre med at dækker den 'falske' person hunden forkert af, kan den fejle til konkurrence........... Men ville Aslan ikke kende forskel på om det var konkurrence, og om hvor vidt det var mig eller martin der trænede derhjemme med ham? Ved mig er det jo bare simple øvelser hvor imod med martin er det træne øvelser (det lyder forkert). Hunden må da kunne kende forskel på mennesker eller??????? Jeg kan ikke se at der skulle være noget i vejen for, at en anden person går med og retter hunden ind til at gå pænt, og ikke trække, i hjemmet er der også to til at rette på hundens opførsel, så den kan sagtens skelne mellem den som træner, og dem som den skal lyde i hjemmet, men på træningsbanen er der kun en der må træne hunden, hvis det er en konkurencehund, da den ellers kan få forkerte komandoer, og blive forviret over hvem den skal lystre, og træning i hjemmet i konkurence henseende, er det også kun den der træner på banen der må udføre den udfoldelse, da en forkert komando let kan forvire hunden, og den derve laver fejl, det er noget af det første en hundefører få at vide når de kommer til træning i klubberne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 (rettet) Jeg sad og snakkede med en som går til konkurrence, og i følge ham er der INGEN der må træne med hunden (derhjemme) ud over den der går til konkurrence. Det har åbenbart noget at gøre med at dækker den 'falske' person hunden forkert af, kan den fejle til konkurrence........... Men ville Aslan ikke kende forskel på om det var konkurrence, og om hvor vidt det var mig eller martin der trænede derhjemme med ham? Ved mig er det jo bare simple øvelser hvor imod med martin er det træne øvelser (det lyder forkert). Hunden må da kunne kende forskel på mennesker eller??????? Alle vores trænere har korset sig over, at vi skiftes til at gå med vaps til træning + at det primært er mig der træner herhjemme (jeg har mest tid) og gemalen, der går med hunden til prøverne og udstillingerne, men det virker ganske udemærket på den måde. Det er ligesom hunden ikke er helt idiot. Så længe man er enige om at bruge de samme kommandoer til de samme øvelser kører det fint. PS: Og så gør det egentlig heller ikke noget at kræet kan høre efter ligegyldigt hvem af os der siger noget til ham. Redigeret December 11, 2008 af Zaz-zaz Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Jo det gør den da.. Et godt eksempel er faktisk en hund på forsiden af DcH bladet denne gang (medmindre der er kommet nyt efter) En border collie på nu 5½ år bliver trænet af bror OG søster. Dvs kun søster nu, da bror ikke har tiden mere.. De har begge trænet med hunden fra den var lille. Søsteren går i DcH Herfølge og broderen gik i DcH Køge. Når de var tilmeldt konkurrence, så havde de hunden "alene" i en uge op til konkurrencen, men ellers var der intet. Og den hund er bare dygtig. Har været til DM 3 gange nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Det er lidt forskelligt her. ALLE kan træne Hailey, og ligeledes stille til prøver med ham, så længe de bruger samme kommandoer som mig - både verbal og kropstegn. De andre 3 arbejder KUN for mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Jeg vil mene at det er forskelligt og at det er førernes erfaring der tæller + hvorhenne hunden er. Er det i en indlæringsface og 'låneren' ikke er erfaren og konsekvent (her mener jeg - giver den samme kommando og følger op på, at hunden udfører øvelsen korrekt) så ville jeg ikke selv lægge hund til, da det ikke er vil føre noget positivt med sig og risikoen for at hunden bliver forvirret eller indlærer en øvelse forkert vil være for stor. Er det en erfaren hundefører, der bruger de samme kommandoer og er obs på evt. fejl, så ville jeg se anderledes på det, ligeledes hvis det er en erfaren hund, hvor en mindre øvet hundefører vil forsøge sig. Jeg ville dog aldrig lade andre træne mine hunde, hvis jeg ikke selv var tilstede og kunne gribe ind - uanset hvor erfaren hund/fører er. Herhjemme er det kun mig der træner med hundene - min bedre halvdel træner ikke med dem og bruger kun de alm. kommandoer, som allerede er indlært. Som eksempel så lærte Joey fra hvalp at 'gå bagom' på plads. Jeg valgte for et par måneder siden at ændre det til, at han skal 'springe ind' på plads - i den periode, hvor pladskommandoen skulle 'omkodes', brugte min bedre halvdel ikke den kommando. Det har aldrig givet os problemer, at det kun er mig der træner hundene - det er jo også mig der går til konkurrencer med dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MissRiie Besvaret December 11, 2008 Rapporter Share Besvaret December 11, 2008 Vil også sige, at de kender forskel, som f.eks. heste. - Dog har det også meget at gøre, med hvordan du er. Når du er nervøs, bliver hunden det også, og sådan. Men også bare i dagligdagen, min gamle hund, var noget så sød & gik og passede på os, når det kun var min mor, min lillebror & jeg, der gik med ham.. Men hvis min far var med, kunne han sagtens styrte rundt - for han vidste min far passede på os alle sammen. Så. Ligesom hunde kender forskel på mennesker, kender de også forskel på situationen.. - Det er MIN mening. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret December 12, 2008 Rapporter Share Besvaret December 12, 2008 Jeg vil mene at det er forskelligt og at det er førernes erfaring der tæller + hvorhenne hunden er. Er det i en indlæringsface og 'låneren' ikke er erfaren og konsekvent (her mener jeg - giver den samme kommando og følger op på, at hunden udfører øvelsen korrekt) så ville jeg ikke selv lægge hund til, da det ikke er vil føre noget positivt med sig og risikoen for at hunden bliver forvirret eller indlærer en øvelse forkert vil være for stor. Er det en erfaren hundefører, der bruger de samme kommandoer og er obs på evt. fejl, så ville jeg se anderledes på det, ligeledes hvis det er en erfaren hund, hvor en mindre øvet hundefører vil forsøge sig. Jeg ville dog aldrig lade andre træne mine hunde, hvis jeg ikke selv var tilstede og kunne gribe ind - uanset hvor erfaren hund/fører er. Som eksempel så lærte Joey fra hvalp at 'gå bagom' på plads. Jeg valgte for et par måneder siden at ændre det til, at han skal 'springe ind' på plads - i den periode, hvor pladskommandoen skulle 'omkodes', brugte min bedre halvdel ikke den kommando. Det har aldrig givet os problemer, at det kun er mig der træner hundene - det er jo også mig der går til konkurrencer med dem. Er helt enig. Hvis en konkurrence hund skal trænes af to forskellige er det meget vigtig at begge personer bruger præcis de samme kommandoer, roser får præcis de samme ting og stiller præcis de samme kriterier for øvelsen - ellers bliver hunden bare forvirret og indlæringen af øvelsen vanskelig gjort. Er den præcise udførerlsen af øvelsen ikke så afgørende eller er hunden meget rutineret tror jeg måske godt det kan lade sig hvis begge personer ikke stiller helt de samme betingelser - måske. Jeg ville dog aldrig lade andre træne med min konkurrence hund i trænings/konkurrence regi, med mindre jeg ved at de er erfarne og er der til at kunne se og vejlede vedkommende grundigt - mine hunde vil dog kun arbejde for mig rent trænings/konkurrencemæssigt Drejer det sig derimod om en som træner i konkurrence regi og en som træner mere dagligdagsting, dvs uden for træningbanen har jeg dog ingen skubler. En konkurrence hund kan hurtigt lære at skelne mellem et konkurrence "dæk", "kom" mv. og et dagligdags "dæk", "kom" mv. - både givet af dens vante konkurrence fører og øvrige fører. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 12, 2008 Rapporter Share Besvaret December 12, 2008 Mine instruktørelever bliver sat til at øve lidt med Pelle og med hinandens hunde for at mærke forskellen mellem at træne med en labrador vs en fransk bulldog f.eks. Ligegyldigt hvor anderledes (forkert ift. det han er vænnet til) de øver med Pelle er der ingen ændring i hans måde at udføre en øvelse/del af øvelse på sammen med mig efterfølgende. I det øjeblik han er tilbage hos mig glider han ind i mønstret han har lært hænger sammen med den situation han er i. Nemo problemo... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret December 12, 2008 Rapporter Share Besvaret December 12, 2008 Jeg er 120% sikker på at hunden skelner mellem dem som dem går med. Jeg kan jo se på lexus at han går vidt forskeligt om det er Lene eller jeg som går med ham, han går meget mere "blidt" sammen med lene. Sammen med mig er han meget mere "udover det hele":lol: Han skelner også om vi går med andre hunde eller ej, og det er som om han er to forskelige hunde. Går vi alene går han fint i line. Men går vi sammen med andre trækker han som en gal, jeg prøvet på at lære ham ikke at trække når vi går sammen med andre. Men den øvelse går ikke helt så godt:( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 12, 2008 Rapporter Share Besvaret December 12, 2008 Jeg er 120% sikker på at hunden skelner mellem dem som dem går med. Jeg kan jo se på lexus at han går vidt forskeligt om det er Lene eller jeg som går med ham, han går meget mere "blidt" sammen med lene.Sammen med mig er han meget mere "udover det hele":lol: Han skelner også om vi går med andre hunde eller ej, og det er som om han er to forskelige hunde. Går vi alene går han fint i line. Men går vi sammen med andre trækker han som en gal, jeg prøvet på at lære ham ikke at trække når vi går sammen med andre. Men den øvelse går ikke helt så godt:( Udoverdethele Lexus :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret December 12, 2008 Rapporter Share Besvaret December 12, 2008 Karla kender helt sikkert forskel på mennesker og hun opfører sig forskelligt alt efetr hvem det er hun skal "have noget ud af"... i forhold til træning, så er det mig der står for træning herhjemme.... manden bruger kun de allerede indlærte kommandoer som jeg har stået for... Dette er kommet helt naturligt, da det var mig der var hjemme med hende i de første par uger og generelt er mig der bruger mest tid sammen med hende... ligeledes er det mig der skal gå til konkurrencer med hende senere... Hun lyster fint alle andre - kommer når man kalder, sætter sig osv. men hun er absolut mærkbart hurtigere og mere "arbejdsvillig" når kommandoerne kommer fra mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret December 12, 2008 Rapporter Share Besvaret December 12, 2008 Udoverdethele Lexus :5up: Yep:lol: Jeg har enda prøvet at tage en snak med ham...: Hør nu lige her bette-mand:kys: Nu må du være sød når vi nu skal ud og gå med X for fars arm kan ikke rigtig holde til det trækkeri vel!? Det ender jo med du bliver aflivet, og det har du jo ikke lyst til vel.....:lol: MEEEN den snak er han sq ikke imponeret af:lol::lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jørgen Larsen Besvaret December 12, 2008 Rapporter Share Besvaret December 12, 2008 Yep:lol:Jeg har enda prøvet at tage en snak med ham...: Hør nu lige her bette-mand:kys: Nu må du være sød når vi nu skal ud og gå med X for fars arm kan ikke rigtig holde til det trækkeri vel!? Det ender jo med du bliver aflivet, og det har du jo ikke lyst til vel.....:lol: MEEEN den snak er han sq ikke imponeret af:lol::lol: Han er vel et rigtigt hundemandfolk ikke, og en fornærmelse skal da selvfølgelig overhøres Wruuff Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret December 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 13, 2008 Yep:lol:Jeg har enda prøvet at tage en snak med ham...: Hør nu lige her bette-mand:kys: Nu må du være sød når vi nu skal ud og gå med X for fars arm kan ikke rigtig holde til det trækkeri vel!? Det ender jo med du bliver aflivet, og det har du jo ikke lyst til vel.....:lol: MEEEN den snak er han sq ikke imponeret af:lol::lol: Så det er ikke den snak vi skal tage med Aslan? Med aslan går det fiint med andre hunde - ifølge ham selv og det løber endnu finere uden snor Det er så en anden sag hvis du spørger hans ejere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sailor Besvaret December 23, 2008 Rapporter Share Besvaret December 23, 2008 (rettet) ooo Redigeret December 26, 2008 af sailor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 23, 2008 Rapporter Share Besvaret December 23, 2008 johh i min mening kender hunde da forskel men helt ærgeligt for mange høvdinge er ikke godt, prøv det her spil hahaha lederskab/regler er præcis det samme http://nobelprize.org/educational_games/medicine/pavlov/ ...Der er en der sætter regler og det er den der trænner hunden. Selfølgelig skal den acceptere familien , hvis det er tildfældet at andre vil være med trænner man sammen for at knytte bånd til hunden.husregler er husregler men lydighed og praktiske øvelser kun 1 person! det er ihvertfald min indgangs vinkel. Der er ikke 2 personer der har samme kropssprog og toneleje. Mange trænner faktisk deres hund til ikke at lystre nok om det da det vil give andledning til en støre debat. sailor Jeg synes du simplificerer hunde ved at mene de kun kan være lydige overfor og træne med en person. Hundes evner overstiger klart det mange tror, det viser de dagligt. Du ville kunne træne lige så tosset du vile med min hund:I samme øjeblik jeg kom på banen ville han udføre lydighedsmomenter og andre øvelser som vi nu engang har indlært dem sammen. Du og han ville stadig kunne øve jeres variationer sideløbende. Min voksne søn har, på trods af den familie han er belastet af, ikke den store (bevidste) viden om hundeadfærd og træning og når han går med Pelle eller leger med ham har de deres helt egen måde at gøre tingene på. Det er kun ganske få situationer jeg har instrueret ham i at håndtere, resten gør han som han vil - og nogle gange på måder jeg slet ikke vil vide noget om ift. kontrol. Intet problem overhovedet. Hundene lærer hurtigt hvilke signaler den enkelte person anvender og hvilken reaktion den enkelte person forventer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret December 23, 2008 Rapporter Share Besvaret December 23, 2008 Her i huset har vi hver vores hunde, som vi træner. Sådan har det altid været, også da vi gik på udstilling. Men selvfølgelig kan vi begge kalde dem ind, når vi går tur sammen. Vi kan også begge dække dem af, når det er påkrævet. Der er heller ingen andre, der får lov at gå med vores store hunde. De to små får min datter og barnebarn lov til at gå med:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret December 23, 2008 Rapporter Share Besvaret December 23, 2008 Jeg synes du simplificerer hunde ved at mene de kun kan være lydige overfor og træne med en person. Hundes evner overstiger klart det mange tror, det viser de dagligt. Du ville kunne træne lige så tosset du vile med min hund:I samme øjeblik jeg kom på banen ville han udføre lydighedsmomenter og andre øvelser som vi nu engang har indlært dem sammen. Du og han ville stadig kunne øve jeres variationer sideløbende. Min voksne søn har, på trods af den familie han er belastet af, ikke den store (bevidste) viden om hundeadfærd og træning og når han går med Pelle eller leger med ham har de deres helt egen måde at gøre tingene på. Det er kun ganske få situationer jeg har instrueret ham i at håndtere, resten gør han som han vil - og nogle gange på måder jeg slet ikke vil vide noget om ift. kontrol. Intet problem overhovedet. Hundene lærer hurtigt hvilke signaler den enkelte person anvender og hvilken reaktion den enkelte person forventer. :5up: Helt enig i det markerede, da jeg har personlig erfaring på det område. Da jeg trænede DKK programmet med Hailey, skulle vi op til en lokalkonkurrence. Jeg trænede meget sammen med X, og vi blev enige om at vi ville prøve at bytte hund til prøven. Begge hunde var elitehunde, så programmet var ens. X og jeg havde nogenlunde samme kommandoer og kropssprog. Det eneste vi ændrede, var at når Hailey var i ringen var jeg gået ud af syne med X's hund, og omvendt. X blev klubmester med Hailey, så nogle hunde arbejder også for andre end ejeren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sailor Besvaret December 23, 2008 Rapporter Share Besvaret December 23, 2008 (rettet) hhh Redigeret December 26, 2008 af sailor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sailor Besvaret December 23, 2008 Rapporter Share Besvaret December 23, 2008 g f f Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts