Hop til indhold

Bakker skævt


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg forsøger at lære Baldur at bakke, og han bakker rent faktisk også det bedste han har lært, problemet er bare at jeg har lært ham det forkert... :blink:

 

Jeg har trænet det at bakke langs en væg for at Baldur ikke skulle lære at bakke skævt, desværre var jeg så bare ikke opmærksom på, at han alligevel bakker skævt, men bare ind bag mig. Han er åbenbart blevet godt og grundigt forstærket i at bakke skævt på denne måde, idet at jeg først rigtig blev klar over det, den dag jeg var ved at falde over ham :blink:

 

Jeg er ikke helt klar over hvad jeg har gjort, som har givet ham opfattelsen af at han skal have forkroppen ved siden af mit venstre ben, og bagkropepen bag mine ben, og derfor ved jeg heller ikke hvordan jeg skal rette op på det...

 

Så jeg håber, at der er nogen herinde der måske har begået en lignende fejl (eller har set andre gøre det), så I kan fortælle mig hvordan jeg får rettet op på dette.

 

Hvordan får jeg Baldur til at bakke lige, i stedet for at holde forkroppen korrekt, men bagparten forkert, således at den er bag mig og jeg er ved at falde over den?

 

I må lige sige til hvis I ikke forstår hvad jeg mener, da jeg så lige vil lave en video og vise jer det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det behøves ikke være noget som du har indlært forkert, det kan også være en anatomisk "fejl" hos hunden.

Min hund bakker også skævt (dog når han bakker foran mig). Han trækker altid ud mod den ene side, hvilket irriterede mig gevaldigt - indtil jeg fandt ud af at han faktisk var skæv i ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Det behøves ikke være noget som du har indlært forkert, det kan også være en anatomisk "fejl" hos hunden.

Min hund bakker også skævt (dog når han bakker foran mig). Han trækker altid ud mod den ene side, hvilket irriterede mig gevaldigt - indtil jeg fandt ud af at han faktisk var skæv i ryggen.

 

Det må du søreme undskylde, jeg havde helt overset dette svar :oops:

 

Jeg tror (håber) så ikke at det er en anatomisk "fejl", for så har han altså virkelig en skæv ryg :blink:

 

Men prøv at se denne film, så kan du se hvad jeg mener:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=ChKWJwXlXBQ[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

De første gange bakker han da pænt lige ;o)

 

Det er meget naturligt (forudsat der ikke er anatomiske fejl) at hunde ikke bakker lige - de har simpelthen ikke "kontrol" over deres bagben. Du kan træne forskellige øvelser for at give ham bagpartskontrol (vendinger, "venstreplads" osv.).

 

Derudover tror jeg ikke I skal bakke så langt - beløn ham i stedet for få, lige skridt og byg langsomt på derfra. Nu har han lært at bakke - næste skridt er at bakke lige. Træn evt. også at bakke foran dig (altså så hunden bakker væk fra dig) - her kan du bedre styre og se, hvad hunden gør, og dine hænder kommer ikke til at "dreje" hunden (når du lokker, vil hundens hovede altid dreje derhen, hvor dine hænder er, og bagparten drejer så modsat ;o) )

 

Jeg tror også, du skal væk fra væggen nu, så du ikke forstærker den modsatte effekt, altså at han bakker ind mod dig.

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

De første gange bakker han da pænt lige ;o)

 

Det er meget naturligt (forudsat der ikke er anatomiske fejl) at hunde ikke bakker lige - de har simpelthen ikke "kontrol" over deres bagben. Du kan træne forskellige øvelser for at give ham bagpartskontrol (vendinger, "venstreplads" osv.).

 

Derudover tror jeg ikke I skal bakke så langt - beløn ham i stedet for få, lige skridt og byg langsomt på derfra. Nu har han lært at bakke - næste skridt er at bakke lige. Træn evt. også at bakke foran dig (altså så hunden bakker væk fra dig) - her kan du bedre styre og se, hvad hunden gør, og dine hænder kommer ikke til at "dreje" hunden (når du lokker, vil hundens hovede altid dreje derhen, hvor dine hænder er, og bagparten drejer så modsat ;o) )

 

Jeg tror også, du skal væk fra væggen nu, så du ikke forstærker den modsatte effekt, altså at han bakker ind mod dig.

 

-Trine

 

Du har nok ret i at jeg nu har lært ham at bakke, så nu skal vi til at bakke lige, så jeg er nødt til at gå lidt tilbage i træningen og tage et mindre antal skridt. Det var da et rigtig godt forslag :5up:

 

Med hensyn til at lade ham bakke væk fra mig, selve øvelsen skal jo bruges i forbindelse med at han går på plads og bakker sammen med mig, så vil det ikke forvirre ham at gøre det foran mig, i stedet for ved siden af mig?

 

Med hensyn til væggen, så troede jeg også at det måske var væggen der fik ham til at bakke skævt (i forsøget på at undgå den). Men han bakker lige så skævt selvom vi ikke gør det langs en væg, så det er ikke pga. af væggen.

 

Men jeg vil helt klart tage færrere skridt næste gang, og så kun forstærke dem hvor han bakker lige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...