Hop til indhold

Hunde føler misundelse


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Hunde føler misundelse

 

Af THOMAS HOFFMANN, videnskab.dk

 

Offentliggjort 10.12.08 kl. 14:41

 

 

Østrigske forskere mener, at hunde bliver misundelige på andre hunde, som får en godbid. Forsøgets resultat ligger på linje med tidligere erfaringer fra eksperimenter med aber.

Hunden er menneskets bedste ven. Men hvis en hund pludselig ikke er det mere, bliver den misundelig på andre hunde.

Det konkluderer et hold østrigske forskere, som har lavet et simpelt eksperiment. Hunde blev sat sammen to og to med deres respektive ejer bagved.

Hundene blev bedt om at give pote til forsøgslederen og blev bagefter belønnet med et stykke pølse eller brød.

Hvis kun én hund fik belønning for at give pote, blev den anden mopset. Enten måtte forsøgslederen bede om hundens pote flere gange, før den lystrede, eller også holdt den op med at give pote tidligere end hunde, som havde modtaget belønning.

Retfærdigheden skal fylde i maven

 

Kontrolforsøg viste blandt andet, at hunde er ligeglade med, hvad de får som belønning, eller om hunden ved siden af har gjort noget særligt for at få sin belønning. Hunden vil bare have sin del ligesom naboen, ellers reagerer den.

Hundene reagerede ikke, hvis der ikke var nogen anden hund i nærheden.

Resultaterne får forskerne til at konkludere, at hunde føler i hvert fald en primitiv udgave af misundelse.

»Det var ikke bare det, at der var en anden hund til stede, men det var sidehundens belønning, som var årsagen til, at subjektet ændrede adfærd,« skriver forskningsleder, postdoc Friederike Range fra instituttet for neurobiologi og kognition på Universität Wien i Østrig i en artikel tidsskriftet PNAS.

Nægter at samarbejde

 

Eksperimentet var inspireret af tidligere forsøg, som har vist, at også aber reagerer negativt, når deres partner får en større belønning for at have udført den samme opgave.

Ifølge forskerne indikerer resultaterne alt i alt, at dyr ligesom mennesker er mindre tilbøjelige til at samarbejde, hvis de føler sig uretfærdigt behandlet.

 

 

Kilde:http://jp.dk/nyviden/article1539611.ece

 

Hmmm, Jeg har egentligt ikke ret meget at sige sådan lige umidelbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Østrigske forskere mener, at hunde bliver misundelige på andre hunde, som får en godbid. Forsøgets resultat ligger på linje med tidligere erfaringer fra eksperimenter med aber.

Hunden er menneskets bedste ven. Men hvis en hund pludselig ikke er det mere, bliver den misundelig på andre hunde.

Det konkluderer et hold østrigske forskere, som har lavet et simpelt eksperiment. Hunde blev sat sammen to og to med deres respektive ejer bagved.

Hundene blev bedt om at give pote til forsøgslederen og blev bagefter belønnet med et stykke pølse eller brød.

Hvis kun én hund fik belønning for at give pote, blev den anden mopset. Enten måtte forsøgslederen bede om hundens pote flere gange, før den lystrede, eller også holdt den op med at give pote tidligere end hunde, som havde modtaget belønning.

Retfærdigheden skal fylde i maven

 

Jeg stiger helt af på især det markerede.

Hvis det skal forestille at være en videnskabelig test, skal der i mine øjne andre ord på end "mopset".. Hvad betyder mopset?

 

Jeg mener ikke man ud fra det beskrevne kan konkludere en form for misundelse.

 

Hunden kan blive frustreret, forvirret eller andet over at se/lugte en godbid passere dens næse forbi.

Men "mopset"?

 

Kontrolforsøg viste blandt andet, at hunde er ligeglade med, hvad de får som belønning, eller om hunden ved siden af har gjort noget særligt for at få sin belønning. Hunden vil bare have sin del ligesom naboen, ellers reagerer den.

 

Det er også min erfaring at NOGLE hunde gerne tager en kedelig godbid, som de ellers ikke gider have, hvis der er lidt konkurrence om den.

Men pga at ville blive behandlet retfærdigt? Nej det tror jeg næppe.

Og jeg har mødt mange hunde som bestemt ikke var ligeglade med hvad belønningen var på trods af at de var omgivet af andre hunde.

 

Hundene reagerede ikke, hvis der ikke var nogen anden hund i nærheden.

 

Markeringen:???

 

Resultaterne får forskerne til at konkludere, at hunde føler i hvert fald en primitiv udgave af misundelse.

»Det var ikke bare det, at der var en anden hund til stede, men det var sidehundens belønning, som var årsagen til, at subjektet ændrede adfærd,« skriver forskningsleder, postdoc Friederike Range fra instituttet for neurobiologi og kognition på Universität Wien i Østrig i en artikel tidsskriftet PNAS.

 

Markering: naturligvis var det belønningen (ressourcen) som fik hundene til at ændre adfærd. En tilgængelig ressource bliver naturligvis fulgt med opmærksomhed og hvorfor give den væk?

 

Jeg tror ikke hunden i situationen ser godbidden som en belønning, snarere en ressource som skal passes på ikke tilfalder en anden.

En instinktiv adfærd hos hunde - især de sultne af slagsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Irene skriver så var min tanke lidt henad, at der blev tillagt ting til hundene som så er beskrevet med menneskelige følelser. Følelser som jeg ikke mener at hunde har på samme måde som vi.

 

Jeg vil ikke kalde det misundelse, men igen som Irene skriver det så er der en ressource der tilfalder den anden hund og som så udløser en reaktion.

 

Hunde spiser også anderledes om de er alene eller om der er flere hunde i huset.

Tex spiser egentligt ikke særligt meget når han får mad her, men for øjeblikket er jeg på arbejde 12-14 timer i døgnet og han er derfor i "pleje" hos Mulline og Rotterne, og der skal han nok holde sig til for ellers......

 

Jeg tror vi tillægger vore kære hunde og for den sags skyld andre dyr flere evner end de har godt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Jeg kan bare ikke se forskellen. Misundelse hos mennesker opstår jo også på baggrund af ressourcer, som den ene har, og som den anden også gerne vil have.

 

Misundelse er en følelse der umidelbart kan defineres som en sindsbevægelse der opstår når en person mangler en andens´s fineste kvaliteter, evner eller besidelser og som selv ønsker disse eller ønsker at andre ikke havde disse.

Ordet misundelse er en del af flere følelser der inkluderer følelser som eks. jalousi, og med den følelse kommer der andre følelser ind i sperktret. Uønskede følelser som skadefro.

 

Skulle man antage at en hund kunne føle misundelse i menneskelig forstand så må det vel egentligt inkludere de andre følelser og herunder skadefro. Så er det at man kan stille sig selv spørgsmålet om et dyr herunder hunde virkelig kan føle skadefro og måsk stræbe efter hævn for eventuel uret begået tidligere mod hunden.

Jeg mener, hvis man inkluderer nogle følelser, bør man så ikke også inkludere de der følger med. Eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Skulle man antage at en hund kunne føle misundelse i menneskelig forstand så må det vel egentligt inkludere de andre følelser og herunder skadefro. Så er det at man kan stille sig selv spørgsmålet om et dyr herunder hunde virkelig kan føle skadefro og måsk stræbe efter hævn for eventuel uret begået tidligere mod hunden.

Jeg mener, hvis man inkluderer nogle følelser, bør man så ikke også inkludere de der følger med. Eller hvad?

 

Undskyld men jeg har da ikke automatisk negative tanker omkring en person jeg er misundelig på og ønsker da ikke at en rig person går på røven, selvom jeg er misundelig på dennes bankkonto.

 

... med mindre han/ hun har opnået rigdom på en uanstændig måde (og det er så moral, knyttet til overjeg`et som hunden ikke er udstyret med). Hvis det ikke er tilfældet er følelsen vel nærmest beundring.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Og som sådan adskiller deres følelse sig vel ikke fra menneskenes misundelse.

 

Jeg har aldrig oplevet noget hos mine hunde, som jeg ville hæfte begrebet "misundelse" på.

 

Jeg ser ikke ind i en hunds hoved, mave eller hvor den føler hvad og nægter overhovedet ikke, at hunde kan have stort set de samme følelser som mennesker. Men jeg mener at ud fra beskrivelsen af testen kan man ikke konkludere at hundene bliver misundelige.

 

Er alle hundene i testen f.eks. samme race eller er der mere ressoucebevidste hunde blandt mindre ressourcebevidste racer.

 

Er alle hundene i samme grad af sult?

 

Er meget ressourcebevidste og ressourcevogtende hunde, som f.eks. mange af de små terriers, så i virkeligheden bare misundelige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man for det første lige huske på, at teksten i linket er formuleret af en journalist, sikkert på baggrund af en kort pressemeddelelse. Og journalister kan godt lide at "pynte" lidt på historien - deraf ord som "mopset", som forskerne garanteret ikke har brugt.

 

I øvrigt vil jeg give Zarina helt ret. Vi mennesker har en tendens til at forherlige vores eget følelsesliv i forhold til dyrenes. Begreber som misundelse, jalousi og kærlighed handler vel i virkeligheden bare om ressourcer og sociale tilhørsforhold, nøjagtigt som hos andre arter.

 

Jeg har flere gange hørt hjerneforskeren Peter Lund Madsen påstå at mennesket er det eneste dyr, der kan føle kærlighed. Hvor ved han det fra - har han været inde i alle andre dyrs følelsescenter?

Hvad med f.eks. søpapegøjer, der bliver sammen hele livet, og som viser alle tegn på at være ulykkelige hvis den ene af parret dør? Jægere i polarregionen har faktisk det princip, at jager man søpapegøjer, skal man ramme begge af et par - helst i ét skud, ellers bliver den overlevende ulykkelig.

 

Jeg har selv haft en hund (Bo) med et meget stort følelsesregister. Han var dels meget jaloux, men viste også overraskende stor glæde over at møde mennesker, som han ikke havde set i flere år. Og tegn på at han kunne føle en meget stærk tilknytning til mig (måske kærlighed?), har jeg fået uendelig mange af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har flere gange hørt hjerneforskeren Peter Lund Madsen påstå at mennesket er det eneste dyr, der kan føle kærlighed. Hvor ved han det fra - har han været inde i alle andre dyrs følelsescenter?

 

Det har jeg også hørt ham udtale - samt at han ikke kan lide dyr. Hvis det sidste er korrekt vil han næppe være den som støtter undersøgelser om dyrs følelser - eller accepterer dem.

 

Hvad med f.eks. søpapegøjer, der bliver sammen hele livet, og som viser alle tegn på at være ulykkelige hvis den ene af parret dør? Jægere i polarregionen har faktisk det princip, at jager man søpapegøjer, skal man ramme begge af et par - helst i ét skud, ellers bliver den overlevende ulykkelig.

 

Fint princip. Disse menesker er langt mere i harmoni med naturen end vi

 

Jeg har selv haft en hund (Bo) med et meget stort følelsesregister. Han var dels meget jaloux, men viste også overraskende stor glæde over at møde mennesker, som han ikke havde set i flere år. Og tegn på at han kunne føle en meget stærk tilknytning til mig (måske kærlighed?), har jeg fået uendelig mange af

 

Jeg var aldrig i tvivl om at det var kærlighed jeg så i Rasmus' øjne og i hans handlinger, så jeg tror på Bo's kærlighed til dig...

 

Og så mener nogle endda at hanhunde knytter sig langt mindre til deres mennesker !

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man for det første lige huske på, at teksten i linket er formuleret af en journalist, sikkert på baggrund af en kort pressemeddelelse. Og journalister kan godt lide at "pynte" lidt på historien - deraf ord som "mopset", som forskerne garanteret ikke har brugt.

 

I øvrigt vil jeg give Zarina helt ret. Vi mennesker har en tendens til at forherlige vores eget følelsesliv i forhold til dyrenes. Begreber som misundelse, jalousi og kærlighed handler vel i virkeligheden bare om ressourcer og sociale tilhørsforhold, nøjagtigt som hos andre arter.

 

Jeg har flere gange hørt hjerneforskeren Peter Lund Madsen påstå at mennesket er det eneste dyr, der kan føle kærlighed. Hvor ved han det fra - har han været inde i alle andre dyrs følelsescenter?

Hvad med f.eks. søpapegøjer, der bliver sammen hele livet, og som viser alle tegn på at være ulykkelige hvis den ene af parret dør? Jægere i polarregionen har faktisk det princip, at jager man søpapegøjer, skal man ramme begge af et par - helst i ét skud, ellers bliver den overlevende ulykkelig.

 

Jeg har selv haft en hund (Bo) med et meget stort følelsesregister. Han var dels meget jaloux, men viste også overraskende stor glæde over at møde mennesker, som han ikke havde set i flere år. Og tegn på at han kunne føle en meget stærk tilknytning til mig (måske kærlighed?), har jeg fået uendelig mange af.

 

Jeg tror, du har fat i noget meget vigtigt her. Når det vedrører os selv, giver vi det følelsesfulde betegnelser - når det vedrører dyr, får det mere teknisk/videnskabelige navne, men i bund og grund er det samme reaktion.

 

Med hensyn til det med racerne, som Ninjamor skriver, så giver det stof til eftertanke. Det er klart, at de små terriere er mere oppe på mærkerne med at få først og mest, når der deles godbidder ud, og andre racer har andre egenskaber. Når man pludselig udskifter de "tekniske termer" med beskrivelser af følelser, så virker alt avlsarbejde pludselig helt forkert. Vi ville jo aldrig acceptere, at man parrede mennesker efter de følelser, der præger dem mest. Mon man i så fald havde haft menneskeracer med særlige egenskaber såsom ressourceforsvar eller tjenstvillighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, hvis man inkluderer nogle følelser, bør man så ikke også inkludere de der følger med. Eller hvad?

 

Hvis hundene har de " med menneskelige termer" følelser som misundelse, kærlighed,, osv, bør man så ikke inkludere alle følelser? Herunder de følelser som vi mennesker normalt betegner som "uheldige",som eksempelvis skadefro, hævngerrighed, vrede, osv. ???

 

Det er muligt at mennesket ikke er så unikt som "nogen" går og tror. Men der er altså forskel på de komplekse tanker og handlinger som et menneske fortager og som en dyr kan foretage. Forskellen er vel at vi netop kan resonere og tale om vore følelser og handle ud fra det. Vi ville være noget på skideren hvis dyrene kunne det samme og besluttede at nu var det nok med den menneskelige destruktion af verden og derfor gjorde en ende på vores liv som vi kender det idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, hvis man inkluderer nogle følelser, bør man så ikke også inkludere de der følger med. Eller hvad?

 

Hvis hundene har de " med menneskelige termer" følelser som misundelse, kærlighed,, osv, bør man så ikke inkludere alle følelser? Herunder de følelser som vi mennesker normalt betegner som "uheldige",som eksempelvis skadefro, hævngerrighed, vrede, osv. ???

 

Det er muligt at mennesket ikke er så unikt som "nogen" går og tror. Men der er altså forskel på de komplekse tanker og handlinger som et menneske fortager og som en dyr kan foretage. Forskellen er vel at vi netop kan resonere og tale om vore følelser og handle ud fra det. Vi ville være noget på skideren hvis dyrene kunne det samme og besluttede at nu var det nok med den menneskelige destruktion af verden og derfor gjorde en ende på vores liv som vi kender det idag.

 

Som jeg har forstået det går debatten ikke på positive kontra negative følelser, men på simple versus sammensatte følelser. Det er jo for længst bevist, at højere udviklede pattedyr kan føle "grundfølelser" såsom glæde og vrede - nu er der altså også tegn på, at de har adgang til mere komplekse følelser såsom misundelse.

 

At det er mennesker, der styrer verden, mener jeg skyldes vores evne til at tænke langsigtet og vores hukommelse, hvilket ikke umiddelbart har noget med følelseslivet at gøre.

 

Hvis man f.eks. ser på folk med downs syndrom eller psykisk udviklingshæmmede, så ville de jo heller ikke være i stand til at styre verden med alt hvad det indebærer af planlægning af motorveje, skatter, byggeri mv. Men der er vel næppe nogen, der vil påstå, at de ikke har følelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har forstået det går debatten ikke på positive kontra negative følelser, men på simple versus sammensatte følelser.

 

Ja da. Hvem snakker om negative følelser? Ikke jeg ihvertfald.

 

Det er jo for længst bevist, at højere udviklede pattedyr kan føle "grundfølelser" såsom glæde og vrede - nu er der altså også tegn på, at de har adgang til mere komplekse følelser såsom misundelse.

 

Jamen så må de forskere jo have været inde i følelses centret for at vide det. Sorry. Men den type forskning vil altid være et fortolknings spørsmål.

 

At det er mennesker, der styrer verden, mener jeg skyldes vores evne til at tænke langsigtet og vores hukommelse, hvilket ikke umiddelbart har noget med følelseslivet at gøre.

 

Ikke enig. Hvis vi ser bort fra den egentlige psykopat så handler vi alle ud fra vore følelser og kalder det resonement.

 

Hvis man f.eks. ser på folk med downs syndrom eller psykisk udviklingshæmmede, så ville de jo heller ikke være i stand til at styre verden med alt hvad det indebærer af planlægning af motorveje, skatter, byggeri mv. Men der er vel næppe nogen, der vil påstå, at de ikke har følelser.

 

Siger du at du ser hunde på linje med mennesker med Down syndrom?? Aj pjat.

 

Om en person med Down syndrom vil kunne styre verden skal jeg ikke kunne sige for det er ikke afprøvet.

Men selvfølgelig har de følelser, de tillader sig sågar at give fysisk og verbalt udtryk for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så må de forskere jo have været inde i følelses centret for at vide det. Sorry. Men den type forskning vil altid være et fortolknings spørsmål.

 

Jeg vil nu også påstå, at det må være rigtig.

 

I psykologi på C-niveau lærer man det. Det var noget med at mennesket har 3 hjerner - krypdyrhjernen, pattedyrshjernen og kulturhjernen, hed de noget i retning af. Kulturhjernen er unik, det er kun mennesket der har udviklet den. Pattedyrshjernen har alle pattedyr og det er i denne hjerne følelsescentret ligger og alle pattedyr har et vist repertoire af følelser. Jeg har desværre ikke bogen længere, men mener at jeg har skrevet et citat derfra herinde. Men man får i hvert fald slået skråsikkert på plads, at alle pattedyr har følelser, omend ikke alle har de præcist samme - artsforskelle. Jeg kan så ikke huske hvilke følelser der præcist blev nævnt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siger du at du ser hunde på linje med mennesker med Down syndrom?? Aj pjat.

 

Om en person med Down syndrom vil kunne styre verden skal jeg ikke kunne sige for det er ikke afprøvet.

Men selvfølgelig har de følelser, de tillader sig sågar at give fysisk og verbalt udtryk for dem.

 

Der er, så vidt jeg kan se, heller ingen der har benægtet at de har følelser - tvært imod. Efter min mening misser du pointen. Sammenligningen gik på at mennesker med Downs syndrom i nogen grad mangler evnen til at ræsonnere og tænke langsigtet - ligesom hunde - men at begge har følelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da. Hvem snakker om negative følelser? Ikke jeg ihvertfald.

 

Jo, du nævnte "uheldige følelser" her (min fremhævning):

 

Jeg mener, hvis man inkluderer nogle følelser, bør man så ikke også inkludere de der følger med. Eller hvad?

 

Hvis hundene har de " med menneskelige termer" følelser som misundelse, kærlighed,, osv, bør man så ikke inkludere alle følelser? Herunder de følelser som vi mennesker normalt betegner som "uheldige",som eksempelvis skadefro, hævngerrighed, vrede, osv. ???

 

Jamen så må de forskere jo have været inde i følelses centret for at vide det. Sorry. Men den type forskning vil altid være et fortolknings spørsmål.

Det har de skam også. Hvis du tror, at den viden udelukkende bygger på forsøg med dyrene og menneskelig tolkning af deres reaktioner, så er du forkert på den. Det er flere år siden, at Dyrenes Beskyttelse skrev om undersøgelser af pattedyrs hjerner og påviste, at de har følelser.

 

Ikke enig. Hvis vi ser bort fra den egentlige psykopat så handler vi alle ud fra vore følelser og kalder det resonement.
Om vi handler ud fra vores følelser, afhænger imo af situationen og individdet, men for så vidt er det ligegyldigt for diskussionen. Hvadenten man handler følelsesmæssigt eller ej, så har vi en evne til at tænke langsigtet og dermed til en vis grad planlægge og forudsige konsekvenser. Det er her, jeg oplever, at vi adskiller os fra dyrene.

 

 

Siger du at du ser hunde på linje med mennesker med Down syndrom?? Aj pjat.

 

Om en person med Down syndrom vil kunne styre verden skal jeg ikke kunne sige for det er ikke afprøvet.

Men selvfølgelig har de følelser, de tillader sig sågar at give fysisk og verbalt udtryk for dem.

Det er heller ikke afprøvet, om en hund kunne styre verden.

Hunden giver også fysisk udtryk for sine følelser - naturligvis ikke verbalt, idet den ikke kan tale, hvilket heller ikk alle med psykiske handicaps kan.

 

Min pointe med at sammenligne de to kategorier er bare, at man godt kan have følelser og give udtryk for dem uden at have evnen til at planlægge, forudsige konsekvenser og tænke langsigtet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er, så vidt jeg kan se, heller ingen der har benægtet at de har følelser - tvært imod. Efter min mening misser du pointen. Sammenligningen gik på at mennesker med Downs syndrom i nogen grad mangler evnen til at ræsonnere og tænke langsigtet - ligesom hunde - men at begge har følelser.

 

Ja netop :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart, at hvis der fx er 2 hunde der får mad samtidig, så spiser de instinktivt hurtigere - for at den anden hund ikke skal stjæle dens mad = overlevelse.

 

Jeg kan personligt mærke på Sascha, at efter jeg er begyndt at give Silver mere opmærksomhed (Sascha får stadig mest fra min side :blink:), er hun blevet mere irriteret på Silver. Og hvis hun tygger på et knudeben, og Silver finder et, så tager hun hans i stedet. Hun ejer ALT. Det er selvfølgelig også dominans, og hvis hundene har følelser, så er det instinktive følelser, ikke personlige følelser, ligesom vi mennesker. Det er survival of the fittest, og hunden gør, hvad der sikrer dens overlevelse bedst...

 

... det er ihvertfald min holdning sådan lige pt. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...