Hop til indhold

Weightpull


Gæst The dogfather
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather
Sig mig engang: Tror du at alle hunderacer er gearet til det sjov der eller er det nogle bestemte, der synes at WP er totalt fedt og hvorfor er det ofte kampehunde, der træner det der ? Fordi de har muskelkraften eller hur ?

 

Før jeg svarer på det spørgsmål vil jeg lige pointere at svaret bliver udtryk for min egen holdning og ikke på foreningens vejne...:-)

 

Jeg er ikke i tvivl om at der er hunderacer der generelt er mere egnede til det, end andre, fordi de f.eks. har et større drive eller hvordan man skal udtrykke det...men indenfor de racer er der så igen nogen individer der absolut ikke kan se meningen med sådan en aktivitet...men alle hunde kan deltage, såfremt hunden og ejeren har lyst...om hunden så er egnet som puller, det vil man jo hurtigt finde ud af...:-)

 

Sporten/træningen er jo i sin tid udviklet til slædehunde, men efterhånden som det er blevet mere udbredt har flere af kamphunderacerne vist sig at være blandt dem som er gode til det...og derfor ser man også en del af dem på træningspladserne...men igen...det er for alle der har lysten

Link til indlæg
Del på andre sites

Før jeg svarer på det spørgsmål vil jeg lige pointere at svaret bliver udtryk for min egen holdning og ikke på foreningens vejne...:-)

 

Jeg er ikke i tvivl om at der er hunderacer der generelt er mere egnede til det, end andre, fordi de f.eks. har et større drive eller hvordan man skal udtrykke det...men indenfor de racer er der så igen nogen individer der absolut ikke kan se meningen med sådan en aktivitet...men alle hunde kan deltage, såfremt hunden og ejeren har lyst...om hunden så er egnet som puller, det vil man jo hurtigt finde ud af...:-)

 

Sporten/træningen er jo i sin tid udviklet til slædehunde, men efterhånden som det er blevet mere udbredt har flere af kamphunderacerne vist sig at være blandt dem som er gode til det...og derfor ser man også en del af dem på træningspladserne...men igen...det er for alle der har lysten

 

 

Ok, kom bare til at tænke på det fordi vores kornfede Berners forfædre jo oprindeligt gjorde det i at trække vogne for bønderne i Schweiz og man stadig øver vognkørsel med dem sådan for sjov...også her i landet. Desuden siger man at en fuldvoksen og trænet Berner kan trække 125 kg, så den burde kunne det der WP-noget, men jeg har aldrig mødt nogle Bernere og deres ejere, der har kastet sig over den sportsgren af en eller anden grund. Det burde da næsten ellers være oplagt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Ok, kom bare til at tænke på det fordi vores kornfede Berners forfædre jo oprindeligt gjorde det i at trække vogne for bønderne i Schweiz og man stadig øver vognkørsel med dem sådan for sjov...også her i landet. Desuden siger man at en fuldvoksen og trænet Berner kan trække 125 kg, så den burde kunne det der WP-noget, men jeg har aldrig mødt nogle Bernere og deres ejere, der har kastet sig over den sportsgren af en eller anden grund. Det burde da næsten ellers være oplagt...

 

Jamen jeg synes da næsten du skal prøve...:-)...vi har før haft arrangeret prøvedage, formændene for foreningen kom og fortalte og viste...:-)...der er der selvfølgelig seler til stede, så man ikke skal bruge penge på en sele, skulle det vise sig at hunden ikke har lysten til det...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg synes da næsten du skal prøve...:-)...vi har før haft arrangeret prøvedage, formændene for foreningen kom og fortalte og viste...:-)...der er der selvfølgelig seler til stede, så man ikke skal bruge penge på en sele, skulle det vise sig at hunden ikke har lysten til det...:-)

 

Uha uha den lille er ikke gammel nok til det sjov endnu. Han må først begynde at trække vogn når han er 3 år, så det er nok det samme med WP, men muligvis kræet ville synes om det...eller det skulle da aldrig undre mig om det var tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

det kunne da være supercool...:-)

 

Pablo er 1 år, og trækker ting som kæder osv. der ikke er så tunge...det glider let over underlaget...vi er ved at træne teknikken ind, så han bliver vant til at han kan blive spændt for noget der larmer, lære at trække med alle 4 ben nede, i et ordentligt tempo osv...det er vigtigt at de ikke letter på forbenene eller galoperer afsted...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Martin T

ja jeg træner da weightpull og har gjordt det i 3 års tid nu og har deltaget i shows i både dk som i udlandet og hvis jeg selv skal sige det med et rimligt ok resultat ;-)

 

jeg vil gerne prøve at besvare nogle af de mange spørgsmål som er blevet stillet i den her tråd jeg kan nok lang fra huske dem alle men jeg prøver..

 

1 spørgsmål om hvor man stod i forehold til hunden ved et træk

i dk er der 2 forskellige forebund EWPL og APA og de har lidt forskellige regler på nogle punkter og her er 1 af dem, det der er fældes for dem at at man kan vælge at stå bag mål linien og kalde på sin hund eller man kan vælge at gå bag forhjulet på vognene og drive hunde frem (lige som ved slædehunde) og i apa der kan man så også vælge at gå ved siden af sin hund, der må kun bruges ord til at få hunde til at trække der må ikke bruges fysisk konkat,legetøj/bait osv hunde skal trække af egen fri vilje på førens komando, hvis når hunde ikke gider at trække mere enten fordi den syntes det er blevet for tungt eller bare ikke gider i dag ja så sætter de sig bare ned og venter på de 60 sek er overstået og så er de ude af konkurancen, ikke noget hokuspokus der.

 

2 et spørgsmål om at det måske ikke kun var unge mænd uden noget interassant at sige ;-) ja det høre jeg faktisk tit og kan faktisk også godt forstå mange folk tror det men må sige det er lang fra sandheden, hos os (wpdk ishøj) der er ca 1/2 af dem som træner piger samt vores alder går fra 23 og op til 37 år så nogle af os har da et par år bag os ;-) og af de folk der er i sporten rundt omkring ja der er der folk tæt på 50 år om måske også mere så det er ikke alle som er nogle unge bisser uden noget godt at sige ;-) sporten er for alle mennesker store som små, gamle som unge så der er et bredt udvalg af folk der træner weightpull og der er helt sikkert noget som alle vil syntes om lige meget om man er ung eller gammel.

 

3 et spørgsåm om de små hunde mod de store hunde

ja igen lidt forskellige regler forbund til forbund (lidt som ipo og ph gå ud på det sammen med deres program er ikke helt ens) en i ewpl som jeg trækker under der har vægtklassen under 13 kg en mindre vogn som de trækker, ud over det så bliver alle vægt klasser (der er 7 i ewpl ) afgjordt i % altså hvor mange gange hunden har trukket sin egen kropsvægt, så det er slet ikke en foredel at være en stor hund ..

 

4 et spørgsmål om hvad slags hunde det er der træner og om hvorfro en slags hunder er mere udbredt ind ander.

ja hos os der har vi hunde som chihuaua,JRT,shitzu,labradore, alaskan mallamut og flere og ja storstedelen er nok "muskelhunde" typen som konkuraer til shows, grunde til det ligget jo i det samme som alle andre hundesports nogle typer egner sig bare beder ti¨l det ind andre gør tag ipo,ph,FR,BR der er det maller,schæfer som er dem man ser mest af til konkurancer og det er jo fordi det er de hunde som lige har det lidt ekstra så de kan komme til tops, tag mark prøver ja der er der jo en del flere labadores og hønsehunde ind der er rotter og det er jo fordi de lige har det lidt ekstre til det og inde for weightpull der er der flest terrier i de små klasser og bulldogs i de store klasser som stiller op til shows og det gør de fordi de typer af hunde har lidt mere muskelmasse samt lidt mere drive ind noge af de andre hunde har men det betyder jo ikke at man ikke kan træne eller for den sags skyld stille op til shows med både labadores og schæfer men skal bare ikke forvente at man få en verdens mester ud af de typer af hunde men alle kan og alle typer af hunde træner weightpull ;-)

 

håber det svarede på ldt af de spørgsmål

mvh

Martin Thomsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...