Hop til indhold

en god træner


Gæst milder batmusen
 Share

Recommended Posts

Både ja og nej. Jeg ville ikke lade Simba begynde at springe før han var et år, men det er jo nemt nok sagt, når bæstet aldrig af egen vilje er lettet fra jorden. Hvis jeg nu var blevet begavet med en vovse, der fysisk set havde været bare lidt mere fremme i skoene, så ville jeg nok hælde til min dyrlæges teori om, at en hvalp og en endnu ikke udvokset hund kan holde til det den selv finder på at gøre. Det er sandsynligvis ingen grund til at pakke dyrerne ind i vat.

 

Jeg synes det er en balancegang med træning af enhver art. På den ene side har vi et ansvar for ikke at skade dyret. På den anden side skal vi heller ikke pylre kræene. Det er lidt en vægten op og ned...hvad kan racen holde til, hvor gammel skal den være før man træner dit og dat, hvornår er noget nok og for meget ? Jeg synes lidt man har pligt til at stille sig selv den slags spørgsmål og også jævnligt spørge sig selv om, for hvis skyld det nu lige er man træner med sin hund...og om svaret er den rette indfaldsvinkel til sagen.

 

Jeg er på ingen måde uenig med dig, jeg vil dog bare tilføje at man bør tænke på at en hunds muskler og knogler i enhver trænings situation helt naturligt slides ned, og at genopbygningen først sker efterfølgende, så man bør huske at hunden skal have den nødvendige hvile for at kunne genopbygge sine knogler/ muskler.

Til gængæld så vil en konstant mangel på belastninger på både muskler, sener,ledbånd og knogler virke direkte nedbrydende. Så det er en balancegang, hvor man er nødt til at se,føle og kende sin hunds evner og begrænsninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øhh... Jeg ved ike om jeg helt er med her, nu må vi se :-)

 

Og skal lige nævne jeg ikke kan se videoklippene, så det jeg forholder mig til er hvad jeg har læst I andre har skrevet - at hunden går og ser op på føreren med øjenkontakt.

 

Jeg er ikke med på dit niveausnak, for uanset hvilket niveau man ønsker at gå til konkurrencer og prøver i, så starter man højst sandsynligt med denne kontakt opad træning fra laveste klasse.

 

Da jeg gik i konkurrence var lineførings/fri ved fod programmet af ens længde i alle klasser på nær én hvor man skulle gå både linef. og fri v. fod.

 

Det samme med tiden inde hos dommerholdene til opstart af andre øvelser.

 

Fake kontakt?

 

Der er jeg heller ikke med. Ved øjenkontakt har du hunden hos dig 100%, den er mentalt på dig hele tiden og bøjer ikke kun nakken for et syns skyld - men for at kunne se dig i øjnene.

 

Hvis det er det man vil, kan man styre sin hund alene med denne øjenkontakt

 

 

Jeg ved ikke...måske vi ikke træner samme program eller det er fordi vi ikke træner samme sted eller fordi du ikke kan se videoen. Hunden går på den "engelske måde" altså klistret til førerens ben så den næsten slæber sig i trav ved siden af føreren, mens den ser op på føreren uafladeligt...giver det mening ?!?

 

Det vi på vores træningsplads (vi træner DKK LP) tilstræber er at hunden frivilligt og i løs snor følger sin fører fremad, højre om, venstre om osv indtil dommer-manden synes det er godt med det. Hunden skal ikke være limet til førerens ben og hunden skal ikke gå i et fake trav ved førerens side, mens dens øjne er som limet til førerens hoved. Måske er vi bare for slatne på vores plads, men jeg har endnu aldrig set den "engelske stil" praktiseret.

 

Til gengæld vil jeg så sige at (og det kan være racebestemt) vores Berner rent faktisk af sig selv går på den måde, hvis vi går rimelig langsomt. Det kan være fordi hans skridt er for lange til at gå normalt eller fordi han er trænet til udstilling, hvor han jo skal trave hele tiden...don´t know.

 

Mht fake kontakt, så er det i mine øjne fake så snart kontakten er der f.eks. i en lineføringssituation...altså er trænet op til lejligheden og jeg tror faktisk vi er enige om det her: Kontakt mellem hund og fører er ikke for et syns skyld så længe vovse vader afsted ved siden af dig. Kontakt er der hvor hunden vælger at se, hvad du har på bedding af spændende ting og sager og hvad dit næste træk er, så den kan glæde dig og sig selv ved at gøre det, du synes I to nu skal gøre sammen lige nu.

 

Og ja-ja, jeg er sådan lidt halv-slatten. Jeg kan ikke se det gavnlige i LP-træning som sådan. Det er noget nogle hunde synes er sjovt (der iblandt vores) og så går vi til det for at have det sjovt sammen og få noget at træne op til. Jeg kan simpelhen ikke se det som andet end en stribe af hundekunster. Om hunden lærer fremsendelse i et felt eller at rulle kan for så vidt være et fedt for mig. Bare kræet bliver aktiveret og vi har det sjovt til træningen og når vi træner her hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke...måske vi ikke træner samme program eller det er fordi vi ikke træner samme sted eller fordi du ikke kan se videoen. Hunden går på den "engelske måde" altså klistret til førerens ben så den næsten slæber sig i trav ved siden af føreren, mens den ser op på føreren uafladeligt...giver det mening ?!?

 

Jo jo, det var også det billede jeg så for mig :-)

 

Det vi på vores træningsplads (vi træner DKK LP) tilstræber er at hunden frivilligt og i løs snor følger sin fører fremad, højre om, venstre om osv indtil dommer-manden synes det er godt med det. Hunden skal ikke være limet til førerens ben og hunden skal ikke gå i et fake trav ved førerens side

 

Ja

 

, mens dens øjne er som limet til førerens hoved. Måske er vi bare for slatne på vores plads, men jeg har endnu aldrig set den "engelske stil" praktiseret.

 

Det handler ikke om at være slattten kontra det modsatte som så må være hvad - stiv? Ja, stiv, men mere hvad dommerne i de forskellige foreninger bedømmer til tops. Så må hundeførerne rette ind efter dette hvis de ønsker at blande sig i metaldysten

 

Til gengæld vil jeg så sige at (og det kan være racebestemt) vores Berner rent faktisk af sig selv går på den måde, hvis vi går rimelig langsomt. Det kan være fordi hans skridt er for lange til at gå normalt eller fordi han er trænet til udstilling, hvor han jo skal trave hele tiden...don´t know.

 

En del hunde tilbyder dette "legetrav" af sig selv og så er det bare om at fange det, hvis det er hvad man ønsker

 

Mht fake kontakt, så er det i mine øjne fake så snart kontakten er der f.eks. i en lineføringssituation...altså er trænet op til lejligheden og jeg tror faktisk vi er enige om det her: Kontakt mellem hund og fører er ikke for et syns skyld så længe vovse vader afsted ved siden af dig. Kontakt er der hvor hunden vælger at se, hvad du har på bedding af spændende ting og sager og hvad dit næste træk er, så den kan glæde dig og sig selv ved at gøre det, du synes I to nu skal gøre sammen lige nu.

 

Uden at ane hvordan videohunden er trænet, så ER det jo også det man (jeg) gør i praksis, det du beskriver.

Man øver varighedn af øjenkontakten (hundens forventning) op til at kunne vare x antal sekunder/minutter. Hunden ser op i forventning om - og i VISHED om - at føreren lige "om lidt" tilbyder den det, den går og venter på.

Det er hunden selv som tilbyder øjenkontakten - og så ER den der, det er ikke fake, hunden ER på og dette gælder ikke kun i lineføringssituationen, men i alt grundlæggende arbejde med hunden - kontakt skal der til.

 

Og ja-ja, jeg er sådan lidt halv-slatten. Jeg kan ikke se det gavnlige i LP-træning som sådan. Det er noget nogle hunde synes er sjovt (der iblandt vores) og så går vi til det for at have det sjovt sammen og få noget at træne op til. Jeg kan simpelhen ikke se det som andet end en stribe af hundekunster. Om hunden lærer fremsendelse i et felt eller at rulle kan for så vidt være et fedt for mig. Bare kræet bliver aktiveret og vi har det sjovt til træningen og når vi træner her hjemme.

 

Det er det heller ikke, det er simple færdigheder intet andet, dog kan det være en god ide at gå til struktureret træning med sin hund for at have et mål st træne efter. Bare som beskæftigelse og for sjov :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo, det var også det billede jeg så for mig :-)

 

 

 

Ja

 

 

 

Det handler ikke om at være slattten kontra det modsatte som så må være hvad - stiv? Ja, stiv, men mere hvad dommerne i de forskellige foreninger bedømmer til tops. Så må hundeførerne rette ind efter dette hvis de ønsker at blande sig i metaldysten

 

 

 

En del hunde tilbyder dette "legetrav" af sig selv og så er det bare om at fange det, hvis det er hvad man ønsker

 

 

 

Uden at ane hvordan videohunden er trænet, så ER det jo også det man (jeg) gør i praksis, det du beskriver.

Man øver varighedn af øjenkontakten (hundens forventning) op til at kunne vare x antal sekunder/minutter. Hunden ser op i forventning om - og i VISHED om - at føreren lige "om lidt" tilbyder den det, den går og venter på.

Det er hunden selv som tilbyder øjenkontakten - og så ER den der, det er ikke fake, hunden ER på og dette gælder ikke kun i lineføringssituationen, men i alt grundlæggende arbejde med hunden - kontakt skal der til.

 

 

 

Det er det heller ikke, det er simple færdigheder intet andet, dog kan det være en god ide at gå til struktureret træning med sin hund for at have et mål st træne efter. Bare som beskæftigelse og for sjov :-)

 

 

Jeg tror egentlig vi er enige om det meste og sådan i de store træk. Eneste ting er metaldysten. Vi træner vel ikke for metallets skyld og vi udstiller vel heller ikke for de fine røde og lilla bånds skyld. Vi gør vel det vi gør med hunden for, at den kan få et godt og velfungerende hundeliv. Det er lidt det jeg mente, da jeg tidligere skrev, at man vel løbende skulle tage og spørge sig selv, hvorfor man egentlig træner med sin hund...for hvis skyld det er og hvor vidt man synes man skal drive det med lige netop den hund man rent faktisk har...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Øhh... Jeg ved ike om jeg helt er med her, nu må vi se :-)

 

Og skal lige nævne jeg ikke kan se videoklippene, så det jeg forholder mig til er hvad jeg har læst I andre har skrevet - at hunden går og ser op på føreren med øjenkontakt.

 

Jeg er ikke med på dit niveausnak, for uanset hvilket niveau man ønsker at gå til konkurrencer og prøver i, så starter man højst sandsynligt med denne kontakt opad træning fra laveste klasse.

 

Da jeg gik i konkurrence var lineførings/fri ved fod programmet af ens længde i alle klasser på nær én hvor man skulle gå både linef. og fri v. fod.

 

Det samme med tiden inde hos dommerholdene til opstart af andre øvelser.

 

Fake kontakt?

 

Der er jeg heller ikke med. Ved øjenkontakt har du hunden hos dig 100%, den er mentalt på dig hele tiden og bøjer ikke kun nakken for et syns skyld - men for at kunne se dig i øjnene.

 

Hvis det er det man vil, kan man styre sin hund alene med denne øjenkontakt

 

 

jeg undrer mig lidt hvorfor du ikke kan se dem :!::!::!:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes nu ikke hundene i video klippet går så det giver skader det er en alm kontakt til hund og fører hvor hunden kigger og søger øjenkontakten med hf

 

Hvis det trænes meget i perioder kan det give anledning til skader.

 

Man bør lære hunden at gå på samme måde på højre side, så man mindsker risikoen for at musklerne i den ene side bliver kortere end i den anden side.

 

Det er samme princip som at skuldertasker ikke bør bæres over samme skulder altid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig vi er enige om det meste og sådan i de store træk. Eneste ting er metaldysten. Vi træner vel ikke for metallets skyld og vi udstiller vel heller ikke for de fine røde og lilla bånds skyld. Vi gør vel det vi gør med hunden for, at den kan få et godt og velfungerende hundeliv. Det er lidt det jeg mente, da jeg tidligere skrev, at man vel løbende skulle tage og spørge sig selv, hvorfor man egentlig træner med sin hund...for hvis skyld det er og hvor vidt man synes man skal drive det med lige netop den hund man rent faktisk har...

 

Jeg ved at NOGLE træner pga metallet eller den anseelse der følger med gode konkurrenceresultater.

Jeg har selv været der og har kendt mange af slagsen.

 

Forskellen er hvor langt man vil gå for et resultat.

 

Konkurrenceræset stoppede den dag min hund og jeg bare havde en virkelig god dag sammen, fed følelse af samarbejde, jeg var bare så glad for ham og tænkte ikke konkurrence.

 

Det viste sig så at vi vandt Sjællandsmesterskabet med det højeste pointtal nogensinde.

Stor flot præmie, avisomtale, rygklapperi (og misundelse) og hele svineriet og det sagde mig ikke en pind opdagede jeg!

Jeg er slet ikke til konkurrence mere, for mig har det ingen værdi - mere, men jeg kan sagtens stadig sætte mig ind i følelsen, og ved også at nogle vil gå meget langt for at opnå at vinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at NOGLE træner pga metallet eller den anseelse der følger med gode konkurrenceresultater.

Jeg har selv været der og har kendt mange af slagsen.

 

Forskellen er hvor langt man vil gå for et resultat.

 

Konkurrenceræset stoppede den dag min hund og jeg bare havde en virkelig god dag sammen, fed følelse af samarbejde, jeg var bare så glad for ham og tænkte ikke konkurrence.

 

Det viste sig så at vi vandt Sjællandsmesterskabet med det højeste pointtal nogensinde.

Stor flot præmie, avisomtale, rygklapperi (og misundelse) og hele svineriet og det sagde mig ikke en pind opdagede jeg!

Jeg er slet ikke til konkurrence mere, for mig har det ingen værdi - mere, men jeg kan sagtens stadig sætte mig ind i følelsen, og ved også at nogle vil gå meget langt for at opnå at vinde.

 

 

Jae, det er det jeg mener med at jeg er slatten. Jeg ejer ikke et konkurrence-gen i kroppen og jeg ville ikke gide slæbe min hund til prøve eller udstilling. Vovse går med manden ved de lejligheder og når jeg står og betragter dem fra sidelinien, så ville det være synd for dyret ikke at tage ham til prøver og udstillinger. De hygger sig de to gutter, men hvor langt eller hvor kort vi får drevet det til, vi tre, det er ikke så afgørende.

 

Og du har fuldstændig ret: Det er et spørgsmål om, hvor langt man vil gå og det er lige præcis dén man skal have med sig i sin træning...efter min mening. Man arbejder altid indenfor nogle rammer både for hvad hunden skal og kan drives til og så de rent racemæssige begrænsninger. Det er nok ikke lige agillity gemalen og Berneren skal kaste sig over :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvis det trænes meget i perioder kan det give anledning til skader.

 

Man bør lære hunden at gå på samme måde på højre side, så man mindsker risikoen for at musklerne i den ene side bliver kortere end i den anden side.

Det er samme princip som at skuldertasker ikke bør bæres over samme skulder altid...

 

 

hvorfor skulle musklerne bliver skæve dette gælder vel kun hvis hunden kigger til enten højre eller venstre ofte

da hundene i klippet kigger lige op og ikke til den ene eller anden side

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nu så jeg kun lige ganske lidt af klippet, men jeg synes nu at hunden har hovedet drejet når den kigger op på føreren...

 

 

synes nu mere hundene kigger lige op som de blotter struben men om de drejer hovedet en anelse op til højre er nok lidt den grå der går det men det er jo normalt indenfor lydighedstræning

Link til indlæg
Del på andre sites

synes nu mere hundene kigger lige op som de blotter struben men om de drejer hovedet en anelse op til højre er nok lidt den grå der går det men det er jo normalt indenfor lydighedstræning

 

Ja det er ganske normalt indenfor lp, men man skal være opmærksom på at hvis man træner intensivt op til en prøve og hunden har tendens til at dreje hovedet, at så er der en risiko for at det kan give spændinger i nakke og ryg...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor skulle musklerne bliver skæve dette gælder vel kun hvis hunden kigger til enten højre eller venstre ofte

da hundene i klippet kigger lige op og ikke til den ene eller anden side

 

Går den og ser lige op i luften? Altså lægger nakken tilbage og ser op?

 

Jeg kan stadig ikke se de for******* klip :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg føler mig dum - jeg har stadig ikke fundet pighalsbåndet :oops:

 

Hvordan og hvor fik du øje på det? :confused:

 

Jeg vil tro, at det er de enkelte leds udformning. På pighalsbåndene er de anderledes end på et kvæl eller halvkvæl halsbånd og de er anderledes sat sammen.

 

PS: Ja-ja, jeg havde jo hund i stenalderen og så bider man mærke i den slags og I bider ikke af mig af den grund. Man troede jo på det virksomme i det den gang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...