Hop til indhold

en god træner


Gæst milder batmusen
 Share

Recommended Posts

Som Zaz-zaz siger så har der været en (syntes jeg) rigtig god tråd om netop dette: http://www.hunde-forum.dk/traening/2868-bidearbejde.html Jeg syntes du skal læse tråden, så kan du forhåbentligt få en fornemmelse af, at os der træner bidearbejde med vores hund slet ikke er så onde :blink:

 

Kvælerhalsbånd eller kæde om man vil bruger brugshundefolk generelt. Det skyldtes bla. at man ved prøver skal have det på. Hunden må IKKE have fast halsbånd idet der kan skjules ting og sager under et fast halsbånd - det kan man ikke i en kæde. Desuden tror jeg de fleste har kæden låst og gør ikke brug af kvælfunktionen.

 

Jeg har så læst den igemmen, og jeg får stædig ikke en forståelse for at slå hunden, heller ikke selv om man træner det op fra hvalp. Jeg kan forstå behovet for det inde ved politiet, som det eneste sted, da de der kan blive udsat for en tyv der bliver voldelige og hunden derfor ikke må slippe... men til almindelig "hygge"træning med konkurrencer så NEJ om hunden er glad eller om det er drifter eller noget som bruges i træningen er for sig ligemeget for mit syn. For mig hører vold og dyr bare ikke sammmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har så læst den igemmen, og jeg får stædig ikke en forståelse for at slå hunden, heller ikke selv om man træner det op fra hvalp. Jeg kan forstå behovet for det inde ved politiet, som det eneste sted, da de der kan blive udsat for en tyv der bliver voldelige og hunden derfor ikke må slippe... men til almindelig "hygge"træning med konkurrencer så NEJ om hunden er glad eller om det er drifter eller noget som bruges i træningen er for sig ligemeget for mit syn. For mig hører vold og dyr bare ikke sammmen.

 

HUSK lige på der er forskel på at SLÅ og Markere............

 

At du ikke forstår eller kan se meningen er OK, men husk på at der ikke er nogle der har til hensigt at skade hunden. Og der er ingen der slår - det lyder rimeligt negativt, syns du ikk'?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så læst den igemmen, og jeg får stædig ikke en forståelse for at slå hunden, heller ikke selv om man træner det op fra hvalp. Jeg kan forstå behovet for det inde ved politiet, som det eneste sted, da de der kan blive udsat for en tyv der bliver voldelige og hunden derfor ikke må slippe... men til almindelig "hygge"træning med konkurrencer så NEJ om hunden er glad eller om det er drifter eller noget som bruges i træningen er for sig ligemeget for mit syn. For mig hører vold og dyr bare ikke sammmen.

 

Det gør det heller ikke i min verden... men brugshundetræning kan ikke sammenlignes med vold!!! ikke den måde jeg træner på i hvert fald!

Og som Tanten skriver, der er forskel på at slå en hund og markere med en stok i brugshundetræning...

 

Og nej det er ikke ligemeget om det bruges i "almindelig hygge træning med konkurrencer" - de hunde som virkelig bliver brugt i sporten, er netop med til at hjælpe avlsarbejdet, og derved til at udvikle sunde og stærke politihunde...

Uden kenneler og seriøst avlsarbejde - ingen hunde til politiet... Og brugsarbejdet er så en del af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke, hvad type hund Rollo er, men vores er en Berner. Han er lige fyldt et år og vejer allerede 53 kg og er stærk som en urokse. Selv nu, hvor der konstant er risiko for at der går hat og briller i det hele er vi nød til at holde ham oppe på hans gode manere i snor og halsbånd. Det er ligesom ret nødvendigt, at han aldrig glemmer det og at vi kan styre ham sådan nogenlunde med stemmen selvom han er en ulidelig unghund. Han er jo ikke sådan lige at stoppe, hvis han først kommer i tanke om at ville noget andet end vi vil, så et eller andet sted dropper man tanken om kun at træne i snor og halsbånd og så bruge sele ellers. Men stadig; hvis han ikke var sådan et stort l-o-k-u-m, så var sele klart en løsning, der var værd at se på...

 

:mrgreen: Rollo er en lille blanding af F1 lab og flat coat... nej han er ikke stor som din berner og vægt mæssigt er han kun det halve :lol: og vi har jo været så heldige at have ninjamors udfording, som har gjort at han faktisk hører efter også kun i halsbånd nu... nu går jeg ikke så højt op i stævner det skal bare være sjovt for ham og mig så lige den del af hvad der er påkrævet der kender jeg ikke så meget til, håber dog på at lærer det senere hen:-D

Jeg kan godt se at han skal kunne lystre jer på stemme og ikke lave bare lave det han lyster... Tænker dog stædig at en kombination evt. kunne bruges så man træner med snor og halsbånd på banen og til lydigheden, og på lufteture bruger sele, desuden ser jeg flere der har snor i både sele og halsbånd så de kan bruge sele, hvis hunden skulle drille i halsbåndet.

Men man finder jo selv sin løsning der passer. Jeg er bare meget glad for ikke at skulle overveje kvæl (dem jeg har mødt har desværre brugt det, som kvæl og ikke låst det, og bruger det heftigt under indlæring af plads under gang:badr:) hvis man kun bruger det som almindelig halsbånd bare som kæde fremfor læderbånd så er det ok med mig:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

HUSK lige på der er forskel på at SLÅ og Markere............

 

At du ikke forstår eller kan se meningen er OK, men husk på at der ikke er nogle der har til hensigt at skade hunden. Og der er ingen der slår - det lyder rimeligt negativt, syns du ikk'?

 

jo men min holdning er taget ud fra den film, som jeg ser på hjemmesiden og der må jeg sige at han SLÅR og ikke kun makere...:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør det heller ikke i min verden... men brugshundetræning kan ikke sammenlignes med vold!!! ikke den måde jeg træner på i hvert fald!

Og som Tanten skriver, der er forskel på at slå en hund og markere med en stok i brugshundetræning...

 

Og nej det er ikke ligemeget om det bruges i "almindelig hygge træning med konkurrencer" - de hunde som virkelig bliver brugt i sporten, er netop med til at hjælpe avlsarbejdet, og derved til at udvikle sunde og stærke politihunde...

Uden kenneler og seriøst avlsarbejde - ingen hunde til politiet... Og brugsarbejdet er så en del af det...

 

Ja kenneler og seriøst avlsarbejde er vigtigt, der er vi da helt enige og heldigvis da også om at vold ikke hører hjemme... men hvis de makeringer, som jeg ser på filmen er normalt trænning (dette er i tyskland håber vi er bedre herhjemme) så vil jeg hellere udvære politihunde!!!

Det er ligesom dem der slår deres heste til blods på en springbane eller sparker vildt med deres ben når de har spore på så bliver træningen og hjælpemidlerne til vold og så er det ikke ok mere... så hvis man kan holde det til en makering og ikke til slag (vold i overdrevenstil) så kan jeg måske se en pointe til de hunde der skal indgå i avlen skal testes i deres færdigheder for at evt. dårlige gener ikke bliver avlet vidre men dem så IKKE skal bruges i avl som i forvejen er fravalgt kan jeg ikke se pointen i skal udsættes for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

jo men min holdning er taget ud fra den film, som jeg ser på hjemmesiden og der må jeg sige at han SLÅR og ikke kun makere...:megaked:

 

Men du ved som alle andre, at et eksempel er ikke hele sandheden. Og selvfølgelig kan man finde brodne kar iblandt brugshundefolk akkurat som man kan alle andre steder.

 

Men lad nu være med at dømme på et vidioklip, specielt hvis man aldrig med egne øjne har overværet brugshundetræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken en af videoerne på siden er det???

Det var vist nr 4 oppe fra hvor de viser en hel masse forskællige hunde og den sidste slår de på og må altså sige at den hånd kører håndt frem og tilbage... kan desværre ikke få lov at linke det vil den ikke tillade

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du ved som alle andre, at et eksempel er ikke hele sandheden. Og selvfølgelig kan man finde brodne kar iblandt brugshundefolk akkurat som man kan alle andre steder.

 

Men lad nu være med at dømme på et vidioklip, specielt hvis man aldrig med egne øjne har overværet brugshundetræning.

 

Jeg lagde ud med at sige at det var en kommentar til filmen, hvor de går vidre end kun at bruge pighalsbånd til, for mig at se, også at slå, og ikke kun makere, på hundene så har hele tiden forsøgt kun at forholde mig til dem vi ser på vidioerne og billeder.

Har en gammel arbejdskollega der træner sine schefere i brugshundetræning og de er glade og ikke bange for at komme på træningspladsen (har dog ikke set at de slå/makere PÅ hundene kun i luften omkring...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var vist nr 4 oppe fra hvor de viser en hel masse forskællige hunde og den sidste slår de på og må altså sige at den hånd kører håndt frem og tilbage... kan desværre ikke få lov at linke det vil den ikke tillade

 

Årh, den slatne gummistok eller hvad det er han vifter med. Det kan vel næppe skade kræet og hvis det kunne havde den nok sluppet for længst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til gengæld vil jeg så hellere vide, hvorfor de hunde hele tiden er i snor. De spæner mod figurenten med en Herre lang snor hængende efter sig og når de står og giver ondt af sig overfor den stakkels figurent, så er de i snor. Nu er vi lige blevet vænnet til på de forskellige træningspladser, at vovse ikke skal flintrer afsted med snor på i fald han falder eller bliver viklet ind i snoren. Han skal også have halsbånd og snor af, når der skal leges...så derfor...

 

Skal vi nu hen og vænne os til at vovse skal være i snor nu ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja måske den havde sluppet jeg får bare kuldegysninger, når jeg ser det:scared: film kan jo også snyde lige som billeder...

Ja snoren er måske også til fare, men det gør man jo en del i med lang line også ved indkald og hos os også til en løber i runderingmen det ser voldsomt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja måske den havde sluppet jeg får bare kuldegysninger, når jeg ser det:scared: film kan jo også snyde lige som billeder...

Ja snoren er måske også til fare, men det gør man jo en del i med lang line også ved indkald og hos os også til en løber i runderingmen det ser voldsomt ud.

 

Hæ hæ jae som du kan se i den anden tråd, så havde min mand det på samme måde. Nu hvor tilfældet eller rettere mit arbejde tvang ham til at gå alene med vovse de første mange gange til politihundetræningen, er der sandelig kommet andre boller på suppen og jeg tror jeg kan kigge langt efter at overtage vovse hver anden gang som vi jo ellers plejer, når vi træner, men det er så det. Det er det værd bare fordi de begge to ligner to små glade julegrise, når de kommer hjem derudefra :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæ hæ jae som du kan se i den anden tråd, så havde min mand det på samme måde. Nu hvor tilfældet eller rettere mit arbejde tvang ham til at gå alene med vovse de første mange gange til politihundetræningen, er der sandelig kommet andre boller på suppen og jeg tror jeg kan kigge langt efter at overtage vovse hver anden gang som vi jo ellers plejer, når vi træner, men det er så det. Det er det værd bare fordi de begge to ligner to små glade julegrise, når de kommer hjem derudefra :mrgreen:

 

:mrgreen: humm julegrise hund og mand :lol: det billede vil jeg gerne se:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en gammel arbejdskollega der træner sine schefere i brugshundetræning og de er glade og ikke bange for at komme på træningspladsen (har dog ikke set at de slå/makere PÅ hundene kun i luften omkring...)

 

Som du selv siger det så er der forskel på træning, prøver og hvis man optager en stykke film der skal vise hvad ens hund kan.

 

Men derfor får hunden da et dask i ny og næ til træning også - man skal jo træne det engang imelllem ellers ville det stakkels kræ da få et chok når det blev hevet afsted til den første prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du selv siger det så er der forskel på træning, prøver og hvis man optager en stykke film der skal vise hvad ens hund kan.

 

Men derfor får hunden da et dask i ny og næ til træning også - man skal jo træne det engang imelllem ellers ville det stakkels kræ da få et chok når det blev hevet afsted til den første prøve.

 

Ja det kan jeg godt se... blev bare meget rystet over filmen... og bryder mig stædig ikke om tanken at man er nåd til at træne i at den skal kunne tåle dask, det er meget langt fra min opfattelse af dyrehold, men håber bare at hunden bliver respektert:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan jeg godt se... blev bare meget rystet over filmen... og bryder mig stædig ikke om tanken at man er nåd til at træne i at den skal kunne tåle dask, det er meget langt fra min opfattelse af dyrehold, men håber bare at hunden bliver respektert:-D

 

Der er jo som på alle andre træningsbaner - en blanding af gode og dårlige HF'er

Link til indlæg
Del på andre sites

lidt lydighed her som jeg synes er rigtig flot trænet lækre hunde dygtig træner

 

 

http://www.videos.dogmania.de/polly_schnee.wmv

 

http://www.videos.dogmania.de/polly_isy_relax.wmv

 

Ja ja, jeg ved godt at jeg kommer lidt sent ind i denne tråd :oops:

 

Jeg synes skam også det er en lækker træner og nogle dygtige hunde...

Men helt fantastisk synes jeg egentlig ikke det er.

Hunden(e) presser føreren så meget at det vil koste point og samtidigt bliver der animeret så kraftigt i forbindelse med kommandoer at dette også vil koste points..

 

Typisk Schæferfolk! De lærer det ALDRIG! :lol:

 

Selvom man klippede hundene ud af videoerne, ville man kunne gætte at det er schæfere der trænes bare ved at kigge på føreren :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja, jeg ved godt at jeg kommer lidt sent ind i denne tråd :oops:

 

Jeg synes skam også det er en lækker træner og nogle dygtige hunde...

Men helt fantastisk synes jeg egentlig ikke det er.

Hunden(e) presser føreren så meget at det vil koste point og samtidigt bliver der animeret så kraftigt i forbindelse med kommandoer at dette også vil koste points..

 

Typisk Schæferfolk! De lærer det ALDRIG! :lol:

 

Selvom man klippede hundene ud af videoerne, ville man kunne gætte at det er schæfere der trænes bare ved at kigge på føreren :mrgreen:

 

Hvis du lige kan løsrive dig fra den smækre dame og vende tilbage til den grusomme virkelighed, så har jeg lige et par spørgsmål til det du skriver:

 

1) Mht hvordan hunden går...er det noget man kan lege til LP, den der engelske klistre-gang og så er det fint med det, men hold det ude af brugshunde-tingen ?

 

og

 

2) Skal hunden reagere på en kommando afsagt uden man står og vifter med arme og ben og gør sig selv komplet til grin med tegn og fagter ? Altså f.eks.; Dæk og så dækker hunden uden diverse håndtegn og andet godt som man nu kender det fra LP ?

 

Ja, jeg spørg og spørg, men hvordan skal jeg ellers lære noget ?!? Nej vel...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du lige kan løsrive dig fra den smækre dame og vende tilbage til den grusomme virkelighed, så har jeg lige et par spørgsmål til det du skriver:

 

1) Mht hvordan hunden går...er det noget man kan lege til LP, den der engelske klistre-gang og så er det fint med det, men hold det ude af brugshunde-tingen ?

 

og

 

2) Skal hunden reagere på en kommando afsagt uden man står og vifter med arme og ben og gør sig selv komplet til grin med tegn og fagter ? Altså f.eks.; Dæk og så dækker hunden uden diverse håndtegn og andet godt som man nu kender det fra LP ?

 

Ja, jeg spørg og spørg, men hvordan skal jeg ellers lære noget ?!? Nej vel...:mrgreen:

 

Kraftig animering regnes som værende en ekstra kommando - hvilket det jo også er :mrgreen: Og nu skal jeg nok daffe ud igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kraftig animering regnes som værende en ekstra kommando - hvilket det jo også er :mrgreen: Og nu skal jeg nok daffe ud igen :blink:

 

Nej bliv endelig hængende og belær mig, så vi ikke får lært den lille fede en hel masse, der så skal pilles af igen. Det er bare lidt forvirrende fordi LP snart sagt går ud på at hoppe rundt og på alskens måder dog få kræet overtydet om, at den skal gøre et eller andet.

 

Men det forklarer så hvorfor træner-damen synes at en kommando ikke behøves at blive gentaget i en uendelighed og at vi lige så godt kan vænne os til at stå og se lige ud frem for at se ned på bæstet og gøre noget nummer ud af det vi er igang med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...