Hop til indhold

skal vi forstærke ?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Groa har noget med lyde, hun bliver nemt utryg ved nogle lyde. Vi har arbejdet med det siden i sommers, og er nået langt.

De sidste dage har der været en del fyrværkeri, hun har taget det rimelig roligt. For det meste kigger hun bare.

Nu er spørgsmålet om vi skal forstærke ved at give hende belønning for at tage det roligt? er faktisk lidt i tvivl.

Efter samråd med dyrlægen får hun dog en pille Nytårs aften, der er jo mere larm den dag. Heller forebygge end reparere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på hvad du forstærker!

 

Jeg ville, hvis jeg ville forstærke noget, forstærke anden adfærd end blot at være rolig at se på, for du aner ikke, hvad der foregår ind i hendes hoved. Måske er hun rolig, men på vagt, og det kan så være det sidste du forstærker.

 

Afled i stedet, f.ek.s ved at droppe lidt guf på gulvet, så hun fjerner sig fra stedet og foretager sig noget.

 

Læs evt "bangkage" tråden fra sidste år.

 

Selv har jeg brugt at give beroligende medicin i samråd med dyrlægen op gennem december ved behov, da jeg boede i et område hvor der stort set ikke var forskel på nytårs aften og de øvrige decemberaftener (noget overdrevent) for at forhindre at især Trille byggede angsten op.

 

Dette at hun blev "nulstillet" engang imellem var en utrolig hjælp i hendes desensibilisering og kan absolut anbefales.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk

Nu virker det som om Groa i mine øjne tager det helt fint med fyrværkeri, eftersom du skriver hun tager det rimeligt roligt.

 

Jeg vil mene hun er der, hvor hun kan "nøjes" med at finde trøst i hendes flokleders håndtering af situationen. Floklederen er dig og din håndtering af fyrværkeri er "you just dont care".

 

Dvs. du lader som ingenting og koncentrerer dig om det.

 

Det er nemlig svært at lade som ingenting, specielt når man har en hund man er klar over har et problem. Det er svært fordi selv den mindste iagtagelse fra din side kan fra hundens side tages som "Ups, der er noget galt her".

 

Guf bliver tit og ofte brugt som medlidenheds guf.

 

Men laver du øvelser/træner under et fyrværkeri, så er godbidder i orden, eftersom de gives for en korrekt øvelse eller lig.

Træning under fyrværkeri kan også få både dig og hunden til at overhøre det.

 

 

Lad være med at five guf for at slappe af, hvornår gør man ellers det i dagligdagen??

Forhåbentligt ikke så tit, eftersom det nok vil skabe et rimeligt overvægtsproblem. Og eftersom vi ikke gør det i hverdagen, da vil det netop henlede opmærksomheden på, at fyrværkeriet er noget ekstra farligt.

 

MVH Kim

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu virker det som om Groa i mine øjne tager det helt fint med fyrværkeri, eftersom du skriver hun tager det rimeligt roligt.

 

Det bekymrer kig at du uden videre går ud fra at Groa er et sted ud fra at Gryn synes hunden er "rimeligt roligt" for hvad er det?

 

Jeg vil mene hun er der, hvor hun kan "nøjes" med at finde trøst i hendes flokleders håndtering af situationen. Floklederen er dig og din håndtering af fyrværkeri er "you just dont care".

 

Kender du da hunden? Var du der i situationen og så hvordan hun håndterede situationen?

Du kan ikke vide en dyt om hvorvidt en fremmed hund "er der, hvor hun kan "nøjes" med at finde trøst i hendes flokleders håndtering af situationen"

 

Du aner ikke hvordan hund og ejeres relation og historie er

 

Det er nemlig svært at lade som ingenting, specielt når man har en hund man er klar over har et problem. Det er svært fordi selv den mindste iagtagelse fra din side kan fra hundens side tages som "Ups, der er noget galt her".

 

Enig

 

Men laver du øvelser/træner under et fyrværkeri, så er godbidder i orden, eftersom de gives for en korrekt øvelse eller lig.

 

Godbidder under træning gennem et fyrværkeriforløb gives terapeutisk som animering for at få hunden til at koncentrere sig om andet end lydene.

Under denne terapi er udførelsen korrekt/ikke korrekt uvæsentlig

 

Træning under fyrværkeri kan også få både dig og hunden til at overhøre det.

 

Dette er ikke hensigten med terapi, som det er at træne hunden til ligegyldihed. Hensigten er at hunden hører lydene, men er trygge ved dem.

Ellers er jeg enig

 

Lad være med at five guf for at slappe af, hvornår gør man ellers det i dagligdagen??

 

Det kommer åbenbart an på hvem man er :-D

Godbidder kan fint gives som belønning for afslapning i - afslapningstræning

 

Forhåbentligt ikke så tit, eftersom det nok vil skabe et rimeligt overvægtsproblem.

 

Nej

 

Og eftersom vi ikke gør det i hverdagen, da vil det netop henlede opmærksomheden på, at fyrværkeriet er noget ekstra farligt.

 

Nogle "vi" giver godbidder for afslapning i træningsøjemed og for disse "vi" er det således ikke afvigende fra anden hverdagstræning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Kan godt de det med jeg ikke ved hvad der sker i hendes hoved. Så vil da prøve det med at aflede.

 

Vi bor nær en rockerborg :( og i sommers gik Groa nærmest i panik når de luftede deres maskiner. Når vi kunne høre dem komme begyndte vi at give godbider og når de var kørt forbi gik vi så videre. Vi gjorde det samme inden døre. Fyrværkeri kommer desværre bare lige pludseligt.

Vi skal til Gudrun på mandag, har snakket om hun skal have noget op mod nytår, samt en masse næsearbejde.

Sidste år sprang hun nærmest i armene på os hvis hun hørte en raket, nu kigger hun bare, så vil mene hun er på rette vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jan spørger om man kan lave gribeøvelser i stedet for at smide godbider på gulvet?

 

Ja, men afslappet, det må bare ikke virke som om hun pludselig får en masse opmærksomhed fordi "det skyder", det skal helst være så hun ikke lærer at blive mere opmærksom på skyderiet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...