Hop til indhold

Må hunde gø af forbipasserende på fortorvet?


Morten123
 Share

Recommended Posts

Hej

I vores nabolag har vi problemet, at en familie har tre hunde løbende frit rundt i forhaven og som gøer voldsomt, når vi går forbi med vores hund. Hundene er kun adskilt af et hegn helt ude ved fortorvet og selv, når vi går på modsatte side af vejen, reagerer de voldsomt og får vores hund til at hoppe og gø igen. Ejerne gør intet for at dæmpe deres hunde og har flere gange endda råbt af os, at vi skulle gå en anden vej fordi vi generede deres hunde. Problemet er bare, at de bor på vejen mod et grønt område, hvor vi meget gerne vil lufte vores hund.

Ved I om det er lovligt at have tre hunde til at gø af forbipasserende hunde? 

Håber nogen er bedre inde i reglerne og kan hjælpe. Dialog med dem virker desværre ikke til at være en mulighed

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Det eneste loven siger er vist, at hunde ikke må gø vedvarende (mener det hedder 15min).

At det så er rigtig dårligt hundeejerskab at tillade den adfærd, er en anden. Jeg har selv hegnet en mindre del af haven ind midlertidigt, mens vi træner på det (og det forhåbentligt lykkes), da min aussie er opvokset i en baghave og har lidt svært ved at forstå forhavekonceptet, hvor folk pludselig kommer og går lige uden for hækken.

Men det eneste du kan gøre, er vist at træne din egen hund til at være ok med de andre hundes gøen. Masser af godbidder, træn ro og sit og kom (et par meter højst, måske) mens du går forbi, så du hele tiden har hans fokus. Opgaven er at holde din egen hund godt under reaktionstærsklen, så han virker tryg i det - og kan du ikke passere uden han bliver utryg, så bør du vende om. For jeg tænker din hund har en stærk historik og derfor næppe vil være tryg hele vejen - Wupti, min aussie, havde også nogle uheldige episoder med gøende hække og der kunne man se, at kropssproget blev "på vagt" når vi nærmede os denne have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...