Hop til indhold

Overtagelse af lederskab


Aslan
 Share

Recommended Posts

Et nap i øret kan i min verden ikke sammenlignes med at blive låst inde.

Der er tale om at hunden får at vide at den adfærd den har udvist ikke høre sig hjemme i "denne flok". Det er hurtigt og bagefter er "lederen" god igen, uden nag.

 

Jeg tror du skal læse bloggen inden du udtaler dig yderligere :-D

 

Jeg har set min Molly flere gange sætte andre (også fremmede hunde) på plads med et bid i øret. Jeg har set både hende og flere hunde-mødre gøre det over for sine hvalpe. Og det virkede, da jeg brugte det på hende. Og rolig - hun har ikke traumer af nogen art. Og rolig, hun får masser af ros, klap og godbidder, når hun gør det rigtige. Men spærre hende inde i et kosteskab ville jeg ikke gøre.

 

Følgende er sakset fra en blog jeg i en hel del indlæg blev opfordret til at kigge ind på:

 

Så når Molly tog tilløb til at ville dominere Luna eller andre hunde, greb jeg hende i nakkeskindet, halede hende hen til mig og bed hende i øret, til hun hylede.

I løbet af ganske kort tid - en 10-12 gange - var problemet løst. Hun er stadig dominerende, men der er ikke længere slagsmål. Vi kan tale til hende og dermed afbryde hendes dominante adfærd.

 

Jeg må indrømme at selv om jeg ikke er helt fin i kanten selv, så syntes jeg dette tangere til gentagende grove overgreb på din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 143
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er er det self. ikke sån at hvis hvalpen jeg har nu ligger og tygger i en forbudt ting så sidder jeg bare med armene og kors og tænker ja det for du ingen belønning for!!!!

 

Hvad f.....? Gør du ikke? :confused:a065.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal læse bloggen inden du udtaler dig yderligere :-D

 

 

 

Følgende er sakset fra en blog jeg i en hel del indlæg blev opfordret til at kigge ind på:

 

Så når Molly tog tilløb til at ville dominere Luna eller andre hunde, greb jeg hende i nakkeskindet, halede hende hen til mig og bed hende i øret, til hun hylede.

I løbet af ganske kort tid - en 10-12 gange - var problemet løst. Hun er stadig dominerende, men der er ikke længere slagsmål. Vi kan tale til hende og dermed afbryde hendes dominante adfærd.

 

Jeg må indrømme at selv om jeg ikke er helt fin i kanten selv, så syntes jeg dette tangere til gentagende grove overgreb på din hund.

 

Jeg kan altså ikke finde den blog?? :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious
Jeg tror du skal læse bloggen inden du udtaler dig yderligere :-D

 

 

 

Følgende er sakset fra en blog jeg i en hel del indlæg blev opfordret til at kigge ind på:

 

Så når Molly tog tilløb til at ville dominere Luna eller andre hunde, greb jeg hende i nakkeskindet, halede hende hen til mig og bed hende i øret, til hun hylede.

I løbet af ganske kort tid - en 10-12 gange - var problemet løst. Hun er stadig dominerende, men der er ikke længere slagsmål. Vi kan tale til hende og dermed afbryde hendes dominante adfærd.

 

Jeg må indrømme at selv om jeg ikke er helt fin i kanten selv, så syntes jeg dette tangere til gentagende grove overgreb på din hund.

 

 

Jeg snakker ikke ud fra Koch's blog, men ud fra dem jeg har kendskab til der har benyttet et let bid i øret hvis hunden har udvist en uønsket adfærd.

Og nej, selvfølgelig er jeg ikke tilhænger af at man skal bide til at hunden hyler.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: Det er for "sjov" det her indlæg ik'??? Please!!!

 

:shock:

Jeg synes det er super du tager diskussionen op i stedet for at blive væk :5up:

 

Har du spurgt denne træner, hvor h*n har sin viden fra?

 

Det syn vedkommende har skitseret er ud fra en gammel misforståelse om at der i en ulve/hundeflok er et direkte nedadgående hieraki med "lederen" i toppen og at denne slog hårdt ned på alt h*n ikke ville tolerere.

 

Det syn på hunde er baseret på studier af sammensatte ulveflokke på trang plads og på studier af høns.

 

Nu ved man anderledes:Ulve lever i familier med mor og far som de ældste og derfor naturligt med størst viden om og erfaring i hvordan man bedst overlever som ulv. Derfor står de som naturlige autoriterer for ungerne.

 

Det ville ikke være hensigtsmæssigt ift. individets (og dermed artens) overlevelse at være afhængig af et par kransekagefigurer, som skulle lede og styre alt og i en flok ses da også forskellige konpetencer og individuelle fortrin som kommer hele flokken (og dermed individet) til gavn.

 

Flokkens sprog er sammensat af en mængde signaler som for størstedelens vedkommende går ud på at undgå konflikter - altså fredsskabende signaler!

 

Alle hvalpe er født med en stor motivation for at indorde sig flokkens sociale regler og for at samarbejde om vigtige (for flokken) opgaver.

 

Disse egenskaber er vore hunde ligeledes født med.

 

Studier (Hallgren, vistnok 1986) viser at hundemødre stort set ikke straffer deres afkom med bid i øre og nakke.

Disse bid er en skrøne som passer fint ind i nogle hundeejers ideologi og derfor overlever skrønen.

Kun derfor.

 

Hunde har behov for tryghed og en del af denne består i at ejeren kan og vil sørge for faste rutiner, grænser og frihed i den mængde der er behov for hos den enkelte hund.

Dette er ikke et romantiseret billede, men sådan det virker blandt velfungerende hunde og ulve.

 

Giver man ikke hunden disse faste rammer at leve indenfor vil den forsøge selv at finde rammerne og det sker oftest gennem konfliktadfærd og/eller ved at den påtager sig opgaver vi som mennesker ikke synes om. Det kan f.eks. være at holde andre hunde væk...

 

Hvis man går over til at bide sine hunde i opdragelsesøjemed, vil det sikkert virke - i allefald et stykke tid - men det har intet med et naturligt lederskab at gøre. Det er i stedet at straffe sig ud af en situation hvor ens hund føler sig trængt (tilfældet med Molly) og dette plejer ikke at medføre noget positivt.

 

Det er på dette område som på mange andre - der findes undersøgelser, der viser snart det ene og snart det andet.

Jeg har set, at hunde, der har indtaget førerpositionen - deriblandt min egen - bruger biddet i øret til at bevare positionen. Og det virker!

 

Jeg har ikke nogen ideologi som hundeejer - udover at det skal være dejligt og rart for både hundene og menneskene at leve sammen - og det var det på et tidspunkt ikke længere. Hun følte sig ikke trængt, tværtimod følte min andne hund sig trængt af hende.

 

Det jeg så forholder mig til er: Hvad kan jeg finde af midler til at stoppe uhensigtsmæssig adfærd hos min hund? Og virker de? Jeg har prøvet med højt tydeligt NEJ og jeg har prøvet med at aflede opmærksomhed med stimulerende lege, godbidder og meget andet. Jeg forsøgte mig så med et bid i øret, som det jo også viser sig at andre bruger.

Det hjalp. Og hunden bærer ikke tegn på at have fået traumer eller være krybende - men nu reagerer hun på mit NEJ, for hun har lært at jeg mener det alvorligt, og at det bedst at adlyde. Og når hun gør det får hun masser af ros, klap og godbidder.

Og så er den egentlig ikke længere for mit vedkommende.

 

Men tak for en saglig diskussion til nogle af jer - et debatforum bør efter min mening bruges til at udveksle erfaringer og meninger - ikke til at nedgøre dem, der eventuelt har andre erfaringer og meninger.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er på dette område som på mange andre - der findes undersøgelser, der viser snart det ene og snart det andet.

Jeg har set, at hunde, der har indtaget førerpositionen - deriblandt min egen - bruger biddet i øret til at bevare positionen. Og det virker!

 

Det kan godt være du er smuttet ud fra forum, men jeg reagerer alligevel på dit indlæg.

 

 

Markeringen: Du har beskrevet hvordan din tæve har bidt sine hvalpe i ørene for at bevare sin førerposition og hvordan hun lhar bidt andre hunde ligeledes for at bevare sin førerposition.

Uanset hvilken ideologi man besidder, så kræver det nok ikke den store indsigt for at kunne se, at små hvalpe ingen trussel udgør ift. en evt. førerposition.

 

Hvis en voksen hund skulle bide fra sig overfor sine hvalpe (som vel var under 8 uger?) for at blive set som leder i flokken, så må hun være svagere end svag og hvalpene emner til etologiske studier.

 

Mht. de andre hunde din tæve har bidt, så må der være andre årsager end at hun vil bevare sin eventuelle førerposition. En førerposition ses kun indadtil i en flok, der hvor der vitterligt ER noget at være "fører" for.

 

Hvis hunde skulle gå og bide fra sig overfor fremmede hunde for at bevare en position i sin flok, ville det være spild af meget energi.

Som at jeg bankede en forbipasserende for at gøre opmærksom på at JEG sætter reglerne overfor mine børn derhjemme.

 

Det hænger ikke sammen

 

Jeg har ikke nogen ideologi som hundeejer - udover at det skal være dejligt og rart for både hundene og menneskene at leve sammen - og det var det på et tidspunkt ikke længere. Hun følte sig ikke trængt, tværtimod følte min andne hund sig trængt af hende.

 

Din tæve må jo have følt sig trængt nok til at ville slås... Eller brug ordet presset om du vil..

 

Det jeg så forholder mig til er: Hvad kan jeg finde af midler til at stoppe uhensigtsmæssig adfærd hos min hund? Og virker de? Jeg har prøvet med højt tydeligt NEJ og jeg har prøvet med at aflede opmærksomhed med stimulerende lege, godbidder og meget andet. Jeg forsøgte mig så med et bid i øret, som det jo også viser sig at andre bruger.

 

Ja, det har desværre været en udbredt misforståelse og da effekten hurtigt viser sig af denne type straf vil hundeejere fortsætte med at bruge det.

 

Det hjalp.

 

Naturligvis hjalp det. Det havde et rap med en ridepisk også gjort eller bank med en sammenrullet søndagsberlinger.

 

Det er ikke biddet i øret som sådan der hjalp, men den smerte du påførte din hund!

 

Og hunden bærer ikke tegn på at have fået traumer eller være krybende - men nu reagerer hun på mit NEJ, for hun har lært at jeg mener det alvorligt, og at det bedst at adlyde. Og når hun gør det får hun masser af ros, klap og godbidder.

Og så er den egentlig ikke længere for mit vedkommende.

 

Nej, det siger du

 

Men tak for en saglig diskussion til nogle af jer - et debatforum bør efter min mening bruges til at udveksle erfaringer og meninger - ikke til at nedgøre dem, der eventuelt har andre erfaringer og meninger.:-)

 

Det er jeg enig i, men saglig diskussion synes jeg nu ikke vi kan kalde det.

Du har luftet din mening, men ikke smidt noget sagligt på bordet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Fuldstændig enig med Ninjamor!

 

Hvis du synes det er OK at bide en hund til den hyler af smerte - hvorfor så ikke sparke den, tæve den mv. - smerte er smerte!

 

Du må meget undskulde, men en sådan behandling af hunden falder ikke i god jord hos mig :evil:

 

Jeg havde engang en meget varm hest - så varm at selv virkelig rutinerede rytter afslog at tide den (landsplansryttere). De gav mig istedet det råd at knalde den en med pisken når den skabte sig.

Jeg ville ikke slå min hest, men efter megen overvejelse gjorde jeg det alligevel da den fik en total hjerneblødning ude i skoven.

 

og hvad tror du resultatet var ved at lade min afmagt komme til udtryk ved vold :?:

 

Den 500 kg. tunge kolos vendte sig mod mig og havde nær slået mig ihjel :shock:

 

Så jo tak - jeg slår fandme aldrig mine dyr uanset hvad folk siger!!!!

 

Næste gang du bider din hund, så tænkt på hvad der kunne ske hvis det godmodige og naive dyr vender sig mod dig og straffer dig for denne uretfærdighed!

Tænkt på at dens kæber kan bide sammen med 1 tons styrke og totalt knuse dit hoved!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er på dette område som på mange andre - der findes undersøgelser, der viser snart det ene og snart det andet.

Jeg har set, at hunde, der har indtaget førerpositionen - deriblandt min egen - bruger biddet i øret til at bevare positionen. Og det virker!

 

Jeg har ikke nogen ideologi som hundeejer - udover at det skal være dejligt og rart for både hundene og menneskene at leve sammen - og det var det på et tidspunkt ikke længere. Hun følte sig ikke trængt, tværtimod følte min andne hund sig trængt af hende.

 

Det jeg så forholder mig til er: Hvad kan jeg finde af midler til at stoppe uhensigtsmæssig adfærd hos min hund? Og virker de? Jeg har prøvet med højt tydeligt NEJ og jeg har prøvet med at aflede opmærksomhed med stimulerende lege, godbidder og meget andet. Jeg forsøgte mig så med et bid i øret, som det jo også viser sig at andre bruger.

Det hjalp. Og hunden bærer ikke tegn på at have fået traumer eller være krybende - men nu reagerer hun på mit NEJ, for hun har lært at jeg mener det alvorligt, og at det bedst at adlyde. Og når hun gør det får hun masser af ros, klap og godbidder.

Og så er den egentlig ikke længere for mit vedkommende.

 

Men tak for en saglig diskussion til nogle af jer - et debatforum bør efter min mening bruges til at udveksle erfaringer og meninger - ikke til at nedgøre dem, der eventuelt har andre erfaringer og meninger.:-)

 

 

Selv om du har trukket dig så vil jeg alligevel besvare dit indlæg.

 

Jeg har bidt mærke i du skriver du har haft adfærdsbehandler på din hund og at dette ikke hjalp. Nu kan jeg jo så ikke vide hvor lang tid der gik før du gav op over for det behandleren anbefalede. desværre findes der også folk der kalder sig behandlere uden at være det, og ikke alle er lige gode.

 

Nu er det ingen hemmelighed at vi har haft en adfærdsbehandler på Groa. Vi fik gode redskaber, men det tog selvfølgelig tid før vi så resultater, det er ikke gjort på to dage. Vi brugte lang tid, til gengæld har vi et fået et meget nært forhold til vores dejlige hund.

 

At hive hunden i nakken og/eller bide den i øret er en nem og hurtig løsning for ejeren, men hvad med hunden? Jeg mener det er at overskride hundens grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...