Hop til indhold

Så blev der pustet liv i mine fordomme


Nollike
 Share

Recommended Posts

Først så vil jeg sige at jeg er ærgerlig over din oplevelse i dit start indlæg....

Men...

 

Når du nu ikke har problemer med at tråden tager en drejning så gide jeg egentligt ikke starte en ny, men blot smide et indlæg jeg efter en mindre redigering har brugt før.

 

 

 

Jeg finde det vigtigt at definere hvilke hunde der er Muskelhunde / kamphunde og så videre for der er til stadighed politikkere der forsøger at lovgive imod muskelhunde uden at have defineret hvilke hund de taler om. Er det dem med terrier indblandet? Er det de der har molosse indblandet eller hvad er det der defineres ud fra?

Så JA vi der har en forkærlighed for store hunde vil være nødt til at ”Trække dette Kort” som det kaldes, for ellers risikerer vi at der trækkes en pladder sentimental hovsa-lovgivning ned over hovedet på os. Hvilket i mime øjne vil gøre vores liv og samfund fattigere.

 

Har mere end ofte oplevet at det er svært at definere om der menes muskel hund eller kamphund.

I min bog er det kun øjnene der ser der sætter ordet. Er man skide bange eller usikker overfor hunde der f, eks ligner en Pittbull så kalder man den type for kamphund eller måske en dræber hund.

Er man blot en lille smule inde i sit kendskab til hunde så ville man nok vælge at kalde dem for kamphundetyper. Og da ingen af betegnelserne rent faktisk siger hvilken hund der er tale om så er det op til lytteren eller læseren at definere ud fra det han / hun tror.

 

Et eller andet sted er DKK netop den organisation som man bør kunne henvende sig til.

Desværre er DKK noget vægelsindede i deres fremtoning.

Tag F. eks deres afstandtagen til César Milan og hans brug noget til tider specielle brug af halsbånd. Det tages der skarpt afstand fra men man tillader til gengæld at der føres hunde i "udstillingsliner" på deres egne udstillinger og skuer.

Jeg tror at hunden er flintrende ligeglad med om der er César Milan eller "Åge Brodtgård" der er ved at kvæle den med linen langt op under hovedet.

 

Jeg bryder mig IKKE om begrebet "kamphund" da det favner for vidt og er for uklart i mine øjne.

Muskelhund er noget nemmere at gå til men bruges/misbruges til tider af hvem som helst til at definere en hund som ligner en Pittbull eller en amstaf.

 

Om Rottweileren er en muskelhund, ja, måske, men da begrebet muskelhund ofte dækker over for meget og for mange racer så er det så som så med rigtigheden. Tænk her især på en hund som Boston terrier, der er af muskel hundetypen men som så er væsentligt mindre og næppe ses som en trussel af andre. Og som en anden skriver i Nollikes tråd om sin fordom, at selv Berneren er en hund af muskelhundetypen, på linje med alle de andre Doggehunde.

 

At "folk" bruger betegnelsen muskelhund, generelt om både gård og vagt hunde er desværre et tegn på manglende kendskab til de enkelte racer som alle har deres særpræg og som stadig samles i de "kategorier" som FCI og herunder DKK arbejder med.

Men man kan ikke bare tage alle molosser eller alle gård og vagt hunde og kalde dem for muskelhunde, alene baseret på deres størrelse eller anerkendte tilhørsforhold.

 

For i bund og grund er ordet muskelhund blot den pæne version af kamphund, som igen den pæne version af dræberhund.

 

Med hensyn til Rottweileren "øgenavn" Slagterhund så er det rigtigt at Rottweilerens forfader var noget mere tændt end den Rottweiler vi ser i dag. Og da Centraleuropa var centrum for kvæghandel især omkring byen Rottweil, så fandt man at den store stærke hund som romerne havde bragt med sig til over alperne, var en der blev brugt som driver og vogter.

Da det typisk på den tid var slagteren i bysamfundet der ejede det meste kvæg og dermed ham der havde brug for en til at holde kvæget på rette sted og tyveknægte på måtten så fik den efterhånden dens øgenavn.

Faktisk hed Rottweileren meget tidligt Butcherhound på Engelsk da den egentligt ikke havde nogen race betegnelse.

Så tilnavnet er kommet fordi det var en slagter der havde den og ikke fordi den slagtede alt omkring sig. Blot et sidespring.

 

Det jeg savner, er tolerance overfor andres forkærlighed til de noget mere massive hunderacer, som eks, molosserne jo er, og fordi de engang har været brugt til lidet flatterende arbejdsopgaver så ligger aggressiviteten ikke nødvendigvis som en latent fare og truer med at poppe op hvert øjeblik det skal være.

 

Jeg oplever en sjov ting både her og andre steder. Og det er at de der er allermest fremme i skoene i kampen for dyrene, så som at være medlem både hos den ene og den anden dyre organisation, langt hen ad vejen samtidigt er de der har mest imod andres valg af hund. Især hvis denne hund er af en type OG størrelse der i visse situationer kunne være problematiske. Rummer man ikke plads til alle dyr i sit sind?? Eller hvad er det der er gået galt

 

Ih jeg kan da slet ikke have alle de ord og argumenter i mit hoved :???::lol:

 

Jeg mener nu at en amstaff (og lignende racer) er en kamphund og at det er vigtigt at bruge dette ord om den... Ikke for at gøre folk bange, men for at sørge for at ejerne fortsat er bevidst om hvilken hund de egentligt vælger, hvilken konsekvens det har i forhold til andre hundeejere (mange holder sig væk eller er bange for dem) og for at ejeren gør hvad denne kan for at have styr på sin hund og tage sine forholdsregler når den er med andre hunde.

 

Muskelhunde er for mig mastiffer, molosser osv. osv. af hunde med stor muskelmasse. Her mener jeg at ejeren bør være opmærksom på dennes store muskelmasse og store kræfter, opdrage herefter og tage sine forholdsregler herefter.

 

Nu er det jo helt individuelt og andre ser jo helt anderledes på det end jeg, men jeg kan bare ikke putte en amstaff ind under samme kategori som en rottweiler eller mastiff da jeg har erfaret at disse racer har helt forskellige temperamenter og en amstaff netop har terrier genet der gør den knap så tålmodig med andre hunde og gør den nemmere "tændt", dette mener jeg ejeren bør tænke en hel del over.

 

Med hensyn til rottweileren som tidligere kamphund vil jeg tro det skyldes de hunde den blev krydset med i rottweil... Disse bragte romerne og blev brugt både som kamp og vogterhundene (under kampe med mennesker)... Først senere hen blev rottweileren til "slagterhunden", hvilket (så vidt jeg husker, har desværre ingen kilder) skyldes at den blev brugt som vogterhund for de fleste slagtere i byen Rottweil.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 178
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Du blander æbler og pærer her. Fordi man går ind for dyrevelfærd, behøver man jo ikke nødvendigvis at synes, at alle dyr er egnede til kæledyr.

Tværtimod er det ikke særligt dyrevelfærdsagtigt at holde kæledyr, der er til fare for andre. De vil jo typisk selv ende med at blive aflivet, hvis det går galt.

 

Helt enig. For ikke at tale om de dyr det kan gå ud over, at nogle mennesker ser det som et fornuftigt valg, at anskaffe en kamphund. Synes lige man bør se på risikoen for omgivelserne.

 

Karma på vej til dig for det indlæg. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. For ikke at tale om de dyr det kan gå ud over, at nogle mennesker ser det som et fornuftigt valg, at anskaffe en kamphund. Synes lige man bør se på risikoen for omgivelserne.

 

Karma på vej til dig for det indlæg. :5up:

 

Nu er der ikke de helt store risici for mine omgivelser...

 

Jeg har en ordentlig opdraget hund og jeg har kontrol over den, og hvis jeg ikke har, så er jeg altså stærk nok til at holde ham...

Udover dette så bor jeg langt ude på landet, så jeg møder sjældent andre hunde, medmindre at jeg møder op til træning.

 

Så jeg kan ikke helt se hvordan min hund kan udgøre en risiko for nogen eller noget som helst, og hvordan andre holder hund kan jeg jo ikke rigtig gøres ansvarlig for! Hvilket jeg helt klart føler at jeg bliver i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der ikke de helt store risici for mine omgivelser...

 

Jeg har en ordentlig opdraget hund og jeg har kontrol over den, og hvis jeg ikke har, så er jeg altså stærk nok til at holde ham...

Udover dette så bor jeg langt ude på landet, så jeg møder sjældent andre hunde, medmindre at jeg møder op til træning.

 

Så jeg kan ikke helt se hvordan min hund kan udgøre en risiko for nogen eller noget som helst, og hvordan andre holder hund kan jeg jo ikke rigtig gøres ansvarlig for! Hvilket jeg helt klart føler at jeg bliver i denne tråd.

 

Jeg synes måske godt du burde kunne læse at det ikke er dig som person der bliver langet ud efter, men alle de der går løse med deres kamphunde rundt omkring i byerne. Selve tråden udspringer jo fra en legesituation der er gået galt og har ikke noget med landidyl at gøre.

 

Undskyld men jeg kan altså ikke forstå at man behøver tage alles dumheder på ens egne skuldre. Min personlige opfattelse er, at folk der ejer kamphunde er ekstremt tyndhudede. Jeg går sgu da ikke i selvsving hvergang jeg hører om en springer der har bidt en anden hund. Eller andre dyr for den sags skyld.... det har jo ikke nødvendigvis noget med mig at gøre.

 

Jeg forstår godt at det uheldige ry kamphundene har fået, gør indtryk (desværre ofte på de forkerte ejere) men det kan jo ikke være sådan at andre ikke kan ytre deres mening uden frygt for at få fornærmet en eller anden, der bare har fået nok af mediernes måde at skrive på.

 

Det er muligt at jeg tager fejl.... men kan ikke huske at ejere af rottweiler, dobermann, schæfer og andre racer der tidligere har haft "bussemandsrollen" tog tingene nær så tungt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. For ikke at tale om de dyr det kan gå ud over, at nogle mennesker ser det som et fornuftigt valg, at anskaffe en kamphund. Synes lige man bør se på risikoen for omgivelserne.

 

Karma på vej til dig for det indlæg. :5up:

 

Tak for det :-D

 

Det handler jo ikke om, at man "hader" de hunde, men om at man godt kunne ønske sig en smule forståelse for, at de rent faktisk kan udgøre en risiko for ens egen hund. Jeg synes ikke, det er på sin plads at himle op om tolerance for andres hundevalg, så længe det kan udgøre en risiko for ens hund. Og nej denne risiko kan kke elimineres ved at man er en fornuftig hundeejer. Skal man så også være tolerant over for folk, der har lyst til at holde tigre eller løver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lexi Kyed

Men undskyld mig, er det ikke lidt "sjovt" at den hund I er så bange for er amstaffèn og blandinger af den. men fanden til nissemand. hvis man ikke kan kende djævlen, så må man da undersøge sagen. FOR DER ER ENORM FORSKEL PÅ DE SIDSTE 20Års avl inden for div racer

 

 

seriøs.. kamphunde er bare et omfattene ord. så skriv da angrebet af bull type hund. og lad de andre få fred. eller skriv amstaff ligende osv

 

DER SKAL IKKE VÆRE TVIVL jeg syntes det er frygtlig historie.

 

he he lillefod, tror du ikke du skal tage blodtryks piller. jeg skrev bare sådan som jeg har forstået DKK basisk kursus race beskrivelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det :-D

 

Det handler jo ikke om, at man "hader" de hunde, men om at man godt kunne ønske sig en smule forståelse for, at de rent faktisk kan udgøre en risiko for ens egen hund. Jeg synes ikke, det er på sin plads at himle op om tolerance for andres hundevalg, så længe det kan udgøre en risiko for ens hund. Og nej denne risiko kan kke elimineres ved at man er en fornuftig hundeejer. Skal man så også være tolerant over for folk, der har lyst til at holde tigre eller løver?

 

Ja da, for "min tiger er den sødeste lille missetat der kan gå på fire ben og det kan godt være at den engaaaang har været et farligt dyr, men det er altså HELT væk nu!!! :engel::engel::engel:"

 

 

Undskyld, jeg kunne altså ikke lade være :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men undskyld mig, er det ikke lidt "sjovt" at den hund I er så bange for er amstaffèn og blandinger af den. men fanden til nissemand. hvis man ikke kan kende djævlen, så må man da undersøge sagen. FOR DER ER ENORM FORSKEL PÅ DE SIDSTE 20Års avl inden for div racer

 

 

seriøs.. kamphunde er bare et omfattene ord. så skriv da angrebet af bull type hund. og lad de andre få fred. eller skriv amstaff ligende osv

 

DER SKAL IKKE VÆRE TVIVL jeg syntes det er frygtlig historie.

 

he he lillefod, tror du ikke du skal tage blodtryks piller. jeg skrev bare sådan som jeg har forstået DKK basisk kursus race beskrivelse

 

Jeg lover dig at jeg skal undersøge sagen til bunds, med DNA-test hvis jeg finder køteren for ikke at komme til at kalde en bull-lignende for en amstaff-lignende eller omvendt :shock: For ve mig hvis jeg kommer til at tage fejl :oops: Og især fordi det vil gøre en kæmpe forskel for Noomis bror om det er den ene eller den anden type :blink:

 

(Og jo, jeg ved faktisk godt at dit indlæg var generelt, men hvis alle kamphundeejere tager alting personligt, så vælger jeg at gøre det samme her :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men undskyld mig, er det ikke lidt "sjovt" at den hund I er så bange for er amstaffèn og blandinger af den. men fanden til nissemand. hvis man ikke kan kende djævlen, så må man da undersøge sagen. FOR DER ER ENORM FORSKEL PÅ DE SIDSTE 20Års avl inden for div racer

 

 

seriøs.. kamphunde er bare et omfattene ord. så skriv da angrebet af bull type hund. og lad de andre få fred. eller skriv amstaff ligende osv

 

DER SKAL IKKE VÆRE TVIVL jeg syntes det er frygtlig historie.

 

he he lillefod, tror du ikke du skal tage blodtryks piller. jeg skrev bare sådan som jeg har forstået DKK basisk kursus race beskrivelse

 

Jeg kan ikke kende forskel, i mine øjne er det en kamphund.

 

Havde det været en engelsk setter, irsk setter eller gordon setter min venindes hund var blevet angrebet af havde jeg nok skrevet jagthund og stdaig ikke selv taget det personligt fordi min egen hund er en jagthund (også selvom han ikke bliver brugt som dette).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lexi Kyed

men hvis alle kamphundeejere tager alting personligt, så vælger jeg at gøre det samme her :mrgreen:)

 

 

 

det gør du bare.:-)

jeg tager intet personligt for jeg kender jer jo ikke.

og jeg er ikke amstaff ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager det personligt, fordi jeg til at starte med forsøgte at give min medfølelse til kende og få uddybet historien lidt. Men alle ignorerede mit spørgsmål, eller fik det vendt om til at jeg ikke var mit ansvar bevidst.

 

Der er flere i denne tråd der har ytret at min hund slet ikke burde være en familiehund, og dybest set skulle være ulovlig. Der er flere der har ytret at lige meget hvad man gør, så kan man ikke på nogen måde have min type hund på en forsvarlig måde.

 

Derfor tillader jeg mig at reagere, og det har ikke noget som helst med at jeg påtager mig ansvaret for alle andres handlinger, men er bare et spørgsmål om at jeg tager stilling til jeres generaliseringer....

 

Jeg forstår godt at Nollike i den nuværende situation er ret ligeglad med hvilken type hund det var, i det at hun selvfølgelig er ret følsesmæssigt påvirket lige nu. Desuden husker jeg ikke at Nollike har udtrykt at denne type hund bare slet ikke burde findes på denne jord, men bare at hun tog sine forholdsregler fremover, hvilket jeg udemærket forstår.

 

Hvad angår de tidligere udskældte racer, så er jeg sikker på at de på daværende tidspunkt følte sig lige så truffet som jeg gør nu. Min hund er jo mit kæreste eje, præcis ligesom jeres hund er det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men undskyld mig, er det ikke lidt "sjovt" at den hund I er så bange for er amstaffèn og blandinger af den. men fanden til nissemand. hvis man ikke kan kende djævlen, så må man da undersøge sagen. FOR DER ER ENORM FORSKEL PÅ DE SIDSTE 20Års avl inden for div racer

 

Så jeg kan ikke tillade mig at være bange for voldtægtsforbrydere, uden at vide hvilke personer der kan tænkes at begå sådan en forbrydelse?.

 

Synes du stiller meget høje krav til dine medmennesker. :???:

 

seriøs.. kamphunde er bare et omfattene ord. så skriv da angrebet af bull type hund. og lad de andre få fred. eller skriv amstaff ligende osv

 

Synes du ikke at det er at sætte det lidt på spidsen at folk skal kunne genkende hvilke racer der evt. er i hunden. Forstår ærlig talt ikke hvad det er du prøver at sige. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lexi Kyed

 

 

 

 

 

Synes du ikke at det er at sætte det lidt på spidsen at folk skal kunne genkende hvilke racer der evt. er i hunden. Forstår ærlig talt ikke hvad det er du prøver at sige. :confused:

 

 

det er da ikke svært at se om det er en amstaff eller boxer.

jeg er sgu ligeglad om der er en 10 del hønsehund.

men hvis man er klog nok til at kalde det en kamphund må man jo vide hvordan sådan se ud!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager det personligt, fordi jeg til at starte med forsøgte at give min medfølelse til kende og få uddybet historien lidt. Men alle ignorerede mit spørgsmål, eller fik det vendt om til at jeg ikke var mit ansvar bevidst.

 

Der er flere i denne tråd der har ytret at min hund slet ikke burde være en familiehund, og dybest set skulle være ulovlig. Der er flere der har ytret at lige meget hvad man gør, så kan man ikke på nogen måde have min type hund på en forsvarlig måde.

 

Derfor tillader jeg mig at reagere, og det har ikke noget som helst med at jeg påtager mig ansvaret for alle andres handlinger, men er bare et spørgsmål om at jeg tager stilling til jeres generaliseringer....

 

Jeg forstår godt at Nollike i den nuværende situation er ret ligeglad med hvilken type hund det var, i det at hun selvfølgelig er ret følsesmæssigt påvirket lige nu. Desuden husker jeg ikke at Nollike har udtrykt at denne type hund bare slet ikke burde findes på denne jord, men bare at hun tog sine forholdsregler fremover, hvilket jeg udemærket forstår.

 

Hvad angår de tidligere udskældte racer, så er jeg sikker på at de på daværende tidspunkt følte sig lige så truffet som jeg gør nu. Min hund er jo mit kæreste eje, præcis ligesom jeres hund er det.

 

Jeg nøjes lige med at svare på det markerede lige nu, for jeg er som sagt på arbejde og lige nu har jeg sprøjtende travlt, jeg forstår dog godt at du sidder og undrer dig over at de spørgsmål ikke er blevet besvaret. Grunden er simpelthen at jeg har forsøgt at holde tråden så anonymt som muligt, derfor hedder Noomis bror også enten Brormand eller Noomis bror ligesom ejeren hedder "mor" for at den hunds ejer som angreb Noomis bror ikke skal føle sig hængt ud hvis han kommer forbi (eller nogen som kender ham) og fordi jeg ikke har fået clearet af Brormands "mor" at lave denne tråd.

Håber at du forstår mine bevæggrunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager det personligt, fordi jeg til at starte med forsøgte at give min medfølelse til kende og få uddybet historien lidt. Men alle ignorerede mit spørgsmål, eller fik det vendt om til at jeg ikke var mit ansvar bevidst.

 

Der er flere i denne tråd der har ytret at min hund slet ikke burde være en familiehund, og dybest set skulle være ulovlig. Der er flere der har ytret at lige meget hvad man gør, så kan man ikke på nogen måde have min type hund på en forsvarlig måde.

 

Derfor tillader jeg mig at reagere, og det har ikke noget som helst med at jeg påtager mig ansvaret for alle andres handlinger, men er bare et spørgsmål om at jeg tager stilling til jeres generaliseringer....

 

Jeg forstår godt at Nollike i den nuværende situation er ret ligeglad med hvilken type hund det var, i det at hun selvfølgelig er ret følsesmæssigt påvirket lige nu. Desuden husker jeg ikke at Nollike har udtrykt at denne type hund bare slet ikke burde findes på denne jord, men bare at hun tog sine forholdsregler fremover, hvilket jeg udemærket forstår.

 

Hvad angår de tidligere udskældte racer, så er jeg sikker på at de på daværende tidspunkt følte sig lige så truffet som jeg gør nu. Min hund er jo mit kæreste eje, præcis ligesom jeres hund er det.

 

Jeg har efterhånden diskuteret stolpe op og ned netop mht. til dette her,.. og jeg vil bare afslutningsvis sige, at det jo ikke kan komme som en overraskelse at nogle ikke bryder sig om ens hund. Og at nogle racer har sværere ved at blive accepteret i samfundet er jo også åbenlyst.

 

Jeg ville aldrig have sådan en hund, (og jo, jeg har faktisk et blødt punkt ift. bullterrieren) for jeg ville bestemt heller ikke synes at det var morsomt. Det er så bare noget man må vurdere om man gider, og har overskud til inden hunden bliver købt. Og længere er den sgu ikke. Sorry. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg nøjes lige med at svare på det markerede lige nu, for jeg er som sagt på arbejde og lige nu har jeg sprøjtende travlt, jeg forstår dog godt at du sidder og undrer dig over at de spørgsmål ikke er blevet besvaret. Grunden er simpelthen at jeg har forsøgt at holde tråden så anonymt som muligt, derfor hedder Noomis bror også enten Brormand eller Noomis bror ligesom ejeren hedder "mor" for at den hunds ejer som angreb Noomis bror ikke skal føle sig hængt ud hvis han kommer forbi (eller nogen som kender ham) og fordi jeg ikke har fået clearet af Brormands "mor" at lave denne tråd.

Håber at du forstår mine bevæggrunde :-D

 

Det gør jeg, og jeg forstår også udemærket hvis du ikke har lyst eller har svært ved at uddybe nærmere :-)

 

Jeg håber, at I alle har fået det lidt mere på afstand nu og især at "Brormand" er kommet sig lidt over den voldsomme oplevelse :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager det personligt, fordi jeg til at starte med forsøgte at give min medfølelse til kende og få uddybet historien lidt. Men alle ignorerede mit spørgsmål, eller fik det vendt om til at jeg ikke var mit ansvar bevidst.

 

Der er flere i denne tråd der har ytret at min hund slet ikke burde være en familiehund, og dybest set skulle være ulovlig. Der er flere der har ytret at lige meget hvad man gør, så kan man ikke på nogen måde have min type hund på en forsvarlig måde.

 

Det jeg reagerer på er at mange ejere af amstaff, ambull o.l. ikke mener man bør kalde deres hunde kamphunde, hvilket jeg ikke mener er iorden da jeg utallige gange har hørt om og set disse racer flippe ud over ingenting.

Jeg mener netop derfor at man bør kalde dem kamphunde og at ejerne af disse bør stå ved at det er en kamphund de har (hvilket de jo også har været udemærket klar over da de købte denne) og bør tage deres forholdsregler herefter.

Intet var personligt ment om din hund da jeg jo ikke ved hvilken hund du har, hvordan du opdrager og socialiserer den og hvilke forholdsregler du tager, har egentligt heller ingen relevans for om jeg syntes det bør kaldes en kamphund eller ej, men det var ikke ment som at alle disse hunde burde forbydes eller at alle ejere af disse racer er uansvarlige.

 

Amstaffen er en god familiehund for børn (har jeg erfaret), men den er bare ikke ideel med andre hunde eller til at tage med på kræmmermarked e.l.

Jeg hører oftere og oftere ejere af kamphunde whine over at andre ikke vil lade deres hunde lege med deres fordi de er bange for den og det syntes jeg de burde have tænkt over inden de anskaffede sig den. Jeg lader heller ikke Dumle lege med kamphunde uden mundkurv, men tilgengæld har han en rigtig dejlig amstaff-veninde som han engang imellem leger med, netop fordi ejeren giver den mundkurv på... og som hun siger andet ville være uansvarligt og hun ville ikke kunne bære hvis hendes hund skambed en anden hund, den er enormt dejlig og har aldrig gjort det, men som den ansvarlige ejer hun er ved hun risikoen er der og gør hvad der er nødvendigt for at hendes hund kan lege med andre hunde.

 

Derfor tillader jeg mig at reagere, og det har ikke noget som helst med at jeg påtager mig ansvaret for alle andres handlinger, men er bare et spørgsmål om at jeg tager stilling til jeres generaliseringer....

 

Jeg forstår godt at Nollike i den nuværende situation er ret ligeglad med hvilken type hund det var, i det at hun selvfølgelig er ret følsesmæssigt påvirket lige nu. Desuden husker jeg ikke at Nollike har udtrykt at denne type hund bare slet ikke burde findes på denne jord, men bare at hun tog sine forholdsregler fremover, hvilket jeg udemærket forstår.

 

Hvad angår de tidligere udskældte racer, så er jeg sikker på at de på daværende tidspunkt følte sig lige så truffet som jeg gør nu. Min hund er jo mit kæreste eje, præcis ligesom jeres hund er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har efterhånden diskuteret stolpe op og ned netop mht. til dette her,.. og jeg vil bare afslutningsvis sige, at det jo ikke kan komme som en overraskelse at nogle ikke bryder sig om ens hund. Og at nogle racer har sværere ved at blive accepteret i samfundet er jo også åbenlyst.

 

Jeg ville aldrig have sådan en hund, (og jo, jeg har faktisk et blødt punkt ift. bullterrieren) for jeg ville bestemt heller ikke synes at det var morsomt. Det er så bare noget man må vurdere om man gider, og har overskud til inden hunden bliver købt. Og længere er den sgu ikke. Sorry. :ae:

 

Jeg har det helt fint med at der er nogen der ikke kan lide min hund, men der er forskellige mere eller mindre pæne måder at udtrykke sin holdning på, og jeg syntes ikke altid at det er den pæne der bliver brugt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg reagerer på er at mange ejere af amstaff, ambull o.l. ikke mener man bør kalde deres hunde kamphunde, hvilket jeg ikke mener er iorden da jeg utallige gange har hørt om og set disse racer flippe ud over ingenting.

Jeg mener netop derfor at man bør kalde dem kamphunde og at ejerne af disse bør stå ved at det er en kamphund de har (hvilket de jo også har været udemærket klar over da de købte denne) og bør tage deres forholdsregler herefter.

Intet var personligt ment om din hund da jeg jo ikke ved hvilken hund du har, hvordan du opdrager og socialiserer den og hvilke forholdsregler du tager, har egentligt heller ingen relevans for om jeg syntes det bør kaldes en kamphund eller ej, men det var ikke ment som at alle disse hunde burde forbydes eller at alle ejere af disse racer er uansvarlige.

 

Amstaffen er en god familiehund for børn (har jeg erfaret), men den er bare ikke ideel med andre hunde eller til at tage med på kræmmermarked e.l.

Jeg hører oftere og oftere ejere af kamphunde whine over at andre ikke vil lade deres hunde lege med deres fordi de er bange for den og det syntes jeg de burde have tænkt over inden de anskaffede sig den. Jeg lader heller ikke Dumle lege med kamphunde uden mundkurv, men tilgengæld har han en rigtig dejlig amstaff-veninde som han engang imellem leger med, netop fordi ejeren giver den mundkurv på... og som hun siger andet ville være uansvarligt og hun ville ikke kunne bære hvis hendes hund skambed en anden hund, den er enormt dejlig og har aldrig gjort det, men som den ansvarlige ejer hun er ved hun risikoen er der og gør hvad der er nødvendigt for at hendes hund kan lege med andre hunde.

:5up:

Og så synes jeg at ejerne af de pågældene hunde skulle komme med forslag til hvad man kan gøre for at forebygge i stedet for at hyle op om hvor forfærdeligt det er vi andre ikke er trygge ved hundene.

Der er mange racer at vælge i mellem så undrer det mig man vælger racer man på forhånd ved ikke er velset i boligforeneinger, på træningspladser o.s.v.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

det er da ikke svært at se om det er en amstaff eller boxer.

jeg er sgu ligeglad om der er en 10 del hønsehund.

Nej, det man selv kan, er jo altid nemt.

 

men hvis man er klog nok til at kalde det en kamphund må man jo vide hvordan sådan se ud!!

Hvor mange gange tror du at sorte, korthårede hunde bliver kaldt for labrador, (selv min flatter er ofte blevet kaldt det) og hvor tit bruger du selv udtrykket labradorblanding?. Sorte korthårsblandinger kan jo godt forekomme, selv uden at der er lab i.

 

Men jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad det er du reagerer på. Er det bare det at vi ikke må bruge ordet kamphund?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg reagerer på er at mange ejere af amstaff, ambull o.l. ikke mener man bør kalde deres hunde kamphunde, hvilket jeg ikke mener er iorden da jeg utallige gange har hørt om og set disse racer flippe ud over ingenting.

Jeg mener netop derfor at man bør kalde dem kamphunde og at ejerne af disse bør stå ved at det er en kamphund de har (hvilket de jo også har været udemærket klar over da de købte denne) og bør tage deres forholdsregler herefter.

Intet var personligt ment om din hund da jeg jo ikke ved hvilken hund du har, hvordan du opdrager og socialiserer den og hvilke forholdsregler du tager, har egentligt heller ingen relevans for om jeg syntes det bør kaldes en kamphund eller ej, men det var ikke ment som at alle disse hunde burde forbydes eller at alle ejere af disse racer er uansvarlige.

 

Amstaffen er en god familiehund for børn (har jeg erfaret), men den er bare ikke ideel med andre hunde eller til at tage med på kræmmermarked e.l.

Jeg hører oftere og oftere ejere af kamphunde whine over at andre ikke vil lade deres hunde lege med deres fordi de er bange for den og det syntes jeg de burde have tænkt over inden de anskaffede sig den. Jeg lader heller ikke Dumle lege med kamphunde uden mundkurv, men tilgengæld har han en rigtig dejlig amstaff-veninde som han engang imellem leger med, netop fordi ejeren giver den mundkurv på... og som hun siger andet ville være uansvarligt og hun ville ikke kunne bære hvis hendes hund skambed en anden hund, den er enormt dejlig og har aldrig gjort det, men som den ansvarlige ejer hun er ved hun risikoen er der og gør hvad der er nødvendigt for at hendes hund kan lege med andre hunde.

 

Du får mig så aldrig til at kalde min hund en kamphund, fordi at i mit hoved (og dette kan sagtens være forkert), så prøver folk bare på en diskret måde at svine min hund til.

 

Resten af det ovenstående er jeg ellers fuldstændig enig i, det er nemlig en fantastisk familiehund, men det er ikke en fantastisk hund at tage med i hundeskoven.

Folk er i deres gode ret til ikke at ville lade deres hund hilse på min, og jeg forstår dem så udemærket. Og folk med min type hund skulle ikke have købt en sådan hund, hvis deres største ønske var at alle andre ville lade deres hund lege med den :blink:

Når jeg er ude og gå tur, og vi møder andre hundeejere, så træder jeg altid 10 skridt til siden, således at de kan gå forbi uden at føle sig generet. Så kan folk selv sige hvis de vil hilse, men de skal ikke påtvinges min hund, som netop så mange mennesker er bange for.

 

Så det er ikke fordi at jeg ikke forstår folks angst, men fordi at jeg bliver ked af det når folk, i stedet for at udtrykke deres utryghed, bare sviner min hund til og siger at den aldrig kan være eller blive en god hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Og så synes jeg at ejerne af de pågældene hunde skulle komme med forslag til hvad man kan gøre for at forebygge i stedet for at hyle op om hvor forfærdeligt det er vi andre ikke er trygge ved hundene.

Der er mange racer at vælge i mellem så undrer det mig man vælger racer man på forhånd ved ikke er velset i boligforeneinger, på træningspladser o.s.v.

 

Jeg kan ikke svare på hvad alle andre skal gøre, men jeg kan fortælle hvad jeg gør.

Jeg læser meget om hundetræning og adfærd, jeg går på kurser, og forsøger at overføre al denne viden til min opdragelse af min hund. Da jeg mener at den bedste måde at ændre den offentlige holdning til min hund, er at jeg er en ansvarlig hundeejer der kan vise hvor god en hund man kan få ud af det.

Dette indebærer også at jeg tager hensyn til andre folk og deres evt. utryghed ved min hund.

Jeg sørger for at han bliver socialiseret, jeg går til hundetræning med ham.

Jeg er absolut ikke perfekt, men jeg prøver at gøre mit aller bedste.

 

Og med hensyn til hvorfor jeg har valgt min race, så har jeg gjort det, fordi han er noget af det mest menneske kærlige jeg nogensinde har mødt :-) Jeg er ikke interesseret i at min hund skal omgås fremmede hunde (men han skal opføre sig ordentlig), jeg er interesseret i at få en hund der gider at blive krammet lige så meget som jeg har lyst til at kramme, og det har jeg altså ikke mødt særlig mange hunde der vil :blink:

Hvad angår træningspladser, så har jeg ingen problemer med at finde en træningsplads. Og hvad angår boligforeninger, så bor jeg heldigvis i hus. Så ingen af de ting volder mig problemer.

 

ps. Og så har vi en glimrende hundelov til at håndtere aggressive hunde, det er bare synd at den ikke bliver brugt :(

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men undskyld mig, er det ikke lidt "sjovt" at den hund I er så bange for er amstaffèn og blandinger af den. men fanden til nissemand. hvis man ikke kan kende djævlen, så må man da undersøge sagen. FOR DER ER ENORM FORSKEL PÅ DE SIDSTE 20Års avl inden for div racer

 

Nemli ja.. Amstaffer med tavle efter USA importer kan have pittbulls i allernærmeste relationer. Sikkert uvæsentligt, eller.....?!

 

 

he he lillefod, tror du ikke du skal tage blodtryks piller. jeg skrev bare sådan som jeg har forstået DKK basisk kursus race beskrivelse

 

At Rottweileren er en kamphund?? Næppe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...