Hop til indhold

Hundetræning med fløjte


Gæst Totte
 Share

Recommended Posts

Min søde 7 mdr gammel westi Totte er begyndt at gø rigtig meget. Vi har en klokke som hun kan ringe på når hun gerne vil lukkes ud i haven, men så snart hun er ude i haven så gør hun, dette er vores naboer ikke så glade for, hun gør også af næsten alt der foregår i tv'et. Vi vil meget gerne have ideer til at få det stoppet og nogle har foreslået os en fløjte. Hvis der er nogen der har forslag og ideer til hvordan vi bedst får hende til at være stille når hun er i haven eller når vi ser fjernsyn ville vi blive rigtig glade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til Tottemor :-D

 

Du stiller et meget simpelt spørgsmål, som kræver et meget langt svar, for der er altid et HVORFOR i spørgsmål om hundes handlinger.

HVORFOR gør Totte ude i Haven og HVORFOR gør hun ad det der sker i TV?

 

Årsagen til hendes adfærd skal medtages i træningen af problemet.

 

Generelt: Når en hund skal aflære en vane, f.eks. at gø i haven, kræver det dens menneskers tilstedeværelse i situationen pga. at timingen skal være korrekt.

Det vil sige at senest i præcis det øjeblik hunden starter den uønskede adfærd skal den afledes eller have et forbudsord og derefter belønning for at stoppe adfærden.

Dette kan ikke gennemføres fra sofaen :-D

 

Hos de små terriers ligger gøen "lige under dækhårene" og der skal derfor ikke så stor påvirkning til for at få deres gøen op til overfaden. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at få lagt låg på hundens gømotivation tidligt i dens liv.

 

Årsagerne til at Totte gør ad "alt og alle" kan være forskellige og det bedste resultat opnås ved at finde frem til årsagen: Er hun generelt for højt kørende/stresset og derfor overreagerende på alt?

 

Keder hun sig pga understimulering?

 

Er hun overstimuleret f.eks. gennem vild leg/kastelege?

 

Er hun utryg?

 

Hvis hun kører generelt højt/er stresset skal åtsagen til dette elimineres, det samme ved under/overstimulering.

 

Men altså, undgå hun er alene i haven og afled omkring TV'et. Dette gøres ved at dels trætte hende fysisk og mentalt i hverdagen dels ved at sørge for hun har noget at beskæftige sig med, f.eks. en knogle med fyld, som hun kan distraheres af i situationen.

Jeg ville ligeledes indlære et forbuds- eller stopord, så hun kan standses i opløbet.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

hej !!

 

Tak for dit svar, jo det giver ret meget mening:-) Når jeg ser på vores hund ser jeg klart en sød imødekommen livlig unghund, hun er total B hund om morgen og gider kun lige gå i haven og lave det der skal laves om morgen for derefter at sove til op på formiddagen, når vores søn kommer hjem fra skole går han en god tur med hende og leger gerne med hende, når vi så kommer hjem så går vi i fællesskab en lang aftentur som ikke er på under 1 time, hvis hun stadigvæk er fyldt med energi så bliver der leget i stuen med hende, hvilket hun selv lægger op til. Jeg har de sidste par dage prøvet at ændret min adfærd (afledt hende på den positive måde istedet for et nej) overfor hende og trænet hende i at komme når jeg bruger fløjten og den har hun positivt taget imod, så har vi været med hende i haven og afledet hendes opmærksomhed hvis hun begyndte at gø hvilket også har virket positivt. Vores træning de sidste par dage syntes jeg idag gav pote for da jeg gik ud af hoved døren for at gå tur gik hun helt amok og gøede helt vildt fordi der løb nogle børn rundt og legede vildt lige udenfor vores hoveddør, jeg gav et lille fløjt hvorefter hun stoppede sin gøen og vente sig om mod mig, jeg roste hende flot for at hun stoppede, derefter syntes hun det var ok at alle børnene legede videre...så jeg vil klart går videre med fang hendes opmærksomhed og ros hende for det virker rigtig godt. Tak for dine gode indput.

 

Hilsen Tottes mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...