Hop til indhold

Kan det gå an? (om Nytårs aften)


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jans bror og svigerinde har inviteret os til Nytårsaften. De bor på landet, og vores hunde elsker at komme der ud.

De har en skøn hund, Emma, som desværre er panisk angst den aften. Hun vil få en pille for at hun kan falde til ro.

Speedy kan ikke længere høre bragende, og Groa er total ligeglad. Sidste år ( hendes første Nytår) gik fint. Vi går jævnligt forbi skydebanen, hun løfter ikke en gang hovedet. I går havde Jan hende med til bulder og brag ( bl.a. fyrværkeri) hos beredskabet. Groa reagerede slet ikke på noget af det.

Nu er sprøgsmålet så om hun kan blive påvirket af Emmas angst? Vi vil være meget kede af hvis Groa kan blive utryg ved Emmas situation.

Er det bedst bare at blive hjemme, eller...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det Vil nok komme an på, hvor voldsomt det vil blive...

 

Hvis det bare er fyrværkeri på afstand, og I eller det selskab I er del af, IKKE fyrer noget af. Og I ikke larmer vildt, men bare holder en stille hyggelig aften for folk og fæ, --så tror jeg snarere at Jeres hunde vil påvirke Emma i gunstig retning.

--Det kommer så an på, hvor gammel Emma er, og hvorfor hun er så bange.

 

---Det bedste er da sikkert at blive hjemme... Groa har vel intet specielt behov for at komme ud til nytårsfest..

 

Men hvis I meget gerne vil noget andet end at holde hundenytår hjemme, --så er der nok ikke noget bedre sted end hos en familie på landet med en hund, der er bange for fyrværkeri. Det MÅ da blive en stille aften. :)

 

---Jeg går ud fra, at hundene ellers har det fint sammen??

Link til indlæg
Del på andre sites

Det Vil nok komme an på, hvor voldsomt det vil blive...

 

Hvis det bare er fyrværkeri på afstand, og I eller det selskab I er del af, IKKE fyrer noget af. Og I ikke larmer vildt, men bare holder en stille hyggelig aften for folk og fæ, --så tror jeg snarere at Jeres hunde vil påvirke Emma i gunstig retning.

--Det kommer så an på, hvor gammel Emma er, og hvorfor hun er så bange.

 

---Det bedste er da sikkert at blive hjemme... Groa har vel intet specielt behov for at komme ud til nytårsfest..

 

Men hvis I meget gerne vil noget andet end at holde hundenytår hjemme, --så er der nok ikke noget bedre sted end hos en familie på landet med en hund, der er bange for fyrværkeri. Det MÅ da blive en stille aften. :)

 

---Jeg går ud fra, at hundene ellers har det fint sammen??

 

Emma er en Schæfer på 3 år. Alle tre hunde har det fint sammen, Emma og Groa leger sammen, der har aldrig været optræk til noget. Speedy og Groa kan meget godt lide familien, og omvendt.

Emma er bange efter den gang hvor Jan og hans bror glemte at lukke døren, så hunden endte ude i alt krudtet og stak af.

alternativet er os alene inde midt i byen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma er en Schæfer på 3 år. Alle tre hunde har det fint sammen, Emma og Groa leger sammen, der har aldrig været optræk til noget. Speedy og Groa kan meget godt lide familien, og omvendt.

Emma er bange efter den gang hvor Jan og hans bror glemte at lukke døren, så hunden endte ude i alt krudtet og stak af.

alternativet er os alene inde midt i byen.

 

Jeg synes du skal snakke med familien om, om I kan aftale, at I IKKE affyrer fyrværkeri. Det gælder også Jan og hans bror, som jo nok var ude og fyre af sidste år eller forrige år da det gik så hårdt ud over den stakkels Emma. --Selv om de nok husker at lukke døren denne gang, så vil Emma være ulykkelig over, at hendes mennesker er ude i alt det farlige...

 

Hvis I alle opholder jer samlet, og ikke drikker jer sanseløse eller på anden måde skræmmer hundene, så tror jeg at det kan have en gavnlig virkning på Emma.

 

Men hvis meningen er, at der skal være gang i den fordi det er nytårsaften, så er det meget synd for Emma.. Men det vil kun blive værre hvis I også er der. OG det KAN smitte af på jeres unge Groa... --Så kan det jo sagtens være HENDE, der slipper ud i år...

 

At I bliver hjemme midt inde i byen generer jo ingen af jeres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma er en Schæfer på 3 år. Alle tre hunde har det fint sammen, Emma og Groa leger sammen, der har aldrig været optræk til noget. Speedy og Groa kan meget godt lide familien, og omvendt.

Emma er bange efter den gang hvor Jan og hans bror glemte at lukke døren, så hunden endte ude i alt krudtet og stak af.

alternativet er os alene inde midt i byen.

 

Jeg synes du skal snakke med familien om, om I kan aftale, at I IKKE affyrer fyrværkeri. Det gælder også Jan og hans bror, som jo nok var ude og fyre af sidste år eller forrige år da det gik så hårdt ud over den stakkels Emma. --Selv om de nok husker at lukke døren denne gang, så vil Emma være ulykkelig over, at hendes mennesker er ude i alt det farlige...

 

Hvis I alle opholder jer samlet, og ikke drikker jer sanseløse eller på anden måde skræmmer hundene, så tror jeg at det kan have en gavnlig virkning på Emma.

 

Men hvis meningen er, at der skal være gang i den fordi det er nytårsaften, så er det meget synd for Emma.. Men det vil kun blive værre hvis I også er der. OG det KAN smitte af på jeres unge Groa... --Så kan det jo sagtens være HENDE, der slipper ud i år...

 

At I bliver hjemme midt inde i byen generer jo ingen af jeres hunde.

 

Tak for dine svar :)

Det med fyrværkeri har jeg tænkt på.

Vi drikker ikke så meget, er vokset fra det. Det plejer altid at være stille og roligt der ude. Alternativet kan være at man går et stykke væk hvis man har raketter og andet bras.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma er en Schæfer på 3 år. Alle tre hunde har det fint sammen, Emma og Groa leger sammen, der har aldrig været optræk til noget. Speedy og Groa kan meget godt lide familien, og omvendt.

Emma er bange efter den gang hvor Jan og hans bror glemte at lukke døren, så hunden endte ude i alt krudtet og stak af.

alternativet er os alene inde midt i byen.

 

Jeg synes du skal snakke med familien om, om I kan aftale, at I IKKE affyrer fyrværkeri. Det gælder også Jan og hans bror, som jo nok var ude og fyre af sidste år eller forrige år da det gik så hårdt ud over den stakkels Emma. --Selv om de nok husker at lukke døren denne gang, så vil Emma være ulykkelig over, at hendes mennesker er ude i alt det farlige...

 

Hvis I alle opholder jer samlet, og ikke drikker jer sanseløse eller på anden måde skræmmer hundene, så tror jeg at det kan have en gavnlig virkning på Emma.

 

Men hvis meningen er, at der skal være gang i den fordi det er nytårsaften, så er det meget synd for Emma.. Men det vil kun blive værre hvis I også er der. OG det KAN smitte af på jeres unge Groa... --Så kan det jo sagtens være HENDE, der slipper ud i år...

 

At I bliver hjemme midt inde i byen generer jo ingen af jeres hunde.

 

Tak for dine svar :)

Det med fyrværkeri har jeg tænkt på.

Vi drikker ikke så meget, er vokset fra det. Det plejer altid at være stille og roligt der ude. Alternativet kan være at man går et stykke væk hvis man har raketter og andet bras.

 

NEJ!!! Jeg ville SLET ikke tage en ung hund ud og brænde fyrværkeri af!

 

Og det ville være SÅ synd for Emma at I går ud og deler jer op, så nogen af jer fyrer af, og andre (bl.a. hende) skal holde jer væk. Hun vil være panisk angst på jeres vegne også.

 

Har man hunde, så er det NUL fyrværkeri!

Det kan være svært nok at gøre en hund tryg overfor bare lydene af andres fyrværkeri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma er en Schæfer på 3 år. Alle tre hunde har det fint sammen, Emma og Groa leger sammen, der har aldrig været optræk til noget. Speedy og Groa kan meget godt lide familien, og omvendt.

Emma er bange efter den gang hvor Jan og hans bror glemte at lukke døren, så hunden endte ude i alt krudtet og stak af.

alternativet er os alene inde midt i byen.

 

Jeg synes du skal snakke med familien om, om I kan aftale, at I IKKE affyrer fyrværkeri. Det gælder også Jan og hans bror, som jo nok var ude og fyre af sidste år eller forrige år da det gik så hårdt ud over den stakkels Emma. --Selv om de nok husker at lukke døren denne gang, så vil Emma være ulykkelig over, at hendes mennesker er ude i alt det farlige...

 

Hvis I alle opholder jer samlet, og ikke drikker jer sanseløse eller på anden måde skræmmer hundene, så tror jeg at det kan have en gavnlig virkning på Emma.

 

Men hvis meningen er, at der skal være gang i den fordi det er nytårsaften, så er det meget synd for Emma.. Men det vil kun blive værre hvis I også er der. OG det KAN smitte af på jeres unge Groa... --Så kan det jo sagtens være HENDE, der slipper ud i år...

 

At I bliver hjemme midt inde i byen generer jo ingen af jeres hunde.

 

Tak for dine svar :)

Det med fyrværkeri har jeg tænkt på.

Vi drikker ikke så meget, er vokset fra det. Det plejer altid at være stille og roligt der ude. Alternativet kan være at man går et stykke væk hvis man har raketter og andet bras.

 

NEJ!!! Jeg ville SLET ikke tage en ung hund ud og brænde fyrværkeri af!

 

Og det ville være SÅ synd for Emma at I går ud og deler jer op, så nogen af jer fyrer af, og andre (bl.a. hende) skal holde jer væk. Hun vil være panisk angst på jeres vegne også.

 

Har man hunde, så er det NUL fyrværkeri!

Det kan være svært nok at gøre en hund tryg overfor bare lydene af andres fyrværkeri.

 

Kan jeg godt se. Ringer ud og får an snak med dem. Kan vi ikke blive enige, så bliver vi hjemme. Er bange for hvis Groa bliver nervøs grundet Emma. Det er dejligt med en hund der ikke er bange, så det skal bestemt ikke ødelægges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk

Ikke altid. Molly var virkelig bange de 2 første år, men i dag ligger hun stille og slapper af. Jeg ville aldrig gå ud omkring midnat, men så længe hun er hjemme sammen med nogen hun kender har hun det fint

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor skrev (i et andet forum) sidste år en mængde gode råd omkring nytårsaften (Gad vide om hun kunne finde på det herinde i år, det ville jo være dejligt :) )

 

Jeg hæftede mig ved at der er en risiko hvert eneste år for at hunden pludselig kan blive bange, også selvom det hidtil er gået fint.

 

Men jeg kan forstå at valget samtidig står mellem at tilbringe aftenen ude på landet hvor der nok er nogenlunde fredeligt, og inde i byen hos jer selv, hvor der vel er gang i den.

Så jeg forstår godt at du overvejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor skrev (i et andet forum) sidste år en mængde gode råd omkring nytårsaften (Gad vide om hun kunne finde på det herinde i år, det ville jo være dejligt :) )

 

Jeg hæftede mig ved at der er en risiko hvert eneste år for at hunden pludselig kan blive bange, også selvom det hidtil er gået fint.

 

Men jeg kan forstå at valget samtidig står mellem at tilbringe aftenen ude på landet hvor der nok er nogenlunde fredeligt, og inde i byen hos jer selv, hvor der vel er gang i den.

Så jeg forstår godt at du overvejer.

 

Tror ikke Groa vil blive bange, vi kommer forbi skydebanen hver uge mens der bliver skudt. Hun er total ligeglad, heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Tror ikke Groa vil blive bange, vi kommer forbi skydebanen hver uge mens der bliver skudt. Hun er total ligeglad, heldigvis.

 

Jeg ville også tage afsted. Tilbragte en Nytårsaften sammen med 5 andre hunde, hvoraf den ene var så bange, at den måtte på plegisil (staveplade). Ingen af de andre hunde blev bange, kun lidt undrende over den "fulde" hund.

 

Til gengæld blev Ascha pludselig meget ubehagelig tilmode en nytårsaften da hun var 8 år og Thailo var 3 år. Selvom hun var bange blev Thailo det ikke. Vi trænede med " bum kiks" i et par måneder og så var det ovre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Du skriver at Emma får en pille, hun skulle helst have to, stesolid og en plegasil, hvis hun kun får plegasil (og sådan vurdere nogle dyrlæger), så er der fuld knald på hovedet, men kroppen er bedøvet :cry:

 

Dette er ren tortur, og jeg har selv udsat hunde for det pga dyrlæger der ikke tager hundens psyke alvorligt :cry:

 

Tilgiver dem ikke!!

 

Så det er vigtigt at hun får begge piller :)

 

Når hun først får dem så sover hun, en fornuftig dyrlæge ville ordinere dem fra om morgenen, så hun er lidt bedøvet hele dagen og meget om aftenen, så sover hun bare :)

 

Jeg er enig med Birgitta, ingen skyderi !!

 

Og ingen absolut ingen hunde udenfor!!

 

Ja, Irene har skrevet nogle rigtigt gode ting om fyrværkeri m.m. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at Emma får en pille, hun skulle helst have to, stesolid og en plegasil, hvis hun kun får plegasil (og sådan vurdere nogle dyrlæger), så er der fuld knald på hovedet, men kroppen er bedøvet :cry:

 

Dette er ren tortur, og jeg har selv udsat hunde for det pga dyrlæger der ikke tager hundens psyke alvorligt :cry:

 

Tilgiver dem ikke!!

 

Så det er vigtigt at hun får begge piller :)

 

Når hun først får dem så sover hun, en fornuftig dyrlæge ville ordinere dem fra om morgenen, så hun er lidt bedøvet hele dagen og meget om aftenen, så sover hun bare :)

 

Jeg er enig med Birgitta, ingen skyderi !!

 

Og ingen absolut ingen hunde udenfor!!

 

Ja, Irene har skrevet nogle rigtigt gode ting om fyrværkeri m.m. :)

 

OK, ved ikke hvad hun får, det er jo ikke min hund :)

Nu kender du jo os og Groa, ville du tage der ud anne-marie?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Du skriver at Emma får en pille, hun skulle helst have to, stesolid og en plegasil, hvis hun kun får plegasil (og sådan vurdere nogle dyrlæger), så er der fuld knald på hovedet, men kroppen er bedøvet :cry:

 

Dette er ren tortur, og jeg har selv udsat hunde for det pga dyrlæger der ikke tager hundens psyke alvorligt :cry:

 

Tilgiver dem ikke!!

 

Så det er vigtigt at hun får begge piller :)

 

Når hun først får dem så sover hun, en fornuftig dyrlæge ville ordinere dem fra om morgenen, så hun er lidt bedøvet hele dagen og meget om aftenen, så sover hun bare :)

 

Jeg er enig med Birgitta, ingen skyderi !!

 

Og ingen absolut ingen hunde udenfor!!

 

Ja, Irene har skrevet nogle rigtigt gode ting om fyrværkeri m.m. :)

 

OK, ved ikke hvad hun får, det er jo ikke min hund :)

Nu kender du jo os og Groa, ville du tage der ud anne-marie?

 

Hvis der er roligt, og i alle 4 føler jer godt tilpas der :)

 

Der er sikkert en del roligere end hjemme hos jer selv, og hvis i venter med at tage hjem til byen er faldet til ro, så vil det jo være godt :)

 

Hvis Emma får den rette medicinering, så vil hun være beroligeret, og hvis de herrer kan undlade at fyre af, og lukke døre og den slags, så er det sikkert godt :)

Prøv at spørg dem hvad hun får, og forklar dem det jeg har skrevet, både for Emmas skyld og for Groas skyld :)

 

Mine hunde kommer ud at tisse og søge inden det begynder rigtigt det hele, her er det ved 21-22 tiden :)

 

Og så kommer de ikke ud igen før der er roligt, her er det ved 3 tiden ca..

 

En hund kan godt udvikle angst for fyrværkeri selvom den klarede sit første nytår, der skal bare en lille ting til :)

 

Mine har altid været ligeglad første nytår, desværre har jeg endnu ikke haft en hund der ikke har boet i byen, det glæder jeg mig til for det kan nok gøre en stor forskel :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...
Gæst Chillimaya

Håber det okay jeg stiller et andet spørgsmål her......

 

Hva med voksne hunde der normalt ikke har problemer nytårsaften.. Kan de skidte og blive bange hvis det flytter...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya
Jeg tror du skal oprette en ny tråd, denne er her små 2½ år gammel:-)

 

Men ja, det kan de godt

 

 

D'oh..! Plejer ellers at være sej til at tjekke dato:lol::damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...