Hop til indhold

1. løbetid... Hvor længe bløder de normalt?


Gæst Indie
 Share

Recommended Posts

Min hund er lige kommet i sin første løbetid. Hun er en amr. bulldog på 7 mdr..

Hun er min første tæve, så jeg har ikke helt styr på det med løbetid endnu.

 

Hun startede med at bløde d. 9/11 og bløder stadig lidt i ny og næ... Hvor mange dage er det okay, at de bløder frisk blod?

 

Jeg syns at kunne huske noget om, at det vist er ret normalt i 2 ugers tid, men er ikke sikker...

Og ved heller ikke om det gør noget, at det er hendes første løbetid!?

 

Hvad er jeres erfaringer?

 

Hilsen

 

Indie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Min hund er lige kommet i sin første løbetid. Hun er en amr. bulldog på 7 mdr..

Hun er min første tæve, så jeg har ikke helt styr på det med løbetid endnu.

 

Hun startede med at bløde d. 9/11 og bløder stadig lidt i ny og næ... Hvor mange dage er det okay, at de bløder frisk blod?

 

Jeg syns at kunne huske noget om, at det vist er ret normalt i 2 ugers tid, men er ikke sikker...

Og ved heller ikke om det gør noget, at det er hendes første løbetid!?

 

Hvad er jeres erfaringer?

 

Hilsen

 

Indie

 

Velkommen :)

 

Det er ikke helt ens for alle tæver :)

 

Men du skal regne med mindst 3 uger, men hun vil sandsynligvis ikke bløde ret meget i den sidste tid :)

 

Tæver er parringsparate forskelligt, for Susi vedkommende er det på 14. dagen efter første blodsdråbe, for Tøsen fx var det på 11. dagen.

Andre er det på 21.dagen :)

 

Så jeg kan råde dig til at passe meget godt på hende, i mindst tre uger, hvor hun ikke må overlades til sig selv, være sammen med hanhunde, kun overvåget og hvis de er ivrige, så vil jeg fraråde det :)

 

Det kan gå stærkt og når de først hænger sammen er der intet at gøre, andet end at forholde sig rolige og vente :)

 

En tæve bør ikke parres og få hvalpe før hun er 2 år :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved f.eks. racen chihuahua siger opdrætterne min. 15 mdr. før parring. (chi´er anses for at være udvoksede når de er 1 år)

 

MEN jeg har en dyrlæge (Ja, jeg har jo 2, men i dette tilfælde taler jeg om hende det bor tæt på mig, og som jeg bruger til vaccinationer og såd´n :wink: )

Hun siger at 15 mdr. er alt for tidligt.

Og hun siger at man bør vente til 4.løbetid med at lave parring på chi´er. For selvom en chihuahua hedder sig at være udvokset, er sindet ikke nødvendigvis fulgt med. Og de er ofte ikke psykisk nok udviklede til at kunne klare opgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er lige kommet i sin første løbetid. Hun er en amr. bulldog på 7 mdr..

Hun er min første tæve, så jeg har ikke helt styr på det med løbetid endnu.

 

Hun startede med at bløde d. 9/11 og bløder stadig lidt i ny og næ... Hvor mange dage er det okay, at de bløder frisk blod?

 

Jeg syns at kunne huske noget om, at det vist er ret normalt i 2 ugers tid, men er ikke sikker...

Og ved heller ikke om det gør noget, at det er hendes første løbetid!?

 

Hvad er jeres erfaringer?

 

Hilsen

 

Indie

 

Hunde er lige så forskellige som mennesker.

Når din hund har blødt i 10 dage, så er det nok så småt begyndt at blive mere gennemsigtigt. For det er ikke sådan, at udfloddet bare stopper.

 

Udfloddet fortsætter, men det vil efterhånden blive helt klart. Og SÅ er det som regel det tidspunkt hvor tæven er interesseret i hanhundene.

 

Som regel er der rigtig blødning en uge, -mere klart udflod en uge, --og så stadig interesse for hanhunde i en uge.

Men alle tæver er forskellige. Og der kan også være forskel på løbetiderne hos den enkelte tæve.

Så du må bare give dig tid og holde godt øje med din pige. Så lærer du efterhånden hvordan lige netop HUN fungerer.

 

Silke plejer at være interesseret i hanhunde omkring 15-18. dagen. Men hun HAR da vist "begejstring" så sent som på 22. dagen. Og jeg våger over hende som en høg i 4 uger efter første bloddryp.

 

Husk at skrive ind i din kalender hvornår 1. dag i løbetiden var. --I løbet af det næste års tid kan du få lidt ide om, hvor mange måneder, der går mellem hendes løbetider. DET kan også være rart at vide... Og DET er også forskelligt fra hund til hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svarene alle sammen. :D

 

Hun bløder stadig helt frisk rødt, men det er kun en klat hist og her.

Hun var rigtig god til at vaske sig de første dage, men lige nu har hun vist tabt interessen, for jeg har observeret lidt pletter både på gulvet og på hendes ben i dag. :roll:

 

Vi har købt et par løbetidstrusser, men dem bider hun bare af... Hvad bruger I til jeres?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svarene alle sammen. :D

 

Hun bløder stadig helt frisk rødt, men det er kun en klat hist og her.

Hun var rigtig god til at vaske sig de første dage, men lige nu har hun vist tabt interessen, for jeg har observeret lidt pletter både på gulvet og på hendes ben i dag. :roll:

 

Vi har købt et par løbetidstrusser, men dem bider hun bare af... Hvad bruger I til jeres?

 

Jeg bruger ingenting. For min sidste hund havde allergi. Så alt hos mig kan vaskes. Jeg har ingen tæpper på gulvene. "Sofaen" er en bred briks med betræk. Og store pølsehynder med betræk.

Hundekurvens betræk kan vaskes. Og sengetøjet på Silkes seng kan også vaskes.

 

Så når hun er færdig med at dryppe, så ryger det hele i vaskemaskinen..

 

---Og gulvet tørrer jeg bare over med vand når der er brug for det..

 

---Husk endelig, at løbetidstrusser IKKE beskytter mod hanhunde. Det er KUN til at opfange dryp med.... hvis hunden kan finde sig i dem... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tusind tak for svarene alle sammen. :D

 

Hun bløder stadig helt frisk rødt, men det er kun en klat hist og her.

Hun var rigtig god til at vaske sig de første dage, men lige nu har hun vist tabt interessen, for jeg har observeret lidt pletter både på gulvet og på hendes ben i dag. :roll:

 

Vi har købt et par løbetidstrusser, men dem bider hun bare af... Hvad bruger I til jeres?

 

Jeg brugte bukser på min schæfer, men først da hun var ældre :)

 

Det er forskelligt hvor meget hunde bløder, og hvor længe.

 

Susi bruger ikke bukser, hun bløder ikke meget, og derudover kan alt vaskes, møblerne er ikeas med vaskbart betræk, tæpper på alt, gummigulve osv..

Derudover er hun dygtig til at gøre sig ren, og det kan din sikkert også blive god til :)

 

Pas godt på hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er meget godt til at holde sig ren, vi har tæpper på sofaen og så har vi masser af stræklagener :wink: Hun sviner nemlig kun der hvor hun ligger og sover.

 

Viser du hende ikke pletterne på gulvet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er meget godt til at holde sig ren, vi har tæpper på sofaen og så har vi masser af stræklagener :wink: Hun sviner nemlig kun der hvor hun ligger og sover.

 

Viser du hende ikke pletterne på gulvet?

 

Jo, det gør vi.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...
Gæst Colliehunden

Min hundehvalp Reja er snart otte måneder, hun er ikke helt så stor som en labrador, da hun er en blandingshund og kun hendes far er labrador, hendes mor er lidt mindre. Jeg har hørt at mindre hunde kommer først i løbetid, hvornår tror i at jeg kan forvente at Reja kommer i løbetid ?

 

Venlig Hilen Julia

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...