Hop til indhold

Dømmer du andre udfra valg af hund? Hvorfor/hvorfor ikke?


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

Jeg synes ikke jeg dømmer folk ud fra deres valg af hund. Nogen gange synes jeg de kunne have valgt klogere m.h.t. race i forhold til hvordan de er som personer (erfaring, tid, alder osv.), men der er jo ingen der siger at jeg har ret :mrgreen:.

 

Om folk vælger med/uden papirer og hvilke, blandinger eller ej, internathunde osv, det giver mig heller ikke noget indtryk af hvilken person der står i den anden ende af hundesnoren.

 

Jeg er helt enig her - der er forskel på at dømme hundetypen som sådan eller at dømme om, hvorvidt hunden matcher ejerens livsstil.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 433
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der skal mere end bare hunden til før jeg placerer folk i bås. Men hvis de på andre måder passer til stereotyperne, så er jeg ikke fri for fordomme.

 

Jeg er ikke selv blevet dømt på mit valg af hund - tror ikke rigtig GD hører til en bestemt type.

 

Du bliver da i hvert fald ikke dømt som tilhænger af taskehunde :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg jo egentlig selv, at jeg passer bedst med terriere... det der med intelligente mennesker tiltaler mig ;o) Og Trofast, som labradoren nok kommer til at hedde er ikke min, men Simons ;o) Hun skal ligge i indkørslen og med på jagt et par gange om året og sørge for, at han kommer ud og gå et par gange om dagen - så kan han også lige veksle et par ord med naboen.... Derudover skal hun være skimmelsvamphund og hjælpe ham på hans arbejde - de er meldt til uddannelse i Sverige (betalt af hans arbejdsgiver.... møgheldige satan!)

 

Men mon ikke, jeg kommer til at knuselske hende alligevel?

 

-Trine

 

Det lyder dejligt med en lille labber, de er jo også dejlige hunde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, for pokker! De er jo hundeverdenens svar på.... alt! Der er jo intet de hunde ikke kan ;o) Glæder mig til at mine tosser får en fornuftig veninde... måske det kan smitte lidt af.... Eller måske vi får en lab på speed ;o)

 

Lige præcis:5up: Ender i med en lab på speed, så bliver det måske i stil med sheila og det er ikke så slemt:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ens påklædning også er med i vurderingen af én som hundeejer, så må folk godt nok blive skizofrene af mig. Jeg skifter imellem militærfarvede dynebukser, terrængående Canadastøvler og udslidt brun dunfrakke og så minkpels, kjole og stiletter. :lol: Og indimellem er jeg helt normal i jeans og sweater.

Jeg forstår ikke, hvordan man kan dømme folk ud fra deres udseende, når man kun ser dem én gang :hmm: Man ved jo ikke om pigen i kjole eller spadseredragt bare er på vej til fødselsdag, eller om den der kommer med mudder op ad gummistøvlerne bare har været en tur i skoven, men går i slips til hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig ikke stemplet så meget her hvor jeg bor nu. Men jeg får ofte kommentare om at pinschere er agressive:roll:

 

Jeg kan (desværre) godt godt finde på at have fordomme.. Jeg er pr. automatik meget påpasselig med muskelhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Jeg tror, at vi alle har - mere eller mindre velbegrundede - holdninger til forskellige racer, og der er egenskaber og looks hos racerne, som vi kan lide eller ikke lide.

Med tråden her stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved det, men ved om man kan dømme ejeren ud fra racen, eller ud fra om det f.eks. er internatshund eller stamtavlehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af tråden om udenlandske gadehunde/internathunde i DK vil jeg spørge i hvor høj grad, I danner jer et billede af andre menneskers personlighed og bevæggrunde ud fra deres valg af hund?

 

Jeg må indrømme, at det overraskede mig, at så mange stempler ejerne af de udenlandske hunde som selvfede mennesker, der bare vil pudse glorien - samtidig med at de selv føler sig dømt og i andre tråde taler for tolerance over for andres valg. :confused:

 

Jeg syntes faktisk dette er en rigtig god tråd :5up: lad os få alle fordommene på bordet og piske en stemning op :blink:

 

Jeg har jo brugt ordet selvfed i tråden om de græske hunde, men jeg føler mig på ingen måde dømt i andre tråde. Når talen feks falder på hvor meningsløst nogle finder C-arbejde (bidearbejde) med hunden, ja så prøver jeg da at forklarer hvad det går ud på (og håber at dem der kan de helt rigtige ord/betegnelser kommer på banen også ;-)). Dem der er imod denne type træning er jo som oftest mennesker der aldrig har set denne form for hundearbejde, eller har set det på en forkert træningsbane. Disse mennesker har jo en fordom, en fordom jeg kan forsøge at ændre - nogle forstår/acceptere denne form for træning og andre kommer aldrig til det.

 

Hvor meget kan man fortælle om folk på baggrund af deres hund? Er tilhængeren af DKK-stamtavle en snob? Er internatshundeejeren en Florence Nightingale? Er puddelejeren en ældre dame med blåt hår? Er chi hua hua ejeren en dum blondine? Er muskelhundeejeren en dopet taber med hang til potensforlængere?

 

Jeg bestrider ikke, at disse stereotyper findes, men jeg mener på ingen måde, at de kan bruges til en generel beskrivelse af ejere af en bestemt slags hunde. Men ok - jeg krummer også tæer over de tv-programmer, hvor en "ekspert" skal fortælle om folk, udfra indholdet af deres køleskab. Måske fordi jeg selv både har øko og matadormix i indkøbskurven :lol:

 

Jeg syntes egentlig selv du beskriver mange af de fordomme vi alle har (om vi vil det eller ej) - om ikke andet matcher de mine meget godt.

 

En fordom er jo dejlig - det er en følelse/mening man har om noget, og ofte noget man ikke har megen viden om. Måske man møder en øjenåbner en dag, eller man går ud i verden og møder dette uforklarlige noget man i bund og grund ikke ved meget om.

 

Jeg er da udemærket klar over at der heldigvis altid er nogle der falder uden for mine rammer og mine fordomme. Det sker feks tit når jeg kommer kørende og der en kamphundeligendehund at jeg tænker ung fyr eller tøs der fatter minus og skal have et helveds sejt statussymbol :oops: Ofte er det også den type mennesker (igen kan jeg kun basere det på deres udseende og attitude). Dette gør at jeg bliver ekstra glad når jeg ser en person der ser ansvarlig ud (for mig) i den anden ende af snoren.

 

Jeg er så også af den mening at folk der vælger en tavlehund, vil hunden og racen det bedste. De har sat sig ind i hvad det er de køber (eller også har de for mange penge ;-)) og de har sat sig ind i hvad de vil med dyret. Jeg ved jo så også godt (bla. herinde fra) at mange der har tavleløse/blandings-hunde er fornuftige, kompetente og ansvarlige hundejere.

 

Edit: det er måske også relevant at spørge, om I selv føler jer stemplet ud fra jeres valg af hund? I det daglige gør jeg ikke, men når vi indimellem tager bussen, og Stasia sidder i tasken, kan vi godt få nogle blikke og kommentarer :roll:

 

Jeg syntes egentlig ikke jeg har følt mig stemplet pga. mit valg af race. Jeg syntes mere min hund er blevet stemplet.

 

Må vist heller tilføje - JA jeg dømmer folk på deres valg af hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg kender ejere til udenlandske hunde som ikke virker selvfede og så har jeg mødt nogle som virker som sådan - eller ihvertfald føler det nødvendigt hurtigst muligt at fortælle at deres hund er en gadehund fra ... uden at være blevet spurgt.

 

Hvis dette er at være selvfed, så er de det.

 

Jeg oplever at en del af disse hundeejere føler sig lidt over os andre. Dette baseret på længere tids debat i et forum for hunde fra et bestemt land.

 

Mange af disse hunde blev beskrevet som havende store problemer med blandt andet separationsangst, lydangst, angst for fremmede personer, angst for mænd, utidig gøen og angst/aggressivitet overfor fremmede hunde.

 

Der var sådan en "klub" af personer til gensidig ros omkring hvor meget den enkelte havde gjort for at hjælpe sin hund.

Ofte fulgt at "pyhaaa... det er hårdt, men..." og så kom rosen promte.

Naturligvis blev jeg mindre populær på omtalte forum.

 

 

 

Jeg hælder lidt til en fordom om ejere af de såkaldte muskelhunde (pga. erfaring) og så kommer der ind imellem nogle på banen som overhovedet ikke passer til fordommen.

 

 

 

Det mener jeg heller ikke det kan. Generaliseringer skal man passe meget på med efter min mening.

 

Netop. Stereotyperne findes, men man skal ikke dømme folk som værende stereotype, før de selv har bevist det.

 

:lol:

 

De udsendelser ELLLSKER jeg!

Sikkert fordi jeg selv er rigtig god til at gætte/komme frem til det rigtige resultat.

 

:hmm: Jeg synes altså lidt, at deres såkaldte beskrivelser er sådan noget næsten almen gyldigt halløj i stil med det, useriøse astrologer fyrer af.

 

Jeg fik mig selv engang en lærestreg af de store. Jeg er jo musiker og hørte engang et program i radioen om polsk musik. Baggrundsmusikken var et utroligt smukt stykke, som jeg bare måtte finde, og jeg brugte lang tid på at finde frem til komponisten. Endelig lykkedes det, og vi mailede frem og tilbage i flere måneder, hvorefter han inviterede mig til at besøge ham i Polen. Jeg havde ikke noget billede i hovedet af ham, men komponister er normalt klædt ganske almindeligt - måske en anelse sjusket (der er jo ingen dresscode, og de er tit fattige :lol:), så jeg fik mig da lidt af et chok, da jeg blev hentet i lufthavnen af en kronraget fyr i læderbukser, læderjakke med skjolde i skuldrene (eller hvad det nu kaldes - de er hårde og får skuldrene til at se megabrede ud) og store bikerstøvler. :shock: Selv var jeg iklædt blomstret sommerkjole, sommerhat og laksko. Ja, modsætninger mødes!!! Jeg var overbevist om, at der ville være kakerlakker i sengetøjet, og at han ville servere muggen dåsemad, men så kom vi hjem til ham, og hans mor (de bor sammen) åbnede. Hun er den yndigste lille gamle dame - en lille dukke at se på, og hun havde lavet lækker mad. :mums: I dag er denne komponist min bedste ven, og selvom han ligner en biker fra en eller anden landsby-motorcykelklub, så er han altså virkelig kultiveret og intellektuel i ordets bedste betydning, har ph.d inden for både musik og litteratur - nævn en hvilken som helst komponist fra de sidste 500 år, og han improviserer straks i den stil. Siden dengang har jeg aldrig udtalt mig om folk udfra deres påklædning eller udseende :lol:

 

 

Jeg har gjort det ganske få gange, men den eneste gang det sved en anelse var da en kollega og (dengang) god ven sagde til mig at h*n aldrig kunne finde på at vælge en labrador - de er alt for nemme!

Og at små hunde ikke sagde vedkommende noget - og kikkede på min cairn imens.

 

Ja, det er godt nok nogle dumme bemærkninger :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg ser en stor bredskuldret flot ung fyr gå med sin mops - så synes jeg måske nok, at det er noget nær det mest sexede i verden ...

 

He he, ja det er så her jeg prompte tænker "bøsseeee" :oops::mrgreen:

 

 

Jeg har nogenlunde samme opfattelse af kamphundeejere som en del herinde, det er sådan nogle tatoverede, tomhjernede nogen som har brug for en potensforlænger og er ligeglade med hunden som sådan, bare den ser skræmmende ud :cry: Og de værste er dem med mørk hud, for de kan slet ikke lide hunde!! :oops: Heldigvis dukker der jo så med mellemrum nogle op som ikke passer ind i den beskrivelse (bl.a. herinde) og den største øjenåbner fik jeg engang til Show of Winners hvor der var en som hed Ibrahim som havde en eller anden stor mastiff eller noget i den stil (jeg kan ikke huske det præcist). Nu talte jeg ganske vist ikke med ham så jeg ved ikke om han passede ind i den tomhjernede kategori ;-) men tilgengæld måtte jeg jo erkende, at man altså ikke når til Show of Winners hvis man ikke går op i sin hund og at den jo trods alt nok var andet end en potensforlænger :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke kalde det at dømme men jeg danner mig da et indtryk, baseret på erfaringer. Ikke at kunne det, finder jeg ret unaturligt og det kan ikke være særlig hensigtsmæssigt ifm. overlevelsesevnen.

 

Med mindre man slavisk følger moden og ikke har en eneste tanke omkring sit valg af anskaffelser (af den ene eller den anden slags) så har det jo en signalværdi. Noget andre tolker,... og forventes at tolke.

 

Kamphundeejere (nogle foretrækker at kalde dem muskelhunde) har jeg næsten uden undtagelser oplevet som mennesker der har alt for meget tiltro til deresegne hundes "englevæsen". Virkelighedsforladte og med indlærte sætninger såsom: Min hund vil bare lege (selvom man kan se at hunden er helt igennem kampberedt),... en kamphund er først en kamphund hvis den er trænet til det ,.. osv. Desværre ser jeg som regel at disse ejere har mindre end gennemsnitlig viden om hunde generelt. :megaked:Og så må I gerne salgte mig......

 

Før i tiden blev jeg meget provokeret når jeg mødte folk som mente at retrievere var "venstrehåndshunde". Idag er jeg ligeglad fordi jeg mener at man ikke bør holde hund for at få udfordringer. Det man arbejder med ligger bare på nogle forskellige niveauer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak forhåbentlig da, men vel især kombinationen. Nu kender jeg vist ingen kamphunde og har derfor ikke nogen særlig fornemmelse af hvor slemme de er, men forestiller mig at netop uerfarne hundeejere og kamphunde kunne være et stort problem.

 

Ja, især kombinationen. Det er jo også trådens emne, eller hvad :confused:

 

Jeg behøver heller ikke at have mødt dem for at danne mig et indtryk. Bare det at følge disse på feks. debatforaer som dette, er alt rigeligt for mig :???:

 

Jo men den anden mulighed passer heller ikke på de mennesker jeg tænker på og de er bestemt ikke mindre intelligente eller nogle af de andre "charmerende" ord du har fundet frem.

 

Jeg er lissom nødt til at gå ud fra min egen opfattelse og ikke din :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

...tilgengæld måtte jeg jo erkende, at man altså ikke når til Show of Winners hvis man ikke går op i sin hund og at den jo trods alt nok var andet end en potensforlænger :mrgreen:

 

Hov! Show of winners er kun for de virkeligt selvfede.. Ibrahim er bare flyttet i en anden kasse :lol::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, især kombinationen. Det er jo også trådens emne, eller hvad :confused:

:mrgreen: Så er vi jo tilsyneladende enige. Jeg skrev jo netop tidligere at der skulle mere til end bare racen.

 

Jeg behøver heller ikke at have mødt dem for at danne mig et indtryk. Bare det at følge disse på feks. debatforaer som dette, er alt rigeligt for mig :???:
Netop i et debatforum får du jo også ekstra indtryk og endda et stærkt af slagsen - nemlig holdninger :mrgreen:. Så det ville da være mærkeligt om ikke du dannede en mening om dine meddebattører - at det så kan være fuldstændig forkert finder man jo ikke ud af før man evt. møder dem :rolleyes:

 

Jeg er lissom nødt til at gå ud fra min egen opfattelse og ikke din :blink:
Jo selvfølgelig - men derfor prøver jeg jo også at få ud af dig hvorfor din opfattelse er som den er. Præcis som du sikkert ville prøve at påvirke mig hvis jeg mente at dem der har en Rottweiler var selvfede lejlighedsmennesker der kun var ude på at skræmme deres omgivelser:blink:.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo selvfølgelig - men derfor prøver jeg jo også at få ud af dig hvorfor din opfattelse er som den er.

 

Jeg beskrev jo også hvorfor jeg dømte som jeg gjorde i mit første indlæg :-)

 

Præcis som du sikkert ville prøve at påvirke mig hvis jeg mente at dem der har en Rottweiler var selvfede lejlighedsmennesker der kun var ude på at skræmme deres omgivelser:blink:.

 

Hmm.. kan ikke rigtigt forbinde selvfed med at bo i lejlighed og holde potenshund, så nej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Hvis ens påklædning også er med i vurderingen af én som hundeejer, så må folk godt nok blive skizofrene af mig. Jeg skifter imellem militærfarvede dynebukser, terrængående Canadastøvler og udslidt brun dunfrakke og så minkpels, kjole og stiletter. :lol: Og indimellem er jeg helt normal i jeans og sweater.

Jeg forstår ikke, hvordan man kan dømme folk ud fra deres udseende, når man kun ser dem én gang :hmm: Man ved jo ikke om pigen i kjole eller spadseredragt bare er på vej til fødselsdag, eller om den der kommer med mudder op ad gummistøvlerne bare har været en tur i skoven, men går i slips til hverdag.

 

 

He he... har set en del af dine outfits på Jubii... og når man kan se så stanglækker ud og samtidig være en så god hundeejer og i øvrigt virke som et åbent og intelligent menneske... jamen altså, respekt! Og så er du jo terrier-ejer - det siger jo alt! (Og så kan man altså oftest godt se, om pigen i kjole har styr på det der med kjoler og stiletter eller ej ;o) )

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

He he... har set en del af dine outfits på Jubii... og når man kan se så stanglækker ud og samtidig være en så god hundeejer og i øvrigt virke som et åbent og intelligent menneske... jamen altså, respekt! Og så er du jo terrier-ejer - det siger jo alt! (Og så kan man altså oftest godt se, om pigen i kjole har styr på det der med kjoler og stiletter eller ej ;o) )

 

-Trine

 

Ih tak, nu rødmer jeg helt :oops: :kys:

 

Hvad hedder du på jubii?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...