Hop til indhold

Jagt?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Jeg er enig med de der mener, at det er en dårlig idè at tage en utrænet hund med på praktisk jagt. Håber du finder et godt træningssted for dèr kan det være at du finder ud af, at Dumle kan en masse ting som du slet ikke behøver at lære ham. :blink: Min egen erfaring var, at lydigheden kom prompte da Thailo fandt ud af at det havde et "formål", så at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de der mener, at det er en dårlig idè at tage en utrænet hund med på praktisk jagt. Håber du finder et godt træningssted for dèr kan det være at du finder ud af, at Dumle kan en masse ting som du slet ikke behøver at lære ham. :blink: Min egen erfaring var, at lydigheden kom prompte da Thailo fandt ud af at det havde et "formål", så at sige.

 

Det oplevede vi også med Dumle da vi stoppede til lydighed og jeg begyndte at finde ud af hvordan jeg kunne gøre det mere spændende for ham. Ved han der kommer søg, spor e.l. så går han gerne på plads, sidder på afstand, venter e.l. og ved han jeg har en ting han får lov at bære er det det samme, men render jeg rundt med godbidder eller fjoller for at gøre mig interresant hjælper det ingenting :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det oplevede vi også med Dumle da vi stoppede til lydighed og jeg begyndte at finde ud af hvordan jeg kunne gøre det mere spændende for ham. Ved han der kommer søg, spor e.l. så går han gerne på plads, sidder på afstand, venter e.l. og ved han jeg har en ting han får lov at bære er det det samme, men render jeg rundt med godbidder eller fjoller for at gøre mig interresant hjælper det ingenting :lol:

 

Hej CS dumle

 

Først skal du vide at en spaniel kan ikke sammenlignes med en retriver. En spaniel skal kunne finde (støde) såvel frisk som dødt vildt (apportere).

Retrivernes markprøver handler om søg efter dødt vildt, hvorimod spaniel markprøverne handler om søg efter og rejsning af levende vildt og herefter apportering af det skudte vildt.

En spaniel skal arbejde lydløst indenfor max 20 meter fra jægeren og skal finde vildt som den rejser med det sammen. Når vildtet rejser, fasen letter, eller haren springer skal en spaniel ubetinget respektere dette og afvente om jægerens skud. Herefter skal hunden på kommando enten apportere eller fortsætte søget.

For at få dette til at fungere optimalt træner man sit/stop som den allervigtigste diciplin med hunden lige fra hvalpestadiet (det kan du læse mere om på min hjemmeside)

 

Du skal også vide at mange spaniels kommer med på klapjagter, hvor de fungerer som klappererstatning og her er der mange jægere/hundeførere som accepterer at hunden går længere end de 20 meter. Problemet med at hunden rejser vildt undenfor 20 meter grænsen er at man ikke selv får skudchanse; men på klapjagter vil skyttekæden så så skudchanse til det rejste vildt !

 

Du skal også vide at en spaniel som jagthund ikke må forfølge fod af frisk vildt udover 20 meter, den skal respektere 20 meter grænsen for søget også selvom der er frisk fod af vildt. Forfølger hunden fod udover 20 meter mister vi igen vores skudchanse da vildtletter udenfor forsvarligt skudhold.

Dod skal hunden lære at den gerne må følge fod af anskudt vildt og det endda ligesålangt det kræver for at finde vildtet.

 

Du har fået et rigtig godt råd, tag ikke en utrænet hund med på jagt. Med utrænet mener jeg en hnd som ikke ubetinget stopper på signal. Du skal kunne stoppe hunden i enhver situation og først når du kan det er den klar til at komme med på jagt ! (læs evt. også om dette på min hjemmeside)

 

Herudover vil jeg sige at du sagtens kan motivere din hund og give den gode oplevelser uden at den kommer med på jagt.

 

Jeg træner også positiv træning med mine hunde hunde som alle gerne vil arbejde for godbidder; men tager jeg en due i lommen kan jeg spare godbidderne. Hvis jagtlysten genetisk er til stede vil søge og apporteringsarbejdet bære lønnen i sig selv. Her skal du så bare huske at arbejde på samme måde som med godbidderne - man skal gøre sig fortjent tiol belønningen.

 

Nu ved jeg ikke hvor du bor; men du er velkommen til at kontakte mig via mail eller telefon, hvis du har behov for hjælp.

 

;-) Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

^Ja, jeg har godt læst at det korte søg kan være noget af en udfordring, dejligt at få sat ord på hvad det egentligt er :5up:

 

Jeg kan godt se at en hund der ikke har lært stop komando ikke vil være god at have med på jagt, jeg ser da helst ikke min hund bliver skudt :???:

 

Jeg vil da lige tage en kig på din hjemmeside også ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

^Ja, jeg har godt læst at det korte søg kan være noget af en udfordring, dejligt at få sat ord på hvad det egentligt er :5up:

 

Jeg kan godt se at en hund der ikke har lært stop komando ikke vil være god at have med på jagt, jeg ser da helst ikke min hund bliver skudt :???:

 

Jeg vil da lige tage en kig på din hjemmeside også ;-)

 

 

Hej igen

 

Nu vil jeg ikke være bange for hunden bliver skudt, forhåbentlig er det seriøse folk som har inviteret dig. Skulle du vælge at deltage på jagt ville jeg give dumle en orange sele eller halsbånd og klokke på - det er ret sjældent rævene bruger den slags !!!!:5up:

 

Grunden til jeg mener stopkommandoen skal være i orden inden han kommer med på jagt, er som der også i et af de andre indlæg blev skrevet, at får han først lyst til at gå efter vildt, f.eks råvildt, kan det være meget svært at pille af igen.

I princippet må en spaniel aldrig få lov at jage vildt på egen hånd ikke engang solsorter i haven, hver gang vildt rejser skal hunden stoppes øjeblikkeligt. Træner man dette konsekvent bliver det så indgroet at hunden stopper uden kommando !

Jo senere man kommer igang med denne træning jo flere "forkerte oplevelser" kan hunden jo have fået og det koster ekstra arbejde !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Nu vil jeg ikke være bange for hunden bliver skudt, forhåbentlig er det seriøse folk som har inviteret dig. Skulle du vælge at deltage på jagt ville jeg give dumle en orange sele eller halsbånd og klokke på - det er ret sjældent rævene bruger den slags !!!!:5up:

 

Grunden til jeg mener stopkommandoen skal være i orden inden han kommer med på jagt, er som der også i et af de andre indlæg blev skrevet, at får han først lyst til at gå efter vildt, f.eks råvildt, kan det være meget svært at pille af igen.

I princippet må en spaniel aldrig få lov at jage vildt på egen hånd ikke engang solsorter i haven, hver gang vildt rejser skal hunden stoppes øjeblikkeligt. Træner man dette konsekvent bliver det så indgroet at hunden stopper uden kommando !

Jo senere man kommer igang med denne træning jo flere "forkerte oplevelser" kan hunden jo have fået og det koster ekstra arbejde !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild

 

Ja, men det vil jeg jo også helst undgå :-)

 

Jeg tror vist bare at skal vi med på jagt må vi tage nogle års træning inden, det kunne vist være godt for både hunden og mig og så kan jeg jo selv tage med på jagt og se hvad det går ud på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du nu har fået lov til at komme med, kan du jo gå med Dumle i snor, så han kan fornemme stemningen, det behøver såmænd ikke, at være mere end et par såter, så kan du jo også se, hvad der kræves af hundene, og målrette din træning.

Evt. kan du jo tage med, uden Dumle, så er du mere opmærksom på hvad der sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...