Hop til indhold

Hvilken hund passer til os? - Jeres raceanbefalinger


Gæst jeanett25
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanett25

Hej alle sammen

 

Vi bliver de heldige ejere af en hund. :-D Og det har længe været planen.

 

Nu skal vi bare finde den helt rigtige race som passer til os og til det vi kan tilbyde den.

 

Her kommer facts, og så vil jeg gerne have jeres bud samt kommentarer til jeres bud.

 

Jeg har stor erfaring med hunde (både store, små, selvstændige, trænet), men min kæreste har mindre erfaring - dog nogen

 

Vi bor i en lejlighed på 90 kvm i Århus - på 2 sal

 

Vi bor i kort gå afstand til vand, skov og større arealer

 

Jeg har heste og hunden skal være følgesvend nogle dage

 

Jeg læser og min kæreste har eget firma, så hunden skal ikke være alene hjemme udover hvis vi en aften skal i biffen eller lignende og måske enkelte dage i måneden et par timer.

 

Vi ønsker ikke en trimmepels men gerne glat, kort til ml. lang

 

Hunden skal være nem og træne (stor selvstændighed og egenrådighed ønsker vi ikke)

 

Vi ønsker ikke en beskytterhund dvs. altså minimum gøen

 

 

Sidst skal jeg høre jeres erfaringer med ziwipeak foderet? - som skulle siges og ligne BARF (selvfølgelig bare på pose) eller andre mærker uden farvestoffer, kornprodukter og konserveringsmidler.

 

Vi har selvfølgelig selv nogle racer i tankerne, men lad mig høre jeres bud først.

 

På forhånd mange tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Ingen hunde under 5 kg

 

Ellers ingen krav som sådan, men lejligheden på 2 sal kan have sine begrænsninger.

 

Mange hunde - også store - vil sagtens kunne begå sig i en lejlighed, men det kan også bliver for besværligt med renlighedsopdragelse mv. og skulle nå ned på plænen med hvalpen. Og jeg tænker også på hofter mv for en stor hund.

 

Men igen vi er åbne for de fleste hunde, men har jo bestemte hunde vi har meget kendskab til.

 

Det jeg gerne vil med denne tråd, er og have få jeres erfaringer med hunde i kender :-) og som i også ser kan passe ind i vores rammer.

 

Forhåbentlig for vi øje for nogle racer vi ikke har tænkt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Uanset hvilken race I vælger skal den aktiveres ud fra sine egne behov, hvad du naturligvis ved. Bliver dette opfyldt synes jeg der er en del racer som vil passe:

 

Dalmatiner, rigtig god til at omgås heste og kan godt klare længere ture ved siden af hesten

 

Egentlig synes jeg schäfer passer til jer, så er der bare lige det med trapperne

 

Pudel

 

Setter

 

Kleiner eller grosser Münsterländer

 

Border collie

 

Springer spaniel

 

Beagle hvis i kan bære den op og ned

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Tak for jeres forslag.

 

Det kunne være fedt hvis i gad skrive lidt ned om de enkelte racer i foreslår.

 

En lille hyrdehund kunne være en ide.

 

Det skal dog også være en hund der kan affinde sig med og ligge på min kærestes kontor og "nøjes" med ture.

 

Det er ikke alle dage den skal med mig.

 

 

Vi har selv primært tænkt på spaniels

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G

Hejsa.

 

Hvilken type træning er det I gerne gå til, og hvad er ambitionsniveauet ???

 

Min umiddelbare tanke da jeg læste dit indlæg var en labrador eller evt. schapendoes / kooikerhondje / spaniels (selvom de har lidt længere pels, men det er jo ikke altid ensbetydende med mere rengøring !). :-)

 

Hilsen

Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Det skal nok lige nævnes at det ikke er meningen at hunden skal med ud på lange lange ture sammen med hesten.

 

Jeg er konkurrencerytter så den skal primært med på små skovture

 

Det er et dog et must at hunden kan trænes til og gå uden snor og kan være blandt mange mennesker og dyr.

 

Derfor er fx en husky udelukket.

 

Det er jo et træningsspørgsmål, men samtidig er hundes medfødte instinkt og mentalitet af stor betydning når lydighed skal opnås.

 

Vi har også været omkring både schæfer og mallanois (har arbejdet med disse), men mallanoisen har et beskyttergen som gør den meget talende - hvilket er knap så godt i lejlighed.

 

Dalmatineren ved jeg faktisk ikke så meget om, udover at det er en energisk hund. Fortæl gerne mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for jeres forslag.

 

Det kunne være fedt hvis i gad skrive lidt ned om de enkelte racer i foreslår.

 

En lille hyrdehund kunne være en ide.

 

Det skal dog også være en hund der kan affinde sig med og ligge på min kærestes kontor og "nøjes" med ture.

 

Det er ikke alle dage den skal med mig.

 

 

Vi har selv primært tænkt på spaniels

 

Du kan google alle hunderacer, det er noget nemmere :-D

 

Hvis jeres hund skal affinde sig med flere dages "kun gå tur" vil en hyrdehund umiddelbart ikke være velegnet. Det er de færreste racer som kan nøjes med dette - især i hvalpe/unghundetiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Carina:

 

Vi er ok med mediumlængde pels - men IKKE trimmepels

 

Jeg vil nok tage udgangspunkt i hundens egenskaber når jeg skal vælge træning.

 

Det vigtigste er at vi får en hund som kan passe både til mig og min kæreste.

 

Eftersom jeg har arbejdet med de mere arbejdssomme hunde (husky/mallanois/spaniels) så er det klart de appelerer til mig

 

Hvorimod min kæreste også skal passe sammen med hunden. Han er mere til de "bløde" racer - men også glad for spaniels og mallanois

 

Igen det er et must at vi får en hund der har lidt pleaser syndrom uden og være reserveret eftersom den skal kunne færdes uden snor (ikke altid) og kunne være steder med flere mennesker, heste og andre hunde/dyr. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
Vi har også været omkring både schæfer og mallanois (har arbejdet med disse), men mallanoisen har et beskyttergen som gør den meget talende - hvilket er knap så godt i lejlighed.

 

Jeg er bare nysgerrig - i hvilken sammenhæng har du arbejdet med malinois ???

 

Det var ikke umiddelbart den første race jeg tænkte på ud fra jeres beskrivelse, men hvis det er hundens trang til at beskytte, så kan man jo godt finde hunde af denne race der fint kan bo i lejlighed.

 

Jeg har en brugs-malle af rene franske linier (fra Fransk Ring III), og jeg har haft ham med på hotel og vandrehjem en del gange, og han siger aldrig en lyd selvom der går folk forbi lige udenfor døren ... ham ville jeg f.eks. ingen bekymringer have med at flytte i lejlighed med - så hvis I ønsker jer en malle, så kunne de franske linier måske være et forslag ?!?

 

Hilsen

Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det skal nok lige nævnes at det ikke er meningen at hunden skal med ud på lange lange ture sammen med hesten.

 

Jeg er konkurrencerytter så den skal primært med på små skovture

 

Det er et dog et must at hunden kan trænes til og gå uden snor og kan være blandt mange mennesker og dyr.

 

Derfor er fx en husky udelukket.

 

Det er jo et træningsspørgsmål, men samtidig er hundes medfødte instinkt og mentalitet af stor betydning når lydighed skal opnås.

 

Vi har også været omkring både schæfer og mallanois (har arbejdet med disse), men mallanoisen har et beskyttergen som gør den meget talende - hvilket er knap så godt i lejlighed.

 

Dalmatineren ved jeg faktisk ikke så meget om, udover at det er en energisk hund. Fortæl gerne mere.

 

Hvis I er til malinois og har tiden til den, kan jeg ikke se at den ikke ville kun være i en lejlighed.

 

Det med at "tale" drejer sig om opdragelse og tillid til jer som ejere, så det alene bør ikke forhindre valg af denne race.

Det samme med schäferen som også KAN blive noget højlydt.

 

Dalmatiner kan du læse om HER

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Ninja:

 

Hunden skal selvfølgelig bruges til hvad den "indeholder" af egenskaber udover gåture.

 

Men jeg påpeger bare at det er vigtigt i ikke forstår hesteture som lange lange ture hunden skal kunne klare og at det ikke er hver dag hunden skal med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Jeg vil gerne have jeres[/b] erfaringer med racerne - og ikke googles :-D

 

Har læst google op og ned og i forhold til den erfaring jeg har med nogle racer kan google slet ikke måle sig, derfor synes jeg det er dejligt og høre om andre erfaringer.

 

Mht mallanois så ved jeg de er meget beskytteriske, og det er utrolig svært (sideløbende med træningen) og lære dem og være stille i en lejlighedsopgang.

 

Herudover ved jeg ikke hvor godt et match det er til min kæreste som ikke har erfaring i hundeopdragelse eller lignende. Han er bare god ved dyrerne og elsker og pusle med dem.

 

Men han har dog lidt racebekendtskab med husky og mallanois

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Gryn: Vi vil selvfølgelig gå til hvalptræning.

 

Vi vil gerne gå til lydighedstræning med hunden og ellers har vi ikke taget stilling til yderligere træning, for det vil jo komme an på den race vi anskaffer os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ninja:

 

Hunden skal selvfølgelig bruges til hvad den "indeholder" af egenskaber udover gåture.

 

Men jeg påpeger bare at det er vigtigt i ikke forstår hesteture som lange lange ture hunden skal kunne klare og at det ikke er hver dag hunden skal med mig.

 

 

Det er forstået :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi vil tage et nærmere kig på dalmatineren og schæferen, så vender jeg tilbage.

 

Tak for hjælpen so far

 

Jeg har dalmatiner og er vildt glad for ham, men han kræver MEGET aktivering og motion for ikke at blive et monster :-D

 

han er snart to år og er endelig ved at falde lidt til ro energi mæssigt.

han får morgenmad og en gåtur på ca 20 minutter om morgenen og når jeg kommer hjem er han med på tur uden snor i mindst 1 time og helst sammen med andre hunde, hvis jeg kan finde nogen der er hjemme der :-)

eftermidagen går med træningøvelser, både almindelig lydighed og en masse for sjov øvelser,gnave ben, søg i haven og indenfor.

Aftentur ca 30 minutter.

det kan han klare sig på gennem ugen,onsdag er der dog ekstra tur om formiddagen med meget søg og træningsøvelser og som regel er han med jannik på løbetur mindst en gang om ugen :-)

Når vi så når til weekenden står dem ret meget i hundens tegn :-D

Lange ture med masser af hundeleg, gerne et par timer flere gange om dagen, vi går til agility med ham, det er et hit :5up: Derudover ligger hundetræning på hold også i weekenden.

 

Når vi "bare" holder os til den plan er han en skøn hund men slækker vi på noget så finder han bare selv på aktiveringer ( spise sofa, puder, trøjer osv )

Det er ikke for at skræmme dig, men bare give et realistisk billede af hvordan vores hverdag ser ud :-D

Og så skal man ikke glemme at dalmatineren er en skødehund, han sover bedst på mennesker og er meget social anlagt :-D

 

Hvordan de er med heste ved jeg ikke, men i tidernes morgen blev de brugt som kuske-hunde, der løb ved siden af hestevognene i England,så helt fjernt for ham er det nok ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du gerne vil have hunden til at være løs når du rider og eri stalden vil jeg holde mig fra udprægede jagthunde, altså dem der er meget interessere i fært..

 

Det vil nok være meget svært at lære dem at følge dig til hest i en skov;-)Der går det nemmere med en hyrdehund eller en retriever.

 

Hvad med en toller?eller en collie evt i den korthårede variant?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ejer af en Shetland Sheepdog, synes jeg lige at I skal høre lidt om denne race, da den matcher mange af de behov du har stillet op her.

 

Vi bor i en lejlighed på 90 kvm i Århus - på 2 sal

Sheltien er en lille hyrdehund (ca37cm/ca8-10kg). Den kan altså sagtens bæres op og ned af trapper det første år.

 

 

Hunden skal være nem og træne (stor selvstændighed og egenrådighed ønsker vi ikke)

Den er meget lærenem, klog og arbejdssom og vil gerne aktiveres.

 

 

En lille hyrdehund kunne være en ide.

 

Det skal dog også være en hund der kan affinde sig med og ligge på min kærestes kontor og "nøjes" med ture.

 

På aktiveringsfronten er Sheltien meget flexibel - den kræver motion men indretter sig efter aktivitetsniveauet i den pågældende familie, så er man typen der gerne vil gå 10km om dagen, kan den klare dét - men den kan også fungere med 1 time i parken og et par ture om blokken, hvis den vænner sig til det.

 

Det er en aktiv race, og den skal stimuleres, men dette kan lige så godt ske i form af hjerne-gymnastik, da det er en meget kvik hund.

 

 

Eftersom jeg har arbejdet med de mere arbejdssomme hunde (husky/mallanois/spaniels) så er det klart de appelerer til mig

 

Hvorimod min kæreste også skal passe sammen med hunden. Han er mere til de "bløde" racer - men også glad for spaniels og mallanois

 

Igen det er et must at vi får en hund der har lidt pleaser syndrom uden og være reserveret eftersom den skal kunne færdes uden snor (ikke altid) og kunne være steder med flere mennesker, heste og andre hunde/dyr. :-)

 

En sheltie er en meget alsidig hund. Den er arbejdsom og flittig, men også meget blød og følsom - det er aldrig hverken nødvendigt eller en god idé at råbe eller hæve stemmen.

Den er loyal og ejeren er den vigtigste i en shelties verden, dens opgave er at gøre ejeren glad og tilfreds:)

 

Sheltien er derfor også reserveret af sind, og holder sig til sin ejer. Den er aldrig nervøs (som man kender det fra collier) eller aggresiv, men sky, og bryder sig ikke om alt for hurtig/voldsom kontakt med fremmede. Det er en hund der skal se folk an.

 

En sheltie er en hund du kan putte med, løbe ture med, træne med, lege med - og sidst af alt:

 

Hvis du ikke ønsker at have en hund der vil følge dig til verdens ende (og også går med på toilettet) så er sheltien ikke noget for dig:)

 

Håber at du kunne bruge det til noget:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...