Hop til indhold

Hvilken hund passer til os? - Jeres raceanbefalinger


Gæst jeanett25
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

 

Vi bliver de heldige ejere af en hund. :-D Og det har længe været planen.

 

Nu skal vi bare finde den helt rigtige race som passer til os og til det vi kan tilbyde den.

 

Her kommer facts, og så vil jeg gerne have jeres bud samt kommentarer til jeres bud.

 

Jeg har stor erfaring med hunde (både store, små, selvstændige, trænet), men min kæreste har mindre erfaring - dog nogen

 

Vi bor i en lejlighed på 90 kvm i Århus - på 2 sal

 

Vi bor i kort gå afstand til vand, skov og større arealer

 

Jeg har heste og hunden skal være følgesvend nogle dage

 

Jeg læser og min kæreste har eget firma, så hunden skal ikke være alene hjemme udover hvis vi en aften skal i biffen eller lignende og måske enkelte dage i måneden et par timer.

 

Vi ønsker ikke en trimmepels men gerne glat, kort til ml. lang

 

Hunden skal være nem og træne (stor selvstændighed og egenrådighed ønsker vi ikke)

 

Vi ønsker ikke en beskytterhund dvs. altså minimum gøen

 

 

Sidst skal jeg høre jeres erfaringer med ziwipeak foderet? - som skulle siges og ligne BARF (selvfølgelig bare på pose) eller andre mærker uden farvestoffer, kornprodukter og konserveringsmidler.

 

Vi har selvfølgelig selv nogle racer i tankerne, men lad mig høre jeres bud først.

 

På forhånd mange tak :5up:

 

Vores hund har vist sig at være vild med Ziwipeak - men da en venlig sjæl herinde gjorde os opmærksom på prisen valgte vi at det kun skal bruges som godbider - det koster 625,- for 5 kg.

 

Vi bruger Orijen, der er ikke korn i, og det er vi såmænd meget tilfredse med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ville jeg holde mig til hunden inden for gruppe 8, efter hvad jeg læser i jeres tanker, "krav" og holdninger.

 

Disse hunde er stødende og apporterende hunde, og er som samlet avlet til at samarbejde med føreren. For langt størstedelen af dem betyder det, at de ikke går for langt fra føreren, da de typisk har skulle holde sig inden for en afstand af 20-25 meter. Naturligvis med undtagelser.

 

Retrieveren er en dejlig hund, men måske lidt stor i forhold til jeres ønsker. Derfor ville jeg, næsten helt upartisk, foreslå en spaniel. MEN de har allesammen et trimningsbehov. Man kan sagtens lære at holde pelsen selv, men der skal altså klippes noget af i ny og næ, for at hunden ikke vokser til i sin pels. Især poter og ører skal holdes frie. Cockeren, som jeg tænker lyder mest til den størrelse I søger, har ofte en lidt mere ulden pels end den noget større springer spaniel. Der til gengæld også er 10 cm. større og har lidt flere kilo på bagen.

 

Selv bor jeg og min kæreste på 69 kvm midt i København med to engelske springere, og har ingen problemer med at have dem i lejligheden. Vi bor på anden sal, og der har været lidt bæren op og ned, men vi er holdt op med at bære vores hvalp op og ned for et godt stykke tid siden.

 

Spaniels, især de mest kendte som cocker og engelsk springer, er meget sociale hunde, der elsker at være midt i familiens skød. De er relativ lette at lære at omgås andre dyr - som med alle hunde kræver det naturligvis træning og tilvænning, og mennesker. De er nysgerrige, glade for at bruge deres hjerner og deres næser og klassens klovn.

 

En hyrdehund, herunder også schæfer, tror jeg umiddelbart har for højt energiniveau i forhold til hvad I søger, og er måske endda også for ejerfikseret? En dalmatiner er avlet til "vognhund" (som vagt for dilligencer), hvor de skulle følge med på en lang dags ridt. Spørgsmålet er derfor, om den race vil være for "udholdende" i sine løbeaktiviteter. Det samme med flere af slædehundetyperne. En setter, og lignende racer, tror jeg vil have en tendens til at "løbe for langt", men er jo også yderst trænbare. Terriers tænker jeg er for selvstændige og egenrådige.

 

Men alt sammen naturligvis alene ud fra mine oplevelser med diverse racer, og ud fra hvad jeg læser i dit indlæg. Og må huske at understrege, at jeg ikke har sambo-erfaring med andre racer end schæfer og engelsk (der findes også en walisisk fætter, der dog er fremavlet til stort søg i de store åbne walisiske landskaber) springer.

 

En anden mulighed fra gruppe 8 kunne måske være den italienske Lagotto Romagnolo? En apporterende vandhund, med krøllet pels. Kender den dog kun af udseende og omtale - har ingen erfaringer med den på egen hånd. http://www.lapinlumon.dk/om%20racen%20lagot.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...