Hop til indhold

Chihuahua/yorkshire-hvalp søges


Gæst Mereding
 Share

Recommended Posts

Gæst Mereding

Hej

 

Vi er et par som længe har ønsket os en hvalp af denne blanding: chihuahua/yorkshire

 

Det har dog bare været svært at finde det rette sted, og vil derfor høre, om der er nogen som kender et sted hvor denne skønne hvalp kan købes?

 

Vi håber at der er nogle derude, som kan hjælpe os..

 

Godt nytår:)

 

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh. Det er, som du selv skriver, en blanding....

 

Det er lidt som i lotto. Det er et sats, om man får hvad man ønker sig eller ej. Ingen kan forudsige hvordan en blanding falder ud. Ikke engang nogenlunde.

 

Men prøv via england eller Amerika, hvor de har fået den sindssygt gode idé at kalde det noget smart, istedet for at sige hvad det egentlig ér. I dé to lande er den slags på mode.

Selvom det da sikkert kan findes her i DK også. Vi vil jo så gerne være som "dem derovre".....

 

Blandingen går sikkert under navnet "Chorkie" kunne jeg forestille mig.

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Blandingen går sikkert under navnet "Chorkie" kunne jeg forestille mig.

:blink:

 

Det er lige præcis dét, den gør: :mrgreen:

 

http://www.dogbreedinfo.com/chorkie.htm

 

 

Til trådstarter: Jeg tror ikke, at der er nogle herinde, der kan hjælpe dig med at finde sådan en blanding. Du bliver nok nødt til at holde øje med Gipote, DBA, Gul & Gratis o.l. Eller slå dig til tåls med en hvalp fra én af racerne eller en anden blanding. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mereding

Hej alle.

 

Tak til dem som overhovedet tager vores søgning seriøs. Dog gider jeg ikke høre kommentarer om hvor dumme vi er, at vi vil have sådan en blanding og at vi er wannabe-amerikanere. Det har intet med sagen at gøre. Vi ønsker denne race, da vi ikke synes at hver af de racer er noget vi vil have, men helst en blanding.

 

Vi skrev denne annonce i håb om folk kendte nogen der havde sådan en blanding og evt. hvor de havde købt den. Andre kommentarer kan desværre ikke bruges.

 

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

 

Tak til dem som overhovedet tager vores søgning seriøs. Dog gider jeg ikke høre kommentarer om hvor dumme vi er, at vi vil have sådan en blanding og at vi er wannabe-amerikanere. Det har intet med sagen at gøre. Vi ønsker denne race, da vi ikke synes at hver af de racer er noget vi vil have, men helst en blanding.

 

Vi skrev denne annonce i håb om folk kendte nogen der havde sådan en blanding og evt. hvor de havde købt den. Andre kommentarer kan desværre ikke bruges.

 

Mvh

 

Ved egentlig ikke om jeg skal føle mig ramt af dette opstød :confused: Men jeg spugte nu af ren nysgerrighed, da jeg ikke ved hvilke positive sider I har erfaret, eller mener der fremkommer ved sådan en blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Nu er det jo to selskabshunde, så det kan næppe sammenlignes med at blande en hyrde- og en jagthund, og derfor behøver man vel heller ikke vælge sådan en blanding for at opnå bestemte egenskaber.

De synes vel, at den ser smadder sød ud, og det synes jeg da også.

Jeg kan godt forstå, at trådstarter følte sig lidt ramt af antydninger af, at det bare gjaldt om at være som amerikanerne.

Desuden er der jo ikke noget unormalt i, at én race er skabt ud fra blandinger mellem andre racer. Det er sådan, en race overhovedet opstår, og hvorfor skulle man ikke lave nye racer i dag også?

Link til indlæg
Del på andre sites

^Nu er det jo to selskabshunde, så det kan næppe sammenlignes med at blande en hyrde- og en jagthund, og derfor behøver man vel heller ikke vælge sådan en blanding for at opnå bestemte egenskaber.

De synes vel, at den ser smadder sød ud, og det synes jeg da også.

Jeg kan godt forstå, at trådstarter følte sig lidt ramt af antydninger af, at det bare gjaldt om at være som amerikanerne.

Desuden er der jo ikke noget unormalt i, at én race er skabt ud fra blandinger mellem andre racer. Det er sådan, en race overhovedet opstår, og hvorfor skulle man ikke lave nye racer i dag også?

 

Arrrggghhhhh - Jeg spørger jo fordi jeg ikke forstår det, og fordi jeg gerne vil vide hvorfor det er en fordel med en blanding mellem disse to racer.

 

Men jeg smutter med min uvidenhed, beklager jeg spørger ind til noget jeg ikke kender til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arrrggghhhhh - Jeg spørger jo fordi jeg ikke forstår det, og fordi jeg gerne vil vide hvorfor det er en fordel med en blanding mellem disse to racer.

 

Men jeg smutter med min uvidenhed, beklager jeg spørger ind til noget jeg ikke kender til.

 

Nøøøh Tante altså :stupid:det ligner da heller ikke noget sådan at spørge :roll:

 

 

 

 

 

Der er en ganske lille bitte og helt ubetydelig chance for at der i ovenstående tekst er anvendt ironi... :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arrrggghhhhh - Jeg spørger jo fordi jeg ikke forstår det, og fordi jeg gerne vil vide hvorfor det er en fordel med en blanding mellem disse to racer.

 

Men jeg smutter med min uvidenhed, beklager jeg spørger ind til noget jeg ikke kender til.

 

Det er da helt i orden at spørge - jeg kan jo heller ikke svare på trådstarters vegne, og for en god ordens skyld vil jeg da sige, at jeg heller ikke kan se noget ondt i dit indlæg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogen tilsalg på DBA lige nu http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58065090

 

Jeg har selv en yorki og tror den på flere områder minder meget om Chi hua huaen. I skal dog være opmærksom på at de små selskabshunde kræver en del af deres ejere. De trives ikke med at være for meget alene og kan have et følsomt temperement i kombination med et stort ego men super dejlige når de bliver passet, aktiveret og opdraget korrekt.

 

Jeg synes ikke man skal anskaffe sig en hund af den type hvis man ikke ønsker hund i møbler og soveværelse for de har et kæmpe behov for at være tæt.

Held og lykke med at finde den rette hund for jer!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Wittendorff

Hej.

 

Du kan evt. se på denne side: chorkieavl.mono.net

 

Og du skal ikke tage dig af at nogle folk (siger ikke nogen i denne tråd, men det skal nok komme) får lidt ondt i "nummeren"... hahaha... over at i ønsker jeg netop denne blanding - folk har tendens til at glemme hvordan alle vores dejlige racer er blevet til ;-)

 

Det er netop den måde man har fået udviklet de racer på man har i dag... og udviklingen vil forsætte så længe der er hunde det kan jeg love dig! ;-)

 

- det er der VANVITTIG vigtig er dog at det er seriøs avl og ikke blot "ups-kuld" og folk der avler med hovedet i R**** uden at skænke aner, sind, sundhed osv en tanke fordi det er simpelthen forkasteligt!

Men sådan vil der altid være nogle fjolser imellem og dte kommer man ikke udenom :(

 

Knus :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Du kan evt. se på denne side: chorkieavl.mono.net

 

Og du skal ikke tage dig af at nogle folk (siger ikke nogen i denne tråd, men det skal nok komme) får lidt ondt i "nummeren"... hahaha... over at i ønsker jeg netop denne blanding - folk har tendens til at glemme hvordan alle vores dejlige racer er blevet til ;-)

 

Det er netop den måde man har fået udviklet de racer på man har i dag... og udviklingen vil forsætte så længe der er hunde det kan jeg love dig! ;-)

 

Det var dog en gang vrøvl. Intet mindre end misforstået vrøvl.

 

Ingen racer er opsået af en ubændig lyst til at blande.

Og slet ikke alle racer er opstået ved at blande nget andet ind i.

 

Racer blier frembragt ved, gennem årtier, at arbejde mod én helt bestemt, formuleret og præciseret målsæning. Og med en selektion af den ekstremt rundhåndede slags. Alt hvad der falder uden for kriterierne bliver ganske enkelt sorteret fra, færdig slut. For til sidst at ende op med en flok hunde der beviseligt er stabile i avlen, både med hensyn til eksteriør, men så sandelig også knolden på dyret.

 

Så nej. Folk, i denne sammenhæng, har netop IKKE tendens til at glemme hvordan alle vore racer er opstået. Medmindre du snakker om dem der taler for disse blandinger, altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Wittendorff
Det var dog en gang vrøvl. Intet mindre end misforstået vrøvl.

 

Ingen racer er opsået af en ubændig lyst til at blande.

Og slet ikke alle racer er opstået ved at blande nget andet ind i.

 

Racer blier frembragt ved, gennem årtier, at arbejde mod én helt bestemt, formuleret og præciseret målsæning. Og med en selektion af den ekstremt rundhåndede slags. Alt hvad der falder uden for kriterierne bliver ganske enkelt sorteret fra, færdig slut. For til sidst at ende op med en flok hunde der beviseligt er stabile i avlen, både med hensyn til eksteriør, men så sandelig også knolden på dyret.

 

Så nej. Folk, i denne sammenhæng, har netop IKKE tendens til at glemme hvordan alle vore racer er opstået. Medmindre du snakker om dem der taler for disse blandinger, altså.

 

 

Du skriver så nøjagtig det samme som mig... men kalder det jeg skriver vrøvl!! Hahaha... kan altså ikke rigtig andet end at smile af det :-D

 

Det eneste du skriver som ikke er korrekt er, at ikke alle racer er blandet udfra noget andet... det er dog noget vrøvl, fordi enhver der har sat sig ind i opdræt og/eller de forskellige racers udvikling ved at alle "vores" racer i dag er avlet til/med et vist formål og fordi man har ville udvikle en helt bestemt type hund.

En race opstår ikke bare... vupti... og der stod en Yorkie (som et eksempel)

 

Og jo folk har tendens til at glemme hvordan vores racer er blevet til... hvis man sådan helt skal hive den ud på det yderste, så er alle vores hunde blandingshunde!

At man så har valgt at opdrætte/udvikle/avle dem ud fra forskellige egenskaber osv det er en helt anden ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det tager altså længere tid for en race at tilblive end at parre yokie+chihuahua, derefter bare at vælge et "race"typisk individ i flokken og sige at ny har man racen chorkie.

 

Var inde på hjemmesiden og synes ikke at "race" standarden er specielt specifik, og vil mene at mange individer af bandingen kan efterkomme kravene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Wittendorff
Men det tager altså længere tid for en race at tilblive end at parre yokie+chihuahua, derefter bare at vælge et "race"typisk individ i flokken og sige at ny har man racen chorkie.

 

Var inde på hjemmesiden og synes ikke at "race" standarden er specielt specifik, og vil mene at mange individer af bandingen kan efterkomme kravene.

 

Ja uhaa det er en helt anden side af sagen.... det tager ENORMT lang tid før man får fremavlet den slags hund man ønsker... gener er ikke "bare lige" noget man begynder at lege med uden at vide fuldstændig hvad risikoen er osv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja uhaa det er en helt anden side af sagen.... det tager ENORMT lang tid før man får fremavlet den slags hund man ønsker... gener er ikke "bare lige" noget man begynder at lege med uden at vide fuldstændig hvad risikoen er osv :-D

 

Og hvad sker der så med de hvalpe der falder uden for "standarden"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget meget simpelt... de bliver jo naturligvis sat ud af avl. ;-)

 

Tjooo - Men hvis de bliver vidresolgt kan man vel reelt ikke vide om folk avler videre på dem? Bliver de neutraliseret/kastereret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Wittendorff
Tjooo - Men hvis de bliver vidresolgt kan man vel reelt ikke vide om folk avler videre på dem? Bliver de neutraliseret/kastereret?

 

Jo det kan man hvis man sørger for at have sine ting i orden... ;-)

 

Alle hvalpe... om de lever op til standarten eller ej (nogen gange kan det ikke ses før de er større) vil blive solgt med en kontrakt der gør MEGET klart hvordan hvalpen skal følges af sælger af den simple grund at med denne form for avl er det ekstra vigtigt at have en finger på pulsen og følge hver hvalp meget nøje. :-D

- og må hvalpen ikke bruges i avl vil den blive neutraliseret/kastereret som du selv er inde på.

(dette er som oftest på sælgers regning)

 

Det er en af de ting man er nødt til for at undgå hovedløs avl... det har vi alt for meget af i forvejen :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver så nøjagtig det samme som mig... men kalder det jeg skriver vrøvl!! Hahaha... kan altså ikke rigtig andet end at smile af det :-D

Hvor skriver jeg det samme?

Jeg skriver netop ikke det samme som dig. Læs det jeg citerede, og det jeg skrev udfra det citerede engang.

 

 

Det eneste du skriver som ikke er korrekt er, at ikke alle racer er blandet udfra noget andet... det er dog noget vrøvl, fordi enhver der har sat sig ind i opdræt og/eller de forskellige racers udvikling ved at alle "vores" racer i dag er avlet til/med et vist formål og fordi man har ville udvikle en helt bestemt type hund.

En race opstår ikke bare... vupti... og der stod en Yorkie (som et eksempel)

Nej. Det er skam rigig nok. Der ER faktisk racer hvor man har fundet dem som de er, g hvor man "blot" har renavlet udgangsmaterialet.

Labrador retriever er f.eks. én af disse racer.

 

Og jo folk har tendens til at glemme hvordan vores racer er blevet til... hvis man sådan helt skal hive den ud på det yderste, så er alle vores hunde blandingshunde!
Igen: Nej. Ikke alle racer er blandingshunde, og alle de racer der er opstået igennem kontrolleret målrettet avl og indblanden af andre racer og typer, ophørte med at være blandinger den dag de blev stabile i avlen.

At man så har valgt at opdrætte/udvikle/avle dem ud fra forskellige egenskaber osv det er en helt anden ting...

Nej. Det hænger nødvendigvis sammen, da det netop er dette der udgør racens indhold.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forstå, at nogen har så ondt i r.... over denne blanding. Hvad er det for modstridende egenskaber hos de to racer, der skulle gøre blandingen så uheldig?

 

Der er langt færre racer at vælge imellem, hvis man er til små hunde, end hvis man er til store hunde, så jeg synes, det er fint, hvis man kan skabe en ny og velfungerende race. Og jeg kan godt forstå, at man kan ønske sig en yorkie med kortere pels eller en chihuahua med mindre udstående øjne.

 

Med hensyn til avl på hvalpe, der måtte være faldet "mindre heldigt ud", så er det vel ikke anderledes end med alle mulige andre hunde. Man bør ikke avle på dem, men der vil vel altid være nogle fjolser, der gør det alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...