Hop til indhold

Opdræt uden tavle:)


Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

  • Svar 202
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Tanten
Bieweren er oprindelig en fejlfarvet Yorkshire Terrier, da den er sort/hvid og ikke guld/sølv. Man har for at få denne fremelsket den "forkerte" farve.

 

Og ja, min er gennem dyrlæge tjekket og udstillet i Tyskland. Og partnerne er valgt efter samme kriterier.

 

Men hvis man er fan af en ikke godkendt race, så er man jo nød til at vælge at opdrætte uden stambog. Også den eneste måde at udbrede den nye race herhjemme.

 

Ved ikke om dette er svar på mit indlæg, men en ting er om dyrlægen piller ved hunden og siger den er fin - eller om der tages div. røngtenbilleder, scanninger, øjenlysning osv. Hvad der nu er af "problemer" i den pågældende race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larry&Gucci

Hej igen.

 

De er avlsgodkendt , med røgten, øjenlysning osv. Jeg har alle papirene på dem. Jeg er vokset op med forældre der havde DKK kennel og følger de samme krav, da jeg på sigt håber at racen bliver godkendt.

 

Og ja, jeg hørte at der var en med på den udstilling, desværre så jeg ikke indslaget-

Link til indlæg
Del på andre sites

*S* Så lige dit link... Kan da være at der endelig er ved at ske noget, og hvor er den lille biewer var da helt fantastisk.

Men den var kun med som gæst..

Jeg synes at du skal kontakte klubben og høre dem hvordan man arbejder for at få den godkendt.. Er den godkendt i VDH? Så er der jo mulighed for at få den på X-stambog

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kiwimor

For at være helt ærlig er den stamtavle alt for overvuderet!

 

men hensyn til pris! Hvalpene bliver 5-6000 kr mere hver fordi de har papir, og dette er derfor folk køber uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

For at være helt ærlig er den stamtavle alt for overvuderet!

 

men hensyn til pris! Hvalpene bliver 5-6000 kr mere hver fordi de har papir, og dette er derfor folk køber uden.

 

ja hvis man ikke bruger den som det værktøj den er og ikke har brug for eller lyst til at benytte sig af de muligheder den giver - så er den overvurderet....

 

Men køber man uden tavle, så skal man heller ikke bagefter sidde at tude over de døre der er lukkede ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For at være helt ærlig er den stamtavle alt for overvuderet!

 

men hensyn til pris! Hvalpene bliver 5-6000 kr mere hver fordi de har papir, og dette er derfor folk køber uden.

 

Kan du fortælle mig, hvad det er, der gør stamtavle overvurderet? Sådan helt specifikt...? For må indrømme, at med de muligheder stamtavlen giver mig og opdrætterne, betaler jeg gerne 6000DKKR ekstra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige at 6.000 er lige i overkanten :blink:

 

Jeg kan se at den gennemsnitlige pris på min race uden stamtavle er ca. 5.000, og jeg gav 8.500 med tavle. Så for mig har en stamtavle (og alt arbejdet der ligger bag denne stamtavle) kostet ca. 3.500

 

 

En stamtavle koster i DKK 625,00 hvis man ikke er medlem. Det er det dyreste den kan blive og hvis man skal have flere på en gang eller hvis man er medlem eller har kennelmærke bliver det kun billigere.

Det er det man som opdrætter max kan spare pr. hvalp ved at undlade stamtavlen.

Der er så nogle udgifter i forbindelse med avlsgodkendelse af forældredyrene når man vil opdrætte med stamtavle. Det kan være dyrlægebesøg med røntgen fortografering og deltagelse i udstilling alt afhængig af race.

Men vhis to opdrættere, en med stamtavle og en uden stamtavle lagde det samme arbejde i opdrættet vil den med stamtavle skulle have max kr. 625,00 mere en den anden for at have dækning for udgiften til stamtavlen.

 

Stamtavlen alene gør ikke nogen god hvalp; men med stamtavlen kan man kontrollere og undersøge baggrunden for en kommende hvalp. I bund og grund handler det om tillid til sælger (opdrætteren) og prisen den afgøres af udbud og efterspørgsel, ikke af om hunden har stamtavle.

 

venlig hilsen :vinken:

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to hunde er uden tavler...

 

Jeg kan godt se fordelene ved at have tavler, men samtidig synes jeg også at de kan give en falsk tryghed hvis i forstår.

 

Har hørt om flere eksempler på fusk med papirene, og hvis det er muligt, er der ingen som helst sikkerhed i at købe en hund med tavle after min mening.

 

Nu er jeg ikke så meget inde i det at jeg kan udtale mig om det, men tanken om at enhver kan forfalske en tavle, og at det muligvis er noget en del gør, gør mig ret usikker i forhold til at stole på det system.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to hunde er uden tavler...

 

Jeg kan godt se fordelene ved at have tavler, men samtidig synes jeg også at de kan give en falsk tryghed hvis i forstår.

 

Har hørt om flere eksempler på fusk med papirene, og hvis det er muligt, er der ingen som helst sikkerhed i at købe en hund med tavle after min mening.

 

Nu er jeg ikke så meget inde i det at jeg kan udtale mig om det, men tanken om at enhver kan forfalske en tavle, og at det muligvis er noget en del gør, gør mig ret usikker i forhold til at stole på det system.:hmm:

 

Meget simpel løsning hvis man har mistanke om noget sådant: Fremlæg din (begrundede!!) mistanke.

 

Det vil herefter være opdrætters ansvar at bevise at indholdet der påstås at være, rent faktisk er hvad der er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget simpel løsning hvis man har mistanke om noget sådant: Fremlæg din (begrundede!!) mistanke.

 

Det vil herefter være opdrætters ansvar at bevise at indholdet der påstås at være, rent faktisk er hvad der er.

 

Det er rigtigt, men uden at skulle gøre mig klog på det, kan det så ikke være at en avler har købt en hund som måske har et falsk led flere generationer tilbage, uden at det kan bevises?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt, men uden at skulle gøre mig klog på det, kan det så ikke være at en avler har købt en hund som måske har et falsk led flere generationer tilbage, uden at det kan bevises?

 

Teoretisk, jo.

 

Men vær nu lige realistisk engang. Det giver ingen mening overhovedet at betale i dyre domme for for at få ens hund kørt op til et niveau hvor den er "noget værd", betale en god slat penge for at sætte en hanhund på (inklusive underskriften!), der ligeledes har bevist sit værd.

 

Og så sætte en anden ubrugelig møgkøter på tæven istedet.

 

Hvad skulle man opnå med dét?

 

Man betaler for den dyre afprøvede og gode vare, skriver under for dette (begge parter), men sætter en billig ubrugelig hund på istedet........

 

 

 

Dén slags sker vist primært ved moderacer, og importdyr. Og det sker da slet ikke ved gode dygtige opdrættere, som man naturligvis kender allerede inden man egentlig skal have hvalp.

 

 

Ved tavleløse har du slet ingenting der står som garant for noget som helst. Jeg ved hvad jeg foretrækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren uvidenhed må jeg lige høre, hvordan kan man bevise at en tavle er ægte?

Og hvis der er svindel indenfor avlen, så kan man vel heller ikke være sikker, bare fordi opdrætter fremstår seriøs og kompetent.

Dén slags sker vist primært ved moderacer, og importdyr.

 

Sikkert, men uanset om de er på mode eller ej, så er "forurener" det jo avlen indenfor pågældende race.

 

Jeg ved ikke helt om i forstår hvad jeg mener, så giver lige et eksempel. Jeg går ud som førstegangskøber, til hvad jeg synes er en meget kompetent og seriøs opdrætter, køber en hund med tavle, som jeg ikke tjekker op på. Netop fordi det giver mig tryghed nok at der forekommer papirer osv på hunden. Et par år senere beslutter jeg mig for selv at opdrætte, køber nogle tæver med ægte papirer og sætter min falske hund på dem. Sælger så min "ægte" hunde videre til andre opdrættere osv.

 

Kunne det i princippet ikke lade sig gøre, eller er jeg helt paranoid?:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren uvidenhed må jeg lige høre, hvordan kan man bevise at en tavle er ægte?

Tavlen i sig selv, eller indholdet deri?

 

Det første er bare at få verificeret den gennem kennelklubben.

Nr. 2 hedder DNA-prøver.

 

Og hvis der er svindel indenfor avlen, så kan man vel heller ikke være sikker, bare fordi opdrætter fremstår seriøs og kompetent.

Igen: SÅ er det opdrætter der skal bevise at indholdet i tavlen er korrekt.

 

Sikkert, men uanset om de er på mode eller ej, så er "forurener" det jo avlen indenfor pågældende race.

Næh. For skulle det ske at der er snydt et sted, så er der avlsforbud.

Og netop i sådanne sager, så sker det endda bagud i linjerne, lige til dén parring der er forkert.

 

Jeg ved ikke helt om i forstår hvad jeg mener, så giver lige et eksempel. Jeg går ud som førstegangskøber, til hvad jeg synes er en meget kompetent og seriøs opdrætter, køber en hund med tavle, som jeg ikke tjekker op på. Netop fordi det giver mig tryghed nok at der forekommer papirer osv på hunden. Et par år senere beslutter jeg mig for selv at opdrætte, køber nogle tæver med ægte papirer og sætter min falske hund på dem. Sælger så min "ægte" hunde videre til andre opdrættere osv.

 

Kunne det i princippet ikke lade sig gøre, eller er jeg helt paranoid?:oops:

Det kan altid lade sig gøre at snyde, hvis man vil. Det giver vel sig selv.

 

Men hvad skulle man som opdrætter få ud af at betale for den gode vare, og alligevel bevidst sætte en dårlig vare på?

 

Iøvrigt: Langt de fleste opdrættere jeg beskæftiger mig med, sætter kuld til verden, for at lave en ny hund til dem selv. De får da SLET ikke noget ud af sådan en gang hø.

 

Og ja. Det grænser til at være paranoid. Forstå mig nu ret. En hvis portion skepsis er en god ting.

Men når man ser spøgelser alle vegne, så går det altså for vidt. imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første er bare at få verificeret den gennem kennelklubben.

Nr. 2 hedder DNA-prøver.

-Ja, men gør folk det, hvis de ikke har grund til mistanke?

 

Næh. For skulle det ske at der er snydt et sted, så er der avlsforbud.

Og netop i sådanne sager, så sker det endda bagud i linjerne, lige til dén parring der er forkert.

-Det er vel kun hvis det bliver opdaget?

 

Men hvad skulle man som opdrætter få ud af at betale for den gode vare, og alligevel bevidst sætte en dårlig vare på?
-Nu taler jeg om at gøre det ubevidst, altså i god tro om at det er en "ægte hund" man har med at gøre.

 

Og ja. Det grænser til at være paranoid. Forstå mig nu ret. En hvis portion skepsis er en god ting.

Men når man ser spøgelser alle vegne, så går det altså for vidt.

-Hvis ikke det havde været tilfældet, havde jeg muligvis været ejer af en "falsk hund", så det synes jeg nu ikke.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Jeg vil bare sige at nu er jeg jo opvokset med tavle-opdræt og jeg har hørt en del gange at en opdrætter har haft en han der er hoppet på en forkert tæve, så man får et ups-kuld, men så påfører man da bare en anden far på stamtavlen.

Jeg vil også sige at man godt som "opdrætter" uden tavle kan gøre et lige så godt arbejde som en registreret opdrætter med tavler. Fx mig selv. Jeg vil meget gerne prøve at have et kuld hvalpe på luna og aske. Nu er de uden tavler og derved kan jeg ikke få dem bedømt, så jeg gå ekstra meget i at det sundhedsmæssige er ok. De skal have foretaget en dna-test fordi der er nogle genetisk arvelige sygdomme ved racen som kan vises i en dna-test, så er der nogle sygdomme ved racen som ikke kan påvises ved dna-test, men som sagtens kan bryde ud efter at de er blevet undersøgt for det, fx caractar (stavet rigtigt?) i øjenen, det vil sige de skal øjenlyses for det hver eneste gang inden man laver et kuld hvalpe. Jeg ha ydermere brugt de sidste 6 mdr. på at forske lidt i deres afstamning så meget jeg kunne for at vide lidt om hva der ligger bag. Ydermere en dna-test for at være sikker på de ikke er beslægtede med hinanden. Det er ekstremt vigtige ting for mig at gøre nu de ingen tavler har.

Jeg vil også sige at der er snydere og folk med dårlig moral alle vegne, også blandt tavle-opdrættere, men med tavleavl er der oftest også en kennelklub der vil stå en hvalpe/hunde-køber bi, der er så også de kennelklubber der ikke gør en dyt ved tingene. Der er blandt andet en bestemt kennelklub (er det at hænge dem ud hvis man skriver klubbens navn??) som direkte har skrevet på deres hjemmeside at en sag mellem opdrætter og køber er klubben uvedkommende og det vil de ikke blande sig i... Men uanset om man køber med eller uden tavle skal man altid få lavet en fornuftig købskontrakt og så kan man altid gå til forbrugerklagenævnet hvis man ikke er tilknyttet en kennelklub der kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
så er der nogle sygdomme ved racen som ikke kan påvises ved dna-test, men som sagtens kan bryde ud efter at de er blevet undersøgt for det, fx caractar (stavet rigtigt?) i øjenen, det vil sige de skal øjenlyses for det hver eneste gang inden man laver et kuld hvalpe.

 

Så hvis man har lavet 2 kuld før og ved tredje kuld får et dårligt resultat ved øjenlysningen - så er man vel lige vidt. Tæven er jo syg og har vel givet det videre til hvalpene i de 2 foregående kuld!!

 

Er dette ikke korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil meget gerne prøve at have et kuld hvalpe på luna og aske.

 

Nu ved jeg ikke, om der er sket noget i sagen, siden du sidst fortalte om det. :-) Men viste det sig ikke, at Aske har et utrolig dårligt temperament og at det samme var tilfældet med hans far? Hvis det er tilfældet, vil du vel ikke avle på ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Så hvis man har lavet 2 kuld før og ved tredje kuld får et dårligt resultat ved øjenlysningen - så er man vel lige vidt. Tæven er jo syg og har vel givet det videre til hvalpene i de 2 foregående kuld!!

 

Er dette ikke korrekt?

 

Det er helt korrekt det er derfor det er bedst at få det undersøgt via en dna-test for øjensygdommene kan bryde frem hele livet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Nu ved jeg ikke, om der er sket noget i sagen, siden du sidst fortalte om det. :-) Men viste det sig ikke, at Aske har et utrolig dårligt temperament og at det samme var tilfældet med hans far? Hvis det er tilfældet, vil du vel ikke avle på ham?

 

Jeg har Aske under den korrekte adfærdsbehandling og hans temperament har ikke noget genetisk at sige, men skyldes dårlig oplevelse i den vigtige prægningsperiode som lille hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...