Hop til indhold

Vi kæmper stadig væk med træk...


guanomo
 Share

Recommended Posts

Hvis vi tager udgangspunkt i denne tråd

http://www.hunde-forum.dk/debat/3825-sidste-traening-sporgsmal-tanker.html

 

Ja så er vi faktisk ikke nåede længere...

 

i morges var helt gal, 30-40 stop på en 20 minutters morgentur!!

 

vi stopepr stadigvæk, øjenkontakt, ja+godbid.

 

Overvejer at droppe ja+godbid?

Kun rose give godbid ved "rigtig" adfærd han selv udviser? ikke når vi ber om det, f.eks. ved stop+go?

 

Han reagere jo hrutigt når man stopepr, kigge rundt og så op på en, men han kan gå direkte over til træk efter en stop+go flere gange.

Værst er det jo på vej over en vej, kan ikke stå der og ligne en statue jo :roll:

 

Burde man markere plads når han selv søger ind/ned ved siden af en og kigger søgende på lomme/hånd hvor godbidden normalt er? og så ja+godbid bagefter?

 

Han er bedre til at gå forbi mennesker, men hunde på sammen side elelr den anden side kører han stadigvæk HELT op af...

 

Uden at skulle stille kæresten i dårligt lys, synes jeg det er blevet værre igen efter hun er begyndt at gå fast med ham igen hver anden aften.

 

Det er træls at have hund når vi skal gå tur efterhånden, det er ikke "sjovt" at gå tur mere, det er en sur pligt som skal overståes efterhånden.

 

Vi er frustreret/forvirret over situationen.

:damn:

:damn: :damn: :damn:

:damn:

 

puha så fik jeg lidt luft...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi tager udgangspunkt i denne tråd

http://www.hunde-forum.dk/debat/3825-sidste-traening-sporgsmal-tanker.html

 

Ja så er vi faktisk ikke nåede længere...

 

i morges var helt gal, 30-40 stop på en 20 minutters morgentur!!

 

vi stopepr stadigvæk, øjenkontakt, ja+godbid.

 

Overvejer at droppe ja+godbid?

Kun rose give godbid ved "rigtig" adfærd han selv udviser? ikke når vi ber om det, f.eks. ved stop+go?

 

Han reagere jo hrutigt når man stopepr, kigge rundt og så op på en, men han kan gå direkte over til træk efter en stop+go flere gange.

Værst er det jo på vej over en vej, kan ikke stå der og ligne en statue jo :roll:

 

Burde man markere plads når han selv søger ind/ned ved siden af en og kigger søgende på lomme/hånd hvor godbidden normalt er? og så ja+godbid bagefter?

 

Han er bedre til at gå forbi mennesker, men hunde på sammen side elelr den anden side kører han stadigvæk HELT op af...

 

Uden at skulle stille kæresten i dårligt lys, synes jeg det er blevet værre igen efter hun er begyndt at gå fast med ham igen hver anden aften.

 

Det er træls at have hund når vi skal gå tur efterhånden, det er ikke "sjovt" at gå tur mere, det er en sur pligt som skal overståes efterhånden.

 

Vi er frustreret/forvirret over situationen.

:damn:

:damn: :damn: :damn:

:damn:

 

puha så fik jeg lidt luft...

 

 

 

 

:ae::ae::ae:

 

 

Har du prøvet at fokusere på at med tiden bliver det bedre?

Vi var også løbet sur med Aslans trækken, men vi blev enige om at den sure tur, med tiden blev en god tur, og måske vores hunde kan mærke vores frustrationer over dem?

 

Ej sagt at det er nemt at overbevise sig selv om de positive ting på en lorte tur! For DET var svært.

 

 

Men jeg har ingen ideer til hvad i kunne gøre.

Hvordan med træning, var i stoppet til det eller.......?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Jeg vænnede Laika af med at trække, ved hver gang hun trak vendte jeg om, og når hun så kom op på siden af mig fik hun ros og en godbid, vendte så om og fortsatte turen, når hun så begyndte at trække igen, startede jeg forfra med at vende mig om, til sidst begynte hun at holde øje med om jeg gik den ene vej, eller den anden, så der stoppede trækket, og nu går hun fint i snor uden at trække, og også uden snor, hun holder altid øje med om jeg er der eller ikke, hvis hun går uden snor og kommer for langt væk efter mit skøn, står jeg ind bag et træ eller lignende, og venter til hun kommer tilbage og roser + godbid,

det har virket for mig der gik kun ca 14 dage så var den hjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en ide om, at kærsten slækker på tingene, så snak med hende om det. Måske er det bare fordi hun ikke orker at "slås med" dyret.

 

Det er lidt vigtigt, at I er fuldstændig enige om, hvordan I skal gøre tingene ellers tager det bare for lang tid før vovse finder ud, hvordan I vil have han skal te sig. Selvfølgelig kan han lære to måder at gøre samme ting på. Det tager bare sin tid...længere tid.

 

Snak med hende og begynd måske at være sammen om at gå med ham HVER gang, så I kan holde hinanden oppe på jeres aftale. Derfor kan I alligevel godt skiftes til at have fat i snoren, så kræet får pindet fuldstændig klart ud at det gælder HVER gang ligegyldigt hvem af jer, der går med ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Snak med hende og begynd måske at være sammen om at gå med ham HVER gang, så I kan holde hinanden oppe på jeres aftale. Derfor kan I alligevel godt skiftes til at have fat i snoren, så kræet får pindet fuldstændig klart ud at det gælder HVER gang ligegyldigt hvem af jer, der går med ham...

 

 

Åh ja, dette har vi gjort, jeg går med Aslan når jeg kommer hjem, og om aftenen går vi tur sammen alle 3 og skiftes til at gå med ham. Det er faktisk helt vildt hyggeligt, og det har også hjulpet på Aslans "jeg skal passe på moar når det er mørkt istedet for at snuse" tendens :mrgreen:

 

Så må i putte hjalte i en forstørret klapvogn :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Det er faktisk helt vildt hyggeligt, og det har også hjulpet på Aslans "jeg skal passe på moar når det er mørkt istedet for at snuse" tendens :mrgreen:

 

Så må i putte hjalte i en forstørret klapvogn :blink:

Ja er det ikke bare vidunderligt, og så kommer i også hinanden ved,

og får snakket sammen uden forstyrelser ude fra,

samtidigt med at i kan nyde den friske luft,

er hunde ikke bare vidunderlige :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis vi tager udgangspunkt i denne tråd

http://www.hunde-forum.dk/debat/3825-sidste-traening-sporgsmal-tanker.html

 

Ja så er vi faktisk ikke nåede længere...

 

i morges var helt gal, 30-40 stop på en 20 minutters morgentur!!

 

vi stopepr stadigvæk, øjenkontakt, ja+godbid.

 

Overvejer at droppe ja+godbid?

Kun rose give godbid ved "rigtig" adfærd han selv udviser? ikke når vi ber om det, f.eks. ved stop+go?

 

Hvis du SELV beder om kontakt, er du ude på et skråplan ift. oplægget, for så lærer han ikke selv at yde og vil heller ikke være så obs på HVAD der giver tilladelse til at gå videre frem. Væk med godbidden - det er belønning at få lov at gå frem.

 

 

Han reagere jo hrutigt når man stopepr, kigge rundt og så op på en, men han kan gå direkte over til træk efter en stop+go flere gange.

 

Ja, du skal være uhyre opmærksom på at det ikke bliver et automatisk blik på dig. Du skal se han er til stede og opmærksom på dig.

Hunde kan lynhurtigt lære at det er nok med hovedbevægelsen og et kort blik, hvor de ofte ikke engang SER rigtigt på ejeren, for at få tilladelse til at komme videre.

Forlæng øjenkontakten til at vare sekunder før du går videre. han skal ikke vide hvor læne han skal bevare kontakten fra gang til gang, så undgår du det mønster.

 

Værst er det jo på vej over en vej, kan ikke stå der og ligne en statue jo :roll:

 

Det har jeg faktisk gjort, men jeg har så valgt først at træde ud på kørebanen, når der var absolut bilfrit. Hundene har såmænd også godt af at lære at vente ved kantstenen noget tid

 

Burde man markere plads når han selv søger ind/ned ved siden af en og kigger søgende på lomme/hånd hvor godbidden normalt er? og så ja+godbid bagefter?

 

Plads og gå pænt er to forskellige adfærd for mig. Hvis han skal gå på plads skal det være konsekvent og så med uhyre mange fri pauser til at snuse og sådan i.

 

I princippet er det godt at lægge signalet på hundens handling.

Jeg ville ikke give godbid for at se på min lomme. Se op, hvis noget skal være ikke på lommen.

 

MEN vær opmærksom på at han ikke kun udfører adfærden når han selv tilbyder den! Han skal lære at gøre det på signal også.

 

Forlæng ret hurtigt varigheden han skal opholde sig "på plads" for at få godbidden.

 

Han er bedre til at gå forbi mennesker, men hunde på sammen side elelr den anden side kører han stadigvæk HELT op af...

 

Jae... Det skal sgu nok ses, hvis vi skal komme meget videre. Timingen skal være perfekt

 

Uden at skulle stille kæresten i dårligt lys, synes jeg det er blevet værre igen efter hun er begyndt at gå fast med ham igen hver anden aften.

 

Få dig en ny kæreste ;-)

 

Det er træls at have hund når vi skal gå tur efterhånden, det er ikke "sjovt" at gå tur mere, det er en sur pligt som skal overståes efterhånden.

 

Pyh hvor jeg kender det fra en hund jeg havde. Jeg skulle tage mig sammen hver gang, men årsagen var en anden.

 

Vi er frustreret/forvirret over situationen.

:damn:

:damn: :damn: :damn:

:damn:

 

 

Øv øv øv. Ingen træningsplads i nærheden?

 

 

puha så fik jeg lidt luft...

 

Frisk luft? :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du SELV beder om kontakt, er du ude på et skråplan ift. oplægget, for så lærer han ikke selv at yde og vil heller ikke være så obs på HVAD der giver tilladelse til at gå videre frem. Væk med godbidden - det er belønning at få lov at gå frem.

 

Ja, du skal være uhyre opmærksom på at det ikke bliver et automatisk blik på dig. Du skal se han er til stede og opmærksom på dig.

Hunde kan lynhurtigt lære at det er nok med hovedbevægelsen og et kort blik, hvor de ofte ikke engang SER rigtigt på ejeren, for at få tilladelse til at komme videre.

Forlæng øjenkontakten til at vare sekunder før du går videre. han skal ikke vide hvor læne han skal bevare kontakten fra gang til gang, så undgår du det mønster.

 

Tænker også at vi måske ikke er gode nok til at træne øjenkontakt hjemme, har nok "troet" at den periode vi gik til træning og lærte det var nok...

 

Det med belønning og gå frem, der fik han kun godbid, når han gik og kiggede lige ud, altså ikke i snuse situationer, men mere når han ser et mennesker længere fremme (op til 20-30 meter fremme)

 

Min egen plan i aften: træn øjenkontakt 10-15 gange INDEN gå turen, ingen godbider ved stop+go, længere kontakt (når han ikke er oppe at køre kan han godt holde den dog, men nok os der ikek lære ham det godt nok)

 

Det har jeg faktisk gjort, men jeg har så valgt først at træde ud på kørebanen, når der var absolut bilfrit. Hundene har såmænd også godt af at lære at vente ved kantstenen noget tid

Vi venter også til der er bilfri nok til at kunne nå det, og der er frit på forhånd står jeg også gerne 2-3 sekund.

 

Plads og gå pænt er to forskellige adfærd for mig. Hvis han skal gå på plads skal det være konsekvent og så med uhyre mange fri pauser til at snuse og sådan i.

 

I princippet er det godt at lægge signalet på hundens handling.

Jeg ville ikke give godbid for at se på min lomme. Se op, hvis noget skal være ikke på lommen.

 

MEN vær opmærksom på at han ikke kun udfører adfærden når han selv tilbyder den! Han skal lære at gøre det på signal også.

 

Forlæng ret hurtigt varigheden han skal opholde sig "på plads" for at få godbidden.

 

Med plads mener jeg kun han skal gå i når vi passere nogen.

Gå pænt er bare ikke at trække :-)

Det med lommen, der venter jeg til han kigger lige ud. og sige "plads" eller måske gå pænt i stedet? så han ved at når han gør det er det samme som når jeg beder ham om det? og så belønne?

 

Øv øv øv. Ingen træningsplads i nærheden?

 

 

Frisk luft? :ae:

Jo har vi, men den ene tager ikek visse racer og den anden er det hammer svært at komme i kontakt med, er ikke lykkedes mig endnu i hvert fald :evil:

 

Ja frisk luft :blink:

 

(du må gerne se os når IRL når vi møder folk :blink::blink::blink::blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vænnede Laika af med at trække, ved hver gang hun trak vendte jeg om, og når hun så kom op på siden af mig fik hun ros og en godbid, vendte så om og fortsatte turen, når hun så begyndte at trække igen, startede jeg forfra med at vende mig om, til sidst begynte hun at holde øje med om jeg gik den ene vej, eller den anden, så der stoppede trækket, og nu går hun fint i snor uden at trække, og også uden snor, hun holder altid øje med om jeg er der eller ikke, hvis hun går uden snor og kommer for langt væk efter mit skøn, står jeg ind bag et træ eller lignende, og venter til hun kommer tilbage og roser + godbid,

det har virket for mig der gik kun ca 14 dage så var den hjemme

tror ikke det vil hjælpe her desværre :-) af flere grunde, ellers sætter jeg pris på dit råd.

Han opføre sig jo også "dumt" når vi har passeret folk eller lign. så vil vi bare opsøge en situation i stedet.

Plus flere ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
tror ikke det vil hjælpe her desværre :-) af flere grunde, ellers sætter jeg pris på dit råd.

Han opføre sig jo også "dumt" når vi har passeret folk eller lign. så vil vi bare opsøge en situation i stedet.

Plus flere ting.

 

 

Det skal du ikke helt afvise... Jørgens måde at gøre det på er den måde jeg lærer mine hunde "følg mig" på, bare i fri dressur eller i 20m line.

 

En af "fiduserne" er, at du bare går videre selvom han bliver stående eller ligefrem stritter lidt imod. Det kan du tillade dig når han har sele på.

"Kom så går vi" (uden at se på ham eller bruge navn) sagt i en myndig tone kan virke helt fantastisk på hundene.

 

Ved at skifte retning til modsat af den han går i, viser du at det er dig der ved, hvor I skal hen og i hvilket tempo. Det virker godt.

Du kan søge på "træning i langline" eller på "følg mig", så burde der dukke en tråd eller to op.

 

Mht at se ham, så er det en skam jeg ikke længere bor på Falster, så kunne vi godt have haft fundet på noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal du ikke helt afvise... Jørgens måde at gøre det på er den måde jeg lærer mine hunde "følg mig" på, bare i fri dressur eller i 20m line.

 

En af "fiduserne" er, at du bare går videre selvom han bliver stående eller ligefrem stritter lidt imod. Det kan du tillade dig når han har sele på.

"Kom så går vi" (uden at se på ham eller bruge navn) sagt i en myndig tone kan virke helt fantastisk på hundene.

 

Ved at skifte retning til modsat af den han går i, viser du at det er dig der ved, hvor I skal hen og i hvilket tempo. Det virker godt.

Du kan søge på "træning i langline" eller på "følg mig", så burde der dukke en tråd eller to op.

 

Mht at se ham, så er det en skam jeg ikke længere bor på Falster, så kunne vi godt have haft fundet på noget.

jeg kan godt se fordele i det du skriver, jeg er uviden som dør omkring sådan noget, dog vil der også opstå situationer hvor det ikke kan lade sig gøre.

Men kunne være jeg skulle prøve det så i stedet for stop +go?

Forklaringerne på de forskellige ting giver mening, men det handler jo så også om at finde en ting der virker...

Forvirring er stor :idea:

 

Læser jørgens svar igen og prøver det 1 uge...tror jeg.. måske..jo...

Link til indlæg
Del på andre sites

testet og afprøvet...

 

puha der gik mange godbider til, 2 hvergang man vender jo..flere end normalt faktisk, vi mødte afkorte ruten pga. mængden.

Men er det nødvendigt begge gange`?

 

Jeg droppede helt at give godbid når han "tigger" altså når han selv går på plads efter at have snuset og kigger på min hånd, så lige og på min hånd igen skiftevis, sådan kan han gå 10-30 meter , førhen fik han gb når kiggede ligeud, men vil prøve at droppe det :engel:

 

Jeg tænkte på hvornår man vender rundt? når bagdelen er ude for benet eller allerede ved skulderne?

 

til sidst vendte han faktisk selv rundt til mig og søgte kontakt når hans bagdel kom for langt frem, begynderheld eller sammentræf eller tiggeri? tjaa...

 

vi hang dog fast på et tidspunkt, der kom nogen imod og der stod nogen ved en bil bagved os, så efter vi havde drejet rundt om os 6 gange valgte jeg at blive stående til de var gået forbi :-D

 

brugte sætningen "så går vi" nogen gange sneg der sig et kom ind..

 

tænker over om man skal droppe plads? eller skal man ligge det ind som en øvelse? eller kommer det af sig selv?

 

vælter lidt rundt i gå pænt=ikke trække og plads=bliv ved ben....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
testet og afprøvet...

 

puha der gik mange godbider til, 2 hvergang man vender jo..flere end normalt faktisk, vi mødte afkorte ruten pga. mængden.

Men er det nødvendigt begge gange`?

 

Det er ikke nødvendig at give 2 godbider hver gang, kun når hunden kommer op til dig giver du hunden 1 godbid, vender og går turen videre, og det kan være en fordel at bruge korte ruter i begyndelsen, hunden kan få en posiktiv oplevelse af den korte tur, og føle den har gjordt et godt stykke arbejde for dig

 

Jeg droppede helt at give godbid når han "tigger" altså når han selv går på plads efter at have snuset og kigger på min hånd, så lige og på min hånd igen skiftevis, sådan kan han gå 10-30 meter , førhen fik han gb når kiggede ligeud, men vil prøve at droppe det :engel:

 

Hvis hunden selv går på plads giv 1 godbid som belønding, hvis han tigger ingen godbider, du skal give han forståelse for at han skal udføre det du vil have ham til før der vanker godter, husk at rose ham for at komme tilbage inden godbiden,

 

Jeg tænkte på hvornår man vender rundt? når bagdelen er ude for benet eller allerede ved skulderne?

 

til sidst vendte han faktisk selv rundt til mig og søgte kontakt når hans bagdel kom for langt frem, begynderheld eller sammentræf eller tiggeri? tjaa...

 

Du vender rundt når han er en hundelængde fra dig hvis det er på udeturen, og når han kommer tilbage går du ca 3 - 4 skridt og vender rundt til uderetningen igen, for at vise at du vil den vej nu og ikke den vej han ville, kan ud fra fed skrift se at han allerede er ved at få forståelsen af hvad du ønsker af ham tillykke,

 

1. vi hang dog fast på et tidspunkt, der kom nogen imod og der stod nogen ved en bil bagved os, så efter vi havde drejet rundt om os 6 gange valgte jeg at blive stående til de var gået forbi :-D

 

2. brugte sætningen "så går vi" nogen gange sneg der sig et kom ind..

 

3. tænker over om man skal droppe plads? eller skal man ligge det ind som en øvelse? eller kommer det af sig selv?

 

vælter lidt rundt i gå pænt=ikke trække og plads=bliv ved ben....

 

1. Nå ja du kan ikke vinde hver gang, det kræver lidt træning, og han er godt på vej

 

2. det er tiladt at komunikere med hunden, så skaber du også en kontagt til ham, jeg går da selv og småsnakker med Laika når vi går tur,

hun har den fordel at hun ikke svare igen lige som konen gør :mrgreen:

 

3. det kan du variere så han får lært hvor du vil have ham

plads er altid ved venstre ben, her skal han bare komme hend til dig,

du kan med fordel veksle med de komandoer,

jeg har lært Laika at når vi kommer til en vej og jeg siger stop/ eller stå stopper hun op, og siger jeg venstre, eller højre går hun den vej jeg har sagt, meget behageligt når vi går byture atjeg kan dirigere på afstand hvor jeg vil have hende hen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nødvendig at give 2 godbider hver gang, kun når hunden kommer op til dig giver du hunden 1 godbid, vender og går turen videre, og det kan være en fordel at bruge korte ruter i begyndelsen, hunden kan få en posiktiv oplevelse af den korte tur, og føle den har gjordt et godt stykke arbejde for dig

 

Hvis hunden selv går på plads giv 1 godbid som belønding, hvis han tigger ingen godbider, du skal give han forståelse for at han skal udføre det du vil have ham til før der vanker godter, husk at rose ham for at komme tilbage inden godbiden,

dilemmat er jo at han kommer tilbage, og kigger så på min hånd og "afventer" godbid, derfor man måske først skulle r+gb når han kigger lige ud.

 

ja turen blev lidt kortere end normal.

 

1 gb er modtaget :5up: altså ved første vendom og når hans hoved er ved ben.

 

Men at give ham snor indtil bagdelen er ude ved mit ben er ikke for meget at forlange? tænker på han ikke kan se mig når han er så langt fremme og så selv skal afstands bedømme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nødvendig at give 2 godbider hver gang, kun når hunden kommer op til dig giver du hunden 1 godbid, vender og går turen videre,

 

Risikerer man ikke at hunden lærer, at hvis jeg trækker, så vender vi om og jeg får en godbid? Og på den måde risikerer at få en hund der trækker mere?

Jeg kan ikke rigtig finde ud af det med godbidderne, da jeg er bange for at komme til at belønne ham for at trække...

 

I anden tråd talte jeg og Guanomo om også at gøre turen mere interessant for hunden for at få en bedre kontakt. Men vil det være for mange ting for hunden på en gang (for ikke at sige, for mig :blink:), både at skulle koncentrere sig at lære at gå pænt, og samtidig være opmærksom på at "mor" hvert 10. skridt lige pludselig finder noget interessant (såsom noget mad der er tabt i vejkanten eller et godt hul at grave i)?

Bør man dele disse 2 ting op, således at man lærer at gå pænt først et længere stykke ad gangen, får man begynder at gøre turen mere interessant?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
dilemmat er jo at han kommer tilbage, og kigger så på min hånd og "afventer" godbid, derfor man måske først skulle r+gb når han kigger lige ud.

 

ja turen blev lidt kortere end normal.

 

1 gb er modtaget :5up: altså ved første vendom og når hans hoved er ved ben.

 

Men at give ham snor indtil bagdelen er ude ved mit ben er ikke for meget at forlange? tænker på han ikke kan se mig når han er så langt fremme og så selv skal afstands bedømme?

 

Ja du giver først godbiden efter i har vendt og han er klar til at gå turen udaf igen og i ro

 

Hunden kan sagtens afstandsbedømme, så du skal ikke være nervøs på det område, han ved præsis hvor du er hele tiden,

du kan enda lære ham, at når han går i fx. en 5 m. line, ved han præsis hvor langt han kan gå før linen strammer

 

med tiden og lidt tålmodighed kan du lære ham, at han har en max længde i fri løb uden snor, Laika har med en 5 m. line lært, at hun aldrig må løbe længere væk end max 5 m. derefter venter hun til jeg er inden for en kort afstand inden hun fortsætter sin færden,

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du giver først godbiden efter i har vendt og han er klar til at gå turen udaf igen og i ro

 

Og så lige en gang til for mig, så jeg er helt sikker på at jeg gør det rigtigt :blink:

 

Når han går længere frem end jeg ønsker, så vender jeg om, når han så kommer tilbage til mig, så går vi et par skridt, for derefter at vende om og gå i den rigtige retning igen, og det er så her han får godbidden?

 

Undskyld at jeg ikke helt er så hurtigt, men jeg vil virkelig gerne gøre det her rigtigt :-D

 

Og Guanomo, undskyld at jeg sådan blander mig i din tråd :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Risikerer man ikke at hunden lærer, at hvis jeg trækker, så vender vi om og jeg får en godbid? Og på den måde risikerer at få en hund der trækker mere?

Jeg kan ikke rigtig finde ud af det med godbidderne, da jeg er bange for at komme til at belønne ham for at trække...

 

Nej for den får først godbiden når i er klar til at gå fremaf igen og er i ro, derved får han en pause inden godbiden,

hvis du giver ham godbiden når han lige er kommet tilbage, belønner du den for træk, men venter du til efter i er vendt rundt, får han den for at være på plads

 

I anden tråd talte jeg og Guanomo om også at gøre turen mere interessant for hunden for at få en bedre kontakt. Men vil det være for mange ting for hunden på en gang (for ikke at sige, for mig :blink:), både at skulle koncentrere sig at lære at gå pænt, og samtidig være opmærksom på at "mor" hvert 10. skridt lige pludselig finder noget interessant (såsom noget mad der er tabt i vejkanten eller et godt hul at grave i)?

Bør man dele disse 2 ting op, således at man lærer at gå pænt først et længere stykke ad gangen, får man begynder at gøre turen mere interessant?

 

I kan sagten have aktivitet undervejs, det kan være en afledning for ikke at tage mad eller lignende i vejkanten, og mad der ligger i vejkanten, kan være en usund kost for hunden, du ved jo ikke hvad der er i maden, eller om den skulle være dårlig så hunden bliver syg af det opstøvet mad, og finder han et musehul så lad ham dog grave lidt i det, kan ikke se der skulle være noget i vejen for det, jeg har fx altid en bold i snor med på gåturene, til lidt aktivitet og adspredelse under vejs, en gåtur i naturen skal også være kvalitetstid for hunden, ikke kun for hundeføren, du kan prøve at forestille dig en gåtur med dine små børn, hvis de ikke bliver aktiveret under en gåtur, bliver de også urimelige det samme kan ske for hunden, hvis det bliver for stramt og kedeligt for den

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Og så lige en gang til for mig, så jeg er helt sikker på at jeg gør det rigtigt :blink:

 

Når han går længere frem end jeg ønsker, så vender jeg om, når han så kommer tilbage til mig, så går vi et par skridt, for derefter at vende om og gå i den rigtige retning igen, og det er så her han får godbidden?

 

Undskyld at jeg ikke helt er så hurtigt, men jeg vil virkelig gerne gøre det her rigtigt :-D

 

Og Guanomo, undskyld at jeg sådan blander mig i din tråd :blink:

 

Det er fulstendig korekt det er den måde jeg har brugt på Laike med flot resultat

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
testet og afprøvet...

 

puha der gik mange godbider til, 2 hvergang man vender jo..flere end normalt faktisk, vi mødte afkorte ruten pga. mængden.

Men er det nødvendigt begge gange`?

 

Jeg droppede helt at give godbid når han "tigger" altså når han selv går på plads efter at have snuset og kigger på min hånd, så lige og på min hånd igen skiftevis, sådan kan han gå 10-30 meter , førhen fik han gb når kiggede ligeud, men vil prøve at droppe det :engel:

 

Jeg tænkte på hvornår man vender rundt? når bagdelen er ude for benet eller allerede ved skulderne?

 

til sidst vendte han faktisk selv rundt til mig og søgte kontakt når hans bagdel kom for langt frem, begynderheld eller sammentræf eller tiggeri? tjaa...

 

vi hang dog fast på et tidspunkt, der kom nogen imod og der stod nogen ved en bil bagved os, så efter vi havde drejet rundt om os 6 gange valgte jeg at blive stående til de var gået forbi :-D

 

brugte sætningen "så går vi" nogen gange sneg der sig et kom ind..

 

tænker over om man skal droppe plads? eller skal man ligge det ind som en øvelse? eller kommer det af sig selv?

 

vælter lidt rundt i gå pænt=ikke trække og plads=bliv ved ben....

 

Jeg har valgt IKKE at bruge godbidder i denne "øvelse" i starten.

Fordi godbidden kan blive det væsentligste for hunden og derfor "overdøve" det andet der sker, nemlig at vi følges ad.

Og det bliver du sikkert bare endnu mere forvirret af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
dilemmat er jo at han kommer tilbage, og kigger så på min hånd og "afventer" godbid, derfor man måske først skulle r+gb når han kigger lige ud.

 

ja turen blev lidt kortere end normal.

 

1 gb er modtaget :5up: altså ved første vendom og når hans hoved er ved ben.

 

Men at give ham snor indtil bagdelen er ude ved mit ben er ikke for meget at forlange? tænker på han ikke kan se mig når han er så langt fremme og så selv skal afstands bedømme?

 

 

Nu må jeg lige på igen: Bortset fra at du må blive snotforvirret over de forskellige ideer du får, så synes jeg altså det er en rigtig dårlig ide at belønne for at han ser væk fra dihg, når det er kontakten den er gal med.

Og det ER jo kontakten mellem jer der smutter, når ha n bare trækker væk og går "sine egne veje".

 

Prøv at glemme et øjeblik hvad du ser han gør og hvorfor du gør det du gør i situationen og se på det udefra, "gennem et fotografiapparat" - Hvordan ser det ud?

 

Hvad tror du han oplever. Hvad ville han fortælle hvis han kunne ud fra situationen?

Altså se det fra hans synspunkt, så tror jeg du finder den løsning der passer lige præcis til ham.

 

Jeg trækker mig tilbage fra denne tråd for ikke at gøre forvirringen større.

Men et råd: Brug EN metode og lad være med at blande f.eks. Jørgens og mine metoder. Find den du vil bruge arbejd med den 4 - 6 gange og se om der er fremskridt.

Er der ikke mærkbare fremskridt efter disse 4 - 6 gange, er der noget galt enten i metoden eller udførselen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må jeg lige på igen: Bortset fra at du må blive snotforvirret over de forskellige ideer du får, så synes jeg altså det er en rigtig dårlig ide at belønne for at han ser væk fra dihg, når det er kontakten den er gal med.

Og det ER jo kontakten mellem jer der smutter, når ha n bare trækker væk og går "sine egne veje".

 

Prøv at glemme et øjeblik hvad du ser han gør og hvorfor du gør det du gør i situationen og se på det udefra, "gennem et fotografiapparat" - Hvordan ser det ud?

 

Hvad tror du han oplever. Hvad ville han fortælle hvis han kunne ud fra situationen?

Altså se det fra hans synspunkt, så tror jeg du finder den løsning der passer lige præcis til ham.

 

Jeg trækker mig tilbage fra denne tråd for ikke at gøre forvirringen større.

Men et råd: Brug EN metode og lad være med at blande f.eks. Jørgens og mine metoder. Find den du vil bruge arbejd med den 4 - 6 gange og se om der er fremskridt.

Er der ikke mærkbare fremskridt efter disse 4 - 6 gange, er der noget galt enten i metoden eller udførselen.

det jeg mener emd at belønne når han kigger væk, det er når han har snust eller er gået frem og selv er kommet tilbage til sin "plads" så kigger han forventningsfuldt på min hånd/lomme, det er der jeg først siger ja+godbid når han så kigger ligeud.

Men tror også selv det er forkert efterhånden, og så i stedet intet gøre eller markere med ord at det han gør passer til "gå pænt" og så sig ja+godbid?

 

Ja at blande metoder forvirrer os kun :-) vil afprøve jørgens engang, gik lidt bedre i mroges synes jeg.

Den med om jeg skal bruge godbid eller ej tænker jeg selv meget over fordi Cujo er jo ekstrem madglad, så han er faktisk allerede begyndt at kigge på min hånd/lomme når vi har vendt rundt og er tilbage på "rette" vej...

 

Tro han han enten tigger for at få en lækre guf eller venter på accept af det han har gjort, om det er rigtigt eller ej er svært at vurdere synes jeg...

 

Og så SKAL vi nok tage så sammen til at genoptage træning med kontakt, der findes jo også mange metoder, men vil nok gå tilbage til dem vi kender, der bruges dog navn for at fange ham, men skal vi måske droppe for at træne at man skal have øjenkontakt for at opnå noget uden at man behøver sige hans navn, evt. kun med lyde.

 

Har fanget hans opmærksom når vi går tur også ved når han er begyndt at komem for langt frem lige at sige en diskret lyd, så kigger han lige tilbage og ser hvor jeg er og bakker så lidt.

Og ligesom når han selv vælger at gå på plads er jeg her i tvivl om godbid delen pga. hans appetit/madglad. :hmm:

 

Mangler en manuel ligesom til så meget andet, alt elektronik kan jeg sagtens uden manuel, men dyr og kærester uden manuel tager lang tid af lære/aflæse :mrgreen::blink:

 

(købte forresten roser med hjem i går, vidste at kæresten ville studse over det med at hun skulle skiftes ud/at det var blevet værre efter hun gik med cujo igen :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

(købte forresten roser med hjem i går, vidste at kæresten ville studse over det med at hun skulle skiftes ud/at det var blevet værre efter hun gik med cujo igen :blink:)

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...