Hop til indhold

stor ruhåret race?


Gæst donau
 Share

Recommended Posts

hej alle

 

vi er et ungt par der gerne vil have en større hunderace. Min kæreste har allergi og vi har hørt at ruhårede hunde ikke skulle fremkalde allergi så ofte

Link til indlæg
Del på andre sites

Storpudler er også allergivenlige og det samme er en race som jeg ikke lige kan huske hvad hedder. det er en italiensk trøffelhund.

 

Hvor megen tid har i til hunden, er i til lange gåture og hvad med træning?

har i haft hund før?

 

vi har meget tid til den og gir hunden den motion den kræver... Jeg er 21 og er vokset op med schæfer mens min kæreste er 19 og er vokset op med små allergivenlige racer

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har meget tid til den og gir hunden den motion den kræver... Jeg er 21 og er vokset op med schæfer mens min kæreste er 19 og er vokset op med små allergivenlige racer

 

Jeg tænker lidt i Riesenschnauzer, prøv at google den.

nu ved jeg ikke om i bor i lejlighed, for hunden må jo ikke gå på trapper før den er et år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt i Riesenschnauzer, prøv at google den.

nu ved jeg ikke om i bor i lejlighed, for hunden må jo ikke gå på trapper før den er et år.

 

det var måske en mulighed:D har du andre forslag

Link til indlæg
Del på andre sites

Storpudler er også allergivenlige og det samme er en race som jeg ikke lige kan huske hvad hedder. det er en italiensk trøffelhund.

 

Italiensk trøffelhund - tænker du på Lagotto Romagnolo?

 

Til TS: Alternativt er der også den spanske Perro De Agua Español. Begge hunde hører til i gruppe 8, som dækker over stødende og apporterende hunde. Altså hunde der er avlet til relativt tæt samarbejde med deres fører. Lystbaserede hunde, der som regel er mere end almindeligt selskabelige. Men læs evt. mere om dem. Ved ikke om de er allergivenlige, men det kan vel undersøge. De har i hvert fald samme type krøllede pels som pudlen, der jo siges at være allergivenlig.

 

En puddel ville ellers også være mit forslag. Det er en super herlig race, der godt kan undgå at få for meget "mormor" over sig, hvis man vælger en anden type klip - og ikke pylrer dem som gamle blåhårede damer (i hvert fald i Kbh) har en tendens til.

 

Om lagottoen: http://www.lapinlumon.dk/om%20racen%20lagot.htm

Om Perro De Agua Español: http://www.punakha.dk/iframe/race.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der findes ruhårede allergivenlige racer.:hmm:

 

Det er jo trimmeracer, og trimmeracer har det med at have meget underuld. Når underulden trimmes af frigøres en masse skæl, og det er som regel dem allergikere ikke kan tåle.

 

Hvis det skal være en stor hund, så tror jeg også jeg ville anbefale en storpudel.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

En puddel ville ellers også være mit forslag. Det er en super herlig race, der godt kan undgå at få for meget "mormor" over sig, hvis man vælger en anden type klip - og ikke pylrer dem som gamle blåhårede damer (i hvert fald i Kbh) har en tendens til.

 

Det var da en fordom, der vil noget :shock:

 

Jeg vil også anbefale en puddel, som jeg nævnte i din anden tråd. Alternativt kan I overveje en labradoodle, som er en blanding imellem puddel og labrador. De ruhårede racer er allergivenlige i forhåld til korthårsracer, men stadig ikke så allergivenlige som puddel.

 

Men hvorfor skal det være en stor hund? Der er mange flere allergivenlige racer at vælge imellem blandt de små racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Ved ikke om disse racer er alergivenlige, men de er da store og ruhårede :-D

 

Mynderne (dejlige selskabs og skødehunde med behov for at løbe løs en gang imellem. Ved ikke noget om den irske ulvehund.):

Irsk ulvehund

Skotsk hjortehund

ruhåret galgo espaniol

 

 

Brugshundene:

Sort russisk terrier

Riesenschnauzer

laekenois

Bouvier des flandres

 

 

De stående jagthunde:

Ruhåret hønsehund

Ruhåret vizla

 

 

Terriers:

Airedale terrier

Irsk terrier

 

 

 

 

 

 

Hvis jeg skulle vælge mellem disse hunde ville jeg vælge en af de to terriers, men ved jo ikke hvad der passer til jeres behov.

 

Husk lige at tjekke om kæresten faktisk kan tåle en ruhårshund inden hvalpen flytter ind :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da en fordom, der vil noget :shock:

 

Jeg vil også anbefale en puddel, som jeg nævnte i din anden tråd. Alternativt kan I overveje en labradoodle, som er en blanding imellem puddel og labrador. De ruhårede racer er allergivenlige i forhåld til korthårsracer, men stadig ikke så allergivenlige som puddel.

 

Men hvorfor skal det være en stor hund? Der er mange flere allergivenlige racer at vælge imellem blandt de små racer.

 

vi vil gerne have en stor da min kæreste vil have en til at passe på sig når jeg ikke er der

Link til indlæg
Del på andre sites

min kæreste er 19 og er vokset op med små allergivenlige racer

Kunne han tåle de små allergivenlige racer? Så var det måske en idé at få sådan en? Fordi man kan tåle en allergivenlig race er det ikke ensbetydende med at man kan tåle alle..

En af mine hvalpekøbere kan ikke tåle sine forældres ruhårede hønsehund, mens deres egen Löwchen overhovedet ikke giver ham problemer.

JEg ville holde mig til en race jeg vidste jeg kunne tåle. Det er så sørgeligt at skulle af med hunden efter et stykke tid. Især for hunden!!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam ikke en fordom, men tillært viden efter at have haft hund i København i godt ti år!

 

Hvor mange pyldrende gamle damer med blåt hår skal man så møde for at kunne drage den konklusion?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange pyldrende gamle damer med blåt hår skal man så møde for at kunne drage den konklusion?

 

Afhængigt af hvor mange man møder, der kan afbøde for tidligere oplevelser. Det kan jo altid diskuteres hvornår der er tale om statistiske sandheder og hvornår undersøgelser generelt er valide.

 

Men hvis 9 ud af 10 man møder der eks. har en yorkie formår at få det værste frem i hunden (som eksempelvis at være pylret, bange for børn og hunde, gøende og hysteriske), så lærer man hurtigt at se på ejeren, og konkludere, at det nok er dér den er gal. Især når man møder den ene ud af 10, hvor det er et ungt par med barn der ejer hunden, hvor den modsat er en fantastisk hund, med mod på det meste.

 

Du må sgu gerne se det som en fordom hvis du har lyst, det kan ikke få mig op af stolen. I modsætning til så mange andre mennesker jeg møder, påstår jeg ikke at vi er så meget andet end dyr, så også på dette punkt lærer jeg af tidligere erfaringer. Desuden har vi alle en mening om forskellige ting i vores hverdag, problemet er bare, at nogle mennesker insisterer på at være negative, og kalde alt andet end über-positive oplevelser for fordomme.

 

Til TS: som det er sagt tidligere i tråden, kan du ikke være sikker på, at blot fordi én race opleves som allergifri af nogle personer, gælder det også for dig selv (eller var det kæresten der var allergisk?). Så det bedste ville måske være, som jeg har set blive foreslået til andre allergikere, at kunne være på et længere besøg hos ejere af denne race, for at se reaktionerne. Hvis I endda kunne være så heldige at kunne låne et eksemplar af ønskeracen, kunne det måske sikre, at der ikke fremover vil dukke problemer op.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Spørgsmålet er bare, om man når at møde 10 ejere af samme race og endda lære dem så godt at kende, at man kan tillade sig at dømme dem. Og så kan jeg virkelig ikke se det relevante i ejerens hårfarve.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Spørgsmålet er bare, om man når at møde 10 ejere af samme race og endda lære dem så godt at kende, at man kan tillade sig at dømme dem. Og så kan jeg virkelig ikke se det relevante i ejerens hårfarve.

 

Måske har du ikke forstået ideen i, at når man skal forklare nogen noget, har man en tendens til at male et meget klart og karikeret billede, for at alle kan følge med?

 

Desuden behøver jeg ikke lære folk indgående at kende, for at gennemskue hvordan de opfører sig overfor deres hunde, og hvilke oplevelser og hvilken adfærd de sætter i dem.

 

Men lad os da allesammen bare være venner, ellers er jeg bange for, at vi skal fortsætte det her i evigheder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske har du ikke forstået ideen i, at når man skal forklare nogen noget, har man en tendens til at male et meget klart og karikeret billede, for at alle kan følge med?

 

Desuden behøver jeg ikke lære folk indgående at kende, for at gennemskue hvordan de opfører sig overfor deres hunde, og hvilke oplevelser og hvilken adfærd de sætter i dem.

 

Men lad os da allesammen bare være venner, ellers er jeg bange for, at vi skal fortsætte det her i evigheder!

 

Problemet er bare, at sandheden går tabt, når det bliver så stereotypt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er bare, at sandheden går tabt, når det bliver så stereotypt.

 

Det er stereotypt præsenteret, men ikke oplevet. De fleste af os ved meget vel, at man hurtigt får en idé om, hvordan andre holder hunde hjemme hvis man har set ejere og hunde interagere.

 

Desuden gætter jeg på, at vi alle har en idé om, hvordan de forskellige racer er og fungerer. Det havde været stereotypt at påstå pudlen var problemet, fremfor, som tidligere, at påpege at det nok var nogle ejerskabte eksempler, de fleste af os har oplevet som repræsentanter for racen.

 

- lover i øvrigt fra NU af, at lægge låg på mig selv, og ikke bidrage med flere liggyldigheder til denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...