Hop til indhold

Har hunde en sjette sans?


Administrator
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke med Dumle om han kan fornemme ting, men jeg kan huske jeg engang så en udsendelse om en hund der var blevet ved og ved med konstant at slikke sin ejer på knæet, hun var ved at blive vanvittig og troede hunden var blevet sindsyg eller noget i den retning.

Hun endte vist med at tage hunden til en dyrelæge der spurgte hende om hun havde nogen lidelse med knæet, hun sagde nej, men opdagede dagen efter hun havde et modermærke der. Hun gik til læger, fik det tjekker og det viste sig at være modermærkekræft og hun fik det fjernet i tide :blink:

 

Jeg kan desværre ikke huske hvilket program det var, jeg ville ellers gerne se det igen for der var nogle andre eksempler på hvad hunde kunne fornemme. For eksempel inden en epeleptisk ejer fik et anfald o.l.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg er lidt misundelig på jer som kan mærke jeres hunde. Blandt andet fordi, i så også har en bedre ide om hvordan jeres tilknytning til hinanden er - hvor meget hunden kan mærke jer, er påvirket af jer i forskellige situationer osv.

 

...jeg undrer mig faktisk også, om i nogle gange kan få en fornemmelse fra noget skrevent herinde eller billeder o.l. Kan huske at der engang var en tråd på jubii, hvor der var nogle stykker som skrev om at de 'samlede' lidt informationer op fra billeder...men er ikke helt sikker.

 

Vinter, da jeg boede med min X, kunne godt finde på at gå til døren inden min X kom hjem...hvilket var på forskellige tidspunkter.

 

Jeg fortæller hende også ting, når vi skal noget som f.eks. ud og besøge en hunde kammerat eller overnatte hos nogen. Men jeg ved ikke hvad hun får ud af det, ud over hvad folk siger herinde.

 

Kan man mon øve sig i at stille sig selv mere ind på den sjette sans?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt misundelig på jer som kan mærke jeres hunde. Blandt andet fordi, i så også har en bedre ide om hvordan jeres tilknytning til hinanden er - hvor meget hunden kan mærke jer, er påvirket af jer i forskellige situationer osv.

 

...jeg undrer mig faktisk også, om i nogle gange kan få en fornemmelse fra noget skrevent herinde eller billeder o.l. Kan huske at der engang var en tråd på jubii, hvor der var nogle stykker som skrev om at de 'samlede' lidt informationer op fra billeder...men er ikke helt sikker.

 

Vinter, da jeg boede med min X, kunne godt finde på at gå til døren inden min X kom hjem...hvilket var på forskellige tidspunkter.

 

Jeg fortæller hende også ting, når vi skal noget som f.eks. ud og besøge en hunde kammerat eller overnatte hos nogen. Men jeg ved ikke hvad hun får ud af det, ud over hvad folk siger herinde.

 

Kan man mon øve sig i at stille sig selv mere ind på den sjette sans?

 

Jeg får ofte "noget" når jeg læser indlæg og hvis jeg spørger direkte om dette plejer det at passe.

 

Det er bare så svært at adskille, hvad der er ren intuition og hvad der kommer af erfaring og jeg er stoppet med at forsøge. For det er mindre vigtigt for mig.

 

Og ja man kan sagtens øve sig.

Der er en vigtig faktor som gør sig gældende og det er at man "er til stede i nuet", lyder maåke lidt flippet og fortærsket, men en person som konstant snakker, snakker, snakker ikke kan være i ro og bare kører på overfladen, mærker ikke sig selv.

Mærker man slet ikke sig selv er det meget vanskeligt at mærke andre udenfor sig selv.

 

Så ro er vigtig.

 

Man kan f.eks. øve sig med at sidde stille i total stilhed nogle minutter og så "være" i en legemsdel, f.eks. mærke sine tæer på den ene fod, fuldt koncebtreret det findes kun disse tæer.

 

Mange mennesker har rigtig svært ved bare at sidde musestille og være tavs i 5 minutter - og at lade være med at tænke på alt det der skal nåes eller det man er bagud.

 

Føl tæerne er en god "ro" øvelse og det der "roe" skal altså til.

 

Man kan også øve sig i det jeg kalder for at "have antennerne ude" og med lukkede øjne lokalisere andre mennesker/hunde når man er på tur uden at disse giver lyd fra sig.

 

Jeg ved altid hvor samtlige hunde befinder sig når vi går ture i flok og det er ikke noget jeg tænker over, jeg kan straks pege ud i hvilken retning en bestemt hund befinder sig, hvis ejeren "mangler" den, og tidligere blev jeg desværre lidt irriteret på hundeejere over at de ikke havde styr på hvor deres hunde behandt sig. Jeg troede alle havde det sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tror godt at man kan øve sig i at blive bedre til at bruge sin 6. sans. Men lige hvordan man gør, det ved jeg ikke. Tror det handler om at være åben over for det.

Jeg har selv oplevet få gange i mit liv, at jeg vidste hvad der ville ske. Den ene gang var da vi købte sommerhuset. Det var vores drømmehus der var sat til salg. Men vi havde ikke råd, så jeg havde slået det ud af hovedet, men pludselig vidste jeg bare at huset ville blive vores, jeg vidste ikke hvordan. Men for at gøre en lang historie kort, ja så blev det vores.

 

Min gamle hund og jeg var så tæt knyttet til hinanden, at vi altid vidste hvad den anden tænkte og følte. Jeg er slet ikke i tvivl om at han og jeg er det man kalder sjælevenner og selv nu efter hans død, fornemmer jeg hans nærhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gå ture som er samme tur et stykke. Men vi kan så vælge en kort tur på ca 20 minutter eller en tur på ca 40minutter, vi kan vælge en tur på ca 1 time tid eller den lange på et par timer... Der er ikke noget system i hvornår vi går de forskellige ture.

 

I går havde jeg lidt ondt i knæet da jeg kom hjem fra arbejde, og tænkte at efter som Lexus havde været ude sammen med Dumle torsdag aften ville turen på 20 minutter være ok.

Da vi så kom der til hvor vi skal vælge turen drejede lexus selv til venstre, altså han valgte den korte tur på 20 minutter, han går som regel den tur som tager en times tid, det er meget sjælden vi tager den korte tur.

Det er lidt sjot at han selv vælger den korte og når han gør det, er det altid hvis jeg er lidt øm eller har ondt..:hmm:

Om det er en sjette sans, eller det er fordi han kan lugte de smertestillende stoffer som vores hjerne frigiver når vi har ondt, og han så kan vælge udfra det skal jeg ikke kunne sige.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engang set et spøgelse, i det split sekund jeg så det....tænkte jeg "nu er jeg blevet tosset" men da den modige gravhund, som ellers ikke kunne fordrage mig, løb om bag ved mig og gemte sig.....der blev jeg overbevist om at jeg så et spøgelse.

 

 

 

 

Da jeg lider af epilepsi (har dog ikke mærket noget siden 95 grundet god medicin) har jeg været meget opmærksom på pogrammer om hunde og epileptikere, og syntes det er utrolig facinernde at nogle hunde kan sige til, inden en epileptiker får en abcance eller andfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg får ofte "noget" når jeg læser indlæg og hvis jeg spørger direkte om dette plejer det at passe.

 

Det er bare så svært at adskille, hvad der er ren intuition og hvad der kommer af erfaring og jeg er stoppet med at forsøge. For det er mindre vigtigt for mig.

 

Og ja man kan sagtens øve sig.

Der er en vigtig faktor som gør sig gældende og det er at man "er til stede i nuet", lyder maåke lidt flippet og fortærsket, men en person som konstant snakker, snakker, snakker ikke kan være i ro og bare kører på overfladen, mærker ikke sig selv.

Mærker man slet ikke sig selv er det meget vanskeligt at mærke andre udenfor sig selv.

 

Så ro er vigtig.

 

Man kan f.eks. øve sig med at sidde stille i total stilhed nogle minutter og så "være" i en legemsdel, f.eks. mærke sine tæer på den ene fod, fuldt koncebtreret det findes kun disse tæer.

 

Mange mennesker har rigtig svært ved bare at sidde musestille og være tavs i 5 minutter - og at lade være med at tænke på alt det der skal nåes eller det man er bagud.

 

Føl tæerne er en god "ro" øvelse og det der "roe" skal altså til.

 

Man kan også øve sig i det jeg kalder for at "have antennerne ude" og med lukkede øjne lokalisere andre mennesker/hunde når man er på tur uden at disse giver lyd fra sig.

 

Jeg ved altid hvor samtlige hunde befinder sig når vi går ture i flok og det er ikke noget jeg tænker over, jeg kan straks pege ud i hvilken retning en bestemt hund befinder sig, hvis ejeren "mangler" den, og tidligere blev jeg desværre lidt irriteret på hundeejere over at de ikke havde styr på hvor deres hunde behandt sig. Jeg troede alle havde det sådan.

 

tak for svar.

 

Det var dig jeg tænkte på (..nej, jeg kunne ikke mærke det ;-)) men nogle gange er der bare en kommentar eller måde du siger ting på i dine indlæg, som gjorde at jeg spurgte til det - med hensyn til at 'kunne få noget' fra teksterne.

 

Jeg ved godt den der roe, ikke er den slags som ligger ude på marken, men forstår også at det ikke helt er det samme som ro. Nå, men det kan være jeg må have en snak med Hallgren om hvad det er :-) synes jeg kan huske at det har noget med ham at gøre.

 

Jeg synes, jeg er god til at læse folk (men det tror jeg mange synes om sig selv), har det en tilknytning til det at mærke ting som ikke ses? Det er jo egentligt visuelle ting i det små, så måske ikke...

 

Jeg tror dog ikke jeg er god til at mærke mig selv og hvordan jeg har det - kan nogle gange blive overrasket over at jeg faktisk har det helt anderledes end hvad jeg troede og følte...rigtigt nordjyde. Men jeg må prøve det du skriver. Det lyder interessant. Tak ;)

 

....men det må jo være hårdt at kunne mærke andre, for det er jo nok ikke altid gode ting man mærker...måske er der en grund til at vi alle ikke gør det. Der skal vel være overskud til det..

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Vi har gå ture som er samme tur et stykke. Men vi kan så vælge en kort tur på ca 20 minutter eller en tur på ca 40minutter, vi kan vælge en tur på ca 1 time tid eller den lange på et par timer... Der er ikke noget system i hvornår vi går de forskellige ture.

 

I går havde jeg lidt ondt i knæet da jeg kom hjem fra arbejde, og tænkte at efter som Lexus havde været ude sammen med Dumle torsdag aften ville turen på 20 minutter være ok.

Da vi så kom der til hvor vi skal vælge turen drejede lexus selv til venstre, altså han valgte den korte tur på 20 minutter, han går som regel den tur som tager en times tid, det er meget sjælden vi tager den korte tur.

Det er lidt sjot at han selv vælger den korte og når han gør det, er det altid hvis jeg er lidt øm eller har ondt..:hmm:

Om det er en sjette sans, eller det er fordi han kan lugte de smertestillende stoffer som vores hjerne frigiver når vi har ondt, og han så kan vælge udfra det skal jeg ikke kunne sige.....

 

 

Det der har jeg efterhånden også oplevet et utal af gange, både med Tika og med internatshunde. Med Tika er det f.eks. hvis hun har været meget ude i haven en dag og jeg så er ude at gå med hende. Så tænker jeg nogle gange, at hun måske ikke har brug for så lang en tur nu, så måske man kunne nøjes med en kortere tur... og så giver hun selv tegn til, at nu kan vi godt gå hjem igen. Jeg siger absolut intet til hende, prøver heller ikke at 'guide' turen så den bliver kortere, eller noget som helst andet - det er simpelthen som om hun 'siger', "ja det har du da egentlig ret i. Lad os bare gå hjem nu".

 

Med hunde på internatet er det typisk noget i retning af: formiddagsturene er længere end eftermiddagsturene. Om eftermiddagen er der nærmest bare tale om en 'afvanding', en kort tur, hvor vi drejer tilbage til venstre når vi kommer ud af skoven. Dog sker det nogle gange, at vi har lidt ekstra tid, enten fordi vi er mange eller fordi der er få hunde. Denne ekstra tid kan så bruges til at gøre (nogle af) eftermiddagsturene lidt længere - her drejer man til HØJRE når man kommer ud af skoven. Rigtigt mange hunde kan godt kende forskel på formiddagstur og eftermiddagstur og vælger selv at gå til højre eller venstre ved udgangen af skoven, alt efter om det er den ene eller den anden tur. Men her sker der så også det sjove, at når der er ekstra tid, er der nogle af disse hunde, der vælger højre når vi når til udgangen, som om de godt ved at idag kan det godt lade sig gøre. Det er meget sjældent jeg på nogen måde giver signal før vi når dertil - det er nemlig sjældent at ALLE hunde kan få længere tur. Det virker nærmest som om jeg har ladet dem forstå, at der er lidt ekstra tid idag, og hvis de gerne vil have del i denne ekstra tid, så må de lige sige til... og det er der så nogle der gør, mens andre, som Tika, siger, at det er ikke nødvendigt.

 

Jeg har efterhånden oplevet det så mange gange, at jeg ofte slet ikke tænker nærmere over det, men bare siger til mig selv når vi har ekstra tid "nå, så må vi se hvem der gerne vil have lidt ekstra idag".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et rigtig spændende emne :-D

 

Jeg tror også det handler om at være til stede i nuet mærke sig selv. Være vågen og lytte til egne behov. Er man sulten, skal man tisse, er man ked, glad osv. ;-) og nyde de skønne øjeblikke som er.

 

Hvis man bliver mere vågen, tror jeg på man fanger mere både hos sig selv, sine dyr og omgivelser. Ser behovet og opfylder det, så blir det naturligt, uden så mange ord ;-)

 

Fx. ved Flaffy altid når hundene skal med ud og køre, selvom jeg ikke har sagt noget, og måske har samme tøj på, som hvis jeg skulle på job.

 

Hunde har jo også en god evne til at mærke når vi er kede og trænger til de er der. Så jeg tror helt sikkert på vi kan "mærke" hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...