Hop til indhold

Lidt hjælp med Hvalpe? :D


Gæst azza
 Share

Recommended Posts

Lidt hjælp tak :blink:

 

Vi har længe overvejet at Azza skulle have hvalpe en dag, og vi har nu bestemt os for at det er et JA! :mrgreen:

 

MEEN!!!.

 

Jeg vil være 100% forbedret, på så meget som muligt.

 

Derfor vil jeg gerne spørge om alle de der sygedomme som HD og sådan.

Hun skal til dyrelæge inden vi når til hvalpe tiden og vil derfor gerne høre hvor mange sygedomme i kender til, så vi kan få hende tjekket hende for alle de sygedomme.

Og hvis der er noget galt skal hun naturligvis IKKE have hvalpe, da det ville være syndt at føre problemerne videre til de kære hvalpe.

 

Jeg leder lidt på nettet og læser på DKK's hjemmeside, men man kan aldrig være for sikker :5up:

Jeg har også taget kontakt til et par avlere, som lidt ekstra hjælp.

 

Derudover følger jeg nøje med i Vi Med Hund's "Serie" Vi med Hvalp, og har lige bestilt bogen "Hvalpe på vej" som Laila Pedersen (Avler og adfærds behandler på bladet) nævner at hun b.la bruger som tjek liste. :blink:

 

Planerne om hvalpe ligger FØRST OM 2 ÅR, selvom jeg allerede nu forbereder mig til det hele. :-)

 

Håber i kan hjælpe!. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke racer er der i hende? Så ´hut jeg hvisker, er hun en blanding?

 

Og hvor gammel er hun? Hun bør ikke være mere end 5 år, når hun får sit første kuld.

 

Der er de sædvanlige: patella luxation(?staves? - mest mindre racer, men store kan også få det), hofteledsdysplasi/HD, albueledsartrose (AA - også kaldet albueledsdysplasi/AD) og så er der PRA og vist nok noget der hedder cataract også, som, ligesom PRA, har noget med øjnene at gøre. Og allergi, selvfølgelig.

 

Og så er der sådan allround sundhedstjek, eksempelvis hjertet og ryggen - men der er kun lille risiko for, at hun har nogle problemer her :-)

 

Hvis du ved hvilke racer der er i Azza, så prøv at gå ind under racernes avlsrestriktioner på DKKs hjemmeside, der står nogle gange lidt ekstra oplysninger, udover kun dem, som der er restriktioner på :blink:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/640

 

Og så til sidst, hatten af for at I vil tjekke hende igennem :-D

 

Et godt råd, så I er sikre på, at I undgår indavl, så undgå at finde en hanhund af en race, som allerede er i hende, selvom risikoen nok er forsvindende lille - men én inden for samme gruppe, fx. retrievere, som ca. skulle have samme egenskaber og sind, som Azzas forældre :blink:

 

Det var sådan lige minee små ideer.

 

Held og lykke :vinken:

 

Og nej, jeg har ikke noget imod blandingsavl, hvis nogen skulle undres over min deltagelse i visse andre tråde - derimod har jeg noget imod tavleløs raceavl :blink: Bare lige for at være sikker, så ingen tror jeg er skizofren eller noget :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke racer er der i hende? Så ´hut jeg hvisker, er hun en blanding?

 

Og hvor gammel er hun? Hun bør ikke være mere end 5 år, når hun får sit første kuld.

 

Der er de sædvanlige: patella luxation(?staves? - mest mindre racer, men store kan også få det), hofteledsdysplasi/HD, albueledsartrose (AA - også kaldet albueledsdysplasi/AD) og så er der PRA og vist nok noget der hedder cataract også, som, ligesom PRA, har noget med øjnene at gøre. Og allergi, selvfølgelig.

 

Og så er der sådan allround sundhedstjek, eksempelvis hjertet og ryggen - men der er kun lille risiko for, at hun har nogle problemer her :-)

 

Hvis du ved hvilke racer der er i Azza, så prøv at gå ind under racernes avlsrestriktioner på DKKs hjemmeside, der står nogle gange lidt ekstra oplysninger, udover kun dem, som der er restriktioner på :blink:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/640

 

Og så til sidst, hatten af for at I vil tjekke hende igennem :-D

 

Et godt råd, så I er sikre på, at I undgår indavl, så undgå at finde en hanhund af en race, som allerede er i hende, selvom risikoen nok er forsvindende lille - men én inden for samme gruppe, fx. retrievere, som ca. skulle have samme egenskaber og sind, som Azzas forældre :blink:

 

Det var sådan lige minee små ideer.

 

Held og lykke :vinken:

 

Og nej, jeg har ikke noget imod blandingsavl, hvis nogen skulle undres over min deltagelse i visse andre tråde - derimod har jeg noget imod tavleløs raceavl :blink: Bare lige for at være sikker, så ingen tror jeg er skizofren eller noget :cool:

 

Mange tak :)

 

ja hun er skam en blanding af, labrador retriever, golden retriever og så en anden ting jeg ikke kan huske. :mrgreen:

Hun er lige fyldt 2 år her den 31 Dec. Så måske skulle man flytte planerne et år frem?.

 

jeg sidder i øjeblikket og undersøger de forskellige sygedomme, du nævner :-) - Og jeg har et fint lille hæfte til mine mange notater!

 

Og jeg er ret sikker på at jeg kommer ind på Labrador avl en dag i fremtiden hvor jeg tager DKK's uddannelse, så går meget op i at det hele gøres ordenligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :)

 

ja hun er skam en blanding af, labrador retriever, golden retriever og så en anden ting jeg ikke kan huske. :mrgreen:

Hun er lige fyldt 2 år her den 31 Dec. Så måske skulle man flytte planerne et år frem?.

 

jeg sidder i øjeblikket og undersøger de forskellige sygedomme, du nævner :-) - Og jeg har et fint lille hæfte til mine mange notater!

 

Og jeg er ret sikker på at jeg kommer ind på Labrador avl en dag i fremtiden hvor jeg tager DKK's uddannelse, så går meget op i at det hele gøres ordenligt :)

 

Dejligt at høre :-D

 

Jeg ved ikke, men man kan vist lave gentest på PRA? :hmm:

 

Ved bare ikke om det kun gælder labrador eller om det er alle racer, hvor det figurerer eller hyr.

 

Men endnu engang held og lykke og er sikker på, at du nok skal blive en god opdrætter til den tid, hvis du holder fast i dine principper :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun ét spørgsmål: Hvorfor?

 

Din hunds hvalpe vil ikke komme til at ligne hende. Med så mange racer + faderens, aner I ikke hvad I får, hverken helbreds- eller temperamentsmæssigt.

Og der fødes allerede flere hvalpe end der er ejere til :(

 

 

Vi valgte Azza fordi de 3 Racer hun har i sig er med meget ens temperament, og hanhunden vælges naturligvis også efter den sundhed og og temperament.

 

Vi forlanger at hanhundens ejer har papire fra Dr Dyr, på at hunden også har været til diverse teste, og at han ikke fejler noget som helst UANSET om det er arveligt eller ej.

Og vi lader jo ikke Azza få hvalpe, hvis hun selv er syg heller.

 

Derudover kommer hvalpene kun til salg til SERIØSE hundejere som forstår sig på hunde, og som er villige til at tage sig af den lille UANSET hvordan den ser ud med udseendet.

 

Og grunden til vi gør det er at vi tror Azza vil have godt af det (Selvom vi godt ved at hun kan leve lykkeligt uden) og fordi at vi naturligvis brænder for at få den oplevelse og derfor tager det meget alvorligt. :-)

 

Derudover takker jeg dig for din ærlighed, og bekymring over det.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er begyndt at opdrage på de fremmede hvalpe vi af og til møder på vores gåture :mrgreen: Temmelig sødt når hun tager den i nakkeskindet og aflevere den til sin ejer :mrgreen:

 

Og jeg gør skam mit bedste for at holde fast i mine principper :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...