Hop til indhold

aarggh Teenagehund!?!


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg tør næsten ikke skrive det af skræk for at det kommer og bider mig i røven :lol:

 

Men Karla har været verdens bedste hund idag... :engel: På eftermiddagsturen gik jeg med en drøm af en hund der gik pænt i snor, gik ligeså pænt uden snor, satte sig ned og ventede pænt til hun fik lov at løbe hen til legekammerat Mille, hilste venligt og høfligt på Victor mens han var i snor og satte sig ved sin ejers fødder og ventede, da jeg faldt i snak med Victors forældre...

 

At hun så just har komplet splittet en af boldene til hendes nye putte-terning ad - det overser vi bare :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør næsten ikke skrive det af skræk for at det kommer og bider mig i røven :lol:

 

Men Karla har været verdens bedste hund idag... :engel: På eftermiddagsturen gik jeg med en drøm af en hund der gik pænt i snor, gik ligeså pænt uden snor, satte sig ned og ventede pænt til hun fik lov at løbe hen til legekammerat Mille, hilste venligt og høfligt på Victor mens han var i snor og satte sig ved sin ejers fødder og ventede, da jeg faldt i snak med Victors forældre...

 

At hun så just har komplet splittet en af boldene til hendes nye putte-terning ad - det overser vi bare :mrgreen:

 

IH hvor er jeg misundelig. Med den humør-bombe jeg har :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

IH hvor er jeg misundelig. Med den humør-bombe jeg har :roll:

 

Det har også krævet træning træning og atter træning, at hun kan vente uden snor på, til hun får lov.... og gå videre hvis hun ikke får lov...

 

Vi har trænet kontakt kontakt kontakt kontakt og atter kontakt ;-) Så har det virket fantastisk i en periode og så glemte hun pludselig de manerer... men nu er de der åbenbart igen (men hvem ved hvor længe :lol: )

 

I starten var det kontakten der var vigtigst (der havde jeg også fat i hende) og hvis det var en hund jeg vidste hun måtte hilse på skyndte jeg mig at sige JA og give slip inden hun selv begyndte at trække efter det...

Da hun blev bedre havde jeg ikke fat i hende, men skyndte mig også at sige JA INDEN hun løb selv...

 

Det er en rar ting hvis du har nogle med en hund du ved er venlig når du træner dette.... så kan du bedre styre det i starten... så gælder det bare om at have god timing...

Efterhånden fangede hun at øjenkontakt + ja betød at hun måtte løbe derhen...

 

Vi har så gjort det sværere efterhånden, ved at hun skulle blive ved mig mens vi kom tættere og tættere på før hun fik ja... og lige nu er det så gjort lidt lettere igen, at jeg på lidt længere afstand (det vil sige når hun får øje på dem) giver hende enten JA, eller siger NEJ og skynder mig at gå videre i rask trav...

 

Men det tager tid, og hvor lang tid afhænger nok af hvor samarbejdsvillig din hund er, samt hvor villig den er til at vælge dig frem for fristelsen ;-)

Karla er 1) utrolig arbejdsivrig og 2) utrolig "morglad" :lol: det hjælper :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

ja du er ikke alene :mrgreen:

 

Jason er i en periode lige for tiden hvor han trygger sig meget når han gør noget han ikke trro er rigtig eller hvis han er usikker på noget jeg beder ham om. :confused:Han har haft sådan en periode før - 2-3 dage eller sådan noget - og en morgen var han bare lige pludselig den gamle hund igen og ikke bange for noget som helst og træningsiveren kom tilbage :mrgreen:

 

Jeg vælger så ikke at træne med ham andet end det nødvendige og han har ikke trygget sig i dag - ellers har han gjort det de sidste 2 dage. Jeg tror ikke det har et hak at gøre emd dårlige oplevelser, men ligesom den tid han glemte dæk, de dage han havde glemt sit og stå og da han havde glemt hvordna man skulle gå plads så er det en periode han skal igennem. Jason har forresten også glemt hvad indkald er og tror det betyder "løb rundt om mor mens du gør og gør og gør - lad hende IKKE fange dig" :evil: Den periode har varet i snart 3 mdr og bliver værre og gværre (dog med enkelte ganske få dage hvor han husker hvad der skal ske når jeg kalder :roll:)

 

nåå ja - jason blev også frygtelig bange for en kampesten her den anden dag og måtte lokkes hen til den, krybende frem, rystende og med halen mellem benene - da han så havde snuset kunne man jo passende lige lette ben opad stenen og fortsætte som var der ikke sket noget :rolleyes:

I går var det en sort skraldepose der raslede inde i noget buskads - jason gik dog her selv ind foran mig med halen mellem benene, rystende og let trykket og listede ind, snusede til plastikposen, besluttede at den ikke var så farlig igen og pissede op ad det krat der holdt den :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har også krævet træning træning og atter træning, at hun kan vente uden snor på, til hun får lov.... og gå videre hvis hun ikke får lov...

 

Vi har trænet kontakt kontakt kontakt kontakt og atter kontakt ;-) Så har det virket fantastisk i en periode og så glemte hun pludselig de manerer... men nu er de der åbenbart igen (men hvem ved hvor længe :lol: )

 

I starten var det kontakten der var vigtigst (der havde jeg også fat i hende) og hvis det var en hund jeg vidste hun måtte hilse på skyndte jeg mig at sige JA og give slip inden hun selv begyndte at trække efter det...

Da hun blev bedre havde jeg ikke fat i hende, men skyndte mig også at sige JA INDEN hun løb selv...

 

Det er en rar ting hvis du har nogle med en hund du ved er venlig når du træner dette.... så kan du bedre styre det i starten... så gælder det bare om at have god timing...

Efterhånden fangede hun at øjenkontakt + ja betød at hun måtte løbe derhen...

 

Vi har så gjort det sværere efterhånden, ved at hun skulle blive ved mig mens vi kom tættere og tættere på før hun fik ja... og lige nu er det så gjort lidt lettere igen, at jeg på lidt længere afstand (det vil sige når hun får øje på dem) giver hende enten JA, eller siger NEJ og skynder mig at gå videre i rask trav...

 

Men det tager tid, og hvor lang tid afhænger nok af hvor samarbejdsvillig din hund er, samt hvor villig den er til at vælge dig frem for fristelsen ;-)

Karla er 1) utrolig arbejdsivrig og 2) utrolig "morglad" :lol: det hjælper :5up:

 

Ih, tak!

Dejligt dejligt. Som du måske har set andre steder, møder jeg desværre sjældent hunde, og vi kender stort set ikke nogle hunde der kan leges med. Men jeg vil prøve alligevel, i det hele taget når der er mennesker og lign.

Begyndte hun selv at søge øjenkontakt, efter at ha trænet det et par gange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, tak!

Dejligt dejligt. Som du måske har set andre steder, møder jeg desværre sjældent hunde, og vi kender stort set ikke nogle hunde der kan leges med. Men jeg vil prøve alligevel, i det hele taget når der er mennesker og lign.

Begyndte hun selv at søge øjenkontakt, efter at ha trænet det et par gange?

 

Vi startede med at træne øjenkontakt indenfor i stuen, helt uden forstyrrelser... nu har jeg en hudn der aldrig har været utilpas ved øjenkontakt, så det har gjort det nemmere.... men jeg er ret sikker på at det står super beskrevet i en af ninjamors tråde...

 

hvis du ikke finder det, så skriver jeg lige om det senere, men skal ud og hente manden nu :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede med at træne øjenkontakt indenfor i stuen, helt uden forstyrrelser... nu har jeg en hudn der aldrig har været utilpas ved øjenkontakt, så det har gjort det nemmere.... men jeg er ret sikker på at det står super beskrevet i en af ninjamors tråde...

 

hvis du ikke finder det, så skriver jeg lige om det senere, men skal ud og hente manden nu :vinken:

 

Helt i orden. Jeg har kigget i Ninjamors udfrodring tråd, men havde svært ved at få helt styr på det. Så jeg vil lige kort spørge; (til når du engang kommer igen).

Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg siger at kontaktøvelser f.eks går ud på at hunden skal kigge ejer i øjnene, når ejer siger hundens navn? Altså, være opmærksom på ejeren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det står rigtigt godt beskrevet her: http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/3943-udfordring-3.html#post101239

 

under den overskrift der hedder "øjenkontakt"... Ideen er at du netop IKKE skal kontakte din hund, den skal kontakte DIG! for at få det den vil have :-D

 

Iiih, nu forstod jeg det endelig helt. Jeg vil straks begynde på kontaktøvelser. Hvor er det opmuntrende at læse i den tråd, og se hvordan det er gået frem for jer alle sammen. Hvor jeg altså glæder mig til at komme igang!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...