Hop til indhold

Skal/skal ikke - race og hvornår??


Tonks
 Share

Recommended Posts

mk101: Lige præcis!

Dit indlæg ramte bare så meget plet! Både i den måde din hverdag er, og den måde du ordner det med at være hjemmefra på.

 

Kanon godt gået ;)

 

Må jeg spørge hvad det er for en hund du har??

 

Selvfølgelig skal hunden komme først, uanset hvilke dyr man har så kommer de først.

Men har det sådan lidt, jo man skal indrette sit liv efter hunden, men kun til en hvis grad. For hunden skal også indrette sit liv efter dig.

 

Jeg er 21 år og skal på pæd. seminarie til sommer. Hvor jeg kommer til at bo 10 fra skolen på gåben :mrgreen: dvs. ligesom dig ville jeg være i stand til at indordne det med min studiegruppe at vi enten er hos mig, eller er et sted hvor jeg kan tage hunden med ;-)

Tak for din historie. Den viser at det KAN lade sig gøre, og at det faktisk i din situation ikke kunne være bedre. Kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle gøre det samme og håber på samme "Happy End" ;-)

 

Ved self. godt at hunde ikke er ens, men hvorfor bekymre sig om hvad der kunne ske, inden der overhovedet er sket noget :mrgreen::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 244
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

mk101: Lige præcis!

Dit indlæg ramte bare så meget plet! Både i den måde din hverdag er, og den måde du ordner det med at være hjemmefra på.

 

Kanon godt gået ;)

 

Må jeg spørge hvad det er for en hund du har??

 

Selvfølgelig skal hunden komme først, uanset hvilke dyr man har så kommer de først.

Men har det sådan lidt, jo man skal indrette sit liv efter hunden, men kun til en hvis grad. For hunden skal også indrette sit liv efter dig.

 

Jeg er 21 år og skal på pæd. seminarie til sommer. Hvor jeg kommer til at bo 10 fra skolen på gåben :mrgreen: dvs. ligesom dig ville jeg være i stand til at indordne det med min studiegruppe at vi enten er hos mig, eller er et sted hvor jeg kan tage hunden med ;-)

Tak for din historie. Den viser at det KAN lade sig gøre, og at det faktisk i din situation ikke kunne være bedre. Kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle gøre det samme og håber på samme "Happy End" ;-)

 

Ved self. godt at hunde ikke er ens, men hvorfor bekymre sig om hvad der kunne ske, inden der overhovedet er sket noget :mrgreen::lol:

 

En hund indretter overhovedet ikke sit liv. Den er 100% prisgivet de rammer, DU som ejer sætter for dens liv.

 

I hvor høj grad den trives med DIN måde at indrette dens liv på, afhænger af hundens psyke OG af hvor meget træning, DU laver med den for at få den til at vænne sig til forholdene. Bare lige så vi har det på det rene. :blink:

 

Hvad har du af netværk dér, hvor du skal bo med hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Zarina, det var jo netop det jeg skrev ;-) bare sagt på en anden måde.

Hunden skal opdrages til at følge MIG ikke omvendt :P

 

Jeg hælder mest mod Jelling i øjeblikket, og jo her har jeg netværk i Vejle (mormor) som ikke ville have noget imod at passe sådan en vov engang imellem, eller gå tur med den de få dage jeg skal arbejde til luk i zoo.

 

Har min mor, far og lillebror på fyn og de ville heller ik have noget imod at huse en hund. Eller have den på besøg (så længe den ikke æder katten :lol: )

 

Og får jo forhåbentligt en ny omgangskreds i Jelling, men en masse nye venner. Og jeg vælger ikke venner der ikke kan lide dyr, for så kunne de jo ikke kommer indenfor en dør her ;-)

 

Folk ved, at tager de mig! Så får de hele flokken :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Zarina, det var jo netop det jeg skrev ;-) bare sagt på en anden måde.

Hunden skal opdrages til at følge MIG ikke omvendt :P

 

Jeg hælder mest mod Jelling i øjeblikket, og jo her har jeg netværk i Vejle (mormor) som ikke ville have noget imod at passe sådan en vov engang imellem, eller gå tur med den de få dage jeg skal arbejde til luk i zoo.

 

Har min mor, far og lillebror på fyn og de ville heller ik have noget imod at huse en hund. Eller have den på besøg (så længe den ikke æder katten :lol: )

 

Og får jo forhåbentligt en ny omgangskreds i Jelling, men en masse nye venner. Og jeg vælger ikke venner der ikke kan lide dyr, for så kunne de jo ikke kommer indenfor en dør her ;-)

 

Folk ved, at tager de mig! Så får de hele flokken :mrgreen:

 

Det vil jeg nu ikke give dig ret i. Jeg synes i høj grad, det er hundeejeren, der skal opdrages til at tage hensyn til hundens behov. De helt uundgåelige ting som alene hjemme og gå i snor, må vi så træne den til. Men jeg synes ikke, det er ok at gå i mange timer fra en hund flere gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay jeg gir op! Kan helt klart ikke vinde med dig!

 

Jeg gir dig ret og du modsiger mig.

 

Jeg er altså ikke en person der kører rundt i det samme. Jeg har ikke tænkt mig at gå fra den igen, og sagde jo også at jeg ville tage fri fra skole hvis min bror ikke kunne passe hunden. (har talt med ejer og det er okay at min bror passer hunden den aften. Han var faktisk glad for at jeg havde tænkt så meget over det).

 

Hvis det er godt nok til ejer! Så er det også godt nok til mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis det er fordi du synes at hunden skal styre det hele, så blir vi ALDRIG enige. For jeg er af den overbevisning at det er MIG der er boss, sådan er det med alle dyrene.

De ved hvem der bestemmer og hvem der er flokleder, de indretter deres liv efter mig og jeg efter dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg talte ikke om den hund, du skal passe, men sådan generelt.

 

Jeg har heller ikke sagt, at hunden skal styre det hele, hvilket jeg dog også anser som en urealistisk situation. Det eneste, jeg hæfter mig ved, er, at du siger, at hunden skal indrette sit liv efter dig. Måske bruger du bare ordet "indrette" forkert, for en hund kan slet ikke indrette noget. Som sagt er den prisgivet os og har således ret lille indflydelse på sit eget liv. Dernæst mener jeg ikke, at en hund har samme evne som mennesker (eller i hvert fald ikke i samme udstrakte grad) til at planlægge og forudse hændelsesforløb, hvorfor den heller ikke kan indrette sit liv. Derimod kan den i nogen grad vænnes til at leve sammen med os, men det er måske det, du mener.

 

Imo er for lange alene hjemme tider det punkt, hvor flest hundeejere svigter hundens natur som flokdyr. Jeg kan også se på mit eget hundehold, at det ville have været vanskeligt, hvis jeg ikke havde haft mine forældre til at passe Stasia, når jeg har behov for det, så det er altid en ting, jeg gør kommende hundeejere opmærksomme på, at de skal tænke over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik min første hund da jeg var 23. Han var "genbrugshund" og 14 mdr. gammel på det tidspunkt. Fra jeg var barn var jeg klar over at jeg skulle have hund når jeg flyttede hjemmefra, men var egentlig ikke klar på at det skulle være "lige nu" da jeg fik ham tilbudt... Jeg kendte ikke racen og havde faktisk ikke sat mig ind i ret meget ud over at jeg satte mig og lavede en +/- liste bl.a. over hvor jeg kunne/ikke kunne have hunden med og + listen var heldigvis væsentligt længere end - listen :mrgreen:

Jeg fik ikke ret lang tid til at betænke mig i efter jeg havde været ude og se på ham (kan ikke helt huske hvor længe, men max en uge) og jeg var godt nok lidt i problemer i forhold til prioriteringen af hvad jeg skulle sige til mine forældre først når jeg ringede til dem på deres ferie i udlandet "Der har været indbrud i jeres bil 2 gange mens jeg har lånt den" eller "Vil I passe min hund hvis jeg får en???" :mrgreen:

Heldigvis gik udmeldingen som smurt, de tog det med bilen ret pænt (bortset fra at jeg fik at vide, at hvis jeg parkerede på min egen vej fremover så skulle jeg selv betale omkostningerne ved yderligere indbrud, bilen SKULLE ud på Frederikssundsvej at stå hvor der var flere mennesker!!! :lol:) og ja, de ville gerne passe min hund :5up: :mrgreen:

 

Så jeg tog ud og hentede, hvad der skulle vise sig at blive mit livs lys :lun:

Og hold da op, jeg har lavet nogle ting som jeg aldrig ville gøre i dag. Bl.a. tog jeg i byen en aften (eller vel rettere nat) og kom hjem kl. 7.00 om morgenen og da jeg smækkede bildøren (jeg vil lige pointere at jeg IKKE havde drukket!!!) hørte jeg hunden hyle og et et højt "Ssshhh!!!!" :shock: Ups :oops: Futte havde bestemt ikke været tilfreds med at være alene om natten så han havde stået og hylet for åbent vindue i al den tid jeg havde været væk :oops::oops: :cry: Naboen i huset ved siden af tog det nu ret pænt, hun kunne godt se det sjove i at han havde holdt op for en kort bemærkning hver gang hun havde sagt "Ssshhh", men det var jo hverken fair over for hunden eller naboen som var blevet holdt vågen hele natten :oops: Og på den måde lærte jeg at få hunden passet når jeg skulle i byen :blink:

 

Der hvor jeg vil hen med denne historie er: Det er fuldstændig umuligt at forberede sig 100% på at få en hund i huset. Der er altid noget man ikke lige har regnet med. Men vil man det nok, så findes der som regel også en løsning :5up: Dog ville jeg, hvis jeg var dig, virkelig sikre mig et sted at bo hvor man må have hund i nærheden af nogle du kender som du VED vil passe den når du får brug for det, for der VIL komme situationer hvor det er nødvendigt! I hvert fald hvis du ikke fuldstændig skal afskæres for omverden :blink: Nu har jeg hund nr. 2 (eller rettere 3, for jeg fik en genbrugshund hvor jeg blev løjet for fra ende til anden og endte med at måtte kaste håndklædet i ringen, så hvis du leder efter en voksen hund, så se dig RIGTIG godt for!!! Det er super hårdt at skulle af med den igen fordi man ikke har forudsætningerne for at give den et godt liv pga. tidligere ejeres løgne :cry:) og jeg ville aldrig have fået hund igen hvis ikke det var for mine forældre som mere end villige hundepassere :mrgreen:

Du kan jo lave en test: Prøv i en måneds tid at gøre de ting du ville gøre hvis du havde hund, altså gå de ture der ville skulle gåes på de tidspunkter hvor det ville være påkrævet (gå bl.a. midt i dit yndlingsprogram fordi NU skal hunden altså tisse eller den har dårlig mave :???:) Stå op en time før du ellers ville have gjort og gå en tur på 30-45 min. OGSÅ selv om det er snestorm eller andet ubehageligt. Gå en tur inden du går i seng OGSÅ selv om du ligger på sofaen og har det lige så dejligt :mrgreen: Sig "nej tak, det kan jeg desværre ikke, kan vi gøre det på lørdag i stedet?" når din veninde inviterer dig i biografen hvis du har været i skole hele dagen, men ved at lørdag har du været hjemme hele dagen osv. osv. Du kan nemlig ikke regne med at hundesitterne altid lige kan den dag du har brug for det...

Synes du stadig efter den måneds tid at det er ok, jamen så er du da nået et stykke af vejen, for det er sgu surt at gå uden hund så kan du klare det uden, så kan du også med... :blink:

 

Når du så har fået hunden så sørg for at få den op til en ferie så du har god tid til at lade den falde til i sit nye hjem og lære at være alene der.

Vær forberedt på at der kan komme problemer af den ene eller den anden art, får du f.eks. en hund der har alene-hjemmeproblemer skal du være forberedt på et raseret hjem og desuden, efter at du har opdaget det raserede hjem, at bruge tid på at arbejde med det og det kan tage laaang tid :cry:

 

Hvad har du af økonomisk råderum hvis hunden bliver syg? Hvordan med forsikringer? Både ansvar og evt. sygeforsikring. Har du regnet på hvad det koster at have en hund? Der er jo både foder, dyrlæge, legetøj (og tro mig, det kvindelige shoppegen bliver for alvor aktiveret når man får en hund :mrgreen:) træning (nu ved jeg godt at du siger at det gider du ikke, men der er så mange forskellige slags efterhånden at det må være muligt at finde noget både du og hunden synes om, bl.a. agility, dogdancing osv. og træning med hunden giver et rigtig godt samarbejde/bånd mellem hund og ejer. Så alene af den grund bør du måske overveje det? :-D

 

Hvis jeg var dig ville jeg lade være med at satse på den 7-årige tæve, simpelthen fordi det er for hurtigt. Der er masser af dejlige hunde derude som mangler et godt hjem og du skal se dig rigtig godt for!!! Det med at få hunden på prøve er nok en god ide, men du skal kun gøre det, hvis du virkelig mener at der er basis for en overtagelse, det er synd for hunden hvis den bliver kastet rundt mellem den ene og den anden.

 

Du har en eminent mulighed for at imødegå div. problemer med din kommende hund pga. internettet :5up: Brug folk herinde og vid, at de råd du får (selv om nogle af dem virker lidt barske :ae:) er vel ment og er givet ud fra en stor kærlighed til hunde :-D Der er alt for mange hunde i Danmark som egentlig lever nogle kedelige tilværelser med alt for meget alenetid og alt for få oplevelser og det er det folk herinde prøver at skåne din og andres kommende hunde for ;-) Nogle af dem ender endda med at blive kastebolde mellem det ene og det andet hjem, fordi ejerne ikke lige har overvejet ordentligt om de egentlig har den tid og lyst der skal til for at have en hund i huset OGSÅ selv om der skulle opstå problemer af den ene eller den anden art. Og samtidig har mange af os haft hunde fra vi var helt unge og ved udmærket at der ikke nødvendigvis kan sættes lighedstegn mellem alder og hundens velbefindende :blink: Men det er vigtigt at have rammerne i orden, dvs. et godt sted at bo i nærheden af hundepasning og økonomi til at tage hunden til dyrlægen, hvis/når der bliver brug for det osv. osv. Det er skønt at have hund, men det er ikke så sjovt hvis det betyder at man aldrig har råd til at gå i biografen, få nyt tøj, ordentligt mad osv. Og at stå med en syg hund som man ikke har råd til at få behandlet, det må være aldeles frygteligt :megaked: Nu havde jeg heldigvis forsikring på min gamle hund dengang han fik problemer med skjoldbruskkirtlen, den diagnose/behandling kostede mig 6500,- på 1,5 måned! :shock: Og til skræk og rædsel, så har jeg en veninde hvis hun havde slugt et stykke tennisbold, selvfølgelig en søndag morgen, som satte sig fast og krævede operation, hvilket kostede hende 18.000 svenske kroner :shock: (Så jeg kan varmt anbefale en forsikring, man ved ALDRIG hvad der sker!!!)

 

Nå, nu har jeg vist sludret nok for denne gang, jeg håber at du bærer over med det lange indlæg og kan bruge bare lidt af det :blink:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike: det kunne jeg ihvertfald ;-) tror jeg glemte at fortælle det herinde,men boligselskabet sagde nej :( men det er nu også okay, for havde på forhånd sagt at var de ikke ombord, så var det ik meningen at det sku være min hund :5up:

 

Det der med alle tingene :oops: jo tak, jeg har samlet på hundeting til en mellem str. hund de sidste par år og har bøger om hunden som sådan, hundes pleje, hundes sprog, en dvd med Poul Thomson om hunden, et par vildt fede madskåle i pink og hvid med stjerner og polkaprikker :lol: en hawaii dog line jeg bare måtte eje, 2 halsbånd, hundeskilt med peacetegn, doggypose holder ting, hundekurv og seng, børster, flex-line, blinkende reflex dims til halsbåndet og førstehjælp kasse til dyr :mrgreen:

 

Fik jeg nævnt at jeg har ønsket mig en hund RIGTIG længe :lol:

 

Jeg har en opsparing til dyrlægeregninger som jeg sætter penge ind på om sommeren når jeg arbejder i zoo ;) og har tjekket hundeforsikringer hos forskellige firmaer.

 

Efter jeg har researcet og talt med forskellige opdrættere, er jeg faktisk endt på tibetansk terrier ;-) den er bare perfekt til mig, min livstil, til hvad jeg forventer af min hund (tænk lidt selv fx.)

 

Ang. tingene så køber jeg altid kun hvis jeg er faldet over noget helt særligt :mrgreen:

Så føler derfor at min samling er smuk og speciel og den helt rigtige hund værdigt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hundehåndbogen, Hunde vor ven - psykologi frem for magt, en bog om westien (var meget intre. i westien på et tidspunkt) ;-) og har bestilt en bog online om den tibetanske terrier fra dansk kennel klub :mrgreen:

 

Ok :-D Du kan have gavn af at få fat i "Familiehunden" af Lone Greva bl.a. Hun skriver nogle gode ting :5up:

 

(Der er faktisk sådan en bog-tråd et eller andet sted med anbefalinger af gode bøger :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hundehåndbogen, Hunde vor ven - psykologi frem for magt, en bog om westien (var meget intre. i westien på et tidspunkt) ;-) og har bestilt en bog online om den tibetanske terrier fra dansk kennel klub :mrgreen:

 

Ups, nu er det lang tid siden, men jeg har og har læst Hunden - vor ven, og mindes den som et alletiders supplement til de bøger jeg allerede havde læst - men jeg syntes ikke det var en god begynderbog, den var lidt for "gammeldags" på nogle punkter - omend ikke slem. Men der var nogle rigtig gode undersøgelser i bogen :5up:

Bogen fra dansk kennel klub om tibetansk terrier er sikker rigtig god, men min dansklærer havde sin 4½ gamle tibetansk terrier :lun: med i klassen en dag og havde den bog med. Er ikke sikker, men den var vist lidt fokuseret på dominans? :hmm: Skal intet garantere, for kiggede kun ganske kort i den og kan blande det sammen med det, min lærer sagde :oops:

 

Kan varmt anbefale dig Irene Jarnveds og Lone Grevas Familiehunden (har ikke læst andre af hendes bøger endnu :blink: ) - de er ikke 100% enige, men grundlæggende er de enige og de er rigtig gode og det er positive metoder ( = ingen kvælerhalsbånd anbefalet eller fysisk korrigering).

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, så må jeg bestille den næste gang ;-)

 

Forstår ik hvis den er fokuseret på dominans, for dkk siger selv at TT ikke er en hund man skal forsøge at dominere, da den enten vil blive trodsig eller frygtsom.

 

Elsker bare at købe bøger, da jeg fik kat engang fik jeg kattehviskeren i føsdags gave og den var altså bare guld værd :lun: bare man kunne få sådan en til hunde :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, så må jeg bestille den næste gang ;-)

 

Forstår ik hvis den er fokuseret på dominans, for dkk siger selv at TT ikke er en hund man skal forsøge at dominere, da den enten vil blive trodsig eller frygtsom.

 

Elsker bare at købe bøger, da jeg fik kat engang fik jeg kattehviskeren i føsdags gave og den var altså bare guld værd :lun: bare man kunne få sådan en til hunde :oops::lol:

 

Det der "hundelytter"-noget skal du lige tage med en stor portion skepsis, hvis du falder over det (efter min mening i hvert fald). Jan Fennels metoder er (i min verden, der er andre der er uenige) nærmest en gang psykisk tortur som bygger på en gang dominans-ævl :evil: Kast dig over nogle af dem som er "med på beatet" Hallgren, Greva, Jarnved osv. :5up:

 

Nå, jeg vil hoppe af for denne gang, tak for i aften :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, så må jeg bestille den næste gang ;-)

 

Forstår ik hvis den er fokuseret på dominans, for dkk siger selv at TT ikke er en hund man skal forsøge at dominere, da den enten vil blive trodsig eller frygtsom.

 

Elsker bare at købe bøger, da jeg fik kat engang fik jeg kattehviskeren i føsdags gave og den var altså bare guld værd :lun: bare man kunne få sådan en til hunde :oops::lol:

 

Som sagt, jeg kan huske forkert :blink:

 

Mindes bare, at jeg faldt over noget med dominans i mit korte kig - men det kan også være, at det er fordi, min lærer snakkede dominans, fordi hendes hund begyndte at humpe :roll: Hvilket nærmere må betegnes som stress, fordi den var blandt en "masse" fremmede (6 elever). Men det finder du jo ud af og bogen har lige meget hvad, en masse godt, det er jeg ikke i tvivl om :5up:

 

Men at bogen kommer fra DKK er ikke lig med en 100% kvalitetsstempling - det kommer an på ens ideologi :blink: I min bog om berner sennen fra DKK står der for eksempel nogle 'sjove' ting, kan lige citere: "Dominerende hunde kan blive mere dominerende af at få lov til at være i soveværelset og i sofaen." og "Leg ikke vildt/brydekamp med din hund. Det kan give problemer med lederskabet. Hunden kan tro, at den "vandt" kampen..." Det har nok nærmere noget at gøre med, at hunden bliver stresset af for mange af de lege.

Generelt er det en rigtig god bog, som overvejdene er meget moderne, men den har lige sådan nogle sjove sidespring engang imellem. Mange trænere (bl.a. brugshundeførere og folk der klikkertræner) gør netop brug af trækkampe eksempelvis, for at belønne hunden - og den skal netop have lov til at vinde en masse gange :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det er klart. Man skal altid tage dyrebøger med et gran salt ;-)

 

Der står også en masse sludder i nogle af mine katte, fugle og rotte bøger men det finder man hurtigt ud af når man får dyret. Og nogle ting er jo også indlysende.

 

fx. at hunden ikke må komme op i sengen. DET kommer min, når jeg får den altså.

Self. skal den sove i sin kurv/seng om natten, men det er nu hyggeligt at putte med en vovse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke spore om det var ironi?? :oops:

 

Men mener absolut man bør have sin seng i fred om natten, medmindre hunden er blevet inviteret.

 

Og hvis jeg fx. starter ud med at lade den sove der om natten, hver nat. Så kommer jeg bare til at fortryde det når jeg får mand og børn. For det er der altså ikke plads til i sengen.

 

Er også af den overbevisning af børn sover i deres egen seng, som baby kan de falde i søvn der. Men de har en seng, og den skal bruges.

 

Skal hverken have børn eller hund med moderbindinger ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke spore om det var ironi?? :oops:

 

Men mener absolut man bør have sin seng i fred om natten, medmindre hunden er blevet inviteret.

 

Og hvis jeg fx. starter ud med at lade den sove der om natten, hver nat. Så kommer jeg bare til at fortryde det når jeg får mand og børn. For det er der altså ikke plads til i sengen.

 

Er også af den overbevisning af børn sover i deres egen seng, som baby kan de falde i søvn der. Men de har en seng, og den skal bruges.

 

Skal hverken have børn eller hund med moderbindinger ;-)

 

Nej, det er ikke ironi - det mest naturlige for en hund er at sove sammen med sin flok. Den kommer jo ikke til at skulle stå på egne ben, som et barn gerne skal, så i det tilfælde kan man ikke rigtigt sammenligne mennesker og hunde. ;-)

 

Du kan se her, at de fleste herinde har deres hund i sengen:

 

http://www.hunde-forum.dk/alle-hunde-racer/2881-hvor-sover-hunden.html

 

Jeg kan selvfølgelig godt se, at en GD eller Sankt Bernhard måske fylder lidt rigeligt, men med en mindre hund er det bare lykken :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...