Hop til indhold

Tøj til hunde


Administrator
 Share

Recommended Posts

Gæst Boxerpige

Jeg har haft Boxere siden 1982 og har da en enkelt trøje, som jeg har givet den på hvis det var meget koldt eller hunden var eller lige havde været syg. Til dagligt kunne jeg ikke drømme om at give min hund tøj på, jeg synes at det er noget opstyltet pjat, hvis det da ikke lige er af helbredsmæssige grunde. En så stor hund som en Boxer kan sagtens holde varmen selv i meget koldt vejr, hvis man giver den lov til at bevæge sig. Har vi den i bilen og skal den opholde sig der længe i hård kulde, sætter vi en varmeblæser igang, en helt almindelig en til stuen, og dækker hendes bur over med et tæppe, så har hun det lunt og godt. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie
Jeg er rigtig meget enig med Luxdog :D

 

Jeg har MASSER af tøj til Lua. (fordi hun behøver det). Jeg er bare så af den type at jeg godt kan lide at Lua's tøj er pænt. :oops: Jeg vælger de farver JEG kan lide. Og så kunne det faktisk ikke rage mig mindre om Fru Hansen eller Hr. Jensen kan lide lyserød, army eller dødningehoveder.

 

Jeg køber så aldrig tøj fra Danmark! Det er smadder dyrt :shock: Og jeg giver altså ikke så meget for trøjer og jakker til min hund :wink: Jeg køber det fra USA hvor det hele heldigvis fåes til under halv pris. :wink:

 

-og JA det er nødvendigt med flere trøjer :wink: 8) Hvis jeg er nede med Lua kl 8, er det nemlig ikke sikkert at trøjen er tør til kl 12 jo :wink:

 

Nej det er klart at du må have mere end et sæt tøj :lol:

 

Bare hunden har det komfortabelt så er det fint nok synes jeg, hvorfor pokker skulle det komme mig ved hvad hunde har på?

 

De hunde jeg kender der har tøj på har det for ikke at fryse, og bedre grund findes ikke :wink:

 

Jeg har skidtet mening, er blevet klogere, det minder mig om at d ajeg var ung og havde schæfer kunne jeg ikke forestille mig at have små hunde, store hunde, det var rigtige hunde :lol:

 

Her mange mange år efter , synes jeg at min daværende holdning var latterlig, jeg kan se den bundede i uvidenhed og måske også noget med stil.... :oops:

 

Sådan har jeg det ikke mere :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Jeg har skidtet mening, er blevet klogere, det minder mig om at d ajeg var ung og havde schæfer kunne jeg ikke forestille mig at have små hunde, store hunde, det var rigtige hunde :lol:

 

Her mange mange år efter , synes jeg at min daværende holdning var latterlig, jeg kan se den bundede i uvidenhed og måske også noget med stil.... :oops:

 

Sådan har jeg det ikke mere :D

 

Skiftet mening om hvad? tøj eller hunden størrelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har skidtet mening, er blevet klogere, det minder mig om at d ajeg var ung og havde schæfer kunne jeg ikke forestille mig at have små hunde, store hunde, det var rigtige hunde :lol:

 

Her mange mange år efter , synes jeg at min daværende holdning var latterlig, jeg kan se den bundede i uvidenhed og måske også noget med stil.... :oops:

 

Sådan har jeg det ikke mere :D

 

Skiftet mening om hvad? tøj eller hunden størrelse?

 

Begge dele :D

 

Tøj er fint og alle hunde er dejlige :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Jeg har skidtet mening, er blevet klogere, det minder mig om at d ajeg var ung og havde schæfer kunne jeg ikke forestille mig at have små hunde, store hunde, det var rigtige hunde :lol:

 

Her mange mange år efter , synes jeg at min daværende holdning var latterlig, jeg kan se den bundede i uvidenhed og måske også noget med stil.... :oops:

 

Sådan har jeg det ikke mere :D

 

Skiftet mening om hvad? tøj eller hunden størrelse?

 

Begge dele :D

 

Tøj er fint og alle hunde er dejlige :D

 

Med al respekt. Jeg undskylder på forhånd, hvis jeg læser dit indlæg forkert, men det lyder meget nedladende. Som om at man er uvidende eller latterlig hvis man ikke bryder sig om tøj til hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har skidtet mening, er blevet klogere, det minder mig om at d ajeg var ung og havde schæfer kunne jeg ikke forestille mig at have små hunde, store hunde, det var rigtige hunde :lol:

 

Her mange mange år efter , synes jeg at min daværende holdning var latterlig, jeg kan se den bundede i uvidenhed og måske også noget med stil.... :oops:

 

Sådan har jeg det ikke mere :D

 

Skiftet mening om hvad? tøj eller hunden størrelse?

 

Begge dele :D

 

Tøj er fint og alle hunde er dejlige :D

 

Med al respekt. Jeg undskylder på forhånd, hvis jeg læser dit indlæg forkert, men det lyder meget nedladende. Som om at man er uvidende eller latterlig hvis man ikke bryder sig om tøj til hunde?

 

Jeg skriver at jeg synes jeg har været latterlig (omkring det med at stoe hunde er rigtige hunde ):D

 

Hvis det er nedladende så er det mig jeg omtaler nedladende :wink:

 

Hvad andre mener må de jo selv om, men jeg kan vel godt skrive om den udvikling jeg selv kan se jeg har gennemgået :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Her mange mange år efter , synes jeg at min daværende holdning var latterlig, jeg kan se den bundede i uvidenhed og måske også noget med stil.... :oops:

 

Sådan har jeg det ikke mere :D

 

 

Jeg skriver at jeg synes jeg har været latterlig (omkring det med at stoe hunde er rigtige hunde )

 

Hvad andre mener må de jo selv om, men jeg kan vel godt skrive om den udvikling jeg selv kan se jeg har gennemgået :wink:

 

 

Jeg spurgte om det var hundenes størrelse eller tøj du mente og du svarede begge dele. Selvfølgelig må du mene, hvad du vil, men at sige at det bunder i uvidenhed og er latterlig var bare ikke noget jeg havde forventet fra din side

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Her mange mange år efter , synes jeg at min daværende holdning var latterlig, jeg kan se den bundede i uvidenhed og måske også noget med stil.... :oops:

 

Sådan har jeg det ikke mere :D

 

 

Jeg skriver at jeg synes jeg har været latterlig (omkring det med at stoe hunde er rigtige hunde )

 

Hvad andre mener må de jo selv om, men jeg kan vel godt skrive om den udvikling jeg selv kan se jeg har gennemgået :wink:

 

 

Jeg spurgte om det var hundenes størrelse eller tøj du mente og du svarede begge dele. Selvfølgelig må du mene, hvad du vil, men at sige at det bunder i uvidenhed og er latterlig var bare ikke noget jeg havde forventet fra din side

 

Så kan det jo være du misforstår hvad jeg skirver, jeg skriver og jeg mener at det var latterligt at have den holdning at kun store hunde var rigtige hunde :)

 

Jeg skriver og mener at det bundede i uvidenhed (om små hunde, hvilket var udbredt dengang i starten af firserne hvor rave udbuddet mildest talt var begrænset i sydjylland hvor jeg boede) og stil (jeg var ung og syntes signalværdien i en stor hund var større, ikke noget jeg var bevidst om, men når man er 27 år ældre kan man se det).

 

Og den holdning som jeg betegner som latterlig (eller mener at jeg gjorde :shock: ) sammenligner jeg så med at jeg har skiftet holdning vedr tøj til hunde, man kan sige min holdning er blevet mere nuanceret, da jeg nu ved mere om hunde og derfor osse ved at mange hunde faktisk fryser :wink:

 

Jeg er blevet klogere med mange ting, og det kommer til at blive endnu værre har jeg tænkt mig, for jeg skal nok sørge for at bibringe mig mere viden hele tiden.

 

Hvis jeg ikke bliver klogere med tiden står jeg stille :lol:

 

I den tid jeg har været debattør har jeg skiftet holdninger til mange ting, og det har de fleste af os vel :wink:

 

Håber det er tilfredstillende, det bliver ikke bedre :)

 

Jeg har ikke tænkt mig at skrive side op og side ned om noget jeg egentlig ikke anser for særligt vigtigt nordlys!

 

Og jeg har ikke skrevet at nogen er latterlige, kun at jeg var det da jeg var 19 år gammel, og det må man vel godt!

 

Og hvis du synes du kan få andet ud af det jeg har skrevet så tager du fejl, og husk at jeg bruger :lol:, når jeg bruger smil så mener jeg dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Så kan det jo være du misforstår hvad jeg skirver, jeg skriver og jeg mener at det var latterligt at have den holdning at kun store hunde var rigtige hunde :)

 

Jeg skriver og mener at det bundede i uvidenhed (om små hunde, hvilket var udbredt dengang i starten af firserne hvor rave udbuddet mildest talt var begrænset i sydjylland hvor jeg boede) og stil (jeg var ung og syntes signalværdien i en stor hund var større, ikke noget jeg var bevidst om, men når man er 27 år ældre kan man se det).

 

Og den holdning som jeg betegner som latterlig (eller mener at jeg gjorde :shock: ) sammenligner jeg så med at jeg har skiftet holdning vedr tøj til hunde, man kan sige min holdning er blevet mere nuanceret, da jeg nu ved mere om hunde og derfor osse ved at mange hunde faktisk fryser :wink:

 

Jeg er blevet klogere med mange ting, og det kommer til at blive endnu værre har jeg tænkt mig, for jeg skal nok sørge for at bibringe mig mere viden hele tiden.

 

Hvis jeg ikke bliver klogere med tiden står jeg stille :lol:

 

I den tid jeg har været debattør har jeg skiftet holdninger til mange ting, og det har de fleste af os vel :wink:

 

Håber det er tilfredstillende, det bliver ikke bedre :)

 

Jeg har ikke tænkt mig at skrive side op og side ned om noget jeg egentlig ikke anser for særligt vigtigt nordlys!

 

Og jeg har ikke skrevet at nogen er latterlige, kun at jeg var det da jeg var 19 år gammel, og det må man vel godt!

 

Og hvis du synes du kan få andet ud af det jeg har skrevet så tager du fejl, og husk at jeg bruger :lol:, når jeg bruger smil så mener jeg dem!

 

Der er ingen grund til at blive sur og jeg forventer bestemt ikke side op og side ned. Som sagt så undskyldte jeg på forhånd, hvis jeg havde læst dit indlæg forkert, men det lød meget bedrevidende for mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Så kan det jo være du misforstår hvad jeg skirver, jeg skriver og jeg mener at det var latterligt at have den holdning at kun store hunde var rigtige hunde :)

 

Jeg skriver og mener at det bundede i uvidenhed (om små hunde, hvilket var udbredt dengang i starten af firserne hvor rave udbuddet mildest talt var begrænset i sydjylland hvor jeg boede) og stil (jeg var ung og syntes signalværdien i en stor hund var større, ikke noget jeg var bevidst om, men når man er 27 år ældre kan man se det).

 

Og den holdning som jeg betegner som latterlig (eller mener at jeg gjorde :shock: ) sammenligner jeg så med at jeg har skiftet holdning vedr tøj til hunde, man kan sige min holdning er blevet mere nuanceret, da jeg nu ved mere om hunde og derfor osse ved at mange hunde faktisk fryser :wink:

 

Jeg er blevet klogere med mange ting, og det kommer til at blive endnu værre har jeg tænkt mig, for jeg skal nok sørge for at bibringe mig mere viden hele tiden.

 

Hvis jeg ikke bliver klogere med tiden står jeg stille :lol:

 

I den tid jeg har været debattør har jeg skiftet holdninger til mange ting, og det har de fleste af os vel :wink:

 

Håber det er tilfredstillende, det bliver ikke bedre :)

 

Jeg har ikke tænkt mig at skrive side op og side ned om noget jeg egentlig ikke anser for særligt vigtigt nordlys!

 

Og jeg har ikke skrevet at nogen er latterlige, kun at jeg var det da jeg var 19 år gammel, og det må man vel godt!

 

Og hvis du synes du kan få andet ud af det jeg har skrevet så tager du fejl, og husk at jeg bruger :lol:, når jeg bruger smil så mener jeg dem!

 

Der er ingen grund til at blive sur og jeg forventer bestemt ikke side op og side ned. Som sagt så undskyldte jeg på forhånd, hvis jeg havde læst dit indlæg forkert, men det lød meget bedrevidende for mig :)

 

Nå, jamen jeg skriver mine holdninger og du skriver dine :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Man er sgu da latterlig hvis man synes at ingen hunde må have tøj på :shock: Så sætter man sit eget (menneskelige :shock: ) behov over hundens... synes jeg!

 

Dejligt med sådan et fantastisk indlæg :lol:

Hvis du læser mit tidligere indlæg, så har jeg aldrig sagt at ingen hund må have dækken eller lignende på, men at jeg personligt ikke bryder mig om at klæde en hund eller andre dyr ud i hætte trøje eller lign. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo et emne der er diskuteret mangt og meget og jeg må sige, at jeg er enig med Suskn. Folk er jo så forskellige mht smag og behag, farve og mønstre. Det er vist tidligere blevet nævnt (i en anden tråd) at hvis hunden har brug for et dækken til at holde varmen, hvorfor skal det så være neutralt og ikke lyserødt med hjerter osv. Jeg har det bare sådan med den slags tøj til hunde som hvis jeg så en hest med vinterdækken af lyserødt stof med hvid pelskant omkring benene og en hætte. Ikke min stil. - men igen .. smag og behag. Det stod noget i et af bladene af Victoria Stilwell fra ViMedHund omkring tøj til hunde, at (i hendes mening) så kunne det være svært for hunde at aflæse andre hundes sprog, hvis de havde tøj på. ? Sandt eller ej.. Det ville jeg ikke have så svært at tro på

Den debat har også været oppe, i hvert fald andre steder. Jeg synes det kunne være rart, at folk som ikke kunne drømme om at give deres hunde tøj på, en gang imellem lyttede til dem som rent faktisk har erfaring med det. Min erfaring er bestemt, at klæder man sin hund på og ikke ud, så ændrer det intet mht. aflæsning af kropssprog.

 

Udklædning er for mig, fx en dragt med vinger og tilhørende hat med antenner...eller noget i den stil. Jeg har set hunde med den slags, og de fleste kan ikke lide det. Men en hætte eller similisten på en trøje, det er de fuldstændigt upåvirket af, så længe tøjet sidder godt på hunden...

I lande som Norge og Sverige, er folk også nødt til at give hunden sko på, for at undgå forfrysninger og koldbrand. Her synes jeg at det ville være synd IKKE at give hunden sko på, specielt hvis den ikke har noget imod dem. Men folk de glemmer at tænke på den slags, at mange dyrlæger faktisk anbefaler sko/tøj for at undgå diverse sygdomme. De hænger sig bare i at "en hund skal være en hund" og "ulve har ikke tøj på i naturen". Men hvor mange hunderacer ligner ulven?

Så får jeg tit kastet den i hovedet, at folk har fremavlet nogle syge racer, som man ikke burde holde i nordisk klima. Men faktisk så er fx. hårløse urhunde, og mere naturligt hund end fx en Schæfer. Det kan godt være, at man ikke burde holde dem i nordisk klima. Men sjovt nok, så tænker folk ikke på det, når de har en langhåret schæfer der lider i den danske sommervarme.Det er helt i orden, så længe hunden ikke får tøj på :shock:

 

Der er så mange som skal ytre deres mening om hundetøj, også selv om de ikke aner end dyt om, hvad det rent faktisk indebærer for hunden. Det værste synes jeg, er at folk altid kalder det menneskeliggørelse. Der er ingen tvivl om, at nogle mennesker som giver hunden tøj på, også menneskeliggøre hunden. Men det er ikke tøjet som er fejlen.

De selv samme mennesker, som brokker sig, er faktisk dem der selv menneskeliggøre hunden, især når det handler om hundens følelser. Hvor er vi så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk

Jeg nævnte et indlæg som kom fra Vicoria Stilwell i ViMedHund omkring tøj til hunde, og jeg vil da egentlig synes at hun har erfaringen indenfor området?

 

Hvad betyder ordet 'menneskeliggørelse'? Jeg har prøvet at slå det op, men kunne ikke finde det nogen steder. At give hunden menneskelige følelser? (den er flov over at være klippet eller klædt på) At gøre hunden menneskelig? (sidde med ved aftenbordet eller give den tøj på fra buildabear) At give den menneskelige behov? Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi det er blevet et buzz ord der bliver brugt rigtig meget, når folk ikke er enige

 

Hvis en hund fryser og den får en trøje med glitter, hjerter og hætte som kunne minde om børnetøj - er det så at menneskeliggøre den?

 

Igen - jeg spørger kun fordi jeg er i tvivl om betydningen af ordet

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila har lige fået et dækken, jeg har ikke købt det men fået det :lol:

 

Det er meste som regndækken og hun har haft det på et par dage her hvor det var snestorm og vildt koldt, der var hun godt nok glad for det. Og så tror jeg det sakl med til træning, da hun jo nemt kan kommet il at stå for meget stille og blæser det koldt, ja så fryser hun , men ellers ikke.

 

Men jeg er stadig lige så "firkantet" som jeg altid har været. En hjemmelavet eller købt tætsidende HUNDEtrøje er ok hvis hunden fryser.

Vores Ged mikkel blev klippet en vinter/tidligt forår hvor det pludseligt efter blev meget koldt, så stakkels Mikkel frøs. han fik så et par af min lillebror strøjer på for at holde varmen, men det var en nødsituation, jeg kunne ikke drømme om at gå ud og købe noget der lignede mennsketøj til min hund eller for den sags skyld min hest.

 

De hættetrøjer feks jeg har set i butikker, sidder slet ikke ordentligt på hunden, i hvertfaald ikke med henblik på at holde varmen. Hvad skal hætten til for feks? Det er jo kun for menneskets skyld og dermed finder jeg det menneskeliggørende at tilsyneladende ville have at ens hund ligner et lille menneske.

Det er noget helt andet end om det er synd for hunden, for det tror jeg ikke det er, men jeg fatte så bare ikke hvorfor man ikke vil have sin hund til at ligne så meget som muligt det den er, nemlig en hund?

 

Og med hensyn til om det genere signalerne, så kan det nemt genere heste at have dækken på, så det er formentlig det samme for hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg nævnte et indlæg som kom fra Vicoria Stilwell i ViMedHund omkring tøj til hunde, og jeg vil da egentlig synes at hun har erfaringen indenfor området?

 

Hvad betyder ordet 'menneskeliggørelse'? Jeg har prøvet at slå det op, men kunne ikke finde det nogen steder. At give hunden menneskelige følelser? (den er flov over at være klippet eller klædt på) At gøre hunden menneskelig? (sidde med ved aftenbordet eller give den tøj på fra buildabear) At give den menneskelige behov? Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi det er blevet et buzz ord der bliver brugt rigtig meget, når folk ikke er enige

 

Hvis en hund fryser og den får en trøje med glitter, hjerter og hætte som kunne minde om børnetøj - er det så at menneskeliggøre den?

 

Igen - jeg spørger kun fordi jeg er i tvivl om betydningen af ordet

 

VS har ingen hund selv, og ingen hund hun har givet tøj på. Så hvor ligger erfaringen? Hun har aldrig sagt noget om, at hun har behandlet en hund for adfærdsproblemer, hvor det hjalp bare at pille tøjet af den. Jeg har oplevet at VS om nogen, er fyldt med fordomme. Jeg er ret sikker på, at hendes udtalelse udspringer heraf. Som Irene I. siger, så er det jo heller ikke alle kendte adfærdsbehandlere som har sandheden i deres hule hånd :lol:

 

at menneskeliggøre= at give hunden menneskelige behov/følelser. Dvs. man glemmer hundens behov, og opfatter hunden som et menneske, med alt hvad det indebærer.

 

Hundetøj med glitter er ikke en menneskeliggørelse. Det er klart ejerens behov for at kigge på noget pænt, men det benægter ingen vist. Jeg kender ikke nogen, som siger at det er for hundens skyld. Tøjets funktion er, men ikke pynten. Så for mig er der stor forskel. Men hvis du fx. siger at hunden bliver flov over tøjet, så er det en klar menneskeliggørelse. En hund besidder ikke den følelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila har lige fået et dækken, jeg har ikke købt det men fået det :lol:

 

Det er meste som regndækken og hun har haft det på et par dage her hvor det var snestorm og vildt koldt, der var hun godt nok glad for det. Og så tror jeg det sakl med til træning, da hun jo nemt kan kommet il at stå for meget stille og blæser det koldt, ja så fryser hun , men ellers ikke.

 

Men jeg er stadig lige så "firkantet" som jeg altid har været. En hjemmelavet eller købt tætsidende HUNDEtrøje er ok hvis hunden fryser.

Vores Ged mikkel blev klippet en vinter/tidligt forår hvor det pludseligt efter blev meget koldt, så stakkels Mikkel frøs. han fik så et par af min lillebror strøjer på for at holde varmen, men det var en nødsituation, jeg kunne ikke drømme om at gå ud og købe noget der lignede mennsketøj til min hund eller for den sags skyld min hest.

 

De hættetrøjer feks jeg har set i butikker, sidder slet ikke ordentligt på hunden, i hvertfaald ikke med henblik på at holde varmen. Hvad skal hætten til for feks? Det er jo kun for menneskets skyld og dermed finder jeg det menneskeliggørende at tilsyneladende ville have at ens hund ligner et lille menneske.

Det er noget helt andet end om det er synd for hunden, for det tror jeg ikke det er, men jeg fatte så bare ikke hvorfor man ikke vil have sin hund til at ligne så meget som muligt det den er, nemlig en hund?

 

Og med hensyn til om det genere signalerne, så kan det nemt genere heste at have dækken på, så det er formentlig det samme for hunde...

Jeg kan ikke se hvordan en hætte kan være menneskeliggørelse. Mine hunde får ikke tøjet på for at ligne børn. De får det på fordi de skal holdes varme, og så vil jeg gerne have noget pænt at kigge på.

 

Kan en hest med dækken ikke udvise kropssprog normalt? eller hvad mener du? der er jo forskel på, at hesten føler sig generet af et dækken og på at den ikke kan udtrykke sig med det på :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså ... Tulle får tøj på, for ikke at fryse - altså tilgodeser jeg hendes behov når jeg giver hende en trøje på i koldt vejr.

 

Jeg synes at en lyserød striktrøje er pænere end et mørkeblåt diskret dækken - altså tilgodeser jeg mine egne behov når jeg køber den lyserøde trøje frem for det mørkeblå dækken ... Det er ikke et spørgsmål om at menneskeliggøre hunden - det er et spørgsmål om smag og stil ...

 

Mit bud er, at Tulle er helt ligeglad om hun har lyserød trøje på eller mørkeblåt dækken ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila har lige fået et dækken, jeg har ikke købt det men fået det :lol:

 

Det er meste som regndækken og hun har haft det på et par dage her hvor det var snestorm og vildt koldt, der var hun godt nok glad for det. Og så tror jeg det sakl med til træning, da hun jo nemt kan kommet il at stå for meget stille og blæser det koldt, ja så fryser hun , men ellers ikke.

 

Men jeg er stadig lige så "firkantet" som jeg altid har været. En hjemmelavet eller købt tætsidende HUNDEtrøje er ok hvis hunden fryser.

Vores Ged mikkel blev klippet en vinter/tidligt forår hvor det pludseligt efter blev meget koldt, så stakkels Mikkel frøs. han fik så et par af min lillebror strøjer på for at holde varmen, men det var en nødsituation, jeg kunne ikke drømme om at gå ud og købe noget der lignede mennsketøj til min hund eller for den sags skyld min hest.

 

De hættetrøjer feks jeg har set i butikker, sidder slet ikke ordentligt på hunden, i hvertfaald ikke med henblik på at holde varmen. Hvad skal hætten til for feks? Det er jo kun for menneskets skyld og dermed finder jeg det menneskeliggørende at tilsyneladende ville have at ens hund ligner et lille menneske.

Det er noget helt andet end om det er synd for hunden, for det tror jeg ikke det er, men jeg fatte så bare ikke hvorfor man ikke vil have sin hund til at ligne så meget som muligt det den er, nemlig en hund?

 

Og med hensyn til om det genere signalerne, så kan det nemt genere heste at have dækken på, så det er formentlig det samme for hunde...

 

Den anden dag var jeg nede i hundebutikken for at se hvad de havde fået hjem af nyheder i dækkener/tøj.

Jeg spottede hurtigt ulemper på alle. Det meste var for stift stof, og der var unødvendige dikkedarer, som jeg ved Toffi vil føle sig generet af. Der var ærmer på det meste, som vanskeliggør en naturlig gang, med mindre de sidder meget løst. Hende der viste dem frem sagde at jeg skulle have været hundetøjsdesigner :lol:

 

Så jeg holder mig til de hjemmesyede fleece-dækkener endnu engang.

Toffi vil helt klart føle sig generet af hætte, men hun er også en korthalset race. Langhalsede er måske ligeglade. Men jeg synes det er unødvendigt at hunden skal bære rundt på mere tøjvægt end højst nødvendigt. Og hvis de løber må hætten da slaske op og ned på ryggen?

 

Men jeg har da syet et juledækken med pyntehætte, som ikke fyldte, men det havde hun også kun på på een gåtur...og vi mødte heldigvis ikke nogen :lol:

Hun har også et lilla med små blomster, men det har vi ikke rigtigt brugt. Jeg vil nemlig gerne have at andre hunde ser hende som en hund. Hun har i forvejen et image som "hende den lille" i andre hundes øjne, og jeg skal ikke gøre det værre så hun bliver "hende den lille med underlig pels"

 

-Så når hun er sammen med andre hunde er det med dækken i naturfarver, som sikkert bare ligner almindelige pelsaftegninger i andre hundes øjne :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila har lige fået et dækken, jeg har ikke købt det men fået det :lol:

 

Det er meste som regndækken og hun har haft det på et par dage her hvor det var snestorm og vildt koldt, der var hun godt nok glad for det. Og så tror jeg det sakl med til træning, da hun jo nemt kan kommet il at stå for meget stille og blæser det koldt, ja så fryser hun , men ellers ikke.

 

Men jeg er stadig lige så "firkantet" som jeg altid har været. En hjemmelavet eller købt tætsidende HUNDEtrøje er ok hvis hunden fryser.

Vores Ged mikkel blev klippet en vinter/tidligt forår hvor det pludseligt efter blev meget koldt, så stakkels Mikkel frøs. han fik så et par af min lillebror strøjer på for at holde varmen, men det var en nødsituation, jeg kunne ikke drømme om at gå ud og købe noget der lignede mennsketøj til min hund eller for den sags skyld min hest.

 

De hættetrøjer feks jeg har set i butikker, sidder slet ikke ordentligt på hunden, i hvertfaald ikke med henblik på at holde varmen. Hvad skal hætten til for feks? Det er jo kun for menneskets skyld og dermed finder jeg det menneskeliggørende at tilsyneladende ville have at ens hund ligner et lille menneske.

Det er noget helt andet end om det er synd for hunden, for det tror jeg ikke det er, men jeg fatte så bare ikke hvorfor man ikke vil have sin hund til at ligne så meget som muligt det den er, nemlig en hund?

 

Og med hensyn til om det genere signalerne, så kan det nemt genere heste at have dækken på, så det er formentlig det samme for hunde...

Jeg kan ikke se hvordan en hætte kan være menneskeliggørelse. Mine hunde får ikke tøjet på for at ligne børn. De får det på fordi de skal holdes varme, og så vil jeg gerne have noget pænt at kigge på.

 

Kan en hest med dækken ikke udvise kropssprog normalt? eller hvad mener du? der er jo forskel på, at hesten føler sig generet af et dækken og på at den ikke kan udtrykke sig med det på :wink:

 

Det er måske ikke selve hætten jeg finder menneskeliggørende, men holdningen bag... Stadig ikke at det behøver at være synd for hunden, men en hættetrøje er en menneskebeklædning, så at putte den på en hund, hvad er det så man vil have hunden til at ligne og hvorfor synes man det ser sødere ud? Hunden burde da se sødest ud som den er, eller?

 

Og nej, der går faktisk noget tabt for heste med dækken på, de skal tale med større bogstaver og de risikere at få bank første gang de andre heste ser dem med eller uden dækken, eller med nyt dækken.

 

Den første advarsel om at en hest vil sparke er ofte at halen blive trukket ind eller vifter, så måske et lille løft af bagbenet, ting som bliver skult af et dækken.

Og Ja, min hest går med dækken nu da han er blevet gammel, da han ellers fryser for nemt, men hestevelfærdsmæssigt er det faktisk lidt synd for ham. Han kan ikke bevæge sig frit, kan ikke rulle sig ordentligt og det er tungt at slæbe rundt på..

 

Jeg mener bare vi er på vej et forkert sted hen, når det pludselig handler om den rigtige beklædning til hunde eller udstyr for den sags skyld. jeg har mødt mennesker der syntes det var synd for en hund at den ikke havde en "rigtig" snor, men bare et reb med en karabinhage i! Undskyld mig, men det er vist ikke det det handler om for hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man er sgu da latterlig hvis man synes at ingen hunde må have tøj på :shock: Så sætter man sit eget (menneskelige :shock: ) behov over hundens... synes jeg!

 

Jeg ved ikke om jeg synes man er latterlig, folk har som regel en grund til at mene hvad de gør og det modsatte ville så også være latterligt..

 

men jeg er enig med dig, jeg kender også nogle der ikke ryder sig om at hunde har dækken på. Og det er faktisk ldit synd for de to små hunde de selv har, da de fryser meget om vinteren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila har lige fået et dækken, jeg har ikke købt det men fået det :lol:

 

Det er meste som regndækken og hun har haft det på et par dage her hvor det var snestorm og vildt koldt, der var hun godt nok glad for det. Og så tror jeg det sakl med til træning, da hun jo nemt kan kommet il at stå for meget stille og blæser det koldt, ja så fryser hun , men ellers ikke.

 

Men jeg er stadig lige så "firkantet" som jeg altid har været. En hjemmelavet eller købt tætsidende HUNDEtrøje er ok hvis hunden fryser.

Vores Ged mikkel blev klippet en vinter/tidligt forår hvor det pludseligt efter blev meget koldt, så stakkels Mikkel frøs. han fik så et par af min lillebror strøjer på for at holde varmen, men det var en nødsituation, jeg kunne ikke drømme om at gå ud og købe noget der lignede mennsketøj til min hund eller for den sags skyld min hest.

 

De hættetrøjer feks jeg har set i butikker, sidder slet ikke ordentligt på hunden, i hvertfaald ikke med henblik på at holde varmen. Hvad skal hætten til for feks? Det er jo kun for menneskets skyld og dermed finder jeg det menneskeliggørende at tilsyneladende ville have at ens hund ligner et lille menneske.

Det er noget helt andet end om det er synd for hunden, for det tror jeg ikke det er, men jeg fatte så bare ikke hvorfor man ikke vil have sin hund til at ligne så meget som muligt det den er, nemlig en hund?

 

Og med hensyn til om det genere signalerne, så kan det nemt genere heste at have dækken på, så det er formentlig det samme for hunde...

 

Den anden dag var jeg nede i hundebutikken for at se hvad de havde fået hjem af nyheder i dækkener/tøj.

Jeg spottede hurtigt ulemper på alle. Det meste var for stift stof, og der var unødvendige dikkedarer, som jeg ved Toffi vil føle sig generet af. Der var ærmer på det meste, som vanskeliggør en naturlig gang, med mindre de sidder meget løst. Hende der viste dem frem sagde at jeg skulle have været hundetøjsdesigner :lol:

 

Så jeg holder mig til de hjemmesyede fleece-dækkener endnu engang.

Toffi vil helt klart føle sig generet af hætte, men hun er også en korthalset race. Langhalsede er måske ligeglade. Men jeg synes det er unødvendigt at hunden skal bære rundt på mere tøjvægt end højst nødvendigt. Og hvis de løber må hætten da slaske op og ned på ryggen?

 

Men jeg har da syet et juledækken med pyntehætte, som ikke fyldte, men det havde hun også kun på på een gåtur...og vi mødte heldigvis ikke nogen :lol:

Hun har også et lilla med små blomster, men det har vi ikke rigtigt brugt. Jeg vil nemlig gerne have at andre hunde ser hende som en hund. Hun har i forvejen et image som "hende den lille" i andre hundes øjne, og jeg skal ikke gøre det værre så hun bliver "hende den lille med underlig pels"

 

-Så når hun er sammen med andre hunde er det med dækken i naturfarver, som sikkert bare ligner almindelige pelsaftegninger i andre hundes øjne :D

 

Tak fordi du ikke tager det jeg skriver ilde op og jeg har stor respekt for det du skriver her:) Ville ønske der var nogle flere hundeejere med små hunde der tænkte sådan i stedet for på egne behov.

 

Havde jeg en hund der frøs ville jeg nok også sy noget selv:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså ... Tulle får tøj på, for ikke at fryse - altså tilgodeser jeg hendes behov når jeg giver hende en trøje på i koldt vejr.

 

Jeg synes at en lyserød striktrøje er pænere end et mørkeblåt diskret dækken - altså tilgodeser jeg mine egne behov når jeg køber den lyserøde trøje frem for det mørkeblå dækken ... Det er ikke et spørgsmål om at menneskeliggøre hunden - det er et spørgsmål om smag og stil ...

 

Mit bud er, at Tulle er helt ligeglad om hun har lyserød trøje på eller mørkeblåt dækken ...

 

Farven er jeg ligeglad med, jeg tænker på hvad der er bedst for hunden. Altså mest behageligt at have på og hvor den holder varmen bedst muligt, når nu det er det den har det på for:)

 

Je stopper bare der hvor tøjet har form som mennsketøj og ikke længere sidder optimalt på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså ... Tulle får tøj på, for ikke at fryse - altså tilgodeser jeg hendes behov når jeg giver hende en trøje på i koldt vejr.

 

Jeg synes at en lyserød striktrøje er pænere end et mørkeblåt diskret dækken - altså tilgodeser jeg mine egne behov når jeg køber den lyserøde trøje frem for det mørkeblå dækken ... Det er ikke et spørgsmål om at menneskeliggøre hunden - det er et spørgsmål om smag og stil ...

 

Mit bud er, at Tulle er helt ligeglad om hun har lyserød trøje på eller mørkeblåt dækken ...

 

Farven er jeg ligeglad med, jeg tænker på hvad der er bedst for hunden. Altså mest behageligt at have på og hvor den holder varmen bedst muligt, når nu det er det den har det på for:)

 

Je stopper bare der hvor tøjet har form som mennsketøj og ikke længere sidder optimalt på hunden.

 

Nårm så tror jeg ikke vi bliver uenige - ik sådan for alvor i hvert fald ;) ... jeg har svært ved at se, hvad en hund skal med tylskørter og vinger og den slags ... Men en hætte generer nu ikke mit øje - ikke, hvis hunden ikke ser ud til at være generet af den - selvom jeg ville ikke selv give Tulle noget med hætte på på ... Vi har fundet ud af at striktrøjer fungerer bedst for os - så det tror jeg bare vi holder os til ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...