Hop til indhold

Når en tæve er gravid


ridiger
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål ang gravide tæver og foder.

 

Når nu en tæve er gravid. Er det så rigtigt at man skal give hende hvalpefoder, da der er mere næring i det end alm tørfoder? fordi at det tærer på en tæves krop at være gravid.

 

Eller er det en gammel skrøne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et spørgsmål ang gravide tæver og foder.

 

Når nu en tæve er gravid. Er det så rigtigt at man skal give hende hvalpefoder, da der er mere næring i det end alm tørfoder? fordi at det tærer på en tæves krop at være gravid.

 

Eller er det en gammel skrøne?

 

:vinken:

 

Vores tæve har altid fået hendes normale foder MED hvalpefoder blandet i. Hun har så tilgengæld fået dobbelt - ja nogle gange 3 gange så meget foder end normalt.:mrgreen: - En enkelt gang har hun fået MAX energifoder. Og det var også godt til hende :5up:

 

Det tærer rigtig meget på tævens krop at være drægtig - Og hun har virkelig brug for at være i en sund foderstand inden den forestående fødsel. :mrgreen:

Samtidig er det også vigtigt at hun er motioneret, - dvs at hun er "fit for fight" :mrgreen:

 

Og vi har ALTID givet vores tæve ekstra KALK-TILSKUD i form af flydende kalk. :5up:

Det har hun fået i ugen op til fødsel. Og det har vi gjort, for at minimere chancen for at tæven skal gå i "kalk-shok".

Redigeret af Nazak
tastefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et spørgsmål ang gravide tæver og foder.

 

Når nu en tæve er gravid. Er det så rigtigt at man skal give hende hvalpefoder, da der er mere næring i det end alm tørfoder? fordi at det tærer på en tæves krop at være gravid.

 

Eller er det en gammel skrøne?

 

Hvis du tror at din tæve er drægtig, så bestil tid hos dyrlægen til et grundigt helbredscheck.

Så har du samtidig anledning til at stille alle de spørgsmål, du har.

 

Det der er rigtig for én drægtig tæve er ikke nødvendigvis rigtigt for alle drægtige tæver. Hunde er forskellige. Og det er drægtige tæver osse.

 

----Afgørende for fodervalg og kosttilskud under svangerskabet er f.eks. tævens størrelse og race. Og tævens foderstand og kondition.

 

En lille tæve af en minirace, som måske venter 1 enkelt hvalp, --har nogle helt andre behov end en sct. bernhard med 12-14 hvalpe i maven...

 

Men helt generelt: JA. Det tærer på en tæves krop at være drægtig. :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

:vinken:

 

Vores tæve har altid fået hendes normale foder MED hvalpefoder blandet i. Hun har så tilgengæld fået dobbelt - ja nogle gange 3 gange så meget foder end normalt.:mrgreen: - En enkelt gang har hun fået MAX energifoder. Og det var også godt til hende :5up:

 

Det tærer rigtig meget på tævens krop at være drægtig - Og hun har virkelig brug for at være i en sund foderstand inden den forestående fødsel. :mrgreen:

Samtidig er det også vigtigt at hun er motioneret, - dvs at hun er "fit for fight" :mrgreen:

 

Og vi har ALTID givet vores tæve ekstra KALK-TILSKUD i form af flydende kalk. :5up:

Det har hun fået i ugen op til fødsel. Og det har vi gjort, for at minimere chancen for at tæven skal gå i "kalk-shok".

 

 

Øh, hvad er kalk-chok :confused:

 

vil det være bedre at at kombinere hvalpe foderet med det normale foder end at give tæven hvalpefoder? Nå ja tæven for også madrester. dog er hun ikke fed. Dette er et billed af tæven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg vil anbefalde at du sætter tæven over på et godt hvalpefoder når hun er ca. 4 uger hænde. Hvalpefoder indeholder mere protein, kalk mv. som tæven har brug for når hun skal danne de små hvalpe.

 

Start med at køre hende over på hvalpefoderet over nogle dage - ligesom ved et foderskift og øg så gradvis mængden optil 50% ved slutningen af drægtigheden, afhængig af tævens huld og "hvalpemængden".

 

Jeg giver ikke mine tæver kunstig kalk op til fødslen da forholdet kan være svært at styre. Jeg har altid hvalpemælk stående standby når jeg venter hvalpe og det får tæven istedet lidt af.

 

Hvis du er interesseret kan du måske få noget info på nedenstående hjemmesider:

http://www.naturligthundefoder.dk/Draegtig.html

http://www.paintedmagic.dk/Avl.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været meget glad for bogen "min hund skal have hvalpe", hvor der står beskrevet om hvad du kan gøre, for at undgå hunden får kalk-chok under fødslen. Ligesom der er gode råd til selve fødslen, tilskud af druesukker og meget, meget mere.

 

Men i forhold til foder: jeg ville også sige hvalpefoder fra ca. 4 drægtighedsuge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Coco fødte i oktober og vi fik at vide af dyrlægen at hun skulle have hvalpefoder de tre sidste uger inden fødslen og så længe hun havde mælk til hvalpene. Ved ikke om der er forskel på hunderacer. Nu fik hun 4 hvalpe og de har hængt i patterne helt op til de var 9 uger, så hun har fået hvalpefoder indtil nu for at komme til hægterne igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...