Hop til indhold

hvilken hund?

Gæst gittewh
 Share

Recommended Posts

Gæst gittewh

hejsa

ville lige høre om der er nogle herinde som kan hjælpe mig i valget af hund. jeg er 30 år bor sammen med min kæreste i lejlighed, har endnu ingen børn, men vil gerne have et barn inden for de næste 2-3 år.

vi ønsker os brændende en hund, det skal helst være en lille korthåret hund med masser af charme og personlighed, men som også kan acceptere små børn, (er klar over at man selvfølgelig også selv skal gøre noget for at vænne hunden til børn) men hunden skal som udgangspunt have et blidt væsen.

vi overvejer meget en mops, nogen som har erfaringer med denne race? eller som evt. kan anbefale en anden race?

vil virkelig værdsætte jeres hjælp

hilsen

gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

udoevr lille, korthåret og børnevenlig (som du jo også selv påpeger, er noget man må lære hunden), hvad tænker I så I har af ønsker og krav til hunden?

Kunne I fx tænke jer at dyrke hundesport med den? Skal den være alene hjemme hver dag? Hvor megen tid vil I bruge på motion og aktivering? Har I haft hund før...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mops eller franske bulldogs har mange gode anmeldelser på sig, når man taler "let" hund med stor selskabelighed. Kender ikke nogle af racerne personligt, men de ville være mit forslag.

Sørg dog for at købe ved seriøs opdrætter - gerne under DKK - så I ikke uforvarende kommer til at støtte noget rod. De er begge populære racer, og der dyrkes i høj grad "skamavl" på dem, hvor hundene enten importeres fra østeuropa, eller de er fra hunde, der får alt, alt for mange kuld. Der er også visse sundhedskrav som DKK opdrættere er underlagt, og søger for at have på plads.

Der kan være lang ventetid på en hvalp af de nævnte racer, så hav tålmodighed og undgå at falde for den billige hvalp, hvor ophavet er tvivlsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mops eller franske bulldogs har mange gode anmeldelser på sig, når man taler "let" hund med stor selskabelighed. Kender ikke nogle af racerne personligt, men de ville være mit forslag.

Sørg dog for at købe ved seriøs opdrætter - gerne under DKK - så I ikke uforvarende kommer til at støtte noget rod. De er begge populære racer, og der dyrkes i høj grad "skamavl" på dem, hvor hundene enten importeres fra østeuropa, eller de er fra hunde, der får alt, alt for mange kuld. Der er også visse sundhedskrav som DKK opdrættere er underlagt, og søger for at have på plads.

Der kan være lang ventetid på en hvalp af de nævnte racer, så hav tålmodighed og undgå at falde for den billige hvalp, hvor ophavet er tvivlsomt.

Bare lige til oplysning, så er der ingen sundhedskrav til hverken mops eller fransk bulldog:

http://dansk-kennel-klub.dk/0/580

http://dansk-kennel-klub.dk/0/490

Desværre... Men med et godt forarbejde, burde det være muligt at finde en seriøs opdrætter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Amocca også skriver, er det ret vigtigt at I ikke kun tænker på Jeres krav til hunden, men også på hvilke krav en hund stiller til Jer, og om I kan leve op til dem.

De forskellige racer har forskellige motions- og aktiveringbehov, og har forskellige måder at vise det på, hvis de ikke trives.

Nogen af de ting, I bør tænke over er:

Hvordan er Jeres livsstil? Er i meget aktive og "sporty", og kan forestille Jer at have hunden med til Jeres aktiviteter?

Eller er I mere til sofahygge, og er meget hjemme?

Eller midt i mellem? :)

Har I skæve arbejdstider? Hvor mange timer er I væk hjemmefra om dagen, alt inklusive? Er I spontane, og kan godt lide pludselig at tage en weekendtur til London eller Kerteminde (verdens navle ;), eller gå på café efter arbejdstid?

Hvordan er Jeres temperament? Er I tålmodige - eller det modsatte? Kan I lide udfordringer og overraskelser, eller vil I helst vide hvad I har/får?

Hvor meget har I lyst til at gøre rent? En Mops fælder f.eks. helt ekstremt meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gittewh

Hej igen

Først og fremmest 1000 tak for alle de brugbare svar.

For at uddybe lidt mere om os selv og vores livsstil vil jeg lige tilføje at vi begge vil blive førstegangs hundeejere. Vi arbejder skiftende arbejdstider, dvs. min kæreste er lærer og er væk fra hjemmet fra 8.30- 14.30 hver dag, mens jeg selv arbejder som aftenvagt på en døgninstitution. og derfor vil være væk fra hjemmet fra 14-24, så herved kommer vores kommende hund ikke til at være alene særlig meget i løbet af hverdagene. Det er dog stadig vigtigt for os at hunden kan være alene i flere timer ad gangen, da vi gerne vil kunne være spontane og tage ud og spise, hen til nogle venner og lignende uden hunden nødvendigvis skal med. Ligeledes kan vores livs - og arbejdssituation ændre sig i årenes løb.:?:

Det er også ret vigtigt for os, at hunden kan sammen med andre hunde og katte da flere af vores venner også har husdyr.

Vi er ikke specielt aktive (kan godt lide vores sofa :-D) men elsker at gå nogle gode lange ture i skoven eller ved stranden (som vi bor lige op og ned af), desuden har vi et kolonihavehus som vi fra forår til efterår bruger rigtig meget.

Umiddelbart er vores plan at starte med at gå til hundetræning med den og efterfølgende evt. agility.

Følgende er ikke afgørende krav, men indgår også som en del af vores overvejelse:

hunden skal helst ikke fælde for meget (nu skrev Umulia at dette især gør sig gældende i mopsens tilfælde, det betyder dog ikke at vi hermed har afskrevet denne race.:ae:)

Støjniveauet, det må meget gerne være en hund som ikke gør alt for meget.

Den skal være selskabelig og lærenem.

Vores hund vil være en drømmehund, og vi vil under ingen omstændigheder købe den som et impulskøb eller ved en useriøs opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du gerne vil løbe agility med din hund når den er voksen, vil jeg ikke mene at mopsen er et særligt godt valg ... både pga kropsbygning (som absolut ikke er lavet til at hoppe :-D selvom de uden tvivl godt kan) og den meget flade snude, som kan gøre det svært at trække vejret under heftig aktivitet...

Jeg selv er 100% in love :hjerte: med den dansk/svenske gårdhund, min egen er en blanding deraf. De er små glade personligheder med fantastiske evner og lærevillighed og super til agility...

Det skal dog siges, at de også kræver godt med aktivering og motion for ikke at "løbe på væggene" og de fælder.... Derudover er de avlet som rotte og gårdhund, dvs. at små gnavere er nok ikke liiiige dyret at have sammen med dem ;-) og man skal nok også regne med at arbejde en del med gøtræning...

Min egen har ihvertfald et pænt udviklet vagt-gen :shock: af og til...

Det med at vænne hunden til andre dyr (katte, andre hunde osv.) det er kun hårdt arbejde, ingen hunde er født katteelskere... men de kan sagtens lære at være sammen med katte...

Det samme med at være alene hjemme - det er noget der skal læres, ingen hunde er født med den egenskab, da de fra naturens side er flokdyr og isolation fra flokken kan medføre døden...

Og så må jeg lige i en sidebemærkning nævne, at man lidt er tvunget ud i en noget mindre "spontan" hver dag når man får hund - vel meget i stil med når man får børn - da der altså pludselig er nogen andres behov der må sættes øverst, selvom man måske mere havde lyst til en tur i biffen, så duer det ikke hvis hunden har været alene hele dagen...

Vi har været så heldige at have en fantastisk hundesitter i min svigerfar, som kan tage over hvis vi skal noget til sent på aftenen eller være væk en weekend el. lign. Det ville være en super ide, at forhøre jer ved venner el. familie om de ville hjælpe med babysitning af og til...

Men umiddelbart ville jeg sige at den franske bulldog nok ville være et fint valg - prøv at slå racen op på google og læs lidt om den, se om den svarer til hvad du ønsker dig af en hund ...

jeg tror dog også at denne type hund fælder pænt meget, tror (hvis du gerne vil slippe for fældning) at du skal over i enten bichon'erne, pudlerne eller trimme-terrierne... men så taler vi jo pludselig om noget helt andet pelspleje end ved en korthåret hund... så det er nok en balancegang man må gøre op med sig selv:

pelspleje eller ekstra støvsugning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Først og fremmest 1000 tak for alle de brugbare svar.

For at uddybe lidt mere om os selv og vores livsstil vil jeg lige tilføje at vi begge vil blive førstegangs hundeejere. Vi arbejder skiftende arbejdstider, dvs. min kæreste er lærer og er væk fra hjemmet fra 8.30- 14.30 hver dag, mens jeg selv arbejder som aftenvagt på en døgninstitution. og derfor vil være væk fra hjemmet fra 14-24, så herved kommer vores kommende hund ikke til at være alene særlig meget i løbet af hverdagene. Det er dog stadig vigtigt for os at hunden kan være alene i flere timer ad gangen, da vi gerne vil kunne være spontane og tage ud og spise, hen til nogle venner og lignende uden hunden nødvendigvis skal med. Ligeledes kan vores livs - og arbejdssituation ændre sig i årenes løb.:?:

Det er også ret vigtigt for os, at hunden kan sammen med andre hunde og katte da flere af vores venner også har husdyr.

Vi er ikke specielt aktive (kan godt lide vores sofa :-D) men elsker at gå nogle gode lange ture i skoven eller ved stranden (som vi bor lige op og ned af), desuden har vi et kolonihavehus som vi fra forår til efterår bruger rigtig meget.

Umiddelbart er vores plan at starte med at gå til hundetræning med den og efterfølgende evt. agility.

Følgende er ikke afgørende krav, men indgår også som en del af vores overvejelse:

hunden skal helst ikke fælde for meget (nu skrev Umulia at dette især gør sig gældende i mopsens tilfælde, det betyder dog ikke at vi hermed har afskrevet denne race.:ae:)

Støjniveauet, det må meget gerne være en hund som ikke gør alt for meget.

Den skal være selskabelig og lærenem.

Vores hund vil være en drømmehund, og vi vil under ingen omstændigheder købe den som et impulskøb eller ved en useriøs opdrætter.

Velkommen til. Må jeg sige at det er dejligt at høre alle de overvejelser I allerede har gjort jer. :5up:

Umiddelbart synes jeg at mops og fransk bulldog passer meget godt ind i billedet (måske på nær det med agility). De kan godt men lider lidt med varmen og kan have lidt svært ved at trække vejret ved fysisk anstrengelse eller ophidselse. De er ikke udprægede træningsmindede men kan godt, og lærer hurtigt almindelig "lydighed" til husbehov, hvis man lige finder de rigtige knapper at trykke på.

Hvad angår fældning, så er korthårshundene nok de værste at gøre rent efter. De går omkring og drysser og deres pels sidder nærmest fast i ens tøj som om der var modhager på (hvor langhårshundene smider deres hår i totter langs panelerne). Det kan være en god idè at se på pelsfarven i forhold til jeres tøj og møbler. :blink: Alternativt er der jo, som Amocca siger, også racer der stort set ikke fælder.

Og så lige en ting til, desværre. Disse to racer er ikke de sundeste i denne verden, så vær på vagt hvis I beslutter at anskaffe jer en af dem. Foruden de mere gængse oplysninger om øjenlysning, løse knæled, HD og hvad der ellers er af krav indenfor racen (hvis der er nogle- jeg ved det faktisk ikke) er lidt spørgsmål til levealderen på hundene der figurerer på jeres kommende hunds stamtavle ikke nogen dum idè. Og kig grundigt på de voksne hundes hud og pels (også mellem tæerne og i rynkerne). De kan have tendens til forskellige hudsygdomme. Dertil kommer sikkert en masse andre ting, så jeg vil anbefale jer at ringe til en racerepræsentant (I kan få nummeret igennem specialklubberne - kan oplyses af DKK). Der igennem kan I sikkert få lidt nærmere information omkring helbredet hos racerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg selv er 100% in love :hjerte: med den dansk/svenske gårdhund, min egen er en blanding deraf. De er små glade personligheder med fantastiske evner og lærevillighed og super til agility...

Det skal dog siges, at de også kræver godt med aktivering og motion for ikke at "løbe på væggene" og de fælder.... Derudover er de avlet som rotte og gårdhund, dvs. at små gnavere er nok ikke liiiige dyret at have sammen med dem ;-) og man skal nok også regne med at arbejde en del med gøtræning...

Hvad med en Pudel, det er en rigtig selskabshund som er god til aggility.

Hunden fælder ikke, men skal klippes 4-5 gabge om året og den skal børstes ofte.

Man behøver ikke have hunden klippet som dem man ser på udstillinger. Du kan gå ind i min profil, der er et album med Groa.

Du kan læse mere om racen på:

www.pudelklubben.dk

Uden at kende ret meget til trådstarters livsstil, synes jeg altid at det er mere hensigtsmæssigt at sigte under, end over målet. Det er trods alt lettere at tage en mops under armen på en længere gåtur om sommeren, end at skulle forholde sig til div. problemer forårsaget af understimulering, hvis valget falder på en mere aktiv race.

Men okay, jeg kan jo have valgt at lægge mere vægt på andre ting end TS, der jo også skriver at hun gerne vil have en hund der er let at arbejde med.

Vi må vente på en tilbagemelding. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en Pudel, det er en rigtig selskabshund som er god til aggility.

Hunden fælder ikke, men skal klippes 4-5 gabge om året og den skal børstes ofte.

Man behøver ikke have hunden klippet som dem man ser på udstillinger. Du kan gå ind i min profil, der er et album med Groa.

Du kan læse mere om racen på:

www.pudelklubben.dk

Jeg er blevet helt vild med pudler. :hjerte: Men jeg tænker på, at de måske er lidt mere aktivitetskrævende, end hvad der passer til denne familie?

Jeg tænkte også umiddelbart på mops og fransk bulldog. Eller måske boston terriers, som minder om dem udseeendesmæssigt, men som er mere adrætte og bl.a. ofte er gode til agility. Til gengæld kræver de vist også lidt mere aktivering, så vidt jeg ved. Ved ikke super meget om dem. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at kende ret meget til trådstarters livsstil, synes jeg altid at det er mere hensigtsmæssigt at sigte under, end over målet. Det er trods alt lettere at tage en mops under armen på en længere gåtur om sommeren, end at skulle forholde sig til div. problemer forårsaget af understimulering, hvis valget falder på en mere aktiv race.

Men okay, jeg kan jo have valgt at lægge mere vægt på andre ting end TS, der jo også skriver at hun gerne vil have en hund der er let at arbejde med.

Vi må vente på en tilbagemelding. :-)

det kan du have ret i :5up: jeg tror både gryn og jeg læste indlægget med agility og trænbarheds-brillerne på ;-) men faktisk står der kun evtt. agility, så det var nok måske at skyde over målet...

faktisk tror jeg ikke at trådstarters egen ide om en fransk bulldog er helt skidt endda :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gittewh

Hej igen :vinken:

endnu engang 1000 tak for alle de gode råd i har givet mig, er virkelig imponeret over alle de velovervejede og hurtige tilbagemeldinger:5up:

En del af jer har hæftet jer ved at jeg evt. ville gå til agility med hunden, Dette var kun en overvejelse, hvis vi faldt for en race som havde gavn af det og lyst dertil og bestemt ikke et must.

Jeg tror i har ret i at fransk bulldog og mopsen er racer som vil passe godt til vores livsstil, har nu været inde og læse lidt om jeres mange forskellige bud. Nu er det så op til mig og kæresten at blive enige om hvilken af de to det skal være, kæresten er mest til den franske (den ser lidt mere vaks og sej ud…:cool:) mens jeg selv er totalt og aldeles forelsket i mopsen…:lun:

Desværre går der nok et halvt års tid inden vi kan blive de stolte ejere af en af disse skønne racer, da vi lige har en længerevarende rejse i sigte til sommer… men så er vi også 100 % klar, måske er det også godt nok at vi ikke har alt for travlt med at finde en hund, så har vi til gengæld god tid til at finde den rette kennel osv. Ved i om det er muligt at tage ud og besøge forskellige kenneler selvom man ikke lige står og skal købe nu? Også for at prøve at se de to forskellige racer i levende live…? Har ligeledes hørt at der kan være ventelister, så måske man kan blive skrevet op? Ved i hvordan man finder frem til kenneler (gerne i nærheden af Århus eller på Djursland?)

Lige et sidste spørgsmål, har været inde og læse om hvordan disse hunde har det med små børn (vi vil jo gerne have børn engang) og umiddelbart vil det ikke være en god kombination…!:scared: Er der nogle som har erfaringer de har lyst til at dele, med små hunde og familieforøgelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til at se racerne live, så er der en stor national udstilling i Hedensted d 18-19 april. Der vil du kunne se racerne live :-) ... og tale med opdrætterne om racen... Jeg skal selv derned om søndagen hvor de små selskabshunde udstilles - mops falder ihvertfald under denne kategori, ved ikke med den franske bulldog...

Hvis du ikke har bil må du gerne få et lift, hvis du kan komme til Horsens station :-)

Jeg har ingen erfaring med børn og små hunde, men så længe man som forældre er obs på at samværet skal være i alles bedste, dvs. fx at børnene ikke løfter på hunden og at de ikke tager ting fra hunden som fx ben o.lign. så burde det nu sagtens kunne lade sig gøre...

Begge de racer du overvejer er jo relativt robuste hunde...

http://www.dansk-kennel-klub.dk kan du finde en liste over racerepræsentanter som kan give rådgivning om de specifikke racer, og som uden tvivl også kan hjælpe dig med at finde en god kennel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved i om det er muligt at tage ud og besøge forskellige kenneler selvom man ikke lige står og skal købe nu? Også for at prøve at se de to forskellige racer i levende live…? Har ligeledes hørt at der kan være ventelister, så måske man kan blive skrevet op? Ved i hvordan man finder frem til kenneler (gerne i nærheden af Århus eller på Djursland?)

Lige et sidste spørgsmål, har været inde og læse om hvordan disse hunde har det med små børn (vi vil jo gerne have børn engang) og umiddelbart vil det ikke være en god kombination…!:scared: Er der nogle som har erfaringer de har lyst til at dele, med små hunde og familieforøgelse?

Langt de fleste kenneler forventer næsten, at man besøger dem og hundene inden man kan reservere en hund hos dem. Hvilket også er super for alle parter. Jeg er sikker på, at I vil blive taget mod med åbne arme. Der er ikke noget folk elsker mere, end at snakke om deres hunde. Så kig rundt og find nogle kenneler, som I finder interessante, og aftal besøg hos dem. Udstillinger er udmærket sted at se hundene i levende live, men man skal dog være opmærksom på, at det kan være lidt hektisk når hunden skal i ringen og vises frem, og det derfor skal man finde "det rette tidspunkt" for at få svar på alle sine spørgsmål.

Det er nu ikke meget andet end at sige til folk, at man syntes deres hund ser interessant ud, og man godt kunne tænke sig at høre mere om den og racen - og om de har tid til det på et tidspunkt. Så kan udstiller selv bestemme hvornår det passer bedst, og er ikke optaget af andet samtidig. DKK's udstillinger (der er allerede en i Fredericia 14-15 februar) er for alle racer, og her vil I kunne finde dem begge I har mest inde i overvejelserne.

På en specialklubudstilling er der som regel mere ro på, og mere tid. Her skal I nok bare lidt mere rundt for at møde de to racer, da de tilhører hver deres specialklub. Mops hører til i klubben for små selskabshunde, mens den franske bulldog hører under bulldogklubben. Ingen af de to klubber har dog udstillinger i Jylland i den kommende tid. Så Fredericia eller Hedensted vil være mine forslag. Besøg evt. deres hjemmesider her: http://www.canis-minor.dk/ og http://www.bulldogklubben.dk/. Der vil du også kunne finde opdrætterlister og andet der kunne være eventuelt.

Som så meget andet, mener jeg det er et spørgsmål om træning at få en hund tilllært nogle evner. For nogle racer, kræver det bare mere end for andre. Men hør opdrætterne ad. Kender en fransk bulldog i nabolaget, der bor hos en enlig mor med hendes ca. 7-årige dreng. Der er absolut ingen problemer, og "Knud" som hunden hedder, er en frisk lille herre, der er glad og har mod på det meste.

- og undskylder endnu en gang, at jeg ikke kan holde mine indlæg kortere end dette!!!

Link til indlæg
Del på andre sites