Hop til indhold

Løbetid...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu læste jeg lige i Bellas tråd om humperi, at det kunne være tegn på forestående løbetid. Karla har et par enkelte gange humpet sin ene store bamse, men er stoppet igen lige så snart jeg har bedt hende om det og er ikke vendt tilbage til den...

 

Jeg har lagt mærke til, at det kun er sket når hun har været lidt opkørt over et eller andet... fx nytårsaften, efter det havde ringet på døren 5 gange og gæsterne var væltet ind og de så bare stod og hang... Hun faldt til ro lige bagefter, men lige mens det stod på var hun tydeligt opkørt og der humpede hun altså lige bamsen en enkelt gang, indtil jeg bad hende lade være og fik hende til at slappe af...

 

Så jeg har kun tænkt, at det var et tegn på opkørthed / begyndende stress, men hun er jo trods alt 7 mdr, så det kan vel også være tegn på snart kommende løbetid...

 

Og nu til det dumme spørgsmål :oops: hun kan vel ikke gå i løb uden jeg opdager det, vel? Hun er en meget renlig hund, og vasker og renser sig selv dagligt, så jeg tror ikke vi får det store svineri, men jeg vil vel stadig opdage det, ikke?

 

Jeg er skrækslagen for ikke at opdage det og bare lade hende lege som normalt og så ikke opdage det før det er for sent...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg var faktisk ikke klar over at humperi kan være tegn på en begyndende løbetid, men set i bakspejlet så passer det faktisk meget godt :5up: Noomi har hele tiden humpet sit tæppe hvis man flytter det (trækker det hen over gulvet) men til hendes fødselsdag humpede hun sin søster en del (og det plejer hun ellers aldrig) og gik i løb en lille uge efter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

I de situationer du nævner, lyder det nærmere som en overspringshandling i en stresset situation. Herhjemme har jeg ikke oplevet humperi på døde ting, inden løbetid. Til gengæld kan jeg ved den gamle se tydelige tegn i form af øget interesse for andre hunde, sjat tisseri på gåturene og ændret adfærd. Hun holder sig også ren, hvilket altid har gjort det svært at se hvor langt hun er i sin løbetid. Heldigvis afslører både hendes og andres hundes adfærd det.

 

Den lille er lige gået i løbetid, og selvom hun holder sig ren, er det noget ganske andet, og der efterlades store bløddryp over det meste af lejligheden. Her er også sjattisseriet til stede, men ellers er der ikke mange andre tegn i form af adfærdsændring. Det er der til gengæld fra andre hunde, der viser en anden form for interesse end der er tale om uden for løbetid.

 

Så altså: du kan risikere at du ikke opdager så snart hun går i løbetid, men i den "farlige periode", hvor der kunne ske uheld, vil du ikke være i tvivl. Også inden I rammer perioden. Jeg har på fornemmelsen i dagligt møder andre hunde, så hold øje med deres reaktioner. Eller hæld bunden i vejret på din egen tøs hvis du syntes renligheden begynder at blive øget, og se om hun er hævet.

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak for svar, har vendt bunden i vejret på hende et par gange, men synes hun ser ud som hun altid har set ud ... har fået at vide, at hævelsen skulle være ganske tydelig, så den burde jeg ikke kunne overse...

 

Der er en enkelt ung hanhund på 9-10 mdr der viser en trang til at hoppe på hende hver gang vi har mødt ham i denne uge, men vi har ikke mødt ham før, så jeg ved ikke hvordan han reagerer generelt på andre hunde...

 

De faste legekammerater har ikke vist nogen ændring i adfærd, så jeg går ud fra, at det bare er et tegn på overstadighed fra hans side, og intet har at gøre med min hund...

 

Hun siger fra og beder ham skrubbe ned derfra når han hopper på hende, så hun viser heller ikke selv nogen interesse i det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne godt lyde som en enkelt evig "rowdy" ung han. Her kan vi nemlig se forskel på de sædvanlige kammeraters adfærd.

 

Hævelsen er tydelig, men jeg syntes ikke den er lige så tydelig hos unghunde, som den er når de bliver ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak for svar, har vendt bunden i vejret på hende et par gange, men synes hun ser ud som hun altid har set ud ... har fået at vide, at hævelsen skulle være ganske tydelig, så den burde jeg ikke kunne overse...

 

Der er en enkelt ung hanhund på 9-10 mdr der viser en trang til at hoppe på hende hver gang vi har mødt ham i denne uge, men vi har ikke mødt ham før, så jeg ved ikke hvordan han reagerer generelt på andre hunde...

 

De faste legekammerater har ikke vist nogen ændring i adfærd, så jeg går ud fra, at det bare er et tegn på overstadighed fra hans side, og intet har at gøre med min hund...

 

Hun siger fra og beder ham skrubbe ned derfra når han hopper på hende, så hun viser heller ikke selv nogen interesse i det...

 

Billedet i Theresas hovede..

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...