Hop til indhold

Min hvalp er nærmest for glad....


Gæst Anonymous
 Share

Recommended Posts

Gæst Anonymous

Hejsa....

 

Ved ikk om man kan kalde det et problem.... Men alligevel så er det lidt en belastning... Min kære schæfer balnding på 9 måneder bliver OVER glad når der kommer gæster... Hvilket også er rigtig fin... Men han falder bare ikk ned på jorden igen... Her den anden dag da en af mine venner kom på besøg var hunden fuldstændig oppe at køre, sprang runde, løb rundt, løb hen og bed i min ven, osv... Og han stopper bare ikk igen... Aner ikk hvad jeg skal gøre ved det..! Og når så gæsterne tager hjem sover han i flere timer fordi han er så udmattet...! Og sådan er det HVER gang der kommer gæster... Nogen der har nogle gode råd til hvordan man få ham til at falde ned igen efter lidt tid ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Miss Clueless.

Jeg ville lukke ham inde i et andet rum. Efter nogen tid kan du prøve at tage ham ind til gæsterne, og hvis han "kører op" igen, - så i enerum en gang til.

Han vil sandsynligvis gøre opmærksom på, at han bestemt ikke bryder sig om at være lukket inde, :evil: - men det skal du bare ignorere (ved godt det kan være svært, men hold ud!).

 

Gæsterne skal naturligvis heller ikke give ham overdreven opmærksomhed, når han er sammen med jer. Ikke noget med at smide med bolde eller andet legetøj.

 

Med hensyn til at han sover i flere timer efter et besøg: Nyd det :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne også prøve med lidt lydighedstræning. :wink:

Det er altid en god ide, at lære sine hunde at hilse pænt på gæster. Få hunden i Sit og lad gæsterne hilse korrekt på hunden. Når det er overstået og hvis hunden bliver vild, så er det hen i kurven og lægge sig. På den måde er hunden stadig med i selskabet, uden at skulle lukkes væk. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Jeg lukker ham også ud i et andet rum, hvis man ikk er faldet ned efter 10-15 min.. Men det er fordi jeg sys det er synd at han skal ligge der selv, når vi er hjemme... Prøver også at få ham til at gå hen og lægge sig, men der ligger han i max 5 sek, så er han afsted igen... Men jeg håber på det falder lidt til jorden det der vilde springe rundt, når han bliver lidt ældre.. Han er jo også lige i sin mest aktive og irriterende periode :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lukker ham også ud i et andet rum, hvis man ikk er faldet ned efter 10-15 min.. Men det er fordi jeg sys det er synd at han skal ligge der selv, når vi er hjemme...

Jeg synes det er for lang frist du giver ham. Jeg ville højst vente et par minutter, og hvis han ikke er faldet til ro, - så'e uw :)

Det er jo ikke meningen at han skal være lukket inde i et andet rum i al evighed. Meningen er jo, at han skal finde ud af, at hvis han vil være sammen med selskabet, skal han opføre sig ordentligt. Det er derfor du efter et stykke tid skal lukke ham ind til jer igen, - og prøve forfra. Det kræver en indsats, og kan tage noget tid, - men sådan er det jo at have hund :lol:

 

Prøver også at få ham til at gå hen og lægge sig, men der ligger han i max 5 sek, så er han afsted igen... Men jeg håber på det falder lidt til jorden det der vilde springe rundt, når han bliver lidt ældre.. Han er jo også lige i sin mest aktive og irriterende periode :)

Den aktive og irriterende periode kan vare meget længe, hvis du ikke allerede nu fortæller ham hvad der er acceptabel opførsel.

Som Basco skriver, er lydighedstræning en god ting. Hvis han kan sitte/dække eller lave et eller andet trick kan det ofte være en god "afledningsmanøvre", hvis han viser uønsket adfærd.

 

Men hvis lige jeg må stille dig et par spørgsmål:

Bor du alene med hunden?

Går du til træning, - og hvis du gør, har du så talt med træneren om "gæste-problemet"?

Du skriver han er en schæferblanding - blanding af hvad?

(Min er jo også en schæferblanding, men ligner overhovedet ikke din http://www.hunde-forum.dk/cody-vt8.html)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous
Jeg lukker ham også ud i et andet rum, hvis man ikk er faldet ned efter 10-15 min.. Men det er fordi jeg sys det er synd at han skal ligge der selv, når vi er hjemme...

Jeg synes det er for lang frist du giver ham. Jeg ville højst vente et par minutter, og hvis han ikke er faldet til ro, - så'e uw :)

Det er jo ikke meningen at han skal være lukket inde i et andet rum i al evighed. Meningen er jo, at han skal finde ud af, at hvis han vil være sammen med selskabet, skal han opføre sig ordentligt. Det er derfor du efter et stykke tid skal lukke ham ind til jer igen, - og prøve forfra. Det kræver en indsats, og kan tage noget tid, - men sådan er det jo at have hund :lol:

 

Prøver også at få ham til at gå hen og lægge sig, men der ligger han i max 5 sek, så er han afsted igen... Men jeg håber på det falder lidt til jorden det der vilde springe rundt, når han bliver lidt ældre.. Han er jo også lige i sin mest aktive og irriterende periode :)

Den aktive og irriterende periode kan vare meget længe, hvis du ikke allerede nu fortæller ham hvad der er acceptabel opførsel.

Som Basco skriver, er lydighedstræning en god ting. Hvis han kan sitte/dække eller lave et eller andet trick kan det ofte være en god "afledningsmanøvre", hvis han viser uønsket adfærd.

 

Men hvis lige jeg må stille dig et par spørgsmål:

Bor du alene med hunden?

Går du til træning, - og hvis du gør, har du så talt med træneren om "gæste-problemet"?

Du skriver han er en schæferblanding - blanding af hvad?

(Min er jo også en schæferblanding, men ligner overhovedet ikke din http://www.hunde-forum.dk/cody-vt8.html)

 

Hejsa...

 

Okay næste gang vil jeg prøve at lukke ham ude allerede efter et par minutter.... Men når jeg så lukker ham ind igen, løber han dirkte hen til gæsterne igen... Ikk mig, fordi jeg er ikk spændende :) Men ja det er da bestemt også dejligt at se ham så glad, bare lige i overkanten... Hihi...

 

Jeps du må da gerne stille mig nogle spørgsmål....

Nej jeg bor ikke alene med ham... Min kæreste bor her også....

Og ja han går til hundetræning hver lørdag, men har ikke lige snakket med træneren, fordi lige nu er det sådan lidt noget pjat derude pga de mangler trænere, osv...

Han er en blanding af en schæfer og en dansk-svensk gårdhund... Ligner faktisk en mini schæfer med hængeøre :)

Ej din hund er ellers sød... Nårhh... :)

 

Har lagt et billede af ham, under "vis os din perle" eller hvad den hedder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Har du overvejet hvordan dine gæster de hilser på hunden når de kommer ind af døren? Jeg kom nemlig til at tænke på at hvis de hilser helt vildt på ham, så bliver han måske overgearet og synes det hele er vildt sjovt... Du kunne måske prøve og sige til dine gæster at de bare skal ignorere ham de første par minutter når de kommer ind af døren og hvis det ikke virker har jeg et andet råd som jeg brugte til min da hun var lille. Jeg har selv en rottweilertæve (hun er godt nok 4 år nu) og hun var også totalt overgearet når der kom gæster. Jeg bad mine gæster om at ignorere hende når de kom ind af døren (selvom det er svært at ignorere en hvalp :D ) og når det ikke virkede og hun bare blev ved og ved, så hev jeg en blomsterforstøver frem og sprøjtede hende i nakken eller på brystet imens jeg sagde NEJ... Efter et par gange fandt hun ud af det og blev hurtigt klar over at hvis hun sprang op eller bed i buksebenet osv... så fik hun vand. Hun lærte det hurtigt og begyndte at opføre sig pænt. Det synes jeg er bedre end at lukke den inde i et andet rum, det er der jo ikke meget ved. Idag hilser hun pænt på gæsterne og går så hen og ligger sig. En vandsprøjte kan være effektiv i mange situationer, men undgå at sprøjte direkte i hovedet eller øjnene. Du kan jo altid prøve... MVH Hera

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Hejsa...

 

Tak for svaret... Mine gæster ignorere ham også når de kommer, fordi det ved de godt at de skal... Men det hjælper overhovedet ikke på den lille lort :)

Han gør bestemt ikk folk noget, han vil bare så gerne have deres opmærksomhed og lege... Så ja måske skulle jeg prøve det med vandet og se om det virker... Det er i hvert fald et forsøg værd... Tak for rådet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis lige jeg må stille dig et par spørgsmål:

Bor du alene med hunden?

Går du til træning, - og hvis du gør, har du så talt med træneren om "gæste-problemet"?

Du skriver han er en schæferblanding - blanding af hvad?

(Min er jo også en schæferblanding, men ligner overhovedet ikke din http://www.hunde-forum.dk/cody-vt8.html)

 

Hejsa...

Jeps du må da gerne stille mig nogle spørgsmål....

Nej jeg bor ikke alene med ham... Min kæreste bor her også....

Og ja han går til hundetræning hver lørdag, men har ikke lige snakket med træneren, fordi lige nu er det sådan lidt noget pjat derude pga de mangler trænere, osv...

Han er en blanding af en schæfer og en dansk-svensk gårdhund... Ligner faktisk en mini schæfer med hængeøre :)

 

Grunden til at jeg spør' om du bor alene med ham (som jeg i øvrigt gør med min hund), er at der er nogen som mener, at (han)hunde ikke er så lydige overfor kvinder, eller i hvert fald oftere prøver grænser af. Det er jeg nu ikke så sikker på jeg er enig i, - jeg tror mere det er et spørgsmål om stemmens toneleje (hvor kvinders så ofte er lysere end mænds), og i høj grad om hvem der "styrer/træner" hunden til daglig.

Er du og din kæreste lige konsekvente når det drejer sig om opdragelse?

 

Rent racemæssigt er der jo også stor forskel på hvordan hunden er modtagelig for opdragelse. En schæfer og en gårdhund... den parring må ha' set sjov ud :shock::D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bad mine gæster om at ignorere hende når de kom ind af døren (selvom det er svært at ignorere en hvalp :D ) og når det ikke virkede og hun bare blev ved og ved, så hev jeg en blomsterforstøver frem og sprøjtede hende i nakken eller på brystet imens jeg sagde NEJ... Efter et par gange fandt hun ud af det og blev hurtigt klar over at hvis hun sprang op eller bed i buksebenet osv... så fik hun vand. Hun lærte det hurtigt og begyndte at opføre sig pænt. Det synes jeg er bedre end at lukke den inde i et andet rum, det er der jo ikke meget ved.

Nej, det er jo netop det der er pointen! :P

 

Men jeg kan nu også godt tilslutte mig vandsprøjten, - hvis altså det virker efter hensigten. (Har oplevet nogle, der synes det er mægtig sjovt at labbe vandet i sig). Hvis man kan afværge den uønskede adfærd ved at distrahere hunden med vand, eller lyd for den sags skyld, er det fint. Jeg har bare erfaret, at hvis hunden virkelig er "kørt op", så er der kun en time-out der hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Grunden til at jeg spør' om du bor alene med ham (som jeg i øvrigt gør med min hund), er at der er nogen som mener, at (han)hunde ikke er så lydige overfor kvinder, eller i hvert fald oftere prøver grænser af. Det er jeg nu ikke så sikker på jeg er enig i, - jeg tror mere det er et spørgsmål om stemmens toneleje (hvor kvinders så ofte er lysere end mænds), og i høj grad om hvem der "styrer/træner" hunden til daglig.

Er du og din kæreste lige konsekvente når det drejer sig om opdragelse?

 

Rent racemæssigt er der jo også stor forskel på hvordan hunden er modtagelig for opdragelse. En schæfer og en gårdhund... den parring må ha' set sjov ud :shock::D

 

 

Så vil jeg gerne lige ændre mit svar mht om jeg bor alene med ham... Fordi ja det gør jeg NU... Min kæreste og jeg er gået fra hinanden for et par dage siden... Så ja nu er det kun mig og Niki...! Men ja det er noget med toneleje, helt sikkert, men jeg prøver at lyde så dyb som muligt når han skal ha skæld ud...! Men jeg prøver rigtig meget at opdrage ham, og har specielt gået hårdt ind og trænet ham siden nytår.. ( Fordi der begyndte vores forhold at knirke ) Så jeg skal ha lært ham at det er MOR her der bestemmer :) 8 ud af 10 gange gør han oz som jeg forlanger..! Han er ikk noget problem at ha alene hjemme.. Det er kun når gæsterne kommer.. :)

 

Jaa måske har parringen set sjov ud... Mennnn det var en meget lille schæfer mor og en lidt stor gårdhund far... Sååå... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er måske sart, men hvorfor bruge alt den negative forstærkning og straf? :roll:

Jamen har du andre forslag, skal de da være meget velkomne.

 

For nu at have facts'ene rigtigt på plads (ja jeg kan heller ikke finde rundt i begreberne uden at læse om dem ret ofte):

Der er foreslået to løsningsforslag:

 

1. Lukket inde i et andet rum = udelukkelse fra flokken

Dette er negativ forstærkning. Negativ forstærkning er, når man fjerner et ubehag fra hunden, idet hunden gør det, man vil have den til. I dette tilfælde ophører ubehaget (=være udelukket fra flokken) når hunden forholder sig roligt, - altså den kommer tilbage til flokken.

 

2. Sprøjt med vand.

Dette er en positiv straf. Positiv straf er når en adfærd fører til et ubehag. I dette tilfælde at få vand på sig. Egentlig synes jeg først det er en positiv straf, hvis man sprøjter hunden i hovedet. Et sprøjt på kroppen vil jeg ikke betegne som ubehag, snarere en "hov, hvad var det", altså afledning.

 

Kom lige til at læse tilbage i tråden, og når ret skal være ret, foreslår du selv lydighedstræning (og det kan vi slet ikke blive uenige om), og "send hunden hen i kurven", - men hvad så hvis hunden ikke vil blive i kurven?

Nu har vi ikke hørt noget om hvor lydig Niki er, og hvike kommandoer og evt. tricks han kan, - men selv den mest lydige hund (i den alder) kan have nogle særheder som man må gribe til andre metoder for at rette op på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg gerne lige ændre mit svar mht om jeg bor alene med ham... Fordi ja det gør jeg NU... Min kæreste og jeg er gået fra hinanden for et par dage siden... Så ja nu er det kun mig og Niki...!

Jamen velkommen i klubben :D (Det godt nok mange år siden jeg skippede manden, men alligevel...)

Nej, spøg til side, - jeg håber det var noget I var enige om, og at I ikke skulle/skal til at skændes om hvis hunden er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous
Så vil jeg gerne lige ændre mit svar mht om jeg bor alene med ham... Fordi ja det gør jeg NU... Min kæreste og jeg er gået fra hinanden for et par dage siden... Så ja nu er det kun mig og Niki...!

Jamen velkommen i klubben :D (Det godt nok mange år siden jeg skippede manden, men alligevel...)

Nej, spøg til side, - jeg håber det var noget I var enige om, og at I ikke skulle/skal til at skændes om hvis hunden er.

 

Jamen tak for det :) Men ja det var noget vi var enige om, det kunne bare ikk fungere lige nu... Og nej jeg sagde at Niki var min og så var den ikk længere.. Så det var nemt... Ej jeg er nemlig rigtig bange for at sove alene, så jeg skal ha min vagthund.. Men nå det skal jo heller ikk blive et kærlighedsforum det her... :)

 

Men jeg vil til at øve med ham noget mere med at høre efter hvad jeg siger.. Fordi også hvis vi er ovre hos mine forældre og han løber og lejer med deres hund, og jeg kalder på ham med den mest glade stemme, lader han bare som om kan ikk høre efter overhovedet... Den lille lort... Men når vi er hjemme så hører han rigtig godt efter... Men lige så snart der kommer andre mennesker, vi er andre steder, osv så er han bedøvende ligeglad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg vil til at øve med ham noget mere med at høre efter hvad jeg siger.. Fordi også hvis vi er ovre hos mine forældre og han løber og lejer med deres hund, og jeg kalder på ham med den mest glade stemme, lader han bare som om kan ikk høre efter overhovedet... Den lille lort...

Ja dem der siger at hundens hørelse er meget bedre end menneskets har garanteret aldrig haft hund :mrgreen:

 

Men når vi er hjemme så hører han rigtig godt efter... Men lige så snart der kommer andre mennesker, vi er andre steder, osv så er han bedøvende ligeglad...

Nu er Niki jo også lige midt i lømmelalderen. Jeg gruer for når Cody når den alder, for det siges jo at hunden i "puberteten" pludselig glemmer alt den har lært, - incl. at bruge hørelsen :roll:

 

Når jeg går tur med Cody, vil jeg helst at han går frit. Jeg har simpelthen ikke tålmodighed til at stå og vente på at han får snuset færdig i "interessante" emner. Når han kan gå frit, går jeg bare raskt til, og så må han følge trop (og det gør han også). Samtidig kalder jeg ham til mig med jævne mellemrum, og sætter af og til snoren på ham, - for at give ham fri igen et par minutter senere. På den måde skulle han gerne lære, at det kan betale sig at komme hen til moar! (der vanker naturligvis en godbid), og at selv om han får snoren på, er det ikke nødvendigvis lig med at friheden er slut.

Det fordrer at du har et nogenlunde uforstyrret sted, og at du kan kalde hunden til dig. Ellers kan du evt. bruge en lang line. (min. 10 mtr. synes jeg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Jaa lige præcis - Niki er lige i sin værste alder... Jeg gør lige præcis det samme som dig, når jeg er ude at gå med Niki... Hvis jeg bare går en almindelig tur med ham i byen hvor der ikk er grønne områder, har han bare en lang line, fordi jeg har heller ikk tålmodighed til at stå der mens han snuser i "spændende ting".. :) Men hvis vi går ud til skole, eller andre store områder hvor vejen ikk er i nærheden, slipper jeg ham løs for at øve hjemkald... Har lært til hundetræning at man kun må kalde en gang og hvis han ikk kommer, så vende rundt og gå den anden vej, så kommer han.. Og den er helt sikker hver gang :) Så skal han selvfølgelig roses, når han kommer, selvom man mest har lyst til at råbe "DU SKAL FANDEME HØRE AFTER NÅR MOAR KALDER PÅ DIG : :)

 

Men han skal nok få det lært, han er rigtig hurtig til at lære noget...! Det med at komme når jeg kalder kan tage langtid at lære sin hund, siger de kloge..! Det er bare det med når der kommer gæster, han hopper op konstant og nærmest ødelægger deres tøj.. Han er jo lidt mere voldsom at ha hoppende end en chihuahua :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen har du andre forslag, skal de da være meget velkomne.

 

Jeg har udemærket styr på begreberne, så du behøver ikke lege lærer overfor mig. :wink: Hunden bliver ikke tvunget til noget, i hvert fald ikke på den måde jeg træner mine hunde. Så hvis hunden er trænet korrekt, vil den ikke opfatte det som nogen straf eller andet i den stil, du insinuere. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Bare lige for at fortælle om Niki og mine gæster, nu når jeg har startet det hele... :) Så er det faktisk gået fremad... Her de sidste par dage har jeg bare inviteret folk over så tit jeg ku... Og så har jeg bedt dem om at selv at sige NEJ eller SLUT til ham, og det hjælper meget bedre, end når jeg skælder ud.. Fordi han vil lige se om han kan dominere dem der kommer og hvis de selv siger fra i starten, så ved han at han ikk bestemmer.. Så det vil jeg arbejde videre på, fordi tror det er løsningen her :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...