Hop til indhold

Hundefolk i småbitte sko...


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg har mange gange fået på puklen for at påstå at folk, der går op i raceavl er snobbede. Jeg ved godt at det ikke er alle, der er sådan, men jeg synes at der er nogle tendenser til at nogle meget elitære personer har det sidste ord indenfor mange raceklubber mm.

 

Allerede medens jeg ledte efter en DdB hvalp, fik jeg det indtryk at det er særligt slemt - eller udtalt, alt efter hvordan man ser på det - indenfor denne race. Og nu, hvor jeg har en hvalp uden stambog, og som muligvis/sikkert ikke er 100 % DdB, har jeg i hvert fald fået det bekræftet.

 

Jeg vil jo gerne søge oplysninger om fodring, adfærd osv. for at give min hvalp den bedst mulige start på livet. Derfor har jeg prøvet at blive optaget på nogle DdB fora.

Men disse steder er ekstremt lukkede - man kan ikke læse indlæg før man er medlem, og for at blive medlem skal man igennem flere sikkerhedstjek end jeg nogensinde har oplevet før.

 

I løbet af de knap 2 uger, jeg har haft Leroy, er jeg blevet nægtet optagelse to steder, smidt ud ét sted, og har selv valgt at forlade et sidste. Og det uden at have skrevet andet end en simpel præsentation af min hund - ikke et kritisk ord eller noget holdningsladet overhovedet!

 

Jeg forstår at mange DdB-folk er bange for at racen skal lide skade pga. uansvarlig avl, og det forstår jeg godt. Men min erfaring er, at ved at være så lukket og elitær en gruppe, støder man folk fra sig, og skaber lige nøjagtig den situation man vil undgå: Uautoriseret, ukontrollerbar undergrunds-avl af racen.

 

Hvis man nu i stedet var lidt mere åben, og argumenterede for racens fremragende egenskaber, og hvorfor det er vigtigt at bevare dem, så kunne det være at folk ville lytte. Men jeg garanterer for at med den behandling man får som udenforstående og uønsket i de "finere" kredse, så vil nogle reagere ved at sige "Nå, så avler vi sgu bare selv nogle hunde!"

 

Jeg synes jeg er blevet utroligt fint modtaget i Grand Danois kredse - især på det norske forum, når jeg har søgt oplysninger om den race. Og der er blevet diskuteret meget civiliseret omkring ting som tavle/uden tavle, "fejlfarver" og kuldreduktion - altid i en pæn tone selv om folk har været dybt uenige.

Men hos DdB-folket kan jeg ikke engang få et godt råd om hvordan jeg skal fodre min hvalp. Undskyld, men det synes jeg er at gå i små sko - Chihuahua-størrelse :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie
Jeg har mange gange fået på puklen for at påstå at folk, der går op i raceavl er snobbede. Jeg ved godt at det ikke er alle, der er sådan, men jeg synes at der er nogle tendenser til at nogle meget elitære personer har det sidste ord indenfor mange raceklubber mm.

 

Allerede medens jeg ledte efter en DdB hvalp, fik jeg det indtryk at det er særligt slemt - eller udtalt, alt efter hvordan man ser på det - indenfor denne race. Og nu, hvor jeg har en hvalp uden stambog, og som muligvis/sikkert ikke er 100 % DdB, har jeg i hvert fald fået det bekræftet.

 

Jeg vil jo gerne søge oplysninger om fodring, adfærd osv. for at give min hvalp den bedst mulige start på livet. Derfor har jeg prøvet at blive optaget på nogle DdB fora.

Men disse steder er ekstremt lukkede - man kan ikke læse indlæg før man er medlem, og for at blive medlem skal man igennem flere sikkerhedstjek end jeg nogensinde har oplevet før.

 

I løbet af de knap 2 uger, jeg har haft Leroy, er jeg blevet nægtet optagelse to steder, smidt ud ét sted, og har selv valgt at forlade et sidste. Og det uden at have skrevet andet end en simpel præsentation af min hund - ikke et kritisk ord eller noget holdningsladet overhovedet!

 

Jeg forstår at mange DdB-folk er bange for at racen skal lide skade pga. uansvarlig avl, og det forstår jeg godt. Men min erfaring er, at ved at være så lukket og elitær en gruppe, støder man folk fra sig, og skaber lige nøjagtig den situation man vil undgå: Uautoriseret, ukontrollerbar undergrunds-avl af racen.

 

Hvis man nu i stedet var lidt mere åben, og argumenterede for racens fremragende egenskaber, og hvorfor det er vigtigt at bevare dem, så kunne det være at folk ville lytte. Men jeg garanterer for at med den behandling man får som udenforstående og uønsket i de "finere" kredse, så vil nogle reagere ved at sige "Nå, så avler vi sgu bare selv nogle hunde!"

 

Jeg synes jeg er blevet utroligt fint modtaget i Grand Danois kredse - især på det norske forum, når jeg har søgt oplysninger om den race. Og der er blevet diskuteret meget civiliseret omkring ting som tavle/uden tavle, "fejlfarver" og kuldreduktion - altid i en pæn tone selv om folk har været dybt uenige.

Men hos DdB-folket kan jeg ikke engang få et godt råd om hvordan jeg skal fodre min hvalp. Undskyld, men det synes jeg er at gå i små sko - Chihuahua-størrelse :evil:

 

Det er da utroligt :shock:

 

Du har helt ret i dine konklusioner synes jeg!

 

Ved at være lukkede og snobbede, får de lige præcist det de ikke ønsker.

 

Det vidner også om ligegladhed, jeg vil altid gerne tale med andre hundeejere uanset hvem de er, hvis de mangler råd eller andet, dette her er ukærligt:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mange gange fået på puklen for at påstå at folk, der går op i raceavl er snobbede. Jeg ved godt at det ikke er alle, der er sådan, men jeg synes at der er nogle tendenser til at nogle meget elitære personer har det sidste ord indenfor mange raceklubber mm.

 

Allerede medens jeg ledte efter en DdB hvalp, fik jeg det indtryk at det er særligt slemt - eller udtalt, alt efter hvordan man ser på det - indenfor denne race. Og nu, hvor jeg har en hvalp uden stambog, og som muligvis/sikkert ikke er 100 % DdB, har jeg i hvert fald fået det bekræftet.

 

Jeg vil jo gerne søge oplysninger om fodring, adfærd osv. for at give min hvalp den bedst mulige start på livet. Derfor har jeg prøvet at blive optaget på nogle DdB fora.

Men disse steder er ekstremt lukkede - man kan ikke læse indlæg før man er medlem, og for at blive medlem skal man igennem flere sikkerhedstjek end jeg nogensinde har oplevet før.

 

I løbet af de knap 2 uger, jeg har haft Leroy, er jeg blevet nægtet optagelse to steder, smidt ud ét sted, og har selv valgt at forlade et sidste. Og det uden at have skrevet andet end en simpel præsentation af min hund - ikke et kritisk ord eller noget holdningsladet overhovedet!

 

Jeg forstår at mange DdB-folk er bange for at racen skal lide skade pga. uansvarlig avl, og det forstår jeg godt. Men min erfaring er, at ved at være så lukket og elitær en gruppe, støder man folk fra sig, og skaber lige nøjagtig den situation man vil undgå: Uautoriseret, ukontrollerbar undergrunds-avl af racen.

 

Hvis man nu i stedet var lidt mere åben, og argumenterede for racens fremragende egenskaber, og hvorfor det er vigtigt at bevare dem, så kunne det være at folk ville lytte. Men jeg garanterer for at med den behandling man får som udenforstående og uønsket i de "finere" kredse, så vil nogle reagere ved at sige "Nå, så avler vi sgu bare selv nogle hunde!"

 

Jeg synes jeg er blevet utroligt fint modtaget i Grand Danois kredse - især på det norske forum, når jeg har søgt oplysninger om den race. Og der er blevet diskuteret meget civiliseret omkring ting som tavle/uden tavle, "fejlfarver" og kuldreduktion - altid i en pæn tone selv om folk har været dybt uenige.

Men hos DdB-folket kan jeg ikke engang få et godt råd om hvordan jeg skal fodre min hvalp. Undskyld, men det synes jeg er at gå i små sko - Chihuahua-størrelse :evil:

 

Det lyder godt nok vildt, at de ikke engang vil svare på et spørgsmål om fodring. Man kan vel godt hjælpe hinanden, selvom man måske ser forskelligt på tingene :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor vildt. Altså avl med eller uden stambog har altid været et ømt emne. Men OM jeg begriber at folk, hvad enten de har den ene eller den anden holdning, ikke har lyst til at hjælpe en HUND. Jeg troede at de fleste hundeejere elskede hunde so førsteprioritet, og lagde deres holdninger et sted BAG dette. So en lavere prioritet. Vil man ikke altid hjælpe en hund til en god start hvis man kan? Tavle eller ej??! :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder lidt ala broholmer selskabet :blink:

 

 

 

Vi har jo planer om at få lavet en t-shirt hvor der står en rigtig hund er en bastard............måske du skulle have en med? :mrgreen:

 

 

 

 

Aslans far (uden stamtavle) var til broholmer træf forrige år nede på broholm, han er en rigtig pæn broholmer, og den daværende formand ville gerne avle på ham, da så Bastians ejer sagde han ikke havde tavle, sagde formanden at det kunne man jo altid finde en løsning på (selvfølgelig er dette rygter og jeg kan ikke vide om det er 100% rigtigt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder lidt ala broholmer selskabet :blink:

 

 

 

Vi har jo planer om at få lavet en t-shirt hvor der står en rigtig hund er en bastard............måske du skulle have en med? :mrgreen:

 

Hov hov.

Jeg er den eneste i verden der har papirer på at have en bastard. Og dét er altså en lukket klub, du kun kan få adgang til, hvis du donerer 15 USD. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder lidt ala broholmer selskabet :blink:

 

Ja, har hørt lidt om dem...

 

Vi har jo planer om at få lavet en t-shirt hvor der står en rigtig hund er en bastard............måske du skulle have en med? :mrgreen:

 

Jeg har faktisk allerede lavet et T-shirt design :5up:

 

Aslans far (uden stamtavle) var til broholmer træf forrige år nede på broholm, han er en rigtig pæn broholmer, og den daværende formand ville gerne avle på ham, da så Bastians ejer sagde han ikke havde tavle, sagde formanden at det kunne man jo altid finde en løsning på (selvfølgelig er dette rygter og jeg kan ikke vide om det er 100% rigtigt).

 

Jeg har hørt om tilsvarende ting ved andre racer - folk der ikke melder det når deres hund dør ung, for så kan de sælge stamtavlen osv. Der foregår en del under overfladen, tror jeg nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk allerede lavet et T-shirt design :5up:

 

 

Må man se?

 

 

Jeg har hørt om tilsvarende ting ved andre racer - folk der ikke melder det når deres hund dør ung, for så kan de sælge stamtavlen osv. Der foregår en del under overfladen, tror jeg nok

 

 

 

Det var dog frygteligt :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

undskyld det ikke liiige har noget med tråden at gøre (selvom jeg til fulde forstår - snakkede nemlig med formanden for broholmerselskabet for to år siden og der er vidst ikke plads til så mange andre end lige "dem selv":roll:) men hvad er linket til din hjemmeside? vil gerne ind og se de skrifter nemlig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld det ikke liiige har noget med tråden at gøre (selvom jeg til fulde forstår - snakkede nemlig med formanden for broholmerselskabet for to år siden og der er vidst ikke plads til så mange andre end lige "dem selv":roll:) men hvad er linket til din hjemmeside? vil gerne ind og se de skrifter nemlig :mrgreen:

 

Jeg er ikke helt med :oops: Hvis hjemmeside? Hvilke skrifter?

Er ikke helt klar over om det var til mig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jeg er ikke helt med :oops: Hvis hjemmeside? Hvilke skrifter?

Er ikke helt klar over om det var til mig :oops:

jo din hjemmeside. Og de skrifter er de tekster du har lavet til t-shirts og lignende - kan huske du havde en pudelskrift som jeg ville have nemlig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jo din hjemmeside. Og de skrifter er de tekster du har lavet til t-shirts og lignende - kan huske du havde en pudelskrift som jeg ville have nemlig :mrgreen:

 

Åh, ok - nu falder 10-øren :lol:

Desværre er butikken på min hjemmeside lukket, men man kan stadig få nogle af motiverne her: http://www.spreadshirt.net/en/EU/Community/Designs-3486/User/Profile/marketplaceDesigns/id/1124279/

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe Dumle er jo cocker spaniel med noget FT spaniel i sig og med det jeg har undersøgt til nu (nu er det ikke meget) har det været sådan at i cocker kredsende er han for vild, for stresset og for stor til at være "ordentlig" cocker. Ved FT klubber osv. er han ikke en "ordentlig" jagthund :lol: til gengæld har springer spaniel folket hjulpet meget på vej med råd om hvad det er for en hund vi har os :lol:

Så de finere kredse holder vi os pænt fra, men der er en cocker gruppe på HG som vi er meget glade for, her er cockere i alle størelser og former, men stadig med nogle fælles træk, gode råd og hyggelig snak.

Med hensyn til træning er det sjovt nok både spaniel folket og schæfer folket der har hjulpet os mest på vej :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe Dumle er jo cocker spaniel med noget FT spaniel i sig og med det jeg har undersøgt til nu (nu er det ikke meget) har det været sådan at i cocker kredsende er han for vild, for stresset og for stor til at være "ordentlig" cocker. Ved FT klubber osv. er han ikke en "ordentlig" jagthund :lol: til gengæld har springer spaniel folket hjulpet meget på vej med råd om hvad det er for en hund vi har os :lol:

Så de finere kredse holder vi os pænt fra, men der er en cocker gruppe på HG som vi er meget glade for, her er cockere i alle størelser og former, men stadig med nogle fælles træk, gode råd og hyggelig snak.

Med hensyn til træning er det sjovt nok både spaniel folket og schæfer folket der har hjulpet os mest på vej :lol:[/quote]

 

Er det ikke sådan at det generelt er blandt udstillingsfolket de fleste "snobber" findes, hvorimod man som oftest på træningssiden hjælper hinanden på tværs af racer og stamtavler.

Du skal også tænke på at man de fleste steder i spanielklubben træner efter gammeldags metoder, hvor kvælerkæden er et must, så de kan måske have svært ved at hjælpe af den simple årsag at de ikke ved hvad man stiller op med en hund som har et gear mere end standard cockeren !!!!

Med hensyn til FT klubben skal man være medlem for at træne med !

Hvem kan vurdere om en hund er en ordentlig jagthund før de har set den på jagt !!!!

 

Godt du har fundet folk som vil hjælpe !

:vinken:Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke sådan at det generelt er blandt udstillingsfolket de fleste "snobber" findes, hvorimod man som oftest på træningssiden hjælper hinanden på tværs af racer og stamtavler.

Du skal også tænke på at man de fleste steder i spanielklubben træner efter gammeldags metoder, hvor kvælerkæden er et must, så de kan måske have svært ved at hjælpe af den simple årsag at de ikke ved hvad man stiller op med en hund som har et gear mere end standard cockeren !!!!

Med hensyn til FT klubben skal man være medlem for at træne med !

Hvem kan vurdere om en hund er en ordentlig jagthund før de har set den på jagt !!!!

 

Godt du har fundet folk som vil hjælpe !

:vinken:Venlig hilsen

Steen Stenild

 

Det tror jeg du har ret i ;-)

Jo man skal være medlem, men hunden skal også helst være FT med stamtavle i det der jeg ikke kan huske hvad hedder.

Jo, jeg tror du har helt ret i de ikke ved hvad man skal stille op med det høje gear, det var jo også hvad vi oplevede det første sted vi trænede. Det var en DcH klub med diverse racer og aktivitetsniveauer og vi havde en super træner som hjalp os så godt han kunne, men det var bare ikke det rigtige for Dumle og de havde samme problem med F1 labberne derude, de vidste ikke helt hvordan de skulle trænes og motiveres.

Men jeg tror generelt der kan være mere åbenhed inden for spaniel racer end andre fordi der derunder kan høre både cocker spaniel, springer spaniel osv. osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

og de havde samme problem med F1 labberne derude, de vidste ikke helt hvordan de skulle trænes og motiveres.

 

Ja det fortæller jo så bare mig at de ikke ved hvad en f1-lab er.

 

Den kræver ikke noget som helst andet end en hvilken som helst anden lab. Den har heller ikke et ekstra gear.

 

Faktisk er netop de engelsk/irske linjer kendt for en langt højere "eager to please" egenskab end labber af andre linjer, og det betyder bl.a. at man står med en hund der er meget meget MEGET nem at påvike.

 

Altså har deres problem ikke været med linjerne, men derimod med en fordom.

Og man kæmper forgæves, når man kæmper mod sig selv ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk er netop de engelsk/irske linjer kendt for en langt højere "eager to please" egenskab end labber af andre linjer, og det betyder bl.a. at man står med en hund der er meget meget MEGET nem at påvike.

min boss har sådan en smart lille labbet¢s som bare vil g¢re ALT for den der går med hende, uanset hvem man er :engel:

De tog hende ind som voksen da hun fejlede en jagtpr¢ve, eller noget i den retning, og ejeren ikke kunne bruge hende. Det var meningen at Steve (boss' mand, hundetræner) skulle træne hende og så finde et nyt hjem, men hun blev altså..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe Dumle er jo cocker spaniel med noget FT spaniel i sig og med det jeg har undersøgt til nu (nu er det ikke meget) har det været sådan at i cocker kredsende er han for vild, for stresset og for stor til at være "ordentlig" cocker. Ved FT klubber osv. er han ikke en "ordentlig" jagthund :lol: til gengæld har springer spaniel folket hjulpet meget på vej med råd om hvad det er for en hund vi har os :lol:

Så de finere kredse holder vi os pænt fra, men der er en cocker gruppe på HG som vi er meget glade for, her er cockere i alle størelser og former, men stadig med nogle fælles træk, gode råd og hyggelig snak.

Med hensyn til træning er det sjovt nok både spaniel folket og schæfer folket der har hjulpet os mest på vej :lol:[/quote]

 

Er det ikke sådan at det generelt er blandt udstillingsfolket de fleste "snobber" findes, hvorimod man som oftest på træningssiden hjælper hinanden på tværs af racer og stamtavler.

Du skal også tænke på at man de fleste steder i spanielklubben træner efter gammeldags metoder, hvor kvælerkæden er et must, så de kan måske have svært ved at hjælpe af den simple årsag at de ikke ved hvad man stiller op med en hund som har et gear mere end standard cockeren !!!!

Med hensyn til FT klubben skal man være medlem for at træne med !

Hvem kan vurdere om en hund er en ordentlig jagthund før de har set den på jagt !!!!

 

Godt du har fundet folk som vil hjælpe !

:vinken:Venlig hilsen

Steen Stenild

 

Siden du kan udtale dig så vidende, så må man jo tro, at du selv udstiller og derfor ifølge din egen logik må være en af...snobberne. Oh well.... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det fortæller jo så bare mig at de ikke ved hvad en f1-lab er.

 

Den kræver ikke noget som helst andet end en hvilken som helst anden lab. Den har heller ikke et ekstra gear.

 

Faktisk er netop de engelsk/irske linjer kendt for en langt højere "eager to please" egenskab end labber af andre linjer, og det betyder bl.a. at man står med en hund der er meget meget MEGET nem at påvike.

 

Altså har deres problem ikke været med linjerne, men derimod med en fordom.

Og man kæmper forgæves, når man kæmper mod sig selv ;)

 

Det vidste jeg ikke engang :-D

 

Men nu jeg tænker over det kunne det egentligt nemt ses på den F1 lab vi havde på holdet. Den var meget opmærksomhedssøgende og var vild med at træne lydighed, men den virkede også noget nervøs i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vidste jeg ikke engang :-D

 

Men nu jeg tænker over det kunne det egentligt nemt ses på den F1 lab vi havde på holdet. Den var meget opmærksomhedssøgende og var vild med at træne lydighed, men den virkede også noget nervøs i det.

 

Har den tavle?

Uden kan det ikke være en formel 1. Og det er IKKE snobberi at påstå dét, vil jeg så lige skynde mig at sige.

Men man kan ikke have en ren jagt og markprøvelinje, uden at der er tavle på. Uden tavle for det første ingen avlslinje, og for det andet ingen mulighed for deltagelse i jagt og markprøver. :blink:

 

Det nervøse vil du finde i enhver hund der ikke ved hvad der forventes af den. Eller lignende omstændigheder.

Det har heller ikke noget med markprøvelinjerne at gøre.

 

Og "eager to please" er heller ikke det samme som opmærksomhedssøgende, eller manglende selvstændighed, bare lige for at få dén vinkel på også.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har den tavle?

Uden kan det ikke være en formel 1. Og det er IKKE snobberi at påstå dét, vil jeg så lige skynde mig at sige.

Men man kan ikke have en ren jagt og markprøvelinje, uden at der er tavle på. Uden tavle for det første ingen avlslinje, og for det andet ingen mulighed for deltagelse i jagt og markprøver. :blink:

 

Det nervøse vil du finde i enhver hund der ikke ved hvad der forventes af den. Eller lignende omstændigheder.

Det har heller ikke noget med markprøvelinjerne at gøre.

 

Og "eager to please" er heller ikke det samme som opmærksomhedssøgende, eller manglende selvstændighed, bare lige for at få dén vinkel på også.

 

:blink:

 

Ja, hun har tavle :-)

 

Jeg vil nu sige at er hunden "eager to please" er den også opmærksom på ejeren... Jeg mener ikke opmærksomhedssøgende på den negative måde her, jeg mener opmærksom på ejerens signaler og hvornår der skal laves noget (nærmest som en border collie på en agillity bane).

 

Det var lige præcis det jeg tænkte da jeg læste om deres "eager to please" at hun måske har virket nervøs fordi hun var usikker på hvad hun skulle og ikke blev hjulpet ordentligt på vej :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslans far (uden stamtavle) var til broholmer træf forrige år nede på broholm, han er en rigtig pæn broholmer, og den daværende formand ville gerne avle på ham, da så Bastians ejer sagde han ikke havde tavle, sagde formanden at det kunne man jo altid finde en løsning på (selvfølgelig er dette rygter og jeg kan ikke vide om det er 100% rigtigt).

 

Faldt lige over den her, og uden at vide noget om det, tænker jeg, at det muligvis kan have noget at gøre med, at racen stadig opfattes som værende under rekonstruktion, og der derfor gives dispensationer for hunde af racen med den ønskede type. Derfor kan disse, efter avlsgodkendelse, opnå stambogsføring på afkom. Sådan var det i hvert fald på et tidspunkt (også under eks. dansk svensk gårdhund og jack russell terrier). Så måske slet ikke så lyssky igen, men bare et ønske om, at bruge en god hund, så racen har bedst mulige vilkår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun har tavle :-)

 

Jeg vil nu sige at er hunden "eager to please" er den også opmærksom på ejeren... Jeg mener ikke opmærksomhedssøgende på den negative måde her, jeg mener opmærksom på ejerens signaler og hvornår der skal laves noget (nærmest som en border collie på en agillity bane).

 

Det var lige præcis det jeg tænkte da jeg læste om deres "eager to please" at hun måske har virket nervøs fordi hun var usikker på hvad hun skulle og ikke blev hjulpet ordentligt på vej :???:

 

Så er vi helt enige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...