Hop til indhold

Hund og børn


Gæst Shu-bi
 Share

Recommended Posts

Når man får en hvalp ind i en stor familie hvor der er små børn, hvordan viser man den så bedst at den er nederst i hierarkiet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Spørger du fordi du skal have hvalp?

 

Hvor små børn er der tale om?

 

En hvalp skal ikke lære at den er nedesrt i noget som helst, det er en gammel myte, der desværre er ret sejlivet :)

 

En god møde at lære hvordan man får børn og hund til at gå op i en højere enhed, er ved fx at læse nogle gode bøger :)

 

Fx Lone Grevas, Hvalpen

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning

Lone Greva, Familiehunden

 

Og for at få det med rang osv helt på plads, så er Alfasyndromet af Anders Hallgren ret god :)

 

At have hvalp og små børn samtidig er ret krævende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørger du fordi du skal have hvalp?

 

Hvor små børn er der tale om?

 

En hvalp skal ikke lære at den er nedesrt i noget som helst, det er en gammel myte, der desværre er ret sejlivet :)

 

En god møde at lære hvordan man får børn og hund til at gå op i en højere enhed, er ved fx at læse nogle gode bøger :)

 

Fx Lone Grevas, Hvalpen

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning

Lone Greva, Familiehunden

 

Og for at få det med rang osv helt på plads, så er Alfasyndromet af Anders Hallgren ret god :)

 

At have hvalp og små børn samtidig er ret krævende :)

 

Enig enig enig...

 

Jeg bliver altid sådan lidt ked når folk bruger vendinger "nederst i hirakiet" osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Spørger du fordi du skal have hvalp?

 

Hvor små børn er der tale om?

 

En hvalp skal ikke lære at den er nedesrt i noget som helst, det er en gammel myte, der desværre er ret sejlivet :)

 

En god møde at lære hvordan man får børn og hund til at gå op i en højere enhed, er ved fx at læse nogle gode bøger :)

 

Fx Lone Grevas, Hvalpen

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning

Lone Greva, Familiehunden

 

Og for at få det med rang osv helt på plads, så er Alfasyndromet af Anders Hallgren ret god :)

 

At have hvalp og små børn samtidig er ret krævende :)

 

Enig enig enig...

 

Jeg bliver altid sådan lidt ked når folk bruger vendinger "nederst i hirakiet" osv

 

Ja, myterne er sejlivede!!

 

Men hvis man så ved at de bygger på studier af HØNS og at de gammeldags metoder er bygget på misforståelser, så hjælper det jo lidt på forståelsen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man får en hvalp ind i en stor familie hvor der er små børn, hvordan viser man den så bedst at den er nederst i hierarkiet?

 

Du behøver ikke at vise den noget. Yngst betyder mest uerfaren og derfor søger man viden/ færdigheder, hos de der ved bedre og har mere erfaring. Det er i bund og grund, hvad hierarki betyder for en hund. Den der leder, er den der har de bedste evner i situationen.

 

Jeg vil gerne pointere at det er meget unaturligt for en voksen hund at skulle acceptere at et barn (som jo er en hvalp i hundens øjne og det er ikke noget mennesker kan ændre på) har højere rang end den selv. Hvis man som forælder ikke lærer barnet at respektere hundens grænser, så er man selv skyld i, at barnet kan få en afklapsning af hunden.

 

Så hvis du kan lære dine børn at være hundevenlige, så får du også en hund, der er børnevenlig (de er meget mere tålmodige og tolerante end mennesker).

Link til indlæg
Del på andre sites

Min yngste datter er lige fyldt 3 år, og det er mellem hende og hvalpen (knap 5 måneder) problemet er opstået.

 

Jeg er altid tæt på så jeg har kontakt med min datter når hun kæler med hunden, så hun har på intet tidspunkt overtrådt hundens grænser. Så længe jeg står lige ved siden af er der ingen problemer, men hvis jeg går bare 2 meter væk fra dem starter hvalpen med at vælte min datter og derefter stiller den sig med forpoterne på hende så hun ikke kan komme op igen. Hvis vi er i haven hopper hvalpen op og bider sig fast i min datters arm og trækker hende ned eller løber fuldt fart hen og hopper op så hun vælter hende. Jeg er aldrig mere end de her par meter væk og kan hurtigt stoppe hvalpen, men i samme øjeblik jeg træder et skridt tilbage starter den igen.

 

Det er ikke fordi jeg vil lade dem være alene sammen, men jeg ville jo gerne kunne træde et par skridt væk uden at det her starter. Det er ikke leg fra hvalpens side, for det er helt anderledes adfærd end overfor de større børn.

 

En dyrlæge fortalte mig at den udviser dominans overfor min datter og derfor skal finde ud af at den er nederst i flokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min yngste datter er lige fyldt 3 år, og det er mellem hende og hvalpen (knap 5 måneder) problemet er opstået.

 

Jeg er altid tæt på så jeg har kontakt med min datter når hun kæler med hunden, så hun har på intet tidspunkt overtrådt hundens grænser. Så længe jeg står lige ved siden af er der ingen problemer, men hvis jeg går bare 2 meter væk fra dem starter hvalpen med at vælte min datter og derefter stiller den sig med forpoterne på hende så hun ikke kan komme op igen. Hvis vi er i haven hopper hvalpen op og bider sig fast i min datters arm og trækker hende ned eller løber fuldt fart hen og hopper op så hun vælter hende. Jeg er aldrig mere end de her par meter væk og kan hurtigt stoppe hvalpen, men i samme øjeblik jeg træder et skridt tilbage starter den igen.

 

Det er ikke fordi jeg vil lade dem være alene sammen, men jeg ville jo gerne kunne træde et par skridt væk uden at det her starter. Det er ikke leg fra hvalpens side, for det er helt anderledes adfærd end overfor de større børn.

 

En dyrlæge fortalte mig at den udviser dominans overfor min datter og derfor skal finde ud af at den er nederst i flokken.

 

Ak ja, de dyrlæger, de dyrlæger.

Da jeg var til dyrlæge med min 12 uge gamle chihuahuahvalp på under 900 gram, blev der sagt: "Pas på den ikke tager magten fra jer". Hun havde set hunden i 5 minutter. Og hvalpen var så nem at få stoppet i uønsket adfærd at man skulle tro det var løgn!

Du skulle hellere kontakte en adfærdsbehandler, f.eks. fra http://www.paff.dk (De følger med udviklingen.)

 

En adfærdsbehandler er dygtig til adfærd, en dyrlæge er dygtig til sygdomme. :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først: Hvalpe er ikke kælelystne i den alder, der skal ske alt for meget og de har sjældent ro nok til at nyde at blive kælet.

Allerede der kan din lille datter have overskredet hvalpens grænser for hvad den kan klare, uden I var klar over det.

 

Hvilken race taler vi om?

 

Dernæst: Uden at ville fornærme din dyrlæge, så svarer dyrlægers rådgivning, generelt, om hundeadfærd til at din praktiserende læge udbredte sig om børnepsykologi.

Adfærd er som børnepsykologi et speciale, som kræver yderligere uddannelse efter den almindelige læge/dyrlægeuddannelse.

 

Dominans er ikke noget en hvalp kan udvise på den måde din dyrlæge har ment.

 

Det lyder mere som om den ser hende som en god legepartner og behandler hende derefter - som hvalp ville behandle hvalp :)

 

Hvis du skal ud over dette uhensigtsmæssige mønster, kræves der arbejde og at du hver eneste gang FORHINDRER hvalpens adfærd i at opstå. Bedst ved afledning: At sørge for at hvalpen har noget den hellere vil foretage sig, f.eks. at slikke leverpostej ud af en rørknogle, søge foder/godbidder i haven og lignende rolige aktiviteter.

Dsse vil forhindre mønstret i at opstå og på sigt vil adfærdsmønstret blive udvisket i hvalpens hjerne.

 

Din hvalp KAN være i en hormonelt urolig periode lige nu, kommer an på blandt andet racen, og i denne periode være mere "vild" end ellers.

 

Pas på ikke at overstimulere den med f.eks. vild leg med bold/pindekast, ruskeleg mm.

Disse er med til at stimulere hvalpens generelle opkørthed og stresshormonniveau, hvlket giver overreaktioner og "vildskab".

 

Rolige oplevelser, f.eks. ture i fremmede miljøer hvalpen skal forholde sig til er trættende på en god måde og forebygger hvalpens "vilde" tendenser.

 

Uden at vide noget om jer vil jeg også gerne lige pippe lidt om vigtigheden af "du og jeg" tid mellem husstandens voksne og hvalpen. Dette er endog særdeles vigtigt for en god relation, som gerne på et tidspunkt skulle udmønte sig i respekt for de voksnes evner og kompetancer = stor lydhørhed fra hvalpens side = lydighed.

 

Har du spørgsmål er du velkommen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi mangler lige at få at vide hvad det er for en hund. Det gøt en væsentlig forskel om det er en chihuahua eller en labrador..

 

Jeg gætter på, at det nærmest er det sidste, --eller i den størrelse.

 

Silke væltede også børnehavebørn da hun var i den alder......... Øhø...

Det var ikke så godt.. Og da pædagogerne havde fået rejst de skrigende kegler op igen, så kom Silkes SØSTER og gav dem en tur mere... Da havde jeg fået fat i Silke... :oops:

 

Jeg tror også bare det er ungdommelig uerfarenhed der får hvalpen til det.

 

Afled hvalpen og find nogle måder hvor hvalp og barn KAN være sammen.. Din datter kunne f.eks. drysse tørfoder ud i græsset (mens du står lige ved hende) -og derefter kunne hun kikke på, hvor dygtig hvalpen er til at finde foderet igen. Det kan der gå GOD tid med..

 

Nå, men jeg ser lige, at det jo næsten ordret er hvad Ninjamor har foreslået...

 

Hvad har hun ikke skrevet... bob,bob...

 

Jo, husk lige, at selv om hvalpen nu er knap 5 mdr. og MEGET større end da I fik den... så er den stadig en baby. Der skal tålmodighed og vejledning til når den gør noget den ikke må. Og afledning hvis den endnu ikke forstår at den ikke må. Lidt ligesom med små børn..

Link til indlæg
Del på andre sites

En dyrlæge fortalte mig at den udviser dominans overfor min datter og derfor skal finde ud af at den er nederst i flokken.

 

a040.gif

 

Gid dyrlæger blev opdateret ligesom computere. Mange skader efterhånden mere end de gavner e040.gif

 

De andre har givet nogle super svar, så...

 

Håber alt kommer til at gå godt med hund og barn n010.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

En dyrlæge fortalte mig at den udviser dominans overfor min datter og derfor skal finde ud af at den er nederst i flokken.

 

a040.gif

 

Gid dyrlæger blev opdateret ligesom computere. Mange skader efterhånden mere end de gavner e040.gif

 

 

Ja, og de fleste af os tror naturligvis på hvad dyrlægen siger, vi tror jo på hans ekspertise. Dyrlægerne skulle på kursus, eller være tvangsindlagt til mindst et godt foredrag om året, skulle de.

Og i boghandelen står forældede hundebøger med gammeldags holdninger side om side med de nye, gode, moderne bøger. Men nye hundeejere har ikke mange chancer for at skelne skidt fra kanel.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ja, og de fleste af os tror naturligvis på hvad dyrlægen siger, vi tror jo på hans ekspertise. Dyrlægerne skulle på kursus, eller være tvangsindlagt til mindst et godt foredrag om året, skulle de.

Og i boghandelen står forældede hundebøger med gammeldags holdninger side om side med de nye, gode, moderne bøger. Men nye hundeejere har ikke mange chancer for at skelne skidt fra kanel.

 

Både min opdrætter, min dyrlæge og de fleste andre hundefolk jeg kender, er old-school. Der går længe inden flertallet har fattet at det er forkert :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

En dyrlæge fortalte mig at den udviser dominans overfor min datter og derfor skal finde ud af at den er nederst i flokken.

 

a040.gif

 

Gid dyrlæger blev opdateret ligesom computere. Mange skader efterhånden mere end de gavner e040.gif

 

 

 

Ja, og de fleste af os tror naturligvis på hvad dyrlægen siger, vi tror jo på hans ekspertise. Dyrlægerne skulle på kursus, eller være tvangsindlagt til mindst et godt foredrag om året, skulle de.

Og i boghandelen står forældede hundebøger med gammeldags holdninger side om side med de nye, gode, moderne bøger. Men nye hundeejere har ikke mange chancer for at skelne skidt fra kanel.

 

Nej de gamle bøger tiltrækker med deres lovord om lette løsninger, overhold 5 lette regler og hunden er lydig g010.gif

 

Ja, dyrlæger er også min hovedpine og har kostet mig og mine hunde pga deres forældede viden om hunde :cry:

 

 

Det er vidunderligt at finde en dyrlæge der ved mere om hundens psyke end jeg selv ved b121.gif

Det er så trist med al den forældede teori!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...