Hop til indhold

Foder til allergi hunde, og hunde med maveproblemer...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

hvis jeg havde en hund med fødevareallergi tror jeg at jeg i første omgang ville give den hjemmelavet foder - 1/3 pasta/ris/kartofler + 1/3 kød/fisk + 1/3 grøntsager så undgår man jo for det første alle E-numre og alle andre tilsætningsstoffer samt at de allerfleste hunde er glade for det, hvis det er hvalpe kan man tilsætte vitaminer og kalk. Det er selvfølgelig mere besværligt , men jeg er temmelig sikker på at jeg ville gøre det, Det er iøvrigt det samme jeg giver mine hunde når de har dårlig mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis jeg havde en hund med fødevareallergi tror jeg at jeg i første omgang ville give den hjemmelavet foder - 1/3 pasta/ris/kartofler + 1/3 kød/fisk + 1/3 grøntsager så undgår man jo for det første alle E-numre og alle andre tilsætningsstoffer samt at de allerfleste hunde er glade for det, hvis det er hvalpe kan man tilsætte vitaminer og kalk. Det er selvfølgelig mere besværligt , men jeg er temmelig sikker på at jeg ville gøre det, Det er iøvrigt det samme jeg giver mine hunde når de har dårlig mave.

 

Problemet er bare, at hvis hunden har fødevareallergi, så er det jo tit netop bestemte proteiner hunden ikke kan tåle. Uanset om kødet er hjemmelavet, råt eller i tørfoder...

 

Og hvis man vælger hjemmelavet, så står man i et dilemma, hvor man er nødt til at fodre sin hund med en kost, der slet ikke er tilstrækkelig, bare for at finde ud af, hvilke ting hunden ikke kan tåle.

Og der er ikke tale om et par uger, men om adskillige måneder måske år, før man har fået spottet nok af de ting, hunden KAN tåle.

Først da kan man begynde at kikke på, hvordan man får sammensat en "bæredygtig" kost til hunden.

Silke nåede at tabe næsten 5 kg (fra 31 kg til 26) på 2 måneder, fordi hun kun måtte få hjort og quinua. Derfor blev første prioritet fedt kød, altså flæsk, da vi måtte tilsætte næste emne.. Og det gik heldigvis godt.

 

---Nu er vi nået til at hun kan få hjort og gris. Og kartofler og gulerødder. Og æbler og mirabeller (HENDES valg:mrgreen:). Og kosttilskuddene glucosamin, chondroitin og MSM. Og Viacutan. Hver gang noget nyt bliver tilført kosten, så skal hun have det samme i mindst 4 uger.

 

---Når jeg har prøvet andre ting (f.eks. sild, kylling, ris, rødbeder oma. ) så slår hun ud på ryggen.. Eller ER det på grund af fødeemnerne? eller fordi hun måske har været udsat for et eller andet udenfor kontrol, f.eks. pollen, støvmider, ræveskab, smidt mad, ræve/kattelort, bjørneklo osv.osv..:hmm:

 

"Hjemmelavet foder" er ikke en kvalitet i sig selv, lige så lidt som BARF er det. Men begge giver mulighed for at man kan føre kontrol med, hvad éns hund får at spise.. Men det kræver, at man sætter sig ind i, hvad der IKKE er godt for en hund, og hvad hunden har brug for.

 

Når jeg engang får så mange ingredienser på Silkes plus-liste, så jeg kan vælge og vrage, så vil jeg konsultere denneher netside om hjemmelavet:

 

http://www.hundekøkkenet.dk/forside.php

 

Jeg bruger den allerede nu, til inspiration og til at se på hvad jeg skal forsøge at tilsætte kosten næste gang Silke har en god stabil periode..

 

hundekøkkenet.dk er forøvrigt lavet af Ellyn, der er HF-medlem under profilnavnet E.G.

 

Der er rigtig, rigtig meget fornuftig viden på den side, hvis man ønsker at hjemmelave sin hunds mad...:5up:

 

Hvis jeg engang får hund igen, efter Silke, så vil jeg fodre med hjemmelavet. Måske endda fra start af. Men med råt kød og rå ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne lise- det er også umiddelbart en god tanke, men mange tror desværre at hunde med allergi oftes "kun" er allergisk over for korn og tilsætningsstoffer. Men der kan være 1000 andre ting. Min hund reagere feks ikke det mindste på korn eller E-numre eller tilsætningsstoffer, men fodrer jeg ham med rå ting eller kød, feks okse, svin, lam eller kylling så har jeg en meget skidt hund. Mange BARF ting er jo lige netop fra overstående. Ligesom mange " allergivenlige" tyggeben består feks af tørret grisehaler, tørret oksesener osv, men de er kun allergivenlige over for hunde der har allergi over for korn feks. Min hund ville blive meget dårlig hvis han feks fik tørret grisehaler eller oksesener, mens han fint ville kunne spise ting med korn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne lise- det er også umiddelbart en god tanke, men mange tror desværre at hunde med allergi oftes "kun" er allergisk over for korn og tilsætningsstoffer. Men der kan være 1000 andre ting. Min hund reagere feks ikke det mindste på korn eller E-numre eller tilsætningsstoffer, men fodrer jeg ham med rå ting eller kød, feks okse, svin, lam eller kylling så har jeg en meget skidt hund. Mange BARF ting er jo lige netop fra overstående. Ligesom mange " allergivenlige" tyggeben består feks af tørret grisehaler, tørret oksesener osv, men de er kun allergivenlige over for hunde der har allergi over for korn feks. Min hund ville blive meget dårlig hvis han feks fik tørret grisehaler eller oksesener, mens han fint ville kunne spise ting med korn.

Ja og herhjemme er det lige omvendt :blink:, Misja tåler (i en vis udstrækning) fint både gris og okse mens gluten og korn er fuldkommen bandlyst ned i helvede.

 

Allergi er en svær størrelse, den kommer i så utrolig mange former og kryds reaktioner og desværre kan vi jo ikke spørge hundene, hvilket gør at jeg fx. holder mig til det jeg har fundet Misja med sikkerhed kan tåle.

 

Nemlig Hypo'en fra RC, rå gulerødder og lidt "ekstra" i form af et tørret griseøre i ny og næ, lidt rå kylling ind i mellem som enkelt måltid eller en dag med hjemmelavet i form af fx. hak okse, bacon og rodfrugter stegt på pande eller let kogt.

 

Efter 4 år med en multiallergiker hund er det de ting jeg er helt sikre på hun tåler, men mest at det bare er hypo'en, lakseolie, flexvital og ingefær morgn, middag og aften ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og herhjemme er det lige omvendt :blink:, Misja tåler (i en vis udstrækning) fint både gris og okse mens gluten og korn er fuldkommen bandlyst ned i helvede.

 

Allergi er en svær størrelse, den kommer i så utrolig mange former og kryds reaktioner og desværre kan vi jo ikke spørge hundene, hvilket gør at jeg fx. holder mig til det jeg har fundet Misja med sikkerhed kan tåle.

 

Nemlig Hypo'en fra RC, rå gulerødder og lidt "ekstra" i form af et tørret griseøre i ny og næ, lidt rå kylling ind i mellem som enkelt måltid eller en dag med hjemmelavet i form af fx. hak okse, bacon og rodfrugter stegt på pande eller let kogt.

 

Efter 4 år med en multiallergiker hund er det de ting jeg er helt sikre på hun tåler, men mest at det bare er hypo'en, lakseolie, flexvital og ingefær morgn, middag og aften ;-)

 

Teitur får sjovt nok også Hypo fra RC og lakseolie, synes dog han har taget en del på af lakseolien:hmm:

 

Så får han alt hvad der er vegatarisk, så alle vegetar tyggeben er velkommen her i huset, dem han bedst kan lide er dem med spinat og alger, ligesom han får godbidder fra orijen af ren fisk, eller nogle godbidder jeg har med pebermynte. En gulerod får du ham aldrig til at spise. Hehe. Så får han engang i mellem hvis der er overskud på kontoen ( hvornår er der nogensinde det når man har hund ) :slem: de der dyre hjorteskant til 40 kr stykket fra ziwipeak.

 

og så reagere han hellere ikke på de der tynde oksehudspinde, så sådan en får han også i ny og næ. Nå ja og skal maden være lidt mere spændene så er kogte kartofler et hit hos ham. Makral i tomat kan han tåle lidt af, men meget lidt, gav ham engang en halv dåse, så brækkede han sig, men hvis han bare får en lille spiseskefuld over sit foder, så er der intet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Anne lise- det er også umiddelbart en god tanke, men mange tror desværre at hunde med allergi oftes "kun" er allergisk over for korn og tilsætningsstoffer. Men der kan være 1000 andre ting. Min hund reagere feks ikke det mindste på korn eller E-numre eller tilsætningsstoffer, men fodrer jeg ham med rå ting eller kød, feks okse, svin, lam eller kylling så har jeg en meget skidt hund. Mange BARF ting er jo lige netop fra overstående. Ligesom mange " allergivenlige" tyggeben består feks af tørret grisehaler, tørret oksesener osv, men de er kun allergivenlige over for hunde der har allergi over for korn feks. Min hund ville blive meget dårlig hvis han feks fik tørret grisehaler eller oksesener, mens han fint ville kunne spise ting med korn.

 

Det er nemlig lige præcis det. Allergi er ikke bare allergi. Det kan være overfor mange ting, og det ses ofte, at det er bestemte typer kød, hunde ikke kan tåle. Ligesom det kan være et problem med at omsætte proteiner generelt - derfor er allergifoder som f.eks. RCs Hypoallergenic lavet sådan, at de har hydrolyseret proteinerne - udover at ingredienserne i det hele taget tager hensyn til mange typer foderallergi og -intolerance. Det vil sige, at de har slået proteinmolekylerne i små bitte stykker, så de er meget nemmere at fordøje for hunden.

Og kan hunden ikke omsætte proteiner eller tåle kød, så duer barf jo slet ikke. Så igen - der ER bare ikke nogen endegyldig, enkel løsning på det. Det kommer an på den enkelte hund, hvad den kan tåle og hvad der fungerer bedst. Så det der med "så skal de bare have barf" eller "så laver jeg maden selv", det holder ikke. Desværre. Det er jo besværligt, og det ville da være nemmere, hvis der var noget, som bare klarede alt. Men det er der bare ikke, det kan ikke lade sig gøre, fordi lidelserne er af mange typer og alle sammen kræver noget forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Teitur får sjovt nok også Hypo fra RC og lakseolie, synes dog han har taget en del på af lakseolien:hmm:

 

Så får han alt hvad der er vegatarisk, så alle vegetar tyggeben er velkommen her i huset, dem han bedst kan lide er dem med spinat og alger, ligesom han får godbidder fra orijen af ren fisk, eller nogle godbidder jeg har med pebermynte. En gulerod får du ham aldrig til at spise. Hehe. Så får han engang i mellem hvis der er overskud på kontoen ( hvornår er der nogensinde det når man har hund ) :slem: de der dyre hjorteskant til 40 kr stykket fra ziwipeak.

 

og så reagere han hellere ikke på de der tynde oksehudspinde, så sådan en får han også i ny og næ. Nå ja og skal maden være lidt mere spændene så er kogte kartofler et hit hos ham. Makral i tomat kan han tåle lidt af, men meget lidt, gav ham engang en halv dåse, så brækkede han sig, men hvis han bare får en lille spiseskefuld over sit foder, så er der intet.

 

Stella, har du nogensinde prøvet at give Teitur hjortegevirer som kødben? Nu han må få hjorteskank ... :)

På dyreklinikken specialimporterer vi "Lucky Buck" fra USA, som er naturligt afstødte hjortegevirer (hjortene smider dem jo hvert år), som er skåret i stykker af forskellig størrelse. Hundene ELSKER dem - de smager jo af hjort. Og de er så hårde, at de holder som tyggeben LÆNGE og er rigtigt gode for tænderne - gevir er jo sådan set knogle, så de er hårde, og de splintrer ikke eller kan på anden måde komme galt af sted. Nu bor du jo på Djursland, så det er ikke ligefrem om hjørnet, men jeg tænker, om der måske er en skovfoged eller noget skov eller sådan derovre, som du måske kunne få nogle gevirstykker fra? Jeg er ikke helt sikker på, om de sliber skærekanterne på de der Lucky Bucks, vi har, det tror jeg, men ellers er der ikke gjort noget ved dem, og under alle omstændigheder kan de ikke splintre eller noget.

Det var bare en ide - nu Teitur ikke kan tåle så meget. :kys:

Kan også forestille mig, at lille Tjalfe, som vel snart er i tyggealderen, ville være glad for sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella, har du nogensinde prøvet at give Teitur hjortegevirer som kødben? Nu han må få hjorteskank ... :)

På dyreklinikken specialimporterer vi "Lucky Buck" fra USA, som er naturligt afstødte hjortegevirer (hjortene smider dem jo hvert år), som er skåret i stykker af forskellig størrelse. Hundene ELSKER dem - de smager jo af hjort. Og de er så hårde, at de holder som tyggeben LÆNGE og er rigtigt gode for tænderne - gevir er jo sådan set knogle, så de er hårde, og de splintrer ikke eller kan på anden måde komme galt af sted. Nu bor du jo på Djursland, så det er ikke ligefrem om hjørnet, men jeg tænker, om der måske er en skovfoged eller noget skov eller sådan derovre, som du måske kunne få nogle gevirstykker fra? Jeg er ikke helt sikker på, om de sliber skærekanterne på de der Lucky Bucks, vi har, det tror jeg, men ellers er der ikke gjort noget ved dem, og under alle omstændigheder kan de ikke splintre eller noget.

Det var bare en ide - nu Teitur ikke kan tåle så meget. :kys:

Kan også forestille mig, at lille Tjalfe, som vel snart er i tyggealderen, ville være glad for sådan noget.

 

Tjalfe har skam være i tyggealderen længe, lige siden jeg hentede ham som 8 ugers, det er derfor jeg ligner en si på hænder og arme...helt gennemhullet....:slem:

 

Har aldrig hørt om at man kan give hjortegevir, min første tanke er at det da må lugte ganske slemt ?? og er de ikke også syleskarpe ?? Men kunne da undersøge det. Mange tak for tippet.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Tjalfe har skam være i tyggealderen længe, lige siden jeg hentede ham som 8 ugers, det er derfor jeg ligner en si på hænder og arme...helt gennemhullet....:slem:

 

Har aldrig hørt om at man kan give hjortegevir, min første tanke er at det da må lugte ganske slemt ?? og er de ikke også syleskarpe ?? Men kunne da undersøge det. Mange tak for tippet.:5up:

 

Haha, nåja, ok. Yikes.

De lugter overhovedet ikke - jo for hundene dufter de af hjort, de har jo så også lige megameget finere duftsensorer end os, men for mennesker lugter de ikke. Det er jo afstødte gevirer, så det er bare en stærk form for knogle.

Charlie har et her, han af og til nyggetygger i eller render rundt og gemmer (han elsker at begrave kødben i tæpper, bag sofapuder eller inde i hjørner - man må jo have et lager til en regnvejrsdag, fnis), og nu har jeg lige prøvet at have det helt oppe under næsen, og jeg kan seriøst ikke lugte, at det lugter af noget. Et stykke træ lugter mere. Men hunde er virkelig pjattede med dem.

De er ikke skarpe overhovedet - med Lucky Bucks, der skærer de dem til i stykker af forskellig størrelse, og så bliver de mere og mere afrundede som hundene slikker og tygger i dem. De varer ofte i mååååneder. Charlie har haft sit i over en måned, og det ser næsten ud som da han fik det. Du kan se mere om dem her - LuckyBuckAntlers Homepage

 

De er lidt pebrede prismæssigt, de mindste koster hos os 90 kr. og helt op til 250 for de kæmpestore. Det er også fordi de koster en del af få hertil - der kommer told på også udover deres pris og forsendelse.

Men de tjener sig ind, fordi de varer så længe. Jeg kender mange store hunde, som går igennem et stort tyggeben til 30-40 kr. på fem minutter. De kan til sammenligning have en Lucky Buck i en måned eller mere og så have lange hyggestunder med dem ind, når de vil. Og hvis man har en hund, som er overvægtig er de også smarte, fordi det ikke på samme måde som mange andre tyggeben af tørret kød, hud eller andet hurtigt bliver en portion mad i sig selv.

 

Hvis du ikke kan få nogen et sted i nærområdet, skal jeg gerne købe og sende til dig, hvis det er - eller hvis andre gerne vil. Der er ikke ret mange, som importerer dem, jeg har ikke set dem andre steder end på dyreklinikken, hvor jeg er. Det er også derfor, jeg tænkte, at det kunne være man kunne lave en deal med skovfogeden i sin lokale skov eller nowet, jeg ved da at de i Dyrehaven samler hjortenes afstødte gevirer ind, fordi det ikke er tilladt for skovens gæster at tage dem med hjem, hvis de finder dem.

På Lucky Bucks hjemmeside står der også nogle internetforhandlere, jeg kender dem dog ikke, så jeg ved ikke, om de sender til DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Jeg kan ikke finde en fuld ingrediens liste på produktet inde på deres hjemmeside, er jeg bare blind eller hur :confused:

 

Misja lider af meget pollenallergi og krydser på visse frugter, så for mig er det ikke ligemeget hvilke ting der er i et foder :-)

 

Men da jeg i en anden gruppe (på et andet forum) for ejere med allergi-hunde har set, at nogle allergi hunde får det bedre på dette foder vil jeg meget gerne læse mere om det og især præcis hvilke ting som det er bygget op på :-)

Nogle hunde vil kunne fungerer rigtig godt på dette foder, men det afhænger jo meget af hvilken slags allergi hunden har.

Ingredienserne er som følger:

 

Ingredienser morgenmix:

Kylling, majs (økologisk), soja (økologisk), fisk, æg, hørfrø, sojaolie, blanding af 18 forskellige planter, mineraler og vitaminer. Tilsat naturlige antioxidanter bestående af citronsyre og naturlige E-vitaminer (d-mix tocopherol).

 

Ingredienser aftenmix:

Majs (økologisk), soja (økologisk), kylling, fisk, gær, hørfrø, sojaolie, blanding af 16 forskellige planter, mineraler og vitaminer. Tilsat naturlige antioxidanter bestående af citronsyre og naturlige E-vitaminer (d-mix tocopherol).

 

Rigtig mange hunde lider af allergi overfor majs, soja, gær og soja - ingredienser der ser ud til at være rigtig meget af i foderet!

Jeg har ingen erfaringer med foderet, men jeg vil bare lige advare imod blindt at tro at foderet kan gå til alle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kontakt til allergihunde gennem nogle år har bevirket at al for mange hunde lider af dette symptom, som skaber en dårlig trivsel. Det indebærer at mange hunde for at forebygge disse negative symptomer skal have tilført nogle naturlige kosttilskudsprodukter med indhold af de vigtige umættede fedtsyrer såsom omega-3, omega-6 og gammalinolensyre. Disse naturlige olier (umættede fedtsyrer) ophæver negative virkninger af en for unaturlig kost.

Du har gjort meget , men der er forskel på en hunds reaktion overfor kosten. Derfor denne forskellighed. Der er også stor forskel på de enkelte racers reaktion på bestemte typer af mad.

Konklusion. Det er svært at sammenligne hundes evne til at reagere på kostens eventuelle allergiske tendens.

Ninge

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kontakt til allergihunde gennem nogle år har bevirket at al for mange hunde lider af dette symptom, som skaber en dårlig trivsel. Det indebærer at mange hunde for at forebygge disse negative symptomer skal have tilført nogle naturlige kosttilskudsprodukter med indhold af de vigtige umættede fedtsyrer såsom omega-3, omega-6 og gammalinolensyre. Disse naturlige olier (umættede fedtsyrer) ophæver negative virkninger af en for unaturlig kost.

Du har gjort meget , men der er forskel på en hunds reaktion overfor kosten. Derfor denne forskellighed. Der er også stor forskel på de enkelte racers reaktion på bestemte typer af mad.

Konklusion. Det er svært at sammenligne hundes evne til at reagere på kostens eventuelle allergiske tendens.

Ninge

 

:shock::sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Ancilla

i bund og grund så skal man holde sig fra alle slags kornprodukter i hundenes mad, de har IKKE noget at bruge det til, heller ikke allergihunde. Derimod skal hundene havde det, som er bedst til dem. Nemlig kød og grønsager, dog mest kød, og kun en smule grønsager. Der findes mange gode tørkostmærker på markedet, som kun indeholder kød og grønsager. Brug det i stedet. 99 % er grunden til allergi nemlig hvede og andre kornprodukter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
i bund og grund så skal man holde sig fra alle slags kornprodukter i hundenes mad, de har IKKE noget at bruge det til, heller ikke allergihunde. Derimod skal hundene havde det, som er bedst til dem. Nemlig kød og grønsager, dog mest kød, og kun en smule grønsager. Der findes mange gode tørkostmærker på markedet, som kun indeholder kød og grønsager. Brug det i stedet. 99 % er grunden til allergi nemlig hvede og andre kornprodukter

 

Hvor har du det fra?

Jeg har ikke kunne finde andet end postulater, intet dokumenteret på emnet?

 

Så jeg vil rigtig gerne have kilder på det og læse mere om det, hvis du vil være behjælpelig med lidt læsestof?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
i bund og grund så skal man holde sig fra alle slags kornprodukter i hundenes mad, de har IKKE noget at bruge det til, heller ikke allergihunde. Derimod skal hundene havde det, som er bedst til dem. Nemlig kød og grønsager, dog mest kød, og kun en smule grønsager. Der findes mange gode tørkostmærker på markedet, som kun indeholder kød og grønsager. Brug det i stedet. 99 % er grunden til allergi nemlig hvede og andre kornprodukter

 

Det er ikke korrekt. Foderallergi tegner sig kun i de 10-15 % af tilfælde. Hunde får oftere konstateret en luftbåren allergi. Jeg har selv haft en multiallergisk dalmatiner så jeg ved en del om det her!

I langt de fleste tilfælde er den egentlige allergi som skrevet luftbåren - altså noget hunden indånder eks.vis lagermider og lign. Som så igen kan danne krydsallergier til det foder hunden indtager.

Kød og grønsager gør det langtfra - da hunde også har brug for kulhydrater - ellers kan hjerne og muskler ikke udvikle sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
i bund og grund så skal man holde sig fra alle slags kornprodukter i hundenes mad, de har IKKE noget at bruge det til, heller ikke allergihunde. Derimod skal hundene havde det, som er bedst til dem. Nemlig kød og grønsager, dog mest kød, og kun en smule grønsager. Der findes mange gode tørkostmærker på markedet, som kun indeholder kød og grønsager. Brug det i stedet. 99 % er grunden til allergi nemlig hvede og andre kornprodukter

 

 

Det er simpelthen ikke korret. Allergi er mange ting, mange mange ting udover korn/ lagermider, som det er jo er, det er jo allergi over for lagermider som er i korn. Jeg tror faktisk der er flere luftbårene allergier hos hunde,end hunde der har lagermideallergi.

 

I øvrigt er kød og barf bare slet ikke nødvendigvis godt. Flere raske hunde får diarre og maveproblemer af BARF, der har været flere tråde herinde med hunde der får diarre af Barf.

Derudover er der altså flere, faktisk mange hunde med allergi, som har allergi over for flere typer kød. Har selv ejet en hund der ingen former for kød kunne tåle. Kan nævne de første 4 bruger herinde der har en hund som har allergi eller intolerance over for en eller flere typer kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke tåler ikke andet kød end svin. Heller ikke fisk. Eller kylling.

 

Svin er nok det eneste, der ikke har været i de forskellige tørfodere, hun har levet af i 10 år.

Nu har hun fået et tørfoder, der består af proteiner, der er så nedbrudte så hendes krop ikke kan genkende det oprindelige protein.

Og det reagerer hun ikke på.

Men jeg skal så stadigvæk passe på, at hun ikke får noget ekstra, som hun måske heller ikke kan tåle.

Alle smarte kosttilskud og specielle olier er bandlyst.

Heldigvis indeholder tørfoderet alt, hvad hun har brug for. Og alt er nedbrudt til ukendelighed for hendes krop.

 

Man anbefaler, at allergihunden sættes på en diæt af kød, den ikke har fået før. Og af én proteinkilde, som den ikke har fået før.

Men vi ved reelt ikke, hvad vores hunde har fået i diverse tørfoderprodukter.

 

Når man ikke engang kan holde styr på om det, vi mennesker spiser, er ko, gris eller hest, hvorfor skulle det så være sandt, at hundefoder kun indeholder det, der står på emballagen? Altid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Silke tåler ikke andet kød end svin. Heller ikke fisk. Eller kylling.

 

Svin er nok det eneste, der ikke har været i de forskellige tørfodere, hun har levet af i 10 år.

Nu har hun fået et tørfoder, der består af proteiner, der er så nedbrudte så hendes krop ikke kan genkende det oprindelige protein.

Og det reagerer hun ikke på.

Men jeg skal så stadigvæk passe på, at hun ikke får noget ekstra, som hun måske heller ikke kan tåle.

Alle smarte kosttilskud og specielle olier er bandlyst.

Heldigvis indeholder tørfoderet alt, hvad hun har brug for. Og alt er nedbrudt til ukendelighed for hendes krop.

 

Man anbefaler, at allergihunden sættes på en diæt af kød, den ikke har fået før. Og af én proteinkilde, som den ikke har fået før.

Men vi ved reelt ikke, hvad vores hunde har fået i diverse tørfoderprodukter.

 

Når man ikke engang kan holde styr på om det, vi mennesker spiser, er ko, gris eller hest, hvorfor skulle det så være sandt, at hundefoder kun indeholder det, der står på emballagen? Altid?

 

Velkommen tilbage, godt at "se" dig igen. :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla

Jeg skriver jo ikke at hundene KUN har allergi over for korn produkter. Ja det er rigtigt at der er hunde der får dårlig mave af barf, men det skyldes tildels at hunden ikke er blevet startet ordentligt op på barf, hunde er forskellige og har brug for noget forskelligt. Hvis hundens afføring er meget blød/smattet så er der jo noget galt og så må man finde ud af det, det er ikke nødvendigt fordi den ikke kan tåle barf, en hund er jo til dels et rovdyr og kan den ikke tåle kød, hvad pokker skal den så spise? hunde/ulve kan godt omsætte kornprodukter, med det skal helst ikke udgøre den største procentdel af hundens kost, det skal kød. Og ja der er hunde der ikke kan tåle visse former for kød, med så prøver man sig frem og finder ud af hvad den kan tåle og ikke kan tåle. ang kulhydrater, ja så skal hunden også have det, det får den bla i fedtet fra det dyr den spiser, fedt er også energi som lageres som energidepoter, ligesom en kamel har fedt i sine pukler, så den kan klare lange gåture uden vand. Hunde bruger bla. meget energi om vinteren til at holde varmen, har den ikke den energi den skal bruge så kan den tabe sig i vægt. Hunde er rovdyr og skal have kød, eller deres kost skal bestå af mest kød. Hvis man barfer sin hund så sætter man sig selvfølgelig ind i tingene, ligesom man også gør når man bruger tørkost. prøv evt. at læs bogen af Mogens Eliasen, der hedder K9joy hundemad - en håndbog om naturlig fodring" den fortæller ikke hvad du skal gøre, men beskriver om hundens anatomi, og viser forskers resultater om undersøgelser af hunde, den fortæller hvordan man kan fodre, men den pådutter ingen noget. Det er en bog på 500 sider, og er ret god at læse, både for dem der fodre med tørkost og med barf. Man kan købe bogen direkte på nettet, enten som en fil, eller man kan få den tilsendt på cd, eller man kan få den som bog

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla

Lad mig skrive på en anden måde. Når hunden spiser råt kød, så sker der en proces, hvorved hundens mave bearbejder føden, og næringsstoffer som hunden fordøjer vil gå i blodet via tarmene, nogle af disse nærringsstoffer indeholder kulhydrater, som hunden bruger som energi, disse kulhydrater har intet med de kulhydrater der f.eks findes i kiks. Mens hundens system fordøjer kødet arbejder leveren, og arbejder som affaldsrensning, Når alt kødet er fordøjet, (hvilket tager 24 timer, hvilket er derfor hunden kun skal have mad en gang i døgnet) og maven er tom, så går leveren igang med at omdanne fedt fra fedtdepoterne (hvilket den bla. får gennem kosten, hvori der er fedt)og ud af det fedt som leveren lige har "taget fra fedtdepoterne laver den kulhydrater. Så hunden får de kulhydrater den skal have som brændstof til muskler, og opretholdelse af kroppens temperatur. Derfor anbefales det af give ekstra fedt til hunde med kort pels, så de bedre kan holde varmen

Jeg håber at du forstå meningen af det jeg skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der ved hvordan det var i " gamle dage " - dengang man jo ofte fodrede med de rester der sådan lige var i køkkenet -har allergien hos hunde ændret sig ? eller er det det samme ? Jeg synes at man hører meget mere om allergi nu end før , har det mon noget at gøre med at det vi og hundene spiser oftere er fabriksfremstillet end før og jo ofte kommer langvejs fra ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla

ja det har det.. Tørkosten kom først frem i 70érne og før det, altså det du kalder kalder "gamle dage" der fik hundene rester fra middagsbordet, rester af kød og fedt når mor ordnede kød osv. og det du skriver siger næsten sig selv, og jeg høre/læser det tit. For mig at se, så siger det jo sig selv, du kan ikke undgå at møde en allergihund på gaden om det er så er kød allergi eller anden slags allergi. Der er så mange "dårlige" ting i mange tørkostprodukter, ting som skal gøre at hunden kan lide det, kødet der er i, er oftes benmel, og æggepulver og lign. produktet skal være billigt at fremstille, så er fortjenesten jo større og der er mange mellemhandler. er man ikke til barf, så kan man jo starte med orijen ellre acana det er tørkost med kun kød og grønt, og der er forskellige varianter. Der er altid æg i alle produkter, og så er der nogen af dem hvor der f.eks er fisk og lam, eller den der hedder fisk hvor der er 6 slagsfisk (3 saltvand og 3 ferskvand) der er også en hvor der er "røde" dyr, såsom bison osv osv på at se på acanadanmarks hjemmeside. Hunden skal ikke have nær så meget mand for at blive mæt fordi der er meget kød i 70-80 % det er rigtig godt, specielt til allergihunde. ved man hvilket kød hunden ikke kan tåle, så holder man sig bare fra de produkter hvor der er det kød o som hunden ikke kan tåle.

Der er IKKE gris i nogen af det, det er nemlig ikke optimalt at fodre med gris

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Er der nogen der ved hvordan det var i " gamle dage " - dengang man jo ofte fodrede med de rester der sådan lige var i køkkenet -har allergien hos hunde ændret sig ? eller er det det samme ? Jeg synes at man hører meget mere om allergi nu end før , har det mon noget at gøre med at det vi og hundene spiser oftere er fabriksfremstillet end før og jo ofte kommer langvejs fra ?

 

Hvis jeg tager min egen Teitur som eksempel.

 

Havde han levet for 30 år siden, måske på landet som udehund der sov i laden osv. Man ville ALDRIG have opdaget hans allergi, før han var død. Det eneste tegn på allergi det første halve år, var skum/galde opkast hver morgen. Går hunden udenfor og sover udenfor, ville man aldrig have opdaget det. Han fik så senere luftbåren allergi, pollen mm, han kløede øre, primært om natten. Hvis en hund sover udenfor om natten, eller i bryggerst, ville man aldrig opdage det.

 

Min teori er at der HAR været allergihunde før hen, men man har ikke været opmærksom på det og man har muligvis simpelthen ikke opdaget det.

 

Noget andet er at mange hunde med allergi i dag, har allergi som husstøvmider, pollen m.m og det har måske ikke meget med korn og foder at gøre.

 

Men ja min opfattelse er desværre også at mange hunde i dag har allergi, men jeg nægter at tro at det kun er pga korn i tørfoder. Avl kan også spille ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde engang 1 hund der som ca etårig blev konstateret allergisk overfor alle slags hår & fjer ( også Hundehår ! ) - og jeg fik - meget opløftende !!! - af dyrlægen på landbohøjskolen at vide at han max ville blive omkring 4 år fordi han var SÅ allergisk ! sagen var dog heldigvis den at han efter hånden som han voksede og blev ældre , nærmest voksede sig fra allergien. I begyndelsen " levede " han nærmest af prednisolon og kunne slet ikke undvære dem , efterhånden begyndte jeg MEGET langsomt at trappe ham ud og ned og han begyndte helt at kunne undvære piller i længere og længere tid , da han var 8 - 9 år var vi nede på at han kun fik piller i 2 perioder om året - somregel forår og efterår, da han var ca 11 år kunne jeg helt stoppe med pillerne , og han levede et sundt & godt hundeliv til han var 14 år og 2 ½ mdr. Dersværre mødte jeg ikke dyrlægen fra landbohøjskolen med den dystre profeti igen !.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...