Hop til indhold

Foder til allergi hunde, og hunde med maveproblemer...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Gæst Ancilla

Jeg ved ikke så meget om det, andet end de undersøgelser der er lavet, som siger at antallet af allergihunde er steget markant de sidste 30 år, og at allergien til dels skyldes de tilsætningsstoffer der er i tørkost, om avl også er en del af det ved jeg ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om det, andet end de undersøgelser der er lavet, som siger at antallet af allergihunde er steget markant de sidste 30 år, og at allergien til dels skyldes de tilsætningsstoffer der er i tørkost, om avl også er en del af det ved jeg ikke

 

Er det nogle undersøgelser du lige gider linke til? Det lyder interessant:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla

jo det har jeg da. Du skal søge på Mogens eliasen, "rå hundemad - en håndbog for hundeejer om naturlig fodring" Den viser også alle resultater af videnskablig forskning, og en beskrivelse af hundens anatomi m.m

Link til indlæg
Del på andre sites

jo det har jeg da. Du skal søge på Mogens eliasen, "rå hundemad - en håndbog for hundeejer om naturlig fodring" Den viser også alle resultater af videnskablig forskning, og en beskrivelse af hundens anatomi m.m

 

Du har ikke navne på nogle af undersøgelserne? Jeg har adgang til databaser med videnskabelige artikler, så jeg kan læse original litteraturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også gerne have et link. Jeg har klart en fornemmelse af, at allergi ikke fyldte så meget hundeverdenen dengang.

Man kan jo stadig rende ind i mennesker, der siger at deres hund ikke kløer sig mere end hunde "plejer" at klø sig..

Det var endnu mere almindeligt i "gamle dage".

Så hvis allergier er blevet mere almindelige i dag, så kunne det også være fordi vi er blevet mere opmærksomme på vores hunde..

 

Men det er et rigtig interessant emne.

For at konstatere forøget forekomst af allergi, så må man have testet hunde for allergi og fundet færre tilfælde dengang end nu.....

Men hvor længe har man testet hunde for allergi? 30 år lyder af meget...

Et link til de originale undersøgelser ville være rigtig interessant..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg googlet en halv times tid, og jeg kan pinedød ikke finde de undersøgelse som Angellica (?????) henviser til. Jeg kan finde en e-bog skrevet af ham Mogens Eliasen, men kan ikke læse den uden at købe bogen.

 

Tilgengæld er jeg faldet over en del artikler, hvor det fremgår at proteinet i oksekød er den hyppigste årsag til foderallergi hos hunde.

 

Og så denne: Bagsværd Dyreklinik Fakta om BARF Nederst i artiklen er der kildehenvisninger, som kunne være interessante.

 

Os wiki: Raw feeding - Wikipedia, the free encyclopedia

 

 

Det eneste jeg kan komme frem til er, at der ikke findes videnskabelige undersøgelser hverken for eller imod barf. Og så er man vel lige vidt? Og det hele er tilbage på at være baseret på gætværk, holdninger og ræsonnementer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg googlet en halv times tid, og jeg kan pinedød ikke finde de undersøgelse som Angellica (?????) henviser til. Jeg kan finde en e-bog skrevet af ham Mogens Eliasen, men kan ikke læse den uden at købe bogen.

 

Tilgengæld er jeg faldet over en del artikler, hvor det fremgår at proteinet i oksekød er den hyppigste årsag til foderallergi hos hunde.

 

Og så denne: Bagsværd Dyreklinik Fakta om BARF Nederst i artiklen er der kildehenvisninger, som kunne være interessante.

 

Os wiki: Raw feeding - Wikipedia, the free encyclopedia

 

 

Det eneste jeg kan komme frem til er, at der ikke findes videnskabelige undersøgelser hverken for eller imod barf. Og så er man vel lige vidt? Og det hele er tilbage på at være baseret på gætværk, holdninger og ræsonnementer?

 

Tak for link til Bagsværd Dyreklinik..

Jeg har tit overvejet, om jeg skulle tilberede den fisk, som Silke tidligere fik hver dag... Hun får lidt råt kød daglig, men fisk har jeg været mere usikker på.

 

I linket står, at rå fisk indeholder et enzym, der hedder thiaminase. Og det nedbryder thiamin, -også kaldet B1 vitamin.

 

Så hvis hunde spiser for meget rå fisk, så kan de få B1 vitaminmangel..

 

Jeg synes at gennemgangen af BARF er meget saglig og nyttig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Tak for link til Bagsværd Anne :-D

Jeg ville slet ikke turde Barfe efter at have læst den - men nu kunne beaglerne så heller ikke tåle det, så det gav ligesom sig selv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla

Ja man skal købe bogen for at læse den, når man køber den får man en sikkerhedsnøgle for at beskytte bogen for videre kopiering. Jeg kan ikke ligge et direkte link i på denne her side

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man skal købe bogen for at læse den, når man køber den får man en sikkerhedsnøgle for at beskytte bogen for videre kopiering. Jeg kan ikke ligge et direkte link i på denne her side

 

Det er helt ok. Men kan du så ikke smide et par titler på de videnskabelige undersøgelser han henviser til. Jeg har ikke tænkt mig at købe bogen, men er interesseret i videnskabelige undersøgelser om allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kigger på mennesker, ikke at der er direkte sammenligning, så kan man se, at der har været en voldsom stigning af antallet af folk der har allergi, f.eks. overfor konserveringsmidler.

 

Når man så kigger på tørkost, så kan man se, at der tillades langt højere dosis af konserveringsmidler i tørkost, og alene det faktum, indikere at antallet af hunde med allergi også burde være steget voldsomt.

 

I Tyskland, har man fundet ud af, at hunde der er allergisk overfor f.eks. oksekød i tørkost, ofte kan tåle det råt uden reaktion, og man formoder at konserveringen samt tilberedningen er "synderen".

 

Faktisk så er der gris i tørkost, da kød og benmel oftest er lavet af gris. Reglerne for deklaration på tørkost, er meget skrappe, f.eks. så er der en del ting man IKKE må deklarere.

 

Mange tror fejlagtigt, at animalske biprodukter betyder lav kvalitet, men det er en fælles betegnelse for ALT der sælges til selskabsdyr, mink m.m.

Det skal forståes på den måde, at det er en betegnelse for det vi ikke sælger til mennesker, og dermed er et bi produkt.

Hvis vi ikke selv vil spise oksehøjreb i DK, og brugte det til foder til dyr, så ville oksehøjreb også blive betegnet som animalsk bi produkt.

 

Når man ser at der f.eks. står kylling på en varedeklaration, så foreskriver loven at en kødtype som nævnes specefik, så skal der angives % for denne specifikke kødtype. Producenten kan så vælge at angive den i fersk vægt ( incl. 70-80% væske ) eller i tør vægt.

Da mange forbrugere ønsker kød som første ingrediens, så angives vægten normalt i fersk vægt, og ting som majs, ris m.m. deles gerne op i hele kerner, mel og i f.eks. brune eller hvide ris. På den måde, så kan et produkt der indeholder f.eks. 10% kød, have kød som første ingrediens på varedeklarationen.

 

Tager man et produkt som Markus Mühle, så er det smask fyldt med melprodukter, og når der står at det er koldpresset, så betyder det kun at det er presset i form ved lav temperatur. Ifølge biprodukt forordningen, SKAL det varmebehandles, ved min 110 grader i flere timer.

 

 

Når man så høre at nogle siger at barf er barf, så vil jeg lige tilføje at det bestemt ikke er korrekt, da der findes rigtig mange forskellige måder at råfodre. Det er lige så forkert som at sige at tørkost er tørkost, og jeg kunne forestille mig, at mange producenter ville være kede af at blive sammenlignet med f.eks. frolic ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det kunne være en forklaring på hvorfor mine beaglers maver stod af på Markus Mühle og lign. produkter - for det var for alvor der deres maveproblemer startede. Jeg blev senere også direkte frarådet af min opdrætter at bruge denne type foder!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Det kunne være en forklaring på hvorfor mine beaglers maver stod af på Markus Mühle og lign. produkter - for det var for alvor der deres maveproblemer startede. Jeg blev senere også direkte frarådet af min opdrætter at bruge denne type foder!

Det svære med MM fodret er at de fleste hunde elsker det. Men det er koldpresset barf og mange mange hunde får problemer med den kost fordi det er alt for koncentreret - jeg tror at d problemer der kan opstå med at barfe malamuterne er et forvarsel om hvorfor vi skal passe på med de her "proteinkure" på vores hunde , Oprindeligt var tråden her om gourmixen og jeg vil blot sige at jeg utrolig tilfreds med at fodre med det foder, Min hund får det ikke pga problemer, men fordi han selv valgte det. Han gider blive ved at æde det, han holder vægten pænt (og det er vores udfordring at han ikke bliver tynd) selvom han gerne måtte tage nogle gram mere på og pelsen er stjerneflot, blank og blød.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Teddy

Hmm kan se tråden er gammel, men der kan jo hoppe nye på (li'som mig)

 

Jeg ville have lagt et link til min besvarelse på "ryster på øret" indlæget, men skal åbentbart have skrevet 25 indlæg før jeg må lægge links.. selvom det er til hunde-forum.dk

Jeg vil forslå dig at kontakte en VET, f.eks. SlagelseHundecenter eller MyPets.dk da de er gratis

 

Har selv haft en hund med allergi (og en dårlig skulder).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Beaglepack

Vil gerne fremhæve et dansk foder, som er ved at vinde indpas.

Vi bruger dette foder - som kombi fodring og det er kanon godt til mave/tarm hunde - men alle hunde kan bruge det.

Foderet hedder omnisense

Der laves varianter med kylling, and, fisk og hjort. Hjort er pt. en mangelvare da forhandeleren leder efter en leverandør.

Beaglerne foretrækker and og hjort varianterne.

http://www.omnisense.dk/shop/frontpage.html

 

Her kan man læse om foderets oprindelse: http://www.omnisense.dk/shop/profile.html

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hvad Søren skal jeg give Sheila at spise.? Det er ligesom om hun reagerer på noget nyt i hendes foder for selvom hun spiser noget nu, som hun tidligere har spist uden problemer, så er det ikke godt. Hun er lige på nippet til at få ondt i ørene.

 

Overvejer en af hypo allergi foder fra hils eller rc. Nogen der har erfaringer med noget af dette? Eller har andre bud?

Vil helst undgå foder med kartofleri i og hvede og oksekød og soja der hellere ikke være i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet lidt forskelligt af den slags, dog uden nogen virkning da Kaya viste sig at have lagermideallergi, men hun synes det smagte godt :mums: RC hypo er med hydroliseret soya. Eukanuba dermatosis er med kartoffel og det er Hills z/d vist også.

Hills har også en variant som hedder d/d, og hvis du vælger den med lam er der ingen kartoffel i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...