Hop til indhold

Løbe med hunden


Gæst ENVY
 Share

Recommended Posts

Lua og jeg løber ca. i 3 kvaters tid mandag og torsdag.

 

Vi går altid (5 min) til frb. have og begynder så først at løbe når vi er nået ind i haven.

 

Jeg begyndte at træne det op i efteråret. Og har begået en mindre fejl.:neutral:

Nemlig at Lua altid har fået lov at løbe løs når vi er ude at løbe. Så styrer hun selv at stoppe op og snuse osv. Men idag slog det mig at til sommer/forår bliver frb have jo invaderet af andre end løbere og hundefolk:evil::lol:

 

Og så til mit store problem:confused: Hvordan får jeg hende vænnet til at løbe i snor? Jeg er ikke interesseret i at stoppe op hele tiden og jeg synes også det er synd hvis hun ikke kan få snuset og gjort det hun gerne vil.

For det meste løber hun inde i kratet og snuser. Hun er aldrig til gene for nogen og jeg har aldrig fået skæld ud over at løbe med hende løs. Men til sommer kommer der vagter derovre og så kan jeg ikke have hende løs.

 

Bør jeg mon træne det op forfra igen? -og så bare i snor?

 

-og er det egentligt synd at løbe med hende i snor. Da det udelukkende bliver en fysisk fornøjelse for hende?

Hvordan vudere man så om hun er træt hvis man lærer hende bare at følge trop i snor?

 

Erfaringer og råd modtages med kyshånd!

 

Det er ikke muligt for mig at løbe i f.eks søndermarken hvor hunde må være løse, for hverken Lua's eller mine knæ kan holde til at løbe på asfalt:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Av den kan jeg ikke svare på.

 

Jeg er lige begyndt at løbe med min knægt og jeg løber meeega langsomt så det har ikke været et problem at vænne ham til det - han tror bare det er underlig måde at gå tur på :mrgreen:

 

Jeg har snoren siddende i et bælte om maven, så jeg har hænderne fri og når jeg sætter ham fast der, så går han automatisk ind for an mig, istedet for ude ved siden.

 

Hvordan du kan se om hunden er træt: min ældste tæve går signifikant mere omme bag mig ind ved siden når hun bliver træt, men følger stadig fint. Min hanhund sænker halen helt og lader den svinge med bevægelsen.

Indikation på træthed tror jeg er meget individuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke starte turen med f.eks. 25 minutter i hendes tempo og så f.eks. 20 minutters løb. Det er måske lidt meget hvis hun skal starte med 45 minutters konstant løb (hvor hun før har snuset/løbet/snuset), men det kan måske trænes op. Og så bare gøre turen længere alt i alt hen ad vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forslag ville være, at lære hende det på samme måde, som når man i sin tid lærte hunden at gå i snor. Så lok den med videre, når den vil stoppe op og snuse.

 

Det kræver selvfølgelig, at man har givet sig god tid til at lade hunden være ude på tur, inden løbeturen begynder. Mine hunde kan har ture der er for dem, og ture hvor vi bare skal fra a til b - i sidstnævnte accepterer de fint, at det ikke er nu der snuses. Det er nødvendigt eksempelvis på jagt, hvor hunden ikke skal bruge energi på at gå og snuse mellem såterne (de områder, der drives af og jages på).

 

Måske hunden slet ikke ser det som en forringelse, men bare accepterer denne nye måde at løbe tur på. Almindelige gåture og antallet af dem, bliver der jo ikke mangel på, blot fordi noget af turen foregår i løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha ja, der kan jeg godt læse mig til at jeg vist er ret hård..

 

Jeg tager bare hunden i snor og løber.. Jeg har sørget for at vi har gået 5-10 minutter først, hvor hun kan snuse og få gjort, hvad hun skal og så løber vi ellers.. Lægger hun an til at ville snuse, siger jeg nej og nøkker måske ganske let i snoren, hvis hun ikke følger med

 

Vi nåede dog kun op på 8 minutters løb, den dag vi skulle løbe 10 minutter, var Luna løs og besluttede sig for at spænde ben for mig, så jeg ikke kunne gå særlig meget i lang tid

 

Jeg har dårlige knæ, så er nødt til at tage det meget langsomt.. Og jeg skal til og i gang igen nu her:-)

 

Men altså jeg ville give hunden lidt tid til at snuse både før og efter løb.. Og når vi løber, så løber vi..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for nogle meget brugbare svar.

 

Det er dejligt at høre at det nok ikke forringer Lua's opfattelse af turen!

 

Jeg ved godt at hun ikke kan klare 3 kvarters løben med det samme. Hun er jo ikke vant til at holde tempo, men med tiden ville jeg gerne have at hun kan og det kan hun også sagtens klare. Jeg vejleder mig jævnligt med min dyrlæge omkring det at Lua løber meget. Også ved siden af cyklen. Det er dog også uden snor!

 

Jeg får pludselig den tanke at bruge én bestemt line til løbeture:???: Så hun er klar over at i denne line snuser vi ikke i. Den løber vi i:-D

 

Jeg kan desværre ikke bruge godbidder som træningsmiddel i sådan en situation. Lua bliver for fokuseret på gufferne:mums: og kender jeg hende ret vil hun i sin iver og forstørrelse komme til at løbe ind foran eller hoppe op:???:

 

Jeg kan måske til at starte med indlægge en lidt længere tur end normalt. Så hun får 15 min snusen.

 

Halvejs turen holder vi altid en lille pause:-) Eller Lua gør! Mens jeg bestiger trapper i vildskab:lol: Så ligger hun selv og tygger pind eller kigger efter egern. Skal den lille fornøjelse måske "cuttes fra"?:???:

Jeg tænker bare om det er vigtigt at det kun er løberiet det handler om?

Hun er jo en klog hund, så umiddelbart ville jeg mene hun sagtens kan overkomme det. Det fungerer jo fint nu;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Martin har l¢bet en del med Indy, og kommer forhåbentlig snart igang igen :5up:

Jeg s¢rger for at hun er luftet af inden, og så bliver der altså bare l¢bet, ikke noget med at stoppe og snuse. Selvf¢lgelig vel hun skal tisse eller noget får hun selvf¢lgelig lov, men ellers bliver der ikke holdt pauser.

Indy elsker den fysiske træthed, vil jeg vove at påstå... og jeg mener bestemt ikke hun går glip af noget ved at blive bedt om bare at l¢be. Hun elsker når Martin finder hendes "l¢besnor" frem, og bliver helt fjalet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke løbet med mine hunde - men jeg cyklede ofte med Sitto. Det er jo lidt ala det samme :-)

 

For når vi cyklede var det også forbudt at stoppe op og snuse midt i det hele - for det var altså for motionens skyld! Jeg startede altid med at gå et godt stykke med hende først, hvor jeg bare trak cyklen - så kunne hun få snust, tisset osv. :5up: Efter jeg synes vi havde gået tilpas langt til at Sitto havde fået snust nok, begyndte jeg så at cykle og Sitto løb ved siden af. Hun lærte hurtigt at det var no-go at snuse mens jeg cyklede. I starten hvis hun lagde an til at snuse, skyndte jeg mig bare at kalde på hende og sige "Jaaa, kom så Sitto" - for ikke at give hende skældud for at snuse, men for i stedet at vise hende at det var meget sjovere at løbe ved siden af cyklen end at snuse - og jeg holdt så nogle snusepauser for hendes skyld selvfølgelig. Der gik ikke længe før hun faktisk slet ikke var interesset i at snuse, når jeg cyklede. Så elskede hun bare at løbe! Og det forringede absolut IKKE hendes opfattelse af turen - hun elskede når jeg cyklede og hun måtte løbe ved siden af! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...