Hop til indhold

løbske tæver i hundeskove.


Jane
 Share

Er det i orden med løbske tæver i hundeskove?  

25 stemmer

  1. 1. Er det i orden med løbske tæver i hundeskove?



Recommended Posts

Hejsa.

 

Hvad er jeres mening om at tage sin løbske tæve med i hundeskove hvor hunde må være løse?.

Min mening er at jeg syntes det er en rigtig dårlig ide.

Det er synd for tæven at hun har et rend af hanhunde efter sig. Ved godt at man skal have kontrol over sin hund, men hvor mange kan styre en hanhund hvor forstanden er rendt ned i det 5. ben?.

Der er større risiko for at hanhundene kommer op og slås, når der er en dejlig dame der dufter himmelsk og alle gerne vil til faddet.

En løbsk tæve skal man holde i snor, men man kan ikke forvente at alle andre hundeejer også skal.

Det handler om at bruge sin sunde fornuft. Vi skal alle tage hensyn til hinanden.

Glæder mig til at høre fra jer, både jer der er enig og jer der er uenig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Havde jeg er tæve i løbetid, ville jeg aldrig tage den med, til sådan et sted i de få uger det varer.

Heller ikke i snor...

 

Hvem ville gøre det?

Så, tænker man da sig ikke om :?

 

Har du da oplevet det eller gjort det? :?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har stemt ja, men det kræver en forklaring.

 

Som ejer af begge køn gennem årene har jeg oplevet problematikken fra begge sider: Hanhunden som bliver frustreret over dejlige hundedamer, tæveejere, som synes det er helt i orden deres løbkse tæve er løs hvorsomhelst og at have min have belejret af hanhunde som har fundet ud af at her bor en løbsk tæve.

Og det er som bekendt altid mere end en side af en sag.

 

Jeg kunne ikke drømme om at slippe min løbske tæve løs i en flok eller slippe hende i hundeskoven, hvis der var andre hunde til stede.

Men løbske tæver har også behov for at løbe frit og dette skal foregå et eller andet sted.

 

Jeg vælger så bevidst at slippe mine hunde på tidspunkter, hvor der er mindst sandsynlighed for "myldretrafik", dels for ikke at genere andre dels for ikke at gøre situationen mere vanskelig for mine egne hunde end mest nødvendigt.

 

Pt. har jeg kun en hund, en han, og jeg har forståelse for, at tæverne også har brug for at kunne strække ud.

Vi kan vel allesammen tage hensyn til hinanden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt nej.

 

Jeg har selv haft tæve og da gik jeg aldrig i skoven med hende i de tre uger det varede. Klart, skal hun have lov til strække ud men at vælge en hundeskov, ihvertfald her hvor jeg bor, det er ren idioti, set med mine øjne.

 

Koncentrationen af hunde i skoven er tæt og mange gange udløser tilstedeværelsen af en løbetidstæve, skænderier mellem andre hunde. Ofte følges folk ad med 3, 5 eller 7 hunde.

 

Desuden synes jeg det er syndt for tæven det går ud over. De fleste hanhunde tager jo ikke et nej for et nej og måske bliver hun udsat for 10-15 hanhunde på en time, som hun skal forsvare sig mod. Det har jeg svært ved at se, kan blive en positiv tur for den tæve og for min hunds vedkommende (som ikke engang kom i hundeskove resulterede det i, at hun i en periode blev bange for store hunde). Kan huske et tilfælde med en labrador der kom løbende og uden at stoppe, sprang op på ryggen af hende. Sådanne hanhunde går der jo også i hundeskovene.

 

Ja, vi skal tage hensyn til hinanden men i det tilfælde her, mener jeg at tæveejeren bør tage hensynet. For mig ser det sådan ud: Tævens behov for at løbe, kontra risikoen for at hanhunden kommer i slåskamp eller bliver væk fra sin ejer.

 

Selvfølgelig kan man klandre hanhundens ejer for, ikke at have trænet ordentligt med sin hund men nogle gange vil et møde med en løbsk tæve betyde at hanhunden så bare må gå sin tur i snor.

 

Det er skaldede tre uger, hvor man måske kan finde en boldbane eller lignende og så kompensere med anden aktivering.

 

Nå, det var min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg ville gerne have haft en både og mulighed :)

 

Jeg synes at hvis man tager hensyn, går på tidspunkter hvor der ikke er så mange osv., så synes jeg sagtens man kan.

 

Jeg ville ikke udsætte min tæve for en bunke hanhunde, slet ikke unghunde af store racer, en flok af dem er da et mareridt at tænke sig for en tæve q49.gif

 

Jeg går løs med Susi her i området når hun er l løbetid, for hun bliver hos mig, og er ikke et problem :)

 

Faktisk blev jeg tvunget til at gå løs med hende i sidste løbetid, fordi en lille gårdhundehan løb hjemmefra for at følges med os, han kom i hendes snor indtil hans familie kom og hentede ham, havde heldigvis mobilen med :D

 

Susi var bestemt ellers villig og lun på ham a044.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt ja af nogenlunde samme årsag som Ninjamor.

 

Nemlig at løbske tæver også har brug for at komme ud og løbe og få brændt energi af.

 

Når Kahlúa er i løbetid tager jeg af og til i strandparken om formiddagen (fordi der er færrest hunde) og her løber hun altså løs.

 

Jeg kunne selvfølgelig ikke drømme om at slippe hende hvis der rendte masser af andre hunde løs.

 

Men hun skal jo også være alene hjemme selvom hun er i løbetid og så synes jeg sgu det er synd hvis hun bare lige får en lille tur rundt om blokken. Så jeg gør som normalt, går en lang tur hvor hun får lov at være løs.

 

jeg benytter mig ikke af hundeskove så har svaret udfra om jeg også ville tage hende med i parker osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg mangler osse en "både og" mulighed.

 

For hvis man går i en hundeskov hver eneste dag -f.eks. fordi man bor lige op af den, --og man kun kan komme til andre områder ved at krydse befærdede veje, --så synes jeg det er rigtigst og forsvarligst at gå med sin tæve i skoven også når hun er højløbsk.

 

Hanhundene ved jo alligevel, når en veninde er i løbetid. Det opdager de længe før ejeren gør.

Og hvis man går over en befærdet vej med sin tæve i løbetid, så risikerer hanhundene en "dødsdom" for at tænke med det femte ben..

 

Jeg har prøvet at have en ung hanhund, der blev kørt ned fordi han pludselig fik snude på veninden, --der blev luftet på den anden side af en myldretravl vej, -netop for at undgå vennerne.

 

OG jeg har prøvet at blive fysisk og verbalt overfaldet af hanhundeejere fordi jeg gik tur med min højløbske Silke i det område, hvor vi går hver eneste dag.

Jeg kan IKKE lufte min hund i haven i de få DAGE, hun er højløbsk.

 

Det er jo heller ikke i min interesse, at hun skal blive overfaldet af begejstrede hanhunde, så selvfølgelig går jeg så vidt muligt tur udenfor de mest befærdede tider.. Men det resulterer jo bare tit i, at det er ANDRE hanhunde vi møder.

 

Jeg synes altså, at når der ikke er LOV om at hanhunde og tæver skal være neutraliliserede, så må vi acceptere, at de fleste hunde er kønslig intakte. Og at der derfor VIL være konflikter mellem ejerne i de perioder, hvor tæverne er i løbetid.

 

jeg gider ikke at gå ind i, om den ene eller den anden part bør gøre det ene eller det andet. For det kan ikke bruges til ret meget. Alle gør alligevel hvad DE hver især synes er rigtigst, ---eller hvad der passer dem bedst.

 

Og det er altså ikke tre UGER, det drejer sig om. Hvis man omgås det andet køn gennem hele løbetiden, så opdager man, at det faktisk tit kun er 3-5 DAGE, der er problemer. Resten af tiden afviser tæven klart og tydeligt. Og det bliver altså respekteret af en hanhund..... Vel og mærke, hvis han er vant til at omgås tæver i løbetid. Og hvis han IKKE respekterer det, så ER der vel TO ejere til at hjælpe med at stoppe ham, ikke? Eller hvad?

 

De største problemer, jeg har haft med Silkes løbetid har været, hvor jeg har luftet hende helt ude i kanten af det skovområde, hvor vi plejer at gå. Netop for at imødekomme hanhundeejernes ønsker.

Men en stor hanhund var jo helt klar over, at vi var der. DET er et problem. For når hanhunden først er stukket af fra sin ejer (fred være med den), så ANER ejeren jo ikke hvor den er. Og der kan gå RIGTIG lang tid hvor jeg alene må løse problemet med to meget villige hunde..

Og når ejeren så endelig dukker op, så er han/hun stik-rasende på mig fordi hunden var stukket af.

 

 

Til min store begejstring har Silke ikke engang været forment adgang til træning i de uger, hun har været i løbetid. Kun lige den ene gang, hvor hun var højløbsk.

 

d050.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at der skulle have været mulighed for at kunne stemme både og.

Men dejlig at i vil komme med jeres mening. Det er altid godt at få en sag belyst fra flere vinkler.

Jeg har oplevet en tæveejer, som ville have at os med hanhunde skulle tage vores hunde i snor, men at hans egen højløbske tæve var løs. Men ellers har jeg ikke haft problemer.

Jeg ville ikke selv tage en løbsk tæve med i en hundeskov, hvor hundene må være løse. Udenfor hundeskoven er det en helt anden sag, der må man forvente at hundene er i snor. Selvfølgelig skal en løbsk tæve ud og gå og have gode oplevelser og vi hanhundeejer kan ikke tillade os at skælde ud, hvis vi ikke har styr på vores hunde. Vi har alle et ansvar overfor vores hunde og andre der færdes hvor vi går.

Håber i alle har haft en god weekend, trods møjvejret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har stemt nej.

 

Jeg har selv haft tæve og da gik jeg aldrig i skoven med hende i de tre uger det varede. Klart, skal hun have lov til strække ud men at vælge en hundeskov, ihvertfald her hvor jeg bor, det er ren idioti, set med mine øjne.

 

Koncentrationen af hunde i skoven er tæt og mange gange udløser tilstedeværelsen af en løbetidstæve, skænderier mellem andre hunde. Ofte følges folk ad med 3, 5 eller 7 hunde.

 

Desuden synes jeg det er syndt for tæven det går ud over. De fleste hanhunde tager jo ikke et nej for et nej og måske bliver hun udsat for 10-15 hanhunde på en time, som hun skal forsvare sig mod. Det har jeg svært ved at se, kan blive en positiv tur for den tæve og for min hunds vedkommende (som ikke engang kom i hundeskove resulterede det i, at hun i en periode blev bange for store hunde).

 

Naturligvis skal tæven da ikke udsættes for en masse hunde!

Det er derfor man kan vælge andre tidspunkter, hvis man vil i skoven - og har mulighed for det.

 

Kan huske et tilfælde med en labrador der kom løbende og uden at stoppe, sprang op på ryggen af hende. Sådanne hanhunde går der jo også i hundeskovene.

 

De er allevegne og labradors er desværre ofte sådan

 

Ja, vi skal tage hensyn til hinanden men i det tilfælde her, mener jeg at tæveejeren bør tage hensynet. For mig ser det sådan ud: Tævens behov for at løbe, kontra risikoen for at hanhunden kommer i slåskamp eller bliver væk fra sin ejer.

 

Så af hensynsfuldhed overfor hanhundene og deres ejere skal din tæve klatre på væggene i tre uger? Er det det du siger?

 

Selvfølgelig kan man klandre hanhundens ejer for, ikke at have trænet ordentligt med sin hund men nogle gange vil et møde med en løbsk tæve betyde at hanhunden så bare må gå sin tur i snor.

 

Det er skaldede tre uger, hvor man måske kan finde en boldbane eller lignende og så kompensere med anden aktivering.

 

Hvis den mulighed foreligger er der jo ingen ko på isen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Jeg ville ikke selv tage min hund med i en hundeskov, hvis det var en tæve. Af samme grund som andre har nævnt: større risiko for slagsmål mellem hannerne og en tur hverken ejer eller tæve sandsynligvis ville nyde.

 

Hvad andre gør, er naturligvis deres egen sag. Men jeg synes bestemt ikke, man kan anklage hanhunde-ejere hvis deres hund viser ekstra opmærksomhed for deres tæve. Jeg kan ikke love, at mine hunde bliver ved mig, hvis der kommer en løbsk tæve.

Ikke at mine hunde ville få lov at gå tur i en hundeskov, men hvis de gjorde :)

 

Jeg vil sige at det må være op til den enkelte, men man skal nok regne med at man vil få følgeskab af nogle hanhunde, hvis man vælger at tage i en hundeskov med sin løbske tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke selv tage min hund med i en hundeskov, hvis det var en tæve. Af samme grund som andre har nævnt: større risiko for slagsmål mellem hannerne og en tur hverken ejer eller tæve sandsynligvis ville nyde.

 

Hvad andre gør, er naturligvis deres egen sag. Men jeg synes bestemt ikke, man kan anklage hanhunde-ejere hvis deres hund viser ekstra opmærksomhed for deres tæve. Jeg kan ikke love, at mine hunde bliver ved mig, hvis der kommer en løbsk tæve.

Ikke at mine hunde ville få lov at gå tur i en hundeskov, men hvis de gjorde :)

 

Jeg vil sige at det må være op til den enkelte, men man skal nok regne med at man vil få følgeskab af nogle hanhunde, hvis man vælger at tage i en hundeskov med sin løbske tæve.

 

Jeg er ikke den, der bebrejder hanhunden eller ejeren noget. Næ... Det er hanhundeejeren, der travlt med bebrejdelserne!

Hvis bare alle hundeejerne ville tage det som en naturlig ting, ---og holde op med at bebrejde hinanden, så ville hundestederne være et meget bedre sted at være.

---Og hvis man absolut ikke kan holde besværet ud, så kan man jo altid denaturalisere sin hund, uanset om man er hanhunde- eller tæveejer.

 

___________d050.gif____________

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Naturligvis skal tæven da ikke udsættes for en masse hunde!

Det er derfor man kan vælge andre tidspunkter, hvis man vil i skoven - og har mulighed for det.

 

Når jeg går i f.eks. Geelskov kl 11.00 kan jeg løbe ind i 30 hunde og andre gange kl. 16.00 møder jeg 5-10 stykker. Det er da tilfældigt.

 

De er allevegne og labradors er desværre ofte sådan

 

Ja, og i hundeskove er risikoen for at møde mange af dem løse, større.

 

Så af hensynsfuldhed overfor hanhundene og deres ejere skal din tæve klatre på væggene i tre uger? Er det det du siger?

 

Jeg er såmend ligeglad med ejerne, men ja, så må tæveejerne finde på noget andet. Tror situationen er anderledes i hovedstaden end på falster (er der overhovedet hundeskove dèr?). Min hanhund tilbragte en måned (i flere omgange) i snor pga. løbetidstæver...fint nok, så måtte jeg jo kompensere for hans manglende fysiske udfoldelse på anden vis. Men det var da pis.. irriterende. Ligegyldigt hvor vi gik, så var der løse løbetidstæver og så var der bare O kontakt til Thailo, for næsten alle ejere var kun bekymrede for om deres egen hund led overlast. :" der sker ikke noget", underforstået :min hund er ikke villig til parring, så for mig er det ligegyldigt hvad der sker her.

 

Som tæve ejer er man nogenlunde herre over hvad man udsætter sin hund for. Det er man bare ikke når man har hanhund.

 

Tror egentlig de fleste kender steder hvor der er mulighed for at se langt og hvor hunden kan løbe løs, uden at det er et populært luftested for løse hunde. Jeg gik meget på golbanen med Ascha, da hun var i løbetid.

 

For mig at se, vil det altid være de, der har mulighed for at kontrollere/ forudse en situation, der bærer største delen af ansvaret for, at ingen bliver generet eller kommer til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Når jeg går i f.eks. Geelskov kl 11.00 kan jeg løbe ind i 30 hunde og andre gange kl. 16.00 møder jeg 5-10 stykker. Det er da tilfældigt.

 

Hold da op! Det var mange hunde.

Jamen så bor jeg måske bare "heldigt", for der hvor jeg boede før, samt her kan jeg på forhånd med stor sikkerhed vide hvilke hunde jeg vil møde kl. 9, 12, 15 osv.

Og derfor også planlægge, når jeg har fri, eksempelvist at undgå andre hunde. Naturligvis med den risiko der er for at en statistik ikke holder.

 

Jeg ville blive "svedt" af at møde 30 hunde på en tur.

Det er da "bunkestimuli" så det vil noget :shock:

 

 

Ja, og i hundeskove er risikoen for at møde mange af dem løse, større.

 

Muligvis

 

Så af hensynsfuldhed overfor hanhundene og deres ejere skal din tæve klatre på væggene i tre uger? Er det det du siger?

 

Jeg er såmend ligeglad med ejerne, men ja, så må tæveejerne finde på noget andet. Tror situationen er anderledes i hovedstaden end på falster (er der overhovedet hundeskove dèr?).

 

Jep!

Under over alle undere, jeg fandt en 10 minutters kørsel herfra! På et link fra Gryn på denne debat.

Bangsebro Hundeskov

 

Min hanhund tilbragte en måned (i flere omgange) i snor pga. løbetidstæver...fint nok, så måtte jeg jo kompensere for hans manglende fysiske udfoldelse på anden vis. Men det var da pis.. irriterende. Ligegyldigt hvor vi gik, så var der løse løbetidstæver og så var der bare O kontakt til Thailo, for næsten alle ejere var kun bekymrede for om deres egen hund led overlast. :" der sker ikke noget", underforstået :min hund er ikke villig til parring, så for mig er det ligegyldigt hvad der sker her.

 

OK

 

Som tæve ejer er man nogenlunde herre over hvad man udsætter sin hund for. Det er man bare ikke når man har hanhund.

 

Årh Misty... Vi har jo begge to haft begge køn. Jeg er faktisk langt mere rolig med min hanhund end da jeg havde en tæve at "beskytte".

Jeg har oplevet langt flere hanhunde i løs tilstand end løbske tæver.

Måske et udtryk for geografien?

 

Tror egentlig de fleste kender steder hvor der er mulighed for at se langt og hvor hunden kan løbe løs, uden at det er et populært luftested for løse hunde. Jeg gik meget på golbanen med Ascha, da hun var i løbetid.

 

Og jeg stranden, der var god oversigt.

Bold/golfbaner har jeg aldrig turdet vove mig ud på :D

 

For mig at se, vil det altid være de, der har mulighed for at kontrollere/ forudse en situation, der bærer største delen af ansvaret for, at ingen bliver generet eller kommer til skade.

 

OK

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt nej (men det kan da være at jeg skifter mening når jeg selv får en tæve :lol: ) ud fra den betragtning at det er synd for tæven både når den skal sige fra overfor en masse hanhunde og når den er højløbsk, alligevel ikke kan få lov. Samtidig synes jeg at det er synd for hanhundene, da de kan rende ind i problemet dagligt (hvis der er mange tæver i området og de kommer i løbetid på forskellige tidspunkter) og dermed (måske) kommer til at gå rigtig mange ture i snor... Alt andet lige, må det da være mere "fair" at tæven bliver væk fra hundeskoven 2 x 3 uger om året (hvis man tager hele løbetiden med) end at hanhundene jævnligt skal blive væk eller gå i snor.

Desuden er det jo nemmere for tæveejeren at tage hensyn, da hanhundeejerne først opdager problemet når det er for sent :)

Man ved jo når man får en tæve, at der kommer de 2 x 3 uger om året, hvor man skal være lidt ekstra påpasselig og finde andre "græsgange", det kan vel ikke være noget stort problem??? For mit vedkommende bliver det en fryd kun at være tvunget til at finde på andre aktiveringsmuligheder i 6 uger om året i forhold til de 52 uger jeg havde med Futte fordi han ikke kunne med andre hanhunde. Så jeg ser det ikke som noget problem. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har stemt nej (men det kan da være at jeg skifter mening når jeg selv får en tæve :lol: ) ud fra den betragtning at det er synd for tæven både når den skal sige fra overfor en masse hanhunde og når den er højløbsk, alligevel ikke kan få lov. Samtidig synes jeg at det er synd for hanhundene, da de kan rende ind i problemet dagligt (hvis der er mange tæver i området og de kommer i løbetid på forskellige tidspunkter) og dermed (måske) kommer til at gå rigtig mange ture i snor... Alt andet lige, må det da være mere "fair" at tæven bliver væk fra hundeskoven 2 x 3 uger om året (hvis man tager hele løbetiden med) end at hanhundene jævnligt skal blive væk eller gå i snor.

Desuden er det jo nemmere for tæveejeren at tage hensyn, da hanhundeejerne først opdager problemet når det er for sent :)

Man ved jo når man får en tæve, at der kommer de 2 x 3 uger om året, hvor man skal være lidt ekstra påpasselig og finde andre "græsgange", det kan vel ikke være noget stort problem??? For mit vedkommende bliver det en fryd kun at være tvunget til at finde på andre aktiveringsmuligheder i 6 uger om året i forhold til de 52 uger jeg havde med Futte fordi han ikke kunne med andre hanhunde. Så jeg ser det ikke som noget problem. :D

 

Jamen muligvis har jeg misforstået oplægget.

 

Hanhundene kommer jo OGSÅ på disse andre græsgange!

 

Hvad er så forskellen?

 

Om min hund er løs i hundeskoven, på tidspunkter hvor der ikke er andre, eller på stranden, så er det samme påvirkning på hanhundene.d

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hold da op! Det var mange hunde.

Jamen så bor jeg måske bare "heldigt", for der hvor jeg boede før, samt her kan jeg på forhånd med stor sikkerhed vide hvilke hunde jeg vil møde kl. 9, 12, 15 osv.

Og derfor også planlægge, når jeg har fri, eksempelvist at undgå andre hunde. Naturligvis med den risiko der er for at en statistik ikke holder.

 

Jeg ville blive "svedt" af at møde 30 hunde på en tur.

Det er da "bunkestimuli" så det vil noget :shock:

 

Jamen det er da muligt at man også hèr kan vide hvem man møder på faste klokkeslet. Det bruger jeg bare ikke.

 

Man vænner sig til at møde mange hunde, og hundene gør også. Vi har en fast tradition i "min" hundeskov. Hvert år inviterer vi til Jul og Nytårs tam-tam. Vi mødes ved p-pladsen og går sammen ind til en bål plads, inde i skoven.

 

Der plejer at være ml. 30 og 40 hunde. Folk har selv kaffe eller andet med og så er der guf til hundene. Hvilket betyder frit madsøg blandt alle disse hunde.

 

Jeg startede denne tradition sammen med en hundeven for over ti år siden. Et år var der en schæferblanding, der nok skulle være blevet hjemme, men ellers sker alt i nogenlunde fred og fordragelighed.

 

Jep!

Under over alle undere, jeg fandt en 10 minutters kørsel herfra! På et link fra Gryn på denne debat.

Bangsebro Hundeskov

 

Nå, men så vil vi da gerne have en guidet tour næste gang vi kommer på de kanter.

 

Årh Misty... Vi har jo begge to haft begge køn. Jeg er faktisk langt mere rolig med min hanhund end da jeg havde en tæve at "beskytte".

Jeg har oplevet langt flere hanhunde i løs tilstand end løbske tæver.

Måske et udtryk for geografien?

 

Det tror jeg måske kan være en god forklaring, for jeg kan ikke nikke genkendende til det du fortæller, eller huske det som værende et problem. Nu er det jo ved at være mange år siden jeg har haft løbetidstæve men kan kun huske et par episoder, hvor en hanhund var løbet fra sin ejer men mens hun var højløbsk, det har jeg aldrig prøvet.

 

Bold/golfbaner har jeg aldrig turdet vove mig ud på :D

 

Din kylling :lol: . I starten da jeg havde Ascha blev vores luftemark inddraget til golfbane. Jeg var godt sur og svor at jeg ville lære hende at skide i hullerne... det lykkedes nu aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Naturligvis skal tæven da ikke udsættes for en masse hunde!

Det er derfor man kan vælge andre tidspunkter, hvis man vil i skoven - og har mulighed for det.

 

Når jeg går i f.eks. Geelskov kl 11.00 kan jeg løbe ind i 30 hunde og andre gange kl. 16.00 møder jeg 5-10 stykker. Det er da tilfældigt.

 

De er allevegne og labradors er desværre ofte sådan

 

Ja, og i hundeskove er risikoen for at møde mange af dem løse, større.

 

Så af hensynsfuldhed overfor hanhundene og deres ejere skal din tæve klatre på væggene i tre uger? Er det det du siger?

 

Jeg er såmend ligeglad med ejerne, men ja, så må tæveejerne finde på noget andet. Tror situationen er anderledes i hovedstaden end på falster (er der overhovedet hundeskove dèr?). Min hanhund tilbragte en måned (i flere omgange) i snor pga. løbetidstæver...fint nok, så måtte jeg jo kompensere for hans manglende fysiske udfoldelse på anden vis. Men det var da pis.. irriterende. Ligegyldigt hvor vi gik, så var der løse løbetidstæver og så var der bare O kontakt til Thailo, for næsten alle ejere var kun bekymrede for om deres egen hund led overlast. :" der sker ikke noget", underforstået :min hund er ikke villig til parring, så for mig er det ligegyldigt hvad der sker her.

 

Som tæve ejer er man nogenlunde herre over hvad man udsætter sin hund for. Det er man bare ikke når man har hanhund.

 

Tror egentlig de fleste kender steder hvor der er mulighed for at se langt og hvor hunden kan løbe løs, uden at det er et populært luftested for løse hunde. Jeg gik meget på golbanen med Ascha, da hun var i løbetid.

 

For mig at se, vil det altid være de, der har mulighed for at kontrollere/ forudse en situation, der bærer største delen af ansvaret for, at ingen bliver generet eller kommer til skade.

 

Godt så! Så du mener altså at jeg bør tage med tog og bus i 1 time for at min tæve kan blive luftet når hun er i løb??

 

Jeg kan ikke se problemet i at jeg går med Lua i strandparken. Hun opsøger ikke andre hunde. Så det er vel hanhundens ejers problem hvis han/hun ikke kan kalde sin hund til sig?

 

Selvfølgelig tager jeg ikke i søndermarken eller bernstofparken, men jeg lufter sgu da min hund som normalt og hun har da lige så meget ret til at være der som alle de andre hunde. også selvom hun er i løbeid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det er lidt udenfor emnet, men I skal altså lige høre en historie fra det virkelige liv (selvom man ikke skulle tro det).

 

Min veninde var på en eftermiddagstur i en hundeskov hvor der altid er mange hunde. På p-pladsen møder de en weimaraner i løbetid og skynder sig at gå. Da de kommer tilbage efter turen stikker hendes ene hanhund pludselig af og hun hører en mand råbe højt, efterfulgt af et hundehyl.

 

Da min veninde når frem til sin hund, står manden og sparker ud efter hendes hanhund som hun så henter.

 

Godt. Man kan diskutere om det er retfærdigt at afstraffe andres hunde i den situation men det er egentlig ikke det jeg vil frem til. Ved I hvad den tæve lavede dèr?. Hun skulle parres med en anden weimaraner. 20 meter væk fra en parkeringsplads i en af Nordsjællands mest hunderige hundeskove, i myldretiden. Flot.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, jeg bor i Københavns omegn. Og jeg kender ikke noget sted uden hunde, hvor man kan lufte sin løbske tæve uden at genere nogen hanhunde.

Der er nu engang hunde allevegne. Så jeg kan vælge mellem at genere ejerne til de hunde, jeg kender ---eller ejerne til de hunde jeg IKKE kender, ved at gå et fremmed sted.

Og jeg kan jo ikke komme nogen steder hen uden at krydse en vej.

 

Er der virkelig ikke andre hanhundeejere end mig selv, der har prøvet at galpe efter en fuldstændig døv hanhund, der bare tonser af sted, ud i trafikken med snuden i asfalthøjde?

___________________________k040.gif________________

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Godt så! Så du mener altså at jeg bør tage med tog og bus i 1 time for at min tæve kan blive luftet når hun er i løb??

 

Det kan jeg jo ikke tage stilling til, da jeg ikke kender det sted hvor du lufter hund.

 

Jeg kan ikke se problemet i at jeg går med Lua i strandparken. Hun opsøger ikke andre hunde. Så det er vel hanhundens ejers problem hvis han/hun ikke kan kalde sin hund til sig?

 

Men hun dufter jo, og mon ikke hun også ville opsøge andre hunde hvis hun var højløbsk?

 

Nu skal vi vel ikke til at hakke på hinanden men på Jubii, var det ikke dig der beskrev hvor svært det var at få kontakt til din hund, da hun var højløbsk?. Sådan er det for de fleste hanhundeejere når der er løbetidstæver i farvandet.

 

Du er forbedredt og kan tage dine forholdsregler, en hanhundeejer får meget lidt forvarsel. Så er det da nemt, bare at sige: Det er hanhundeejerens problem. Jeg ved ikke om du ville tænke anderledes, hvis din hund kunne blive højløbsk i løbet af 2 sekunder. Det ville måske ændre tingene lidt.

 

Selvfølgelig tager jeg ikke i søndermarken eller bernstofparken, men jeg lufter sgu da min hund som normalt og hun har da lige så meget ret til at være der som alle de andre hunde. også selvom hun er i løbeid.

 

Selvfølgelig har I ret til at være alle steder, også i Bernsdorffparken. Men lad være med at forlang, at andre skal have mere styr på deres hunde, end du ville have på din, i en lignende situation (altså i den villige periode).

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Er der virkelig ikke andre hanhundeejere end mig selv, der har prøvet at galpe efter en fuldstændig døv hanhund, der bare tonser af sted, ud i trafikken med snuden i asfalthøjde?

___________________________k040.gif________________

 

Det er jo enhver hanhundeejers mareridt men jeg har heldigvis kun oplevet at Thailo er smuttet fra mig en enkelt gang, udelukkende på fært af en løbsk tæve og det var i en hundeskov. Han var væk i en halv time før vi fandt hinanden igen og jeg kunne høre på hans gøen at han var lettere fortvivlet.

 

Men han er løbet tilbage efter tæver mange gange, når de er gået, hvis han har nået at snuse dem i enden. Råbt efter ham... nej. Det virker jo alligevel ikke.

 

Du fik en hund kørt over ikk?.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Er der virkelig ikke andre hanhundeejere end mig selv, der har prøvet at galpe efter en fuldstændig døv hanhund, der bare tonser af sted, ud i trafikken med snuden i asfalthøjde?

___________________________k040.gif________________

 

Det er jo enhver hanhundeejers mareridt men jeg har heldigvis kun oplevet at Thailo er smuttet fra mig en enkelt gang, udelukkende på fært af en løbsk tæve og det var i en hundeskov. Han var væk i en halv time før vi fandt hinanden igen og jeg kunne høre på hans gøen at han var lettere fortvivlet.

 

Men han er løbet tilbage efter tæver mange gange, når de er gået, hvis han har nået at snuse dem i enden. Råbt efter ham... nej. Det virker jo alligevel ikke.

 

Du fik en hund kørt over ikk?.

 

JA!! Og det var netop fordi en hensynsfuld tæveejer valgte at lufte sin løbske tæve på den anden side af en nærliggende vej.

 

Vi har ellers et temmelig stort område her, hvor hundene møder hinanden i løs figur. Og jeg synes ikke det er SÅ svært igen. Hvis jeg har en hanhund, så tager jeg ham i snor hvis jeg ser en tæve i snor.

Hvis Silke er i løbetid, så kommer hun i snor så snart jeg ser en hanhund.

På LANG afstand. SNOREN er tegnet på at Silke er i løb.

 

Nå, men Ramses, som jeg havde før, han var kun knapt et år, og han var lige begyndt at finde ud af, at damer nogle gange var rigtig spændende. En af hans veninder, Mille, -golden, mødte vil nok ca. hver anden dag.

Så en dag var hun væk. Og før jeg anede noget havde han snuden i jorden og løb de flere hundrede meter i eftermiddagsskumringen hen til den befærdede vej. Og tværs over.

Da jeg nåede frem, -få sekunder senere, holdt der en bil i vejkanten. Den havde ramt Ramses, men han var rendt videre. Og var væk.

Jeg ledte og ledte på den anden side af vejen inden jeg måtte opgive og gå hjem.

På vej hjem kom jeg forbi en indhegnet byggeplads. Og derinde bag hegnet lå han.....

 

Nå, men han var sluppet MEGET heldigt, -for han havde bare fået en kæmpe blodansamling på det ene lår. Der var ikke noget brækket.

 

Men jeg går altså IKKE over en vej med min tæve i løbetid!!!!!!!

 

---Finder lige et billede af ham...

 

2196_980214_Liggende_p_marken_d_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt nej (men det kan da være at jeg skifter mening når jeg selv får en tæve :lol: ) ud fra den betragtning at det er synd for tæven både når den skal sige fra overfor en masse hanhunde og når den er højløbsk, alligevel ikke kan få lov. Samtidig synes jeg at det er synd for hanhundene, da de kan rende ind i problemet dagligt (hvis der er mange tæver i området og de kommer i løbetid på forskellige tidspunkter) og dermed (måske) kommer til at gå rigtig mange ture i snor... Alt andet lige, må det da være mere "fair" at tæven bliver væk fra hundeskoven 2 x 3 uger om året (hvis man tager hele løbetiden med) end at hanhundene jævnligt skal blive væk eller gå i snor.

Desuden er det jo nemmere for tæveejeren at tage hensyn, da hanhundeejerne først opdager problemet når det er for sent :)

Man ved jo når man får en tæve, at der kommer de 2 x 3 uger om året, hvor man skal være lidt ekstra påpasselig og finde andre "græsgange", det kan vel ikke være noget stort problem??? For mit vedkommende bliver det en fryd kun at være tvunget til at finde på andre aktiveringsmuligheder i 6 uger om året i forhold til de 52 uger jeg havde med Futte fordi han ikke kunne med andre hanhunde. Så jeg ser det ikke som noget problem. :D

 

Jamen muligvis har jeg misforstået oplægget.

 

Hanhundene kommer jo OGSÅ på disse andre græsgange!

 

Hvad er så forskellen?

 

Om min hund er løs i hundeskoven, på tidspunkter hvor der ikke er andre, eller på stranden, så er det samme påvirkning på hanhundene.d

 

Du har ret i at hanhundene også kommer på de "græsgange", men hvis jeg i de 2 x 3 uger går på steder, hvor man har sin hund i snor, så er tæven "sikret" mod uvelkomne og især velkomne tilnærmelser og hanhundenes liv og lemmer bliver ikke udsat for fare, hvis de har ansvarlige ejere, som har deres hunde i snor. Nu er det jo svært at fjerne duften fra tæven, men man kan da tage de hensyn der er mulige.

For mit vedkommende kan jeg f.eks. sætte en 8 meter fleksline på min hund, stoppe hende ind i bilen og køre i Dyrehaven. Der SKAL hunde være i snor + at den er så stor, at der er mulighed for at gå lidt udenom de andre hunde, så de ikke kommer inden for en 8 meters rækkevidde. Ta-daaaa, så er problemet jo løst! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der virkelig ikke andre hanhundeejere end mig selv, der har prøvet at galpe efter en fuldstændig døv hanhund, der bare tonser af sted, ud i trafikken med snuden i asfalthøjde?

 

Næ, men lige da jeg havde fået Futte (han var 14 mdr. da jeg fik ham) slæbte jeg ham til dyrlægen fordi han hverken ville spise eller drikke og var sløv i det... Det viste sig at han bare var forelsket, hvilket vi fandt ud af da dyrlægen ikke kunne finde noget galt med ham, men tilgengæld spurgte om der var en tæve i løbetid... Først da koblede jeg det til at han gik med snuden i jorden hele tiden :lol: Men han er aldrig stukket af og jeg gik ikke løs med ham på gaderne, så jeg er heldigvis sluppet for at lege "kongens efterfølger" :lol:

(Frygtelig historie med Ramses i øvrigt, det må have været en voldsom oplevelse for dig :cry: Godt at han ikke kom værre til skade!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Jeg ville ikke selv tage min hund med i en hundeskov, hvis det var en tæve. Af samme grund som andre har nævnt: større risiko for slagsmål mellem hannerne og en tur hverken ejer eller tæve sandsynligvis ville nyde.

 

Hvad andre gør, er naturligvis deres egen sag. Men jeg synes bestemt ikke, man kan anklage hanhunde-ejere hvis deres hund viser ekstra opmærksomhed for deres tæve. Jeg kan ikke love, at mine hunde bliver ved mig, hvis der kommer en løbsk tæve.

Ikke at mine hunde ville få lov at gå tur i en hundeskov, men hvis de gjorde :)

 

Jeg vil sige at det må være op til den enkelte, men man skal nok regne med at man vil få følgeskab af nogle hanhunde, hvis man vælger at tage i en hundeskov med sin løbske tæve.

 

Jeg er ikke den, der bebrejder hanhunden eller ejeren noget. Næ... Det er hanhundeejeren, der travlt med bebrejdelserne!

Det var da noget af en generalisering. Hvad bygger du det på?

 

Hvis bare alle hundeejerne ville tage det som en naturlig ting, ---og holde op med at bebrejde hinanden, så ville hundestederne være et meget bedre sted at være.

Ja sandsynligvis. Men man må stadig regne med at risikoen for at ens tæve bliver parret er større, hvis man lufter i en hundeskov med mange andre hunde. Og det kan man efter min mening ikke bebrejde andre end sig selv for.

 

---Og hvis man absolut ikke kan holde besværet ud, så kan man jo altid denaturalisere sin hund, uanset om man er hanhunde- eller tæveejer.

Deneutralisere? Hvad mener du med det?

___________d050.gif____________

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...