Hop til indhold

løbske tæver i hundeskove.


Jane
 Share

Er det i orden med løbske tæver i hundeskove?  

25 stemmer

  1. 1. Er det i orden med løbske tæver i hundeskove?



Recommended Posts

Kan du slet ikke se at du forlanger noget af andre, som du ikke selv er i stand til at efterleve. Du må jo se på en hanhund, som altid værende højløbsk, under de "rette" omstændigheder.

 

Ja, men så må man jo holde ham i snor.

Hvis man forlanger at tæve-ejere skal tage så mange hensyn når tæven er i løb, så må dem med højløbske hanhunde også holde sin hund i snor.

Da Groa var i løb blev jeg uvenner med ind til flere hanhunde-ejere. De kunne ikke styre hunden, den hev og sled i linen.

Ja, men det er da ikke mit problem.

Andre sagde at nu skulle de høre på en hylende hund fordi Groa have tisset på "deres" vej.

 

Ja, det er meget godt. Problemet er jo at man ikke ved hvornår det sker. Du mener altså at det er rimeligt at en hanhund skal gå i snor hele året rundt, fordi løbetidstæver har ret til at færdes løse i en hundeskov? Hvis alle tæveejere gjorde som Birgitta skriver (at tage hunden i snor når der kommer en anden hund) ville vi andre ikke have alle de problemer. Men de tænker kun på at deres tæve ikke kan blive drægtig.

 

Den typiske situation ser sådan her ud: Man kommer gående mod en hund uden snor. Hundene mødes midt imellem ejerne, hvilket vil sige at det tager et stykke tid at nå derhen. Det tager kun et slitsekund, så er min hund igang med at kurtisere tæven og på spørgsmålet, "er hun i løbetid?", lyder svaret ja, men der sker ikke noget. Nej, det er så lige indtil min hanhund forsøger at bestige tæven, for så bliver ejeren irriteret.

 

Somme tider ser man episoder hvor tæveejeren slår og sparker ud efter hanhunden, hvilket slet ikke er rimeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kan du slet ikke se at du forlanger noget af andre, som du ikke selv er i stand til at efterleve. Du må jo se på en hanhund, som altid værende højløbsk, under de "rette" omstændigheder.

 

Ja, men så må man jo holde ham i snor.

Hvis man forlanger at tæve-ejere skal tage så mange hensyn når tæven er i løb, så må dem med højløbske hanhunde også holde sin hund i snor.

Da Groa var i løb blev jeg uvenner med ind til flere hanhunde-ejere. De kunne ikke styre hunden, den hev og sled i linen.

Ja, men det er da ikke mit problem.

Andre sagde at nu skulle de høre på en hylende hund fordi Groa have tisset på "deres" vej.

 

Ja, det er meget godt. Problemet er jo at man ikke ved hvornår det sker. Du mener altså at det er rimeligt at en hanhund skal gå i snor hele året rundt, fordi løbetidstæver har ret til at færdes løse i en hundeskov? Hvis alle tæveejere gjorde som Birgitta skriver (at tage hunden i snor når der kommer en anden hund) ville vi andre ikke have alle de problemer. Men de tænker kun på at deres tæve ikke kan blive drægtig.

 

Den typiske situation ser sådan her ud: Man kommer gående mod en hund uden snor. Hundene mødes midt imellem ejerne, hvilket vil sige at det tager et stykke tid at nå derhen. Det tager kun et slitsekund, så er min hund igang med at kurtisere tæven og på spørgsmålet, "er hun i løbetid?", lyder svaret ja, men der sker ikke noget. Nej, det er så lige indtil min hanhund forsøger at bestige tæven, for så bliver ejeren irriteret.

 

Somme tider ser man episoder hvor tæveejeren slår og sparker ud efter hanhunden, hvilket slet ikke er rimeligt.

 

Nu snakker jeg om et område hvor noget er hundeskov, resten er ikke. Når jeg går med min tæve I SNOR hvor hunde SKAL føres i snor, så er det altså ikke mit problem at hanhunde altid er højløbske. Hanhunde-ejere har altså også et ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg tror bare ikke, at der ER nogen enkle regler, der kan løse problemerne. Jo flere regler man laver, jo mere arrige bliver folk, når reglerne IKKE bliver overholdt.

 

Silke og jeg går i et område, der sikkert hundemæssigt meget ligner Amager Strandpark. Et lille område, hvor hundene godt må være løse, men under kontrol selvfølgelig. OG et rigtig dejligt stort naturområde, hvor hundene IKKE må gå løse. Men de gør det allesammen alligevel.

 

Silke går også løs i området hver eneste dag. Og møder andre løse hunde i fred og fordragelighed.

 

Så kan jeg jo ikke tillade mig at brokke mig, når jeg et par måneder senere går med højløbske Silke I SNOR. Og vi bliver mandsopdækket af højløbske hanhunde, ---som IKKE har tid til at slås med hinanden fordi Silke er SÅ dejlig. OG villig.

 

Og jeg brokker mig altså heller ikke. Jeg bliver bare lidt træt i betrækket... For det sker jo hver eneste gang vi går tur, i 3-5 dage.

Men når en hanhundeejer har rendt og ledt efter sin hanhund i lige så lang tid som jeg har stået og forsvaret Silkes dyd, SÅ er ejeren altså pisseærgerlig. Og det går da gudskelov tit ikke ud over den arme hanhund, -men over mig.

 

 

---Men jeg kender også godt situationerne, hvor man faktisk GERNE vil have, at ens løbske tæve skal møde en hanhund.

For man kan faktisk ikke vide, om tæven er højløbsk eller ej, før man ser hvad hun tillader overfor en han.

Så længe hun siger fra, så er hun ikke højløbsk. Men det kræver jo, at hun skal have en hanhund at "sige fra" overfor.

Og i sidste ende: -Når tæven ikke mere tillader bestigning, så er løbetiden og faren for parring overstået. --Men der skal jo være omgang med hanhunde for at man kan se hvornår DET forekommer.

 

Og det er jo heller ikke så enkelt at se, hvornår løbetiden STARTER. Nogle tæver kommer i løbetid hver halve år, andre kommer i løbetid en gang om året. Silke har haft 7-8 og 10½ måned imellem sine løbetider.

--Og hvis tæven er meget renlig, så SER man måske ikke nogen bloddryp.

Hanhundene ER de første, der opdager det. De ved det længe inden tæven begynder at dryppe.

 

---Næste gang tror jeg, jeg skal have en chihuahua, som jeg bare lige kan løfte op i favnen når hanhundene lugter lunten..... :lol:

__________________________ d068.gif _________________________

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Godt så! Så du mener altså at jeg bør tage med tog og bus i 1 time for at min tæve kan blive luftet når hun er i løb??

 

Jeg kan ikke se problemet i at jeg går med Lua i strandparken. Hun opsøger ikke andre hunde. Så det er vel hanhundens ejers problem hvis han/hun ikke kan kalde sin hund til sig?

 

Selvfølgelig tager jeg ikke i søndermarken eller bernstofparken, men jeg lufter sgu da min hund som normalt og hun har da lige så meget ret til at være der som alle de andre hunde. også selvom hun er i løbeid.

 

Jeg synes altså at det er en lidt overlegen holdning at have at det er "hanhundeejerens problem" og at hun "har lige så meget ret til at være der som alle de andre hunde". Man kan vel godt tage lidt hensyn til hinanden? Og nu er en løbetid altså temmelig svær at være mere interessant end, hvis man er hanhundeejer. Det er muligt at man kan træne sin hund op over tid, til at lystre på trods af en løbetid, meeen i min verden er det lidt mere end man kan forlange.

Samtidig synes jeg ikke at det er rimeligt at ignorere at hanhundene kommer op at slås fordi du ikke vil undlade at lufte din hund på de områder. SÅ sjovt er det altså heller ikke at stå med en hanhund som kommer i slagsmål pga. andres "holden på deres ret" med evt. skader som følge. Hverken du eller din hund kommer til skade af at lufte et andet sted i 2 x 3 uger om året! Og det er muligt at hun ikke kan løbe frit, men så kan du måske give hende en lang fleksline eller cykle en tur med hende i stedet, jeg nægter at tro at hun får traumer af ikke at blive sluppet i 3 uger...

 

Ps.: Hvis du bor i en radius hvor du kan nå både Søndermarken og Bernstorffsparken, så er du jo heller ikke langt fra Dyrehaven, hvor hundene skal være i snor.... Og der er der både mulighed for at cykle og løbe i fleksline :)

 

Jeg ved ikke hvilke billeder du har omkring de her ting, om du har nogle bestemte oplevelser.

Jeg mener nu at en hanhunds adfærd er ejerens ansvar, sådan så jeg på det da jeg havde hanhund, sådan ser jeg på det nu hvor jeg har tæver :)

Jo det er da altid ejerens ansvar. Men jeg vil altså alligevel ikke love at mine hunde ikke hopper på nakken af en tæve, hvis vi møder en i en hundeskov. Jeg vil selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at stoppe ham, men jeg kan jo ikke garantere noget. Selvom det er mit ansvar.

 

Ja, og så er vi tilbage i hundeskoven, og jeg tror ikke vi hele tiden har været i hundeskoven :wink:

 

Faktisk må man kun have hunden fri når man reelt kan styre den, også i hundeskoven, selv omdet ofte misforståes, så gælder de samme regler jo stadig i hundeskoven, her ved andre bare at de er løse, måske :)

 

Men diskussionen gik jo på løbske tæver i hundeskove, så det diskutere jeg selvfølgelig :D

 

Ja selvfølgelig kan man ikke slippe hunden uden at have rimeligt styr på den. Men jeg vil stadig ikke garantere, at jeg kunne kalde hunden til mig hvis den kom en højløbsk tæve forbi. Jeg vil selvfølgelig hente ham og sætte snor på ham, men i den situation er det altså ret svært at være attraktiv nok.

Og ja, regner da med folk ved at hunde er løse i en hundeskov. Ellers finder de ud af det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, jeg vil give dig ret i, at du har ikke så meget at gøre, i dette tilfælde.

Men, det er dig der ender med en drægtig hunhund.

Det må man sørge for , ikke sker!

Det er ikke hverdag, at ens hundhun er i løbetid og i den tid må man passe på, hvis man ikke vil have hvalpe!

Det handler ikke om særlig mange uger om året!

En hanhund kan ikke styre sig og mange hundeejere kan ikke styre deres hunde!

 

Har du en hunhund, må du tage ansvaret!

 

Jamen hvor kommer nu det fra?

 

Så vidt jeg kan læse er alle herinde enige om at der skal passes på tæverne?

 

Jeg synes her er ved at blive lidt JUBII DEBAT agtigt :)

 

Nå, men som sagt har jeg haft begge køn i mange år og jeg kan slet ikke genkende de scenarier I ridser op.

Jeg har boet i Storkøbenhavn, I Fakse ladeplads, på Stevns, i Vordingborg og nu her på Falster hvor der var/er store hundepopulationer og har færdes med mine hunde mange forskellige steder.

Udover ganske få problemer med at holde en hanhund eller to på enetur væk, har jeg aldrig oplevet noget greelt.

At hanhunde kommer op at slås over min eller andres løbske tæve har jeg ikke set.

 

Når jeg har træning, er løbske tæver som regel velkommen. Med ganske få forholdsregler, f.eks. at hanhundene ikke får fysisk kontakt med tæven går det faktisk rigtigt godt.

Lige indtil en behjertet person fortæller hanhundeejerne at tæven er i løbetid.

Så er det ofte sket med idyllen, så kan de pludselig ikke mere få kontakt til hunden, som indtil da har arbejdet upåklageligt.

 

Lidt tankevækkende måske...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nu snakker jeg om et område hvor noget er hundeskov, resten er ikke. Når jeg går med min tæve I SNOR hvor hunde SKAL føres i snor, så er det altså ikke mit problem at hanhunde altid er højløbske. Hanhunde-ejere har altså også et ansvar.

 

Ja okay, det er nok lettest hvis vi er enige om hvilke områder der bliver talt om. Jeg taler om hundeskove eller parker hvor løse hunde er tilladt. Altså steder der tiltrækker mange hunde uden snor.

 

Klart nok, så kan du jo ikke give hende en ble på, som hun kan tisse i og færdes du i et område med din hund i snor, hvor den skal være i snor, så er der jo ikke noget at rafle om. Der er vi ikke uenige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo ingen lov imod det, så det er i orden på den led. Personligt, ville jeg aldrig tage min løbske tæve med sådan et sted. Der findes mange andre skove, hvor hundene skal være i snor. Så går man naturligvis derhen, for alles skyld :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...