Hop til indhold

Udstillings-hunde & deres Mennesker


Gæst netrom
 Share

Recommended Posts

Jeg tror at det er meget forskelligt, hvordan folk håndterer en udstilling og især er nok de små hunde udsat for en lidt grel behandling :cry: F.eks. stod jeg engang og talte med en shih tzu opdrætter og spurgte om ikke det var svært at holde pelsen om vinteren når den nu var så lang, den måtte da slæbe en masse sne med ind... Og hun kiggede på mig som om jeg var fuldstændig sindssyg og sagde med overbærende stemme at "hendes hunde ikke kom ud om vinteren, de tissede på en avis, for ellers blev pelsen ødelagt" :cry::evil: Altså helt ærligt, det er sgu da ikke til hundenes bedste!!! Den shih tzu kennel jeg kender har heldigvis ikke den holdning, deres hunde får rullet pelsen op eller får et dækken på der går rundt om maven også og så er det bare ud at lege! De elsker at se dem komme drønende ud over en græsmark og lign. og de vinder alligevel alt hvad de kommer i nærheden af. :D

 

Jeg har selv planer om at udstille Noomi når jeg får hende, men hvis ikke det går så godt, så mister jeg jo nok interessen. Regner modsat også med at den virkelig bliver vakt, hvis hun viser sig at være "god" :lol:

 

Jeg har været på en del udstillinger efterhånden og på golden-siden ser det heldigvis ud til at folk og hunde tager det med ophøjet ro :D På belgier-siden er det også ok :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk

Jeg har kun været på nogle ganske få udstillinger som tilskuer, men jeg har nok et problem med alle de ting der bliver puttet i pelsen som nogle racer. Hårspray, voks, noget til at gøre pelsen mere hvid osv. Med min egen parfumeallergi havde jeg svært ved at trække vejret, så jeg tænkte bare - stakkels hunde.

 

Hvis jeg var opdrætter, ville jeg bestemt synes, at det ville være dejligt hvis 'mine' hvalpe blev bedømt, men det skulle ikke kun være udseende men også mentalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det er meget forskelligt, hvordan folk håndterer en udstilling og især er nok de små hunde udsat for en lidt grel behandling :cry: F.eks. stod jeg engang og talte med en shih tzu opdrætter og spurgte om ikke det var svært at holde pelsen om vinteren når den nu var så lang, den måtte da slæbe en masse sne med ind... Og hun kiggede på mig som om jeg var fuldstændig sindssyg og sagde med overbærende stemme at "hendes hunde ikke kom ud om vinteren, de tissede på en avis, for ellers blev pelsen ødelagt" :cry::evil: Altså helt ærligt, det er sgu da ikke til hundenes bedste!!! Den shih tzu kennel jeg kender har heldigvis ikke den holdning, deres hunde får rullet pelsen op eller får et dækken på der går rundt om maven også og så er det bare ud at lege! De elsker at se dem komme drønende ud over en græsmark og lign. og de vinder alligevel alt hvad de kommer i nærheden af. :D

 

Jeg har selv planer om at udstille Noomi når jeg får hende, men hvis ikke det går så godt, så mister jeg jo nok interessen. Regner modsat også med at den virkelig bliver vakt, hvis hun viser sig at være "god" :lol:

 

Jeg har været på en del udstillinger efterhånden og på golden-siden ser det heldigvis ud til at folk og hunde tager det med ophøjet ro :D På belgier-siden er det også ok :D

 

Det med rødt: Sindssygt!!! Det er skisme da værre end underligt hundetøj med flæser og dikkerdarer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg tror at det er meget forskelligt, hvordan folk håndterer en udstilling og især er nok de små hunde udsat for en lidt grel behandling :cry: F.eks. stod jeg engang og talte med en shih tzu opdrætter og spurgte om ikke det var svært at holde pelsen om vinteren når den nu var så lang, den måtte da slæbe en masse sne med ind... Og hun kiggede på mig som om jeg var fuldstændig sindssyg og sagde med overbærende stemme at "hendes hunde ikke kom ud om vinteren, de tissede på en avis, for ellers blev pelsen ødelagt" :cry::evil: Altså helt ærligt, det er sgu da ikke til hundenes bedste!!! Den shih tzu kennel jeg kender har heldigvis ikke den holdning, deres hunde får rullet pelsen op eller får et dækken på der går rundt om maven også og så er det bare ud at lege! De elsker at se dem komme drønende ud over en græsmark og lign. og de vinder alligevel alt hvad de kommer i nærheden af. :D

 

Jeg har selv planer om at udstille Noomi når jeg får hende, men hvis ikke det går så godt, så mister jeg jo nok interessen. Regner modsat også med at den virkelig bliver vakt, hvis hun viser sig at være "god" :lol:

 

Jeg har været på en del udstillinger efterhånden og på golden-siden ser det heldigvis ud til at folk og hunde tager det med ophøjet ro :D På belgier-siden er det også ok :D

 

 

Det er sindsygt, en shih tzu stammer fra Tibet, fra verdens tag og er derfor ret hårdfør, min egen Max der var en lhasa apso (storebor til shih tzu ) han var vild med sne og kulde, men jeg klippede hans pandehår fordi jeg ikke ville have han skulle gå med elastikker og bånd, men ja så kan de ikke udstilles :lol:

 

Jeg giver ikke meget for alt det med udseendet, og alt det lort de fylder de hunde med af hårlak og møg :)

 

Sundhed og temperament er det vigtigste synes jeg :)

 

Cairner får da i det mindste lov at være mere naturlige, og skal ikke på samme måde stiles men her går det også i den mere nuttede retning, og det skulle ikke undre mig om de også ender med sygdomme som andre ''nuttede'' hunderacer.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med rødt: Sindssygt!!! Det er skisme da værre end underligt hundetøj med flæser og dikkerdarer!

 

Det er MEGET værre :cry: Jeg troede også at det var for sjov da hun sagde det, så først kom jeg til at smågrine lidt, indtil det gik op for mig, at hun rent faktisk mente det :shock: Så blev jeg så chokeret, at jeg slet ikke fik sagt noget :cry: Det er jo fuldstændig forrykt! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver ikke meget for alt det med udseendet, og alt det lort de fylder de hunde med af hårlak og møg :)

 

Sundhed og temperament er det vigtigste synes jeg :)

 

 

Næ, jeg har det også sådan, at hvis din hund ikke er smuk fra naturens side, så lad være med at udstille den!!! :lol: Dog med modifikationer, den Shih Tzu opdrætter jeg kender, kommer noget i pelsen så den bliver blød og lækker og falder pænt. Det synes jeg er ok. Så længe der ikke kommer hårlak og sådan i til at få den til at sidde anderledes end den ellers ville.

 

Mht. sundhed og temperament så må jeg give dig ret. Dog skal hunden selvfølgelig også være smuk i forhold til standarden, ellers er der jo ingen pointe i det. Men det skal hænge sammen med sundheden og temperamentet. Hos belgierne synes jeg desværre at de ofte tager lidt let på det med temperamentet. Jeg har set flere hunde vinde, som står og går med halen mellem benene og som var tydeligt nervøse. Det er accepteret at en belgier er "reserveret", men jeg synes desværre, at der bliver accepteret for meget i den retning :cry: Hvilket bl.a. er medvirkende til at jeg ikke skal have en belgier igen, for der er godt nok meget skidt imellem. Ret ærgerligt synes jeg. Jeg mener f.eks. at Futte var en "rigtig" belgier, han anede ikke at han måtte være reserveret og havde en naturlig mistænksomhed over for nye ting, som han dog fint var i stand til at overvinde ud fra mottoet "alt nyt er farligt indtil det modsatte er bevist" :lol: Og han var nu nem at overbevise :lol:

Nå, nu er jeg vist ved at bevæge mig en del væk fra trådens emne, for det handlede vist om hvorvidt udstillerne var mærkelige... (Kan jeg ikke dække mig ind under, at jeg synes at det er mærkeligt at acceptere for meget i forhold til racen og temperamentet for at tilgodese udseendet? :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun været på nogle ganske få udstillinger som tilskuer, men jeg har nok et problem med alle de ting der bliver puttet i pelsen som nogle racer. Hårspray, voks, noget til at gøre pelsen mere hvid osv. Med min egen parfumeallergi havde jeg svært ved at trække vejret, så jeg tænkte bare - stakkels hunde.

 

Hvis jeg var opdrætter, ville jeg bestemt synes, at det ville være dejligt hvis 'mine' hvalpe blev bedømt, men det skulle ikke kun være udseende men også mentalitet.

 

Nemlig, men heldigvis er brug af hårlak forbudt nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...