Hop til indhold

Stå pænt til udstilling


Recommended Posts

Hej,

 

hvordan lærer man sin hund at stå pænt til udstilling?

 

Jeg forestiller mig ikke, det er det store problem at lære en hund ''kommandoen stå'', men hvordan lærer man hunden at stå parallelt med sine ben og holde kontakten til sin ejer (gerne vha klikker).

 

(Mit hovedbrud går bla ud på, at hvis man altid flytter på hundens ben, når den står stille, så lærer den jo ikke selv at gøre det??) :hmm:

 

Jeg ikke har nogen hund endnu, men kunne godt tænke mig at træne det med hende fra hvalp af og før vi evt påbegynder ringtræning.

 

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

hvordan lærer man sin hund at stå pænt til udstilling?

 

Jeg forestiller mig ikke, det er det store problem at lære en hund ''kommandoen stå'', men hvordan lærer man hunden at stå parallelt med sine ben og holde kontakten til sin ejer (gerne vha klikker).

 

(Mit hovedbrud går bla ud på, at hvis man altid flytter på hundens ben, når den står stille, så lærer den jo ikke selv at gøre det??) :hmm:

 

Jeg ikke har nogen hund endnu, men kunne godt tænke mig at træne det med hende fra hvalp af og før vi evt påbegynder ringtræning.

 

På forhånd tak.

 

uh, godt emne... jeg har nemlig også tit tænkt på hvordan de får hundene til at freestande og selv rette ind. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle vores hunde kan kommandoen stå/show (frit stå) med benene rettet korrekt ind.. Alle har lært at læse mine (eller senere Isabellas) fingre, hvorved vi giver dem tegn til at højre bagben skal justeres lidt bagud.. eller venstre.. Det samme med halerne.. De fleste kan rette deres hale en smule op/ned eller logre, alt efter deres haleansætning og hvad der ser bedst ud på dem/snyder dommerens øje mest..

Jeg skal lige skrive hvordan jeg træner dem.. Men det skriver jeg altså i word og kopierer over.. Havde lige skrevet og pist var det væk :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg starter med træningen af hvalpen allerede når den er helt lille.. 3 uger gamle kommer de flere gange om dagen på bordet.. I starten sætter jeg dem bare op, holder lidt ved dem og rør dem lidt hist og her.. 4 uger gamle får de kigget tænder.. Jeg starter med at røre deres mund..et par dage senere letter jeg lynhurtigt men forsigtig læben.. med et par dages mellemrum øger jeg hvad jeg gør.. Krænger overlæben tilbage,,kigger ind til de bagerste, åbner munden og kigger tandstillingen inde bagved.. I starten er jeg meget påpasselig med at sørge for IKKE at holde hvalpen over øjnene.. Senere når de er vant til at få kigget tænder holder jeg hånden over deres øjne et splitsekund.. Og øger tiden for hver gang mens jeg samtidig (når de er trygge ved en hånd over øjnene) kigger tænder på dem..

Så begynder jeg at stille dem pænere på bordet.. I starten er jeg ligeglad med hvordan de står.. bare de står! Langsom begynder jeg at rette deres ben.. ikke for meget, men ganske lidt.. For hver gang de kommer på bordet retter jeg dem lidt mere.. Når benene er fine retter jeg halsen.. Når de er trygge ved det retter jeg hovedet.. Så jeg kan dreje det hvis jeg har lyst så hunden enten kigger lige frem eller lidt til siden.. Afhængig af hvad der ser pænest ud på den hund. Hele tiden bliver hvalpen rost, rost, rost.Når hvalpen kan stå (med hjælp) med ordentlig vinklede ben..halsen pæn og hovedet den vej jeg vil have, så kommer halen.. Så snart halen er oppe på ryggen i den position jeg ønsker, sætter jeg ord/kommando på ”shoooow”..godbid… Kommandoen ”shooow” øver jeg herefter flere gange dagligt på bordet..

Så går vi over til linetræning.. Hvalpen er vel omkring 6-7 uger på det tidspunkt (så sent fordi jeg tror løverne ser dårligt/eller er lidt dumme?) .. Så snart hvalpen har fattet ”godbid i hånd kan risikere at komme ned i min mund” og ikke farer rundt som en idiot fordi godbidden er et eller andet sted, begynder jeg træningen..

Først er det kun et spørgsmål om at gå fremad med udstillingsline på (vi leger aldrig med line på, er hvalpen kulret tager jeg linen af og lader den lege).. Når den kan bevæge sig fremad, skal vi have fart på (altså hvalpen skal følge mig). Jeg er fuldstændig ligeglad med om den hopper, springer eller løber galop.. bare den har drive fremad må den for min skyld flyve! Tempoet og bevægelserne er det mindste, lige nu skal den bare have det sjovt. Hvis nogen ser mig på nuværende tidspunkt i træningen tror jeg er gal.. Jeg løber baglæns og kalder med høj lys stemme og virkelig pjatter for at få hvalpen med mig. :mrgreen:

Så snart den ved at vi går den vej jeg går og det er smart at holde øje med mig (jeg har salamien :mums:) sker der et fremskridt fra den ene dag til den anden.. Hvalpen tager og holder øjenkontakt med mig mens vi går. Så tilpasser vi tempoet så hvalpen nu løber i rask trav ved siden af mig

Så starter næste etape: hvalpen skal lære at stå med front mod mig ca ½ meter fra mig. Jeg har godbidderne, men nu er de ikke længere i min hånd. De ligger i min lomme i en plasticpose. Selvfølgelig har jeg i starten et stykke salami i hånden men det ved hvalpen ikke.. Jeg putter hånden i lommen hver gang og bevæger posen.. Så snart vi stopper med at gå vil hvalpen automatisk rykke hen foran mig for at se hvor godbiden bliver af.. Jeg stikker hånden i lommen, rasler og hvalpen kigger forventningsfuld op.. Jeg siger ”shooow” og giver den godbidden… Der går ikke mange gange før den fatter ”shooow..aha..jeg får godbid når jeg står og kigger på hende”.. Så snart hvalpen er helt med på at show er foran mig stående med øjenkontakt, skal benene rettes ind.. Hvis det er hundens højre bagben (det der er til venstre for mig når den står foran mig) der skal lidt bagud, bevæger jeg venstre hånds ringfinger opad og træder et lille skridt frem med venstre ben. Hvalpen retter sig automatisk ind til at stå den ½ meter foran mig som den havde lært.. Nogen gange skal jeg træde mange gange frem før benet står som det skal.. Godbid.. Omvendt med det andet bagben.. Det varer ikke ret længe før jeg kan rette hvalpen med en lille bitte bevægelse af min venstre eller højre ringfinger..

Nu forestiller vi os at hvalpen er så god så den retter sig.. nu skal jeg have hjælp af en anden (Natascha eller Isabella).. Jeg retter hvalpen ind.. Min hjælper tjekker 1. synker hvalpen sammen i bagbenene så overlinien bliver skæv? 2. hvordan ser haleansætningen ud?

Hvis 1. er problemet stiller jeg hunden med front mod mig og bukker mig ned med godbid når godbid er tæt på hunden tager hjælperen med hånden fat og retter hundens bagende lidt op.. Jeg siger Shooow og i samme øjeblik putter jeg godbidden ind i munden på hvalpen..

Hvis 2 er problemet er det samme fremgangsmåde men i stedet for at rette op skubber hjælperen til halen så den ryger lidt frem eller trækkes lidt tilbage.. Jeg løfter pegefingeren samtidig.. godbid…

Hvis hjælperen kan se halen er helt umulig er der kun en ting der kan gøres.. Hvalpen må logre når den shower.. Det er næsten det nemmeste.. Snak til hvalpen, så snart den logrer så sig et ord eller kom med et tegn.. Jeg bevæger den ene mundvig og giver en godbid…

Det er faktisk ret nemt selvom det er træning, træning, træning og lidt mere træning.. Til gengæld får man en hund man kan handle uden brug af line (hvis man så lige måtte det)..

Jeg bruger ikke salami på alle sammen.. jeg finder ud af hvad hunden vil sælge sin sjæl for.. For nogen er det ost, for nogen salami eller frikadelle.. Den godbid de elsker bliver så fremover kun brugt ved ringtræning og på udstillinger

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ellers spændende at læse. Tusind tak for de mange gode råd, som jeg straks vil gemme på computeren. :5up: De skulle læses nogle gange igennem, men nu tror jeg, jeg har fattet det. :-)

 

 

Jeg er lidt usikker på, hvordan dit håndsignal er (ringfingeren opad på enten hø eller ve hånd alt afhængigt..), når hunden skal rette bagbenene ind. I hvilken position holder du så resten af hånden? (Synes nemlig, det er svært at bevæge den finger, men hvis det bliver mit største problem er det vist billigt sluppet). :blink:

 

Tak endnu engang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ellers spændende at læse. Tusind tak for de mange gode råd, som jeg straks vil gemme på computeren. :5up: De skulle læses nogle gange igennem, men nu tror jeg, jeg har fattet det. :-)

 

 

Jeg er lidt usikker på, hvordan dit håndsignal er (ringfingeren opad på enten hø eller ve hånd alt afhængigt..), når hunden skal rette bagbenene ind. I hvilken position holder du så resten af hånden? (Synes nemlig, det er svært at bevæge den finger, men hvis det bliver mit største problem er det vist billigt sluppet). :blink:

 

Tak endnu engang.

Det var så lidt :mrgreen:

Jeg knytter hånden og lægger tommelfingeren hen foran pegefinger og langefinger og spærrer for deres bevægelse.. så kan ringgfingeren bevæge sig 1-2 cm fremad.. Det er nok.. når hvalpen er blevet god tror jeg den ser jeg sætter tommelfingeren hen foran, og det er måske nok den bevægelse den reagerer på.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var så lidt :mrgreen:

Jeg knytter hånden og lægger tommelfingeren hen foran pegefinger og langefinger og spærrer for deres bevægelse.. så kan ringgfingeren bevæge sig 1-2 cm fremad.. Det er nok.. når hvalpen er blevet god tror jeg den ser jeg sætter tommelfingeren hen foran, og det er måske nok den bevægelse den reagerer på.. :engel:

 

Ja, det er imponerende så gode hunde (dyr i det hele taget) er til at læse andre individers kropssprog. Jeg glæder mig til at prøve det. :5up: Håber så jeg kan finde ud af lidt af det, når det kommer til stykket. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isabella
uh, godt emne... jeg har nemlig også tit tænkt på hvordan de får hundene til at freestande og selv rette ind. :mrgreen:

 

Enig. Tror ikke Trunte har tålmodighed til at stå stille på den måde. Vil dog heller ikke udstille hende, så alt er godt:lol::-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal du også huske på, at alle racer ikke skal præsenteres ens. Når du engang får en hvalp og begynder at gå til ringtræning med den, så tjek ud om jeres specielklub tilbyder ringtræning. Det er der du lige får de sidste finesser...at en Berner ikke må logre eller overhovedet have rejst hale, når den står og lignende spidsfindigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal du også huske på, at alle racer ikke skal præsenteres ens. Når du engang får en hvalp og begynder at gå til ringtræning med den, så tjek ud om jeres specielklub tilbyder ringtræning. Det er der du lige får de sidste finesser...at en Berner ikke må logre eller overhovedet have rejst hale, når den står og lignende spidsfindigheder.
Må den ikke logre? Hvorfor ikke? :shock:
Link til indlæg
Del på andre sites

Må den ikke logre? Hvorfor ikke? :shock:

 

Fordi den ikke må...cut, over and out :mrgreen:. Ej, den skal stå med halen hængende løst ned...ja, man træner det såmen med dyret...vænner den til fra lille, at en hånd på dens halerod betyder; læg halen ned. Og så står dyret der og ser så trist og helt korrekt ud. Tragi-komisk i bund og grund, da en logrende hund da burde være det fornøjeligste syn, men nej; ned med halen....ha ha ha men vores tager grusom hævn, når han løber i ringen. Så er halen så højt løftet, at han næsten kan kilde sig selv bag ørerne og så dommer-manden må notere; En noget høj haleføring...og dét er vist ikke lige just positivt ment :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må den ikke logre? Hvorfor ikke? :shock:

 

Fordi den ikke må...cut, over and out :mrgreen:. Ej, den skal stå med halen hængende løst ned...ja, man træner det såmen med dyret...vænner den til fra lille, at en hånd på dens halerod betyder; læg halen ned. Og så står dyret der og ser så trist og helt korrekt ud. Tragi-komisk i bund og grund, da en logrende hund da burde være det fornøjeligste syn, men nej; ned med halen....ha ha ha men vores tager grusom hævn, når han løber i ringen. Så er halen så højt løftet, at han næsten kan kilde sig selv bag ørerne og så dommer-manden må notere; En noget høj haleføring...og dét er vist ikke lige just positivt ment :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...