Hop til indhold

tykkelse på hund


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

det er ikke for af være frek men vofer skal hun være mere muskuløs??

hun er da fin nog når hun alivel ikke bliver brugt til agilliti eller den slags

ting.

 

Muskler bruger vi ikke kun til sport, men til at holde vores knogler og led ordentligt på plads. Det er især vigtigt hvis leddene skal bære meget vægt, som de jo skal hos en stor hund.

 

På dine billeder kan man se at Tulle f.eks. har lidt tynde lår. Det kan godt være resultatet af at hun måske i længere tid har gået i en stald, og ikke har fået så meget motion. Så svinder musklerne fordi de ikke bliver brugt.

 

Godt foder og almindelige gåture vil få hendes muskler til at udvikle sig igen, så du gør - såvidt jeg kan forstå - det helt rigtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er rimlig sikker på af det passer nogen lunde og nej jeg

har ikke prøvet af veje mig selv på den måde da vekten ikke kan

blive ligeligt fordelt det kan det på en hund fordi hun er aflang

 

det er ikke for af være frek men vofer skal hun være mere muskuløs??

hun er da fin nog når hun alivel ikke bliver brugt til agilliti eller den slags

ting.

 

HVIS du vil veje din hund på den måde, så skal du i hvert fald sørge for, at hun står lige højt med forben og bagben. Det vil sige, at de to ben, der ikke står på vægten, de skal stå på noget der er lige så højt/tykt som vægten. For ellers vil hun fordele sin vægt forskelligt efter om hun har hovedet opad eller nedad.

Men præcist bliver det aldrig.

Min dyrlæge har sin vægt stående i venteværelset. Så kan man komme ind lige fra gaden af, uden at have en tid, og selv veje sin hund. Det koster ikke noget. Og vægten er stor nok også til en GD.

 

Konditionen er ret vigtig. En helt ung hund er altid smuk. Og den bevæger sig af sig selv så meget, at den vedligeholder sine muskler. Men når den bliver ældre og mere stille, så er det vigtigt med nogle gode motionsvaner. Jeg taler ikke om, at du skal ud og cykle med hende, men jeg tror godt, at du lige så stille kan trappe hendes gåture OP. For hun virker slap i skindet og i barmen. Og der er ikke meget muskler på lår, hals og bringe.

 

Konditionen gør forskellen om en hund virker slank eller tynd. Om den virker muskuløs eller fed. Fuldstændig som hos mennesker.

 

Og konditionen forlænger din hunds liv og øger hendes livskvalitet.

Jeg er sikker på, at hun har stof i sig til igen at blive en overordentlig smuk hund. Men det kræver mere indsats end kun at give det rigtige foder i den rigtige mængde.

 

Hvor længe går du tur med hende om dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

HVIS du vil veje din hund på den måde, så skal du i hvert fald sørge for, at hun står lige højt med forben og bagben. Det vil sige, at de to ben, der ikke står på vægten, de skal stå på noget der er lige så højt/tykt som vægten. For ellers vil hun fordele sin vægt forskelligt efter om hun har hovedet opad eller nedad.

Men præcist bliver det aldrig.

Min dyrlæge har sin vægt stående i venteværelset. Så kan man komme ind lige fra gaden af, uden at have en tid, og selv veje sin hund. Det koster ikke noget. Og vægten er stor nok også til en GD.

 

Konditionen er ret vigtig. En helt ung hund er altid smuk. Og den bevæger sig af sig selv så meget, at den vedligeholder sine muskler. Men når den bliver ældre og mere stille, så er det vigtigt med nogle gode motionsvaner. Jeg taler ikke om, at du skal ud og cykle med hende, men jeg tror godt, at du lige så stille kan trappe hendes gåture OP. For hun virker slap i skindet og i barmen. Og der er ikke meget muskler på lår, hals og bringe.

 

Konditionen gør forskellen om en hund virker slank eller tynd. Om den virker muskuløs eller fed. Fuldstændig som hos mennesker.

 

Og konditionen forlænger din hunds liv og øger hendes livskvalitet.

Jeg er sikker på, at hun har stof i sig til igen at blive en overordentlig smuk hund. Men det kræver mere indsats end kun at give det rigtige foder i den rigtige mængde.

 

Hvor længe går du tur med hende om dagen?

 

det med vegten ved jeg udemerket godt det er jo derfor

af vi har fundet frem til 60 ligeud. et elleranet sted er vegten

jo totalt lige gyldig da det alivel hanler om hinnes udsene om

hun har den tyggelse hun skal have

 

hinnes luftetures lenget er meget forskeligt

en tur lengte variere 15minutter til 3timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

det med vegten ved jeg udemerket godt det er jo derfor

af vi har fundet frem til 60 ligeud. et elleranet sted er vegten

jo totalt lige gyldig da det alivel hanler om hinnes udsene om

hun har den tyggelse hun skal have

 

hinnes luftetures lenget er meget forskeligt

en tur lengte variere 15minutter til 3timer.

 

Det er ikke hver enkelt turs længde, jeg spørger om, men hvor meget motion hun får i løbet af en DAG?

Det skulle gerne være nogenlunde konstant.

 

En ældre hund har jo f.eks. ikke godt af kun at blive luftet 30 minutter om dagen til hverdag, og så pludselig at blive luftet i fem timer en gang om måneden.

 

Og du har da ret i det med vægten...

Hun og Vinnie kan veje nøjagtig det samme. Og alligevel kan Tulle være for tyk eller tynd.

Men forsigtig optrapning af hendes motion kan hun blive lige så flot som Vinnie.

 

På det billede, hvor Tulle sidder ned, ser hun for tyk ud. Hun har deller på siden og på maven.

Men på det billede, hvor hun står op, ser hun for tynd ud. Hendes lår er indfaldne og huden på bugen hænger slapt ned.

--Så jeg tipper, at hun skal tabe lidt fedt og tage en masse muskler på.

 

Og det er jo ikke så længe siden at du har fået Tulle. Hun savner selvfølgelig sin tidligere familie. Sådan vil det altid være. Også når man får en hvalp.

 

Så skal man gøre alt, hvad man kan for at skabe et godt og spændende liv for sin nye hund. For så vil hun hurtigere kunne glemme den familie hun havde før.

 

For Tulle er det sikkert spændende at komme ud og snuse til forårsdufte. Og at hilse på andre hunde og få nye hundevenner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke hver enkelt turs længde, jeg spørger om, men hvor meget motion hun får i løbet af en DAG?

Det skulle gerne være nogenlunde konstant.

 

En ældre hund har jo f.eks. ikke godt af kun at blive luftet 30 minutter om dagen til hverdag, og så pludselig at blive luftet i fem timer en gang om måneden.

 

Og du har da ret i det med vægten...

Hun og Vinnie kan veje nøjagtig det samme. Og alligevel kan Tulle være for tyk eller tynd.

Men forsigtig optrapning af hendes motion kan hun blive lige så flot som Vinnie.

 

På det billede, hvor Tulle sidder ned, ser hun for tyk ud. Hun har deller på siden og på maven.

Men på det billede, hvor hun står op, ser hun for tynd ud. Hendes lår er indfaldne og huden på bugen hænger slapt ned.

--Så jeg tipper, at hun skal tabe lidt fedt og tage en masse muskler på.

 

Og det er jo ikke så længe siden at du har fået Tulle. Hun savner selvfølgelig sin tidligere familie. Sådan vil det altid være. Også når man får en hvalp.

 

Så skal man gøre alt, hvad man kan for at skabe et godt og spændende liv for sin nye hund. For så vil hun hurtigere kunne glemme den familie hun havde før.

 

For Tulle er det sikkert spændende at komme ud og snuse til forårsdufte. Og at hilse på andre hunde og få nye hundevenner.

 

 

 

spørgsmålet til af starte med hanlet kon om hun var for tyg

alt det anet er ikke relevant i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

spørgsmålet til af starte med hanlet kon om hun var for tyg

alt det anet er ikke relevant i denne tråd.

 

Så har du da ikke fattet en dyt. :roll:

Det ER da netop relevant om det er fedt eller muskler, der får hende til at se ud som hun gør.

 

Men hvis du VIL ud af den vej, så er hun for tyk.

For med de svage muskler hun har, så kan hun ikke bære en normalvægtig GD's vægt.

 

Uden mere motion SKAL hun være tynd, selv om det er uskønt. :cry:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner faktisk heller ikke om Hektor vejer det han skal. Det er UMULIGT at få ham på vægten hos dyrlægen...

 

Kender I det? Der er denne hersens LILLE bitte vægt hos Dr. Dyr...en chihuahua, en beagle, en dalmantiner og måske endda en rottweiler kan vejes derpå, men store (LANGE!!!) hunde er der simpelthen ikke plads til. Når Hektor får sine forpoter op...helt oppe i den ene ende, så stikker bagbenene jo laaangt ud over den anden ende. Hvis han skal vejes ordentligt, så skal han op at sidde på vægten og dét gider han absolut nix.

 

Han får fire store mål foder pr. dag (Royal Canin Giant Junior) plus godbidder, tyggeben, og en rundtom leverpostegsmad når jeg skal lave frokost til mig selv. Han burde egentlig få for meget foder, men han nægter simpelthen at tage på og jeg kan godt se både hofteben og ribben... Ikke at de er udstående, men de kan da ses.

 

Vi bor i en toværelses lejlighed på 50m2 med en lille have. Derfor bliver jeg nødt til at motionere meget med ham, så han bare lægger sig til at puttesove når vi er hjemme. Der er jo ikke plads til et DAMPbarn indendørs i en lejlighed. Vi har mange hundelegekammerater som vi har faste aftaler med hvor vi bor, så der er altid nogen at tumle med udover de lange ture vi selv går.

 

Når jeg ser denne tråd bliver jeg da også helt urolig og pylret for om der kan være noget i vejen med ham? Han har det jo fint, er en glad dreng, har en lækker pels og er sund og rask...bortset fra at han altså er lidt ribbens-agtig.

 

Er det ok at han er det når man tager hans alder i betragtning? Han er jo kun 15 måneder og vokser stadig rent mullemæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

kot og godt er fejlen af denne tråd er lavet og det er min fejl.

vordan skulle nogle som helst kunne bedømme noget

ud fra et belled vis der skal laves en plan for vad der skal

laves om og rettes så skal beslutningen tages på bagrund af en

som har set rørt også vidre ellers er der ikke tilstreklig grundlag

for noget, et belled er ganske engelt for utrovertigt.

 

og iøvrigt kan jeg slet ikke udtale mig om vor langt vi går jeg har aldrig taget tid

det er det rene rætteri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg ser denne tråd bliver jeg da også helt urolig og pylret for om der kan være noget i vejen med ham? Han har det jo fint, er en glad dreng, har en lækker pels og er sund og rask...bortset fra at han altså er lidt ribbens-agtig.

 

Er det ok at han er det når man tager hans alder i betragtning? Han er jo kun 15 måneder og vokser stadig rent mullemæssigt.

 

Vinnie begyndte ikke at fylde ud og blive mere muskuløs før hun blev to år. Indtil da så hun også mærkelig ranglet ud. Så jeg tror du kan tage det roligt - han er bare teenager :-D

 

Men bortset fra det har grander ikke godt af for meget motion medens de er i voksealderen. Leg er ok, men lange gåture er ikke godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner faktisk heller ikke om Hektor vejer det han skal. Det er UMULIGT at få ham på vægten hos dyrlægen...

 

Kender I det? Der er denne hersens LILLE bitte vægt hos Dr. Dyr...en chihuahua, en beagle, en dalmantiner og måske endda en rottweiler kan vejes derpå, men store (LANGE!!!) hunde er der simpelthen ikke plads til. Når Hektor får sine forpoter op...helt oppe i den ene ende, så stikker bagbenene jo laaangt ud over den anden ende. Hvis han skal vejes ordentligt, så skal han op at sidde på vægten og dét gider han absolut nix.

 

Han får fire store mål foder pr. dag (Royal Canin Giant Junior) plus godbidder, tyggeben, og en rundtom leverpostegsmad når jeg skal lave frokost til mig selv. Han burde egentlig få for meget foder, men han nægter simpelthen at tage på og jeg kan godt se både hofteben og ribben... Ikke at de er udstående, men de kan da ses.

 

Vi bor i en toværelses lejlighed på 50m2 med en lille have. Derfor bliver jeg nødt til at motionere meget med ham, så han bare lægger sig til at puttesove når vi er hjemme. Der er jo ikke plads til et DAMPbarn indendørs i en lejlighed. Vi har mange hundelegekammerater som vi har faste aftaler med hvor vi bor, så der er altid nogen at tumle med udover de lange ture vi selv går.

 

Når jeg ser denne tråd bliver jeg da også helt urolig og pylret for om der kan være noget i vejen med ham? Han har det jo fint, er en glad dreng, har en lækker pels og er sund og rask...bortset fra at han altså er lidt ribbens-agtig.

 

Er det ok at han er det når man tager hans alder i betragtning? Han er jo kun 15 måneder og vokser stadig rent mullemæssigt.

 

--Det lyder da, som om Hektor har et drømmeliv. Den bedste motion, han kan få, er sammen med hundekammeraterne. Det der med de lange traveture har han nok ikke brug for.

 

Hvis du skal gøre ham træt, så gør ham træt i hovedet i stedet for. Ud over almindelig lydighedstræning kan du lave noget sporsøg med ham. Hvis ikke du allerede gør det, så begynd at tage en del af hans mad med på de ture hvor I er alene, og lad ham lede efter det i græsset.

DET bliver han dejlig træt i hovedet af. Det er også rigtig godt at "tabe" ting og få ham til at lede efter dem.

 

Problemet med dyrlægens vægt kan du forsøge at løse ved at lære Hektor at springe op på forskellige ting når I går tur. Det kan være en bænk eller en forhøjning eller en sten eller en mur. Alt, hvad I kommer forbi som egner sig. Selvfølgelig skal det ikke være så højt, så han kommer til skade, når han hopper ned igen. Sæt en kommando på, som du så også kan bruge hos dyrlægen.

Selv siger jeg "opsedaisy" til min noget mindre Silke, men det ord får hende til straks at kikke rundt efter et eller andet, som hun kan hoppe op på. Og det, hun hopper op på behøver ikke at være mere end lige stort nok til at hun kan placere 4 poter på det.

 

Du skal også tænke på, at hvis Hektor er tryggere ved at du og han går på vægten sammen mens I måske hyggekrammer, så er det også en mulighed. Så vejer du bare dig selv bagefter og trækker din vægt fra. Men selvfølgelig er det måske endnu sværere at få plads til jer begge to..

---Men på ét af dine billeder står du og Hektor i kærlig omfavnelse... Og jeres fødder ville da sagtens kunne være på dyrlægens vægt......... måske....?

 

(næste gang du får en GD så går du til dyrlægen med den hver uge fra den er 8 uger, --bare for at vænne den til at blive vejet..:lol::lol: Det er MEGET nemmere at lære for en 8-ugers GD-hvalp. Og så opdager den slet ikke, at vægten efterhånden bliver "mindre og mindre":lol:.)

 

Hektor ser flot ud på 11-mdrs billederne. Hvis han spiser godt så tror jeg på, at han er sund og rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Mange tak for det svaret ;)

 

Nu har jeg jo ikke haft Hektor fra helt lille hvalp. Jeg fik ham da han var 7 måneder gammel og derfor har jeg ikke haft ham til dyrlægen så ofte. Vi har været der pga en øjeninfektion, for at blive checket for kennelhoste og for en uges tid siden til alm. check i forbindelse med at han alligevel skulle vaccineres.

 

Vi prøvede at få ham på vægten igen, men det ville herren altså ikke. Det er simpelthen for langt under hans værdighed at skulle stå på sådan en åndsvag tingest. :lol:

 

Jeg spurgte dog min dyrlæge om hun synes at han var for tynd, og hun sagde (ganske som I) at det bare er fordi han er ung og at vi er ved at blive for vant til at se overvægtige hunde og dermed bedømmer andre hunde derudfra.

 

Mht traveturene, så lunter han jo ude i det fri mens jeg traver. Vi går ude på en stor mark for det meste og resten af tiden forsøger vi at opsøge andre hunde at lege med. Jeg er bange for at jeg ikke kan gøre det så meget anderledes. Vi bor i en 2vær. lejlighed med en lille bitte have, så der er ikke plads til en masse aktivitet hjemme.

 

Nu er jeg dog begyndt at købe kraftben hos slagteren til ham. Igår lå han i haven og tyggede som en besat i næsten to stive timer og da han kom ind, var han så træt at han ikke engang gad at hyggenusse... han vraltede bare i seng og snorkede som en hvalros, haha.

 

Det med at søge, gider herren ikke rigtig. Han kan liiiige overskue at sniffe sig frem til de første tre, men så vil han egentlig hellere finde en pind at løbe rundt med bagefter.

 

Måske er min hund bare for uintelligent til at lade sig aktivere? :engel:

 

--Det lyder da, som om Hektor har et drømmeliv. Den bedste motion, han kan få, er sammen med hundekammeraterne. Det der med de lange traveture har han nok ikke brug for.

 

Hvis du skal gøre ham træt, så gør ham træt i hovedet i stedet for. Ud over almindelig lydighedstræning kan du lave noget sporsøg med ham. Hvis ikke du allerede gør det, så begynd at tage en del af hans mad med på de ture hvor I er alene, og lad ham lede efter det i græsset.

DET bliver han dejlig træt i hovedet af. Det er også rigtig godt at "tabe" ting og få ham til at lede efter dem.

 

Problemet med dyrlægens vægt kan du forsøge at løse ved at lære Hektor at springe op på forskellige ting når I går tur. Det kan være en bænk eller en forhøjning eller en sten eller en mur. Alt, hvad I kommer forbi som egner sig. Selvfølgelig skal det ikke være så højt, så han kommer til skade, når han hopper ned igen. Sæt en kommando på, som du så også kan bruge hos dyrlægen.

Selv siger jeg "opsedaisy" til min noget mindre Silke, men det ord får hende til straks at kikke rundt efter et eller andet, som hun kan hoppe op på. Og det, hun hopper op på behøver ikke at være mere end lige stort nok til at hun kan placere 4 poter på det.

 

Du skal også tænke på, at hvis Hektor er tryggere ved at du og han går på vægten sammen mens I måske hyggekrammer, så er det også en mulighed. Så vejer du bare dig selv bagefter og trækker din vægt fra. Men selvfølgelig er det måske endnu sværere at få plads til jer begge to..

---Men på ét af dine billeder står du og Hektor i kærlig omfavnelse... Og jeres fødder ville da sagtens kunne være på dyrlægens vægt......... måske....?

 

(næste gang du får en GD så går du til dyrlægen med den hver uge fra den er 8 uger, --bare for at vænne den til at blive vejet..:lol::lol: Det er MEGET nemmere at lære for en 8-ugers GD-hvalp. Og så opdager den slet ikke, at vægten efterhånden bliver "mindre og mindre":lol:.)

 

Hektor ser flot ud på 11-mdrs billederne. Hvis han spiser godt så tror jeg på, at han er sund og rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg dog begyndt at købe kraftben hos slagteren til ham. Igår lå han i haven og tyggede som en besat i næsten to stive timer og da han kom ind, var han så træt at han ikke engang gad at hyggenusse... han vraltede bare i seng og snorkede som en hvalros, haha.

 

Ha ha ha ha ha...:bigsmile:

 

Det med at søge, gider herren ikke rigtig. Han kan liiiige overskue at sniffe sig frem til de første tre, men så vil han egentlig hellere finde en pind at løbe rundt med bagefter.

 

Nu er min Freya jo stadig hvalp, men hun gider heller ikke søge, bliver det for svært kan det være lige meget. jeg fodre hende i en ½ liters flaste og det er egentlig gået meget godt, men i morges der gad hun bare ikke spise op, jeg prøvede hvad som helst, og det endte med at det eneste der behagede frøkenen, var at side på mors skød og spise fra hånden.

 

Jeg har skiftet foder for ca. 1 uge siden og synes det er der efter hun har mistet interessen for mad, tror jeg skal tilbage til Royal Canin igen, der var der ingen problemer.. Mon dyrlægen vil tage den andet foder tilbage, jeg har stadig en uåbnet pose???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

en hunds knogler og led har det langt bedre og holder langt længere hvis man holder hundene lidt for tynde som man gjorde for nogle år siden så ribbenene kan ses disse resultater er lavet i USA mange gange og det viser sig stadig at hundene kan sættes 2-4 år tilbage i udviklingen af feks gigt og slitage hvis hunden holdes for tynd livet igennem og ikke sådan lidt vamset som hunde ser ud idag.

 

hundene øvrige organer viser sig også til at være slidt mindre hos tynde hunde end normalvægtige

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...