Hop til indhold

Valg af hunderace


Gæst Sammar
 Share

Recommended Posts

Gæst Sammar

Ja, jeg har selvfølgelig læst en masse om forskellige hunde, faktisk siden jeg var helt lille, og især i det sidste år, siden vi besluttede at vi ville havde hund, når vi flytter. Men det er jo heller ikke noget man lige finde ud af fra dag til dag..

Så det er altså ikke fordi jeg er for doven til selv at opsøge information, men fordi jeg finder det utroligt uoverskueligt, og fordi jeg synes der er utroligt stor forskel på hvad man kan læse om de samme racer forskellige steder. På avlernes hjemmesider er alle racer jo beskerevet ud fra opdrætterens synspunkt, og alle opdrættere synes jo at lige netop deres race er den mest fantastiske.

Så jeg vil gerne høre jer, almindelige hundeejere hvad i mener, måske nogen kan komme med forslag..

Det er mig og min kæreste som skal havde hund. Vi vil gerne på et tidspunkt havde to hunde, og jeg vil gerne gå til hunde træning osv, så det skal være en race som kan med andre hunde (ja ved godt at det ikke nødvendigvis kommer af sig selv, men det skal ikke være en race som er specielt sky/aggressiv). Desuden har vi ingen børn, men da man jo aldrig ved hvad fremtiden bringer, skal det være en hund som kan leve med børn.

Den skal ikke være for stor, men den skal være solid (hvis det giver mening), både af sind og fysisk.

Vi kommer nok til at finde et rækkehus af en art, så den skal kunne affinde sig med at være inden for og i en lille have (selvfølgelig ud over gå-ture osv). Desuden skal den gerne kunne være hjemme mens vi er på arbejde.

 

Alle de ting jeg har skrevet her er selvfølgelig sådan som jeg helst ville havde det. Jeg er godt klar over at man kan finde besværgelige hunde inden for alle racer, men derfor kan man jo godt minimere chancen for problemer ved at finde den rigtige race :)

På forhånd tak for svar..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

jeg siger dansk / svensk gårdhund :mrgreen: fantastisk race, legesyge til langt op i alderen (nogen vil påstå at de aldrig bliver voksne), glade for praktisk alle, modige, arbejdsvillige og lærenemme...

 

Gårdhundene var oprindelig "gårdhunde" ;-) så er avlet til at tage mus og rotter på gårdene, holde ræven fra hønsene, følge med bonden i marken, underholde børnene og fungere som "alarm" når der kom fremmede...

 

De kan derfor have et relativt stort behov for musejagt på marker og kan finde på at gø en del, dette kan dog trænes væk i stort omfang....

 

Senere har de været brugt som cirkushunde, da de er utroligt lærenemme, samarbejdsvillige og intelligente...

 

Eneste minusser ved racen er, som nævnt ovenfor, deres gøen og at de har et stort behov for at arbejde / aktivering, både kroppen og hjernen skal bruges hver dag, og fra dit synspunkt er de måske lige små nok ;-) de er omkring de 35-40 cm i højden over skulderen...

 

Min egen er en gårdhundeblanding... vi har trænet lige siden hun var helt lille og siden hun var 7 måneder har vi taget 2 hold om ugen - hun elsker det og det samme gør jeg... Vi starter hvalpeagility nu, hvor hun er knap 10 måneder, og jeg regner med hun bliver en stjerne på agilitybanerne i fremtiden ;-)

Hun har et stort behov for aktivering og motion, men så længe de bliver opfyldt, så bruger hun det meste af resten af tiden på at hygge i sofaen eller andre af sine mange sovesteder...

 

Hun har en handy størrelse til at tage med ud til fremmede mennesker, og et glad positivt sind, som gør at de fleste, også ikke-hundemennesker - falder for hende med det samme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det ville være lettere hvis vi havde nogle flere informationer om dig og dine forventninger til hunde :blink:

 

Aktivitetsniveau?

Motionskrav?

Trænbarhed?

Vagtinstinkt?

Udadvendthed?

Dominansgrad?

Pels?

 

Og meget meget mere

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg siger dansk / svensk gårdhund :mrgreen: fantastisk race, legesyge til langt op i alderen (nogen vil påstå at de aldrig bliver voksne), glade for praktisk alle, modige, arbejdsvillige og lærenemme...

 

Gårdhundene var oprindelig "gårdhunde" ;-) så er avlet til at tage mus og rotter på gårdene, holde ræven fra hønsene, følge med bonden i marken, underholde børnene og fungere som "alarm" når der kom fremmede...

 

De kan derfor have et relativt stort behov for musejagt på marker og kan finde på at gø en del, dette kan dog trænes væk i stort omfang....

 

Senere har de været brugt som cirkushunde, da de er utroligt lærenemme, samarbejdsvillige og intelligente...

 

Eneste minusser ved racen er, som nævnt ovenfor, deres gøen og at de har et stort behov for at arbejde / aktivering, både kroppen og hjernen skal bruges hver dag, og fra dit synspunkt er de måske lige små nok ;-) de er omkring de 35-40 cm i højden over skulderen...

 

Min egen er en gårdhundeblanding... vi har trænet lige siden hun var helt lille og siden hun var 7 måneder har vi taget 2 hold om ugen - hun elsker det og det samme gør jeg... Vi starter hvalpeagility nu, hvor hun er knap 10 måneder, og jeg regner med hun bliver en stjerne på agilitybanerne i fremtiden ;-)

Hun har et stort behov for aktivering og motion, men så længe de bliver opfyldt, så bruger hun det meste af resten af tiden på at hygge i sofaen eller andre af sine mange sovesteder...

 

Hun har en handy størrelse til at tage med ud til fremmede mennesker, og et glad positivt sind, som gør at de fleste, også ikke-hundemennesker - falder for hende med det samme...

 

ja fantastisk hund! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, er vist kommet til at svare i din Akita tråd, men de spørgsmål Aussies for ever stiller op, er meget brugbare for at snævre feltet af mulige hunderacer ind. Når du har svar på de spørgsmål, vil det være lettere at smide forslag til racer af sted.

 

De forskellige "hvilken hunderace passer til mig" tester der findes, er ikke altid hverken præcise eller effektive. Jeg syntes i hverfald menneskelig hjælp her på forum er så meget mere kompetent. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Narh... Hundeejere er ikke så meget anderledes end opdrættere. Vi har den hund vi har, fordi vi synes at det er den helt rigtige race.

 

På denneher side er der en oversigt over de forskellige racers egenskaber, og links til sider, hvor der står mere om den enkelte race:

http://www.hundeleksikon.dk/

 

---Når du vælger en racehund, så skal du være opmærksom på, at den meget nemt kommer til at koste omkring 10.000 kr. Kun de mest almindelige racer ligger under den pris.

---Når man hører rædselshistorier om racehvalpe, der viser sig at være syge, så er der næsten altid tale om "tilbudshvalpe" til lavere priser. Hold dig langt væk fra dem. Så hellere en internat-hund eller en blandingshvalp.

 

---Og så er det snart tid for hundeudstillinger!

Dansk Kennelklub holder en række udstillinger over hele landet.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/635

 

Det er rigtig sjovt at gå og hilse på alle de fine hunde.

 

Dansk Kennelklub har også råd om netop det at købe hund.

Kik her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/392

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, ja. Havde helt glemt at DKK holder "Før du køber hund" kurser, hvor man kan få hjælp til at vælge race. Mange adfærdsbehandlere har også sådanne tilbud. Tror det er penge og tid rigtig godt givet ud!

 

(Puh, føler mig heldig i og med jeg er vokset op med en race, der passer mig rigtig, rigtig godt, så jeg aldrig har været gennem de svære udskillelsesløb)

Link til indlæg
Del på andre sites

---Når man hører rædselshistorier om racehvalpe, der viser sig at være syge, så er der næsten altid tale om "tilbudshvalpe" til lavere priser.

 

Det er godt nok noget af en påstand :shock:

 

Det virkelig sørgelige er, at trods alt det "seriøse" avlsarbejde, DKK påstår der foregår indenfor deres rækker, så er der i realiteten ingen forskel hvad sundhed angår.

 

Den eneste forskel er, at køber man en syg hvalp af en DKK opdrætter, kan man få den byttet som et defekt køleskab. Køber man af en hundehandler eller hvalpefabrik, er man på herrens mark. Hvilket er grunden til at folk i den situation er mere tilbøjelige til at lufte deres frustrationer offentligt.

 

Så skulle der vist være redegjort for mere end ét synspunkt i tråden ;-)

Og held og lykke med at finde den rigtige hund for Jer :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok noget af en påstand :shock:

 

Det virkelig sørgelige er, at trods alt det "seriøse" avlsarbejde, DKK påstår der foregår indenfor deres rækker, så er der i realiteten ingen forskel hvad sundhed angår.

 

Den eneste forskel er, at køber man en syg hvalp af en DKK opdrætter, kan man få den byttet som et defekt køleskab. Køber man af en hundehandler eller hvalpefabrik, er man på herrens mark. Hvilket er grunden til at folk i den situation er mere tilbøjelige til at lufte deres frustrationer offentligt.

 

Så skulle der vist være redegjort for mere end ét synspunkt i tråden ;-)

Og held og lykke med at finde den rigtige hund for Jer :5up:

 

Umulia, jeg skriver jo også netop: "---Når man hører rædselshistorier om racehvalpe, der viser sig at være syge, så er der næsten altid tale om "tilbudshvalpe" til lavere priser."

---Det er da muligt, at der er lige så mange DKK-hunde som tilbudshunde, der viser sig at være syge, --hvordan du så når frem til det??

Men dem vi HØRER om er rædselshistorierne med den håbløse kamp for en lille skroget hvalp, som man prøver at redde, selv om den er ved at ruinere familien.

Og det er sjældent DKK-hvalpe. Som du selv påpeger, så har man større mulighed for at få "byttet sin vare" som man har ret til ifølge købeloven.

Når man køber en tilbudshund, så er det "alt eller intet". Man får ikke pengene tilbage. Og derfor er man tilbøjelig til at gå meget længere i sine forgæves redningsforsøg. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først vil jeg lige sige tusind tak for alle de fine svar jeg har fået!

Jeg har tænkt en del over det med dkk eller ej, og med min nuværende viden (ens holdninger ændre sig jo efter hvilke informationer man ligger inde med), tror jeg jeg er nået frem til at jeg under alle omstændighedder, dkk eller ej, vil undersøge meget om den avler jeg engang vælger.

jeg ved godt der er mange som bliver snydt af div. hundehandlere eller storavlere, men skulle mene at man med bare en smugle sund fornuft kan undgå de værste. altså når jeg høre historier om folk som mødes med "avleren" på en rasteplads eller først ser hvalpen og hjemmet den dag de henter den, tænker jeg godt nok mit. både om avlerene men så sandelig også om de folk som på den måde lader sig snyde. der er jo heller ingen som køber en brugt bil uden at se den først.

jeg ville aldrig købe en hvalp fra et sted hvor jeg ikke kunne få lov at komme på besøg mere end én gang, og jeg ville aldrig købe en hvalp uden at udspørge avleren godt og grundigt om linjen tankerne bag kuldet osv, og ellers bruge mine øjne og se på deres hjem og forholdene, hvordan menneskene opføre sig i selskab med deres dyr.

om man skal bruge 10.000 kr på en hund er jo ikke så meget, hvis man tænker på det som en investering, hvis den lever 10 år, så betaler jeg 1000 kr om året for en dejlig, rask hund, synes jeg ikke det er for meget. det er nok det sidste sted jeg vil spare mine penge! men derfor er det slet ikke sikker jeg ender med at vælge en ren racehund.

 

så vidt jeg er oplyst (og ret mig endelig hvis jeg tager fejl), er der inden for rigtig mange racer sygdomme som knytter sig specielt til racen eller forskellige linjer, selvfølgelig på grund af indavl, for tæt linjeavl gennem mange, mange generationer og avl efter specielle men ikke særlig praktiske udseener?

har faktisk fået afvide at mange gadekryds klare sig bedre, netop fordi de undgår de fleste race-tilknyttede(ok, det er vist ikke engang et rigtigt ord :P)sygdomme? er det sandt?

 

nå, vil lige prøve at svare på de punkter som en listede op :)

 

Aktivitetsniveau:

Ikke hyperaktiv. Gerne en lidt rolig hund. Egentlig også derfor jeg skriver den ikke skal være for lille, da jeg ikke har det så godt med små, hyperaktive hunde :)

 

Motionskrav:

Ja motion skal det til.. Jeg vil gerne havde en hund som gider med ud og gå nogen lange ture, men det skal ikke være en jagthund eller mynde. Når jeg passer mine venners hunde, plejer et at fungere med ca et par timers løb og leg fordelt på to-tre ture, ud over tisse-ture osv.. men jeg bor også i lejlighed i øjeblikket, og det er ikke meningen at jeg skal det, når jeg skal havde hund.

 

Trænbarhed:

Jeg har ikke noget imod at skulle lægge noget arbejde i min kommende hunds opdragelse, og jeg har planer om at gå til træning med en prof et par gange om ugen. Men når det er sagt, er jeg stadig førstegangs-ejer så det skal man selvfølgelig også tænke på.

 

Vagtinstinkt:

Jeg har ikke noget imod en hund som ikke bare springer i armene på den første og bedste. Min hund skal på ingen måde bruges som våben, men jeg kan godt lide en modig hund, og en må gerne gøre opmærksom på gæster. Men den skal ikke bruges som desideret vagthund.

 

Udadvendthed:

Det ville være dejligt at havde en hund som ikke panikker over at blive taget lidt med rundt, men jeg forventer ikke at den skal accepter at havde en hel børnehave hængende i pælsen. som sagt behøver den altså ikke springe i armene på fremmede mennesker.

 

Dominansgrad:

Da vi med tiden gerne vil havde to hunde, skal det kunne lære at leve med en anden hund. Men jeg har ingen problemer med at sætte mig i respekt og give en fast hånd, hvis det er det den har brug for. Har mest erfaring med muskelhunde, og dem jeg har mødt og passet har jeg haft et rigtig godt forhold til.

 

Pels:

Er ikke til de helt langhårede hunde. Har en ven som har en snauzer (ved ikke lige hvordan det staves) som jeg passede en del, og den var bare så ulækker, hver gang vi havde været i skoven hang der blade og grene i den pels, og hver gang den havde spist var den enormt ulækker og skulle vaskes om munden. Men jeg har ikke noget imod halv-langt hår på kroppen, bare ikke i ansigtet synes det er lidt synd.

 

De hunde jeg har mødt som jeg bedst kunne lide temperamentet på, har faktisk været pittbulls eller andre muskelhunde. Men der er andre ting som gør det ikke lige er sådan en jeg søger.

Hvis nogen har heste, giver det måske mening at jeg søger en "koldblods race"?

Rolig, solid og modig.

Vores hverdag fungere således: Vi arbejder begge, min kæreste dog ikke fuldtid, men den skal helst kunne være alene hjemme en hel dag (ikke at det bliver sådan hver dag, men nogen dage skal vi måske arbejde på samme tid).

Link til indlæg
Del på andre sites

det med at gadekryds er sundere er vist en gammel skrøne, to racer med x antal skavanker der parrer sig giver jo ikke på magisk vis rask afkom ;-)

 

sunde hunde der parres med sunde hunde giver (7-9-13) sundt afkom, og i den forbindelse er stamtavlen jo et super redskab til at undersøge linierne bag hunden... den glæde har vi med gadekryds jo ikke... jeg er heldig at jeg har mødt både Karlas mor og far... en del gadekrydsejere er ikke så heldige ;-)

 

Efter din beskrivelse tror jeg ikke at gårdhunden vil være noget for dig alligevel... den vil nok være, hvad du kategoriserer som "hyperaktiv" :mrgreen:

 

Mit umiddelbare bud ville være labrador... en solid robust hund - dog er de fleste af dem meget menneskeglade, så jeg ved ikke om den falder udenfor kategori der...

 

Hvis du godt kan lide muskelhunde-looket, kunne du prøve at kigge på Boston terrieren...

Link til indlæg
Del på andre sites

det med at gadekryds er sundere er vist en gammel skrøne, to racer med x antal skavanker der parrer sig giver jo ikke på magisk vis rask afkom ;-)

 

sunde hunde der parres med sunde hunde giver (7-9-13) sundt afkom, og i den forbindelse er stamtavlen jo et super redskab til at undersøge linierne bag hunden... den glæde har vi med gadekryds jo ikke... jeg er heldig at jeg har mødt både Karlas mor og far... en del gadekrydsejere er ikke så heldige ;-)

 

Efter din beskrivelse tror jeg ikke at gårdhunden vil være noget for dig alligevel... den vil nok være, hvad du kategoriserer som "hyperaktiv" :mrgreen:

 

Mit umiddelbare bud ville være labrador... en solid robust hund - dog er de fleste af dem meget menneskeglade, så jeg ved ikke om den falder udenfor kategori der...

 

Hvis du godt kan lide muskelhunde-looket, kunne du prøve at kigge på Boston terrieren...

 

det med gadekryds: jeg mener ikke at der kommer gode hunde ud af at parre to "dårlige" ;) Men fx nogen store hunderacer har problemer med hofterne, gravhunde har problemer med ryggen osv, alt sammen fordi de er avlet efter et bestemt udseene, som ikke er særlig hensigtsmæssigt for hunde. den anden del af det, handler om at alle race hunde er indavlet eller linjeavlet i større eller mindre grad, hvilket så vidt jeg er informeret kan give store helbredsmæssige problemer. begge dele ville for mig at se blive bedre ved at udavle, og ved at tage to hunde af forskellige racer kan man jo sikre sig at de på ingen måde er i familie. men jeg skal ikke spille klog på det område, det er der sikkert andre som ved en masse om ;)

men jeg kan også godt se pointen i at med en racehund ved man nogenlunde hvad man får.

 

det er nu ikke så meget udseenet, men temperamentet hos muskelhunde jeg er vild med, selvom den godt nok er yndig den lille terrier :D

vil straks undersøge lidt om dens andre egenskaber, selvom den godt nok er liiiidt bette for min smag.. men der sker jo ikke noget ved at tænke nyt, hvem véd, måske ender det med jeg finder en lille taske-hund og bliver rigtig glad for den :P

i hvertfald tak for svaret, alle forslag kan bruges når man står på bar bund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra den beskrivelse synes jeg umiddelbart berner sennen-hunden lyder som et godt valg.

 

Det er en rolig, vagtsom hund (den gi'r hals ved fremmede), den kaster sig ikke åbenhjertigt i armene på alle (ok, nogle gør :mrgreen: ), men er derimod efter racestandarden en reserveret race. Den er ingenlunde aggressiv, den skal bare lige se folk an.

 

Dog skal man være opmærksom på, at racen har problemer med kræft, hofteledsdysplasi og albueledsdysplasi. Dog kan man gøre sit bedste for at styre udenom disse, ved at studere linier og størstedelen af opdrætterne er gennem de sidste par år virkelig begyndt at sætte ind over for kræftdelen og scanner både hofter, albuer og skuldre. Hofter og albuer er der avlskrav på. Jeg ville personligt aldrig turde købe uden stamtavle, da stamtavlen er et super godt redskab til at tjekke linierne ud med. Men det ville jeg så heller aldrig turde med andre racer :lol:

 

Du kan læse mere om racen her:

 

Temperament og arvelige sygdomme:http://www.hunde-forum.dk/berner-sennen/1585-temperament-og-arvelige-sygdomme-hos-berner-sennen.html

Historie: http://www.hunde-forum.dk/berner-sennen/1517-berner-sennen-historie.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Flotte overvejelser du gør dig!

 

Mine forslag ville være:

 

 

Sort Spids (tidligere dansk vikingehund)

 

sort.jpg

 

Engang en oprindelig dansk race - går også under navnet dansk vikingehund. Gendannet ved at krydse norsk buhund og den australske hyrdehund Kelpie. En meget samarbejdsvillig spidshund, der forholdsvis nemt kan lære f.eks. at gå uden snor. Der findes en del meget dygtige lydighedshunde af racen i DK. Patricia Vands Pedersen, der er DKK instruktør på Fyn, har et par stykker - hun burde være til at finde på nettet ;o) Den har en del mere hyrdeinstinkt end de andre spidshunde, jeg har nævnt her. Det er endnu ikke en DKK godkendt race, da den stadig er "under opbygning", men det avlsarbejde, der udføres er meget seriøst!

 

Norsk Buhund

 

HugSep01.JPG

 

Igen en af de nemmere af spidshundene! Generelt kan man sige, at de skandinaviske spidshunde har være mere gårdhunde end f.eks. de asiatiske og de polare. Her er igen lidt hyrdeinstinkt, hvilket giver en vis portion samarbejdsvilje. Dog skal alle spidshunde trænes med gode belønninger, humor, respekt og tålmodighed - ganske som de fleste andre racer ;o) Buhunden gør en del - hvilket de fleste spidshunde også gør.

 

 

Østrigsk Pinscher

 

nikolaj.jpg

 

En meget "oprindelig" race. En gårdhund, der minder lidt om den dansk/svenske. Den er dog ikke så "vims", mere fører-orienteret (enmandshund) og nok også lidt skarpere end de fleste d/s, hvilket kan medføre kønsaggression, hvis man sjusker med socialiseringen. Har også en del vagtinstinkt, hvilket kan medføre gøen.

 

Finsk hyrdehund

 

3165.jpg

 

Den blideste og mest samarbejdende race af de her nævnte. Hyrdehund, men uden den intensitet, der ligger i f.eks. border collier og aussier. Ikke nær så gøende som f.eks. islandsk fårehund og uden så meget pels. Dog ikke særlig udbredt i Danmark - guderne må vide hvorfor? Der er dog en del i resten af Skandinavien, så måske man kunne finde en i Sverige.

 

Norbottenspids

 

norrbottenspets_boyle-150x150.jpg

 

Den mest selvstændige af de spidser, jeg har vist her. KAN lære at gå uden snor, men det skal kunne betale sig for den! Lærenem og meget social. Har en del jagtinstinkt. Kan igen gø en del.

Redigeret af Splinten, mor og mig
Nu med beskrivelser
Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra den beskrivelse synes jeg umiddelbart berner sennen-hunden lyder som et godt valg.

 

Det er en rolig, vagtsom hund (den gi'r hals ved fremmede), den kaster sig ikke åbenhjertigt i armene på alle (ok, nogle gør :mrgreen: ), men er derimod efter racestandarden en reserveret race. Den er ingenlunde aggressiv, den skal bare lige se folk an.

 

Dog skal man være opmærksom på, at racen har problemer med kræft, hofteledsdysplasi og albueledsdysplasi. Dog kan man gøre sit bedste for at styre udenom disse, ved at studere linier og størstedelen af opdrætterne er gennem de sidste par år virkelig begyndt at sætte ind over for kræftdelen og scanner både hofter, albuer og skuldre. Hofter og albuer er der avlskrav på. Jeg ville personligt aldrig turde købe uden stamtavle, da stamtavlen er et super godt redskab til at tjekke linierne ud med. Men det ville jeg så heller aldrig turde med andre racer :lol:

 

Du kan læse mere om racen her:

 

Temperament og arvelige sygdomme:http://www.hunde-forum.dk/berner-sennen/1585-temperament-og-arvelige-sygdomme-hos-berner-sennen.html

Historie: http://www.hunde-forum.dk/berner-sennen/1517-berner-sennen-historie.html

 

Jep, eller i mindre og korthåret udgave - Entlebucher (mindst) eller Apenzeller (rottweiler størrelse) Sennen ;o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, eller i mindre og korthåret udgave - Entlebucher (mindst) eller Apenzeller (rottweiler størrelse) Sennen ;o)

 

Kender dem ikke, men de skulle være noget mere hyper end berneren, meget anderledes i temperament. Ikke at de er direkte hyperaktive (det aner jeg ikke om de er), men de skulle være mere aktive.

 

Grosser Sweizcher (staveplade! Kan aldrig stave til det!) sennen skulle minde meget om berneren, bare i korthåret udgave. De var engang samme race (for ca. 100 år siden), men man valgte så at skille dem ad i kort- og langhåret. Den er tilgengæld også lidt højere.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til blandinger og sundhed: man bør stille lige så høje krav til sin hund hvis den er blanding, som hvis den er renracet. En blanding af eks. labrador og spaniel er ikke nødvendigvis en helt i gennem sund hund, også selvom forældredyrene ser ud til det. Begge racer har HD-fotografering som krav hos DKK inden parring, og ved sådan en blanding bør man være meget obs på dette faktum.

 

Går du efter en blanding, ville jeg forslå du besøger DKK's hjemmeside, og ser på deres avlsrestrektioner for de racer hunden indeholder, og sikrer dig, at forældredyrene som minimum har gennemgået sundhedstjek for disse ting.

 

At blandingshunde er sundere er en skrøne. Blandingshundenes fordel er blot, at de ikke så høj grad undersøges for diverse sygdomme. Derfor kan det se ud som om de er sundere, men blot fordi man ikke har belyst et eventuelt problem, betyder det som bekendt ikke, at det ikke eksisterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flotte overvejelser du gør dig!

 

Mine forslag ville være:

 

 

Sort Spids (tidligere dansk vikingehund)

 

sort.jpg

 

Norsk Buhund

 

HugSep01.JPG

 

Østrigsk Pinscher

 

nikolaj.jpg

 

Finsk hyrdehund

 

3165.jpg

 

Norbottenspids

 

norrbottenspets_boyle-150x150.jpg

 

Det er virkelig nogen smukke hunde! Og det er (altså angående udsenet, anet kan jeg jo ikke lige pt udtale mig om ;) ) lige sådan nogen hunde jeg elsker.. elsker at de er så naturlige i forhold til mange små hunderacer!

har du nogen erfaring med dem, og kan du evt. fortælle lidt om dem, i forhold til det jeg har skrevet jeg søger?

 

jeg håber ikke mine mange spørgsmål tolkes som om jeg er for doven til selv at undersøge tingene, for det er bestemt ikke derfor. det er ikke før om tidligst et halvt års tis jeg skal havde hund, så jeg har masser af tid til at undersøge. og hvis jeg ikke har fundet den rigtige race om et halvt år, ja så må det jo vente. ville havde det helt forfærdeligt, hvis jeg efter noget tid måtte gå af med min hund, fordi jeg ikke havde sat mig nok ind i det..

så jeg spørger herinde, for at få min information så mange forskellige steder som muligt fra..

 

er glad for at høre det er en skrøne at mange racehunde får sygdomme på grund af for lille genpulje :)

 

har selv overvejet en berner, men tror måske den alligevel er liiidt stor igen.. hæhæ, jeg har et meget bestemt billede af hvad jeg ønsker mig og ikke ønsker mig, jeg skal bare lige havde sat navn og udsene på det!

tak for hjælpen alle sammen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænkt en del over det med dkk eller ej, og med min nuværende viden (ens holdninger ændre sig jo efter hvilke informationer man ligger inde med), tror jeg jeg er nået frem til at jeg under alle omstændighedder, dkk eller ej, vil undersøge meget om den avler jeg engang vælger.

jeg ved godt der er mange som bliver snydt af div. hundehandlere eller storavlere, men skulle mene at man med bare en smugle sund fornuft kan undgå de værste. altså når jeg høre historier om folk som mødes med "avleren" på en rasteplads eller først ser hvalpen og hjemmet den dag de henter den, tænker jeg godt nok mit. både om avlerene men så sandelig også om de folk som på den måde lader sig snyde. der er jo heller ingen som køber en brugt bil uden at se den først.

jeg ville aldrig købe en hvalp fra et sted hvor jeg ikke kunne få lov at komme på besøg mere end én gang, og jeg ville aldrig købe en hvalp uden at udspørge avleren godt og grundigt om linjen tankerne bag kuldet osv, og ellers bruge mine øjne og se på deres hjem og forholdene, hvordan menneskene opføre sig i selskab med deres dyr.

om man skal bruge 10.000 kr på en hund er jo ikke så meget, hvis man tænker på det som en investering, hvis den lever 10 år, så betaler jeg 1000 kr om året for en dejlig, rask hund, synes jeg ikke det er for meget. det er nok det sidste sted jeg vil spare mine penge! men derfor er det slet ikke sikker jeg ender med at vælge en ren racehund.

 

Det synes jeg er en rigtig fornuftig holdning :5up:

Der er ingen undskyldning for selv at bruge hjernen.

 

så vidt jeg er oplyst (og ret mig endelig hvis jeg tager fejl), er der inden for rigtig mange racer sygdomme som knytter sig specielt til racen eller forskellige linjer, selvfølgelig på grund af indavl, for tæt linjeavl gennem mange, mange generationer og avl efter specielle men ikke særlig praktiske udseener?

 

Det er korrekt. Det gælder bl.a. racer med flade næser, mange hudfolder og/eller "kommodeben", men det gælder også racer hvor det er mindre synligt, og hvor problemerne f.eks. kan være øjensygdomme, hjertesygdomme, ledsygdomme, allergi mm. Det kan altid betale at gøre et grundigt forarbejde, før man bestemmer sig for en race.

 

har faktisk fået afvide at mange gadekryds klare sig bedre, netop fordi de undgår de fleste race-tilknyttede(ok, det er vist ikke engang et rigtigt ord :P)sygdomme? er det sandt?

 

Det er ikke bare "en gammel skrøne", som nogle påstår. Tidligere var det nemlig sandt, men i takt med at meget af "avlsmaterialet" i blandingshunde kommer fra racehunde som er bærere af diverse genetiske defekter - det kan f.eks. være hunde, som ikke kunne blive avlsgodkendte indenfor DKK, og som ejerne derfor avler tavleløst på - så falder sundhedsstandarden for blandingshunde også.

 

 

Udfra de ønsker du har, tænker jeg om Staffordshire Bull Terrier måske var noget? Den er kendt for at være børnevenlig og stabil af temperament, og er ikke så "skarp" som Amstaffen. Men der er stadig risiko for at den ikke tolererer andre hunde af samme køn.

 

Et andet bud kunne være Amerikansk Bulldog. Lidt af det samme hvad angår temperament, men større.

 

Der er også Olde English Buldogge - en sundere og mere mobil udgave af den engelske Bulldog.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg læst lidt om sort spids, og de findes slet ikke i dkk? eller er det mig som har misforstået? lyder ellers som en virkelig lækker hund!

 

Der er masser af sorte spidser i Danmark - alene i den klub, hvor jeg træner, er der 5 - 6 stykker.

 

Jeg bryder mig ikke selv om dem - de gøer i én uendelighed og er hyperaktive og irriterende. Men selvfølgelig skal det ses i sammenhæng med hvilken racer, jeg selv foretrækker :lol:

 

PS: Sort Spids blev tidlige kaldt "Dansk Vikingehund"

Link til indlæg
Del på andre sites

Oj, sikke en masse forslag, du har fået!

Jeg kender en finsk hyrdehund, og hun er en virkelig dejlig hund, der trives i sin børnefamilie. Og familien er vild med hende. De har også kat.

 

Berner sennen er min foretrukne hund, -men jeg har kasseret racen fordi de mange sygdomme gør, at den har en gennemsnitslevealder på 7 år. Jeg har selv haft to, der kun blev 4½ år. Så er det ikke sjovt... :megaked:

Men det er en PRAGTFULD race. Smuk og meget tilpasningsvillig. Man mærker ikke så meget til dens størrelse, fordi den er relativt rolig. En berner kan man bare ikke lade være med at elske.

 

Både goldens og labrador og de andre retrievere (flatcoat, curlycoat, toller) KAN være hyperaktive og en stor mundfuld at træne og opdrage hvis man kommer til at købe en hvalp af jagtlinier.

----Det er i det hele taget nok en god ide når du kikker hvalp, at kikke på, hvad hvalpens forældre bruges til -ud over avl. For mange racer er oprindeligt brugshunde. Og hvis deres brugsegenskaber er forstærket gennem avlen, så KAN det være en for aktiv hund at holde udelukkende som familiehund.

 

---Hvis du køber en blanding eller en hund uden stambog, så kan du ikke vide, om dens forældre er nært beslægtede. Og du kan heller ikke vide, om faderen er sund. Faktisk kan du kun vide, hvem moderen er, hvis du ser hvalpene hos hende. Og du har egentlig heller ingen garanti for, om eventuelle helbredspapirer tilhører den aktuelle tæve, eller måske en helt anden hund.....

 

Hunde, der er registreret i Dansk Kennelklub får opført deres stambog på nettet på "Hundeweb". Og der kan man ikke bare se hvalpens forfædre gennem flere generationer. Man kan også se resultatet af vigtige helbredsundersøgelser, f.eks. hjerte- øjen- og HD/AA undersøgelserne. Dyrlægerne sender resultaterne direkte til Dansk Kennelklub til registrering. Så en opdrætter kan IKKE vælge at undlade at indsende et dårligt resultat.

På Hundeweb kan man også se om en hund har deltaget i -og bestået mange prøver, som f.eks. markprøver eller agility. Hvis der er mange dygtige hunde i slægten, så er det måske en lidt for klog og dygtig hvalp, man er ved at købe. Hunde, der er avlet til et arbejde vil nogle gange SELV finde på et "arbejde" hvis man ikke sørger for en beskæftigelse til dem...

--Også mentaltests og udstillingsresultater bliver registreret på Hundeweb.

 

Det er KUN hunde med DKK-stambog, der har den enestående mulighed for sådan en net-registrering, der er åben for alle medlemmer af DKK. Og alle kan melde sig ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan sagtens se de mange fordele i at købe hund fra en dkk avler! helt sikkert. men her http://www.sortspids.dk/8806/Forside kan jeg læse at sort spids ikke er under dkk?

har selv overvejet sådan en Staffordshire, meget smuk og efter hvad jeg har læst, også et dejligt temp..

men, men.. en af de vigtigste grunde til at jeg IKKE søger en "muskel/kamp" hund, er at jeg ikke bryder mig om at blive dømt på forhånd når jeg går med den. som sagt har jeg passet en del muskel hunde, og folk er meget fordømmende når det kommer til sådan nogen. og da mig og min kæreste begge er unge, og min kæreste endda er udlænding, så kan i nok godt regne ud hvad folk tænker når man kommer med sådan én. især hvis der skulle opstå problemer med opdragelse (hvilket jo som bekendt kan se i alle familier og inden for alle racer), er folk hurtige til at dømme en som uansvarlig hundeejer som udelukkene har anskaffet sig en "farlig" hund for at følge med moden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...