Hop til indhold

Hjælp til kontakt/indkald


Nollike
 Share

Recommended Posts

En jeg kender har en lab-tæve på 4 år. Hun er ikke som sådan vant til aktiviteter i form af fodersøg osv., men det er så småt startet op nu. Hun har som hvalp gået til træning, men ikke i de senere år.

Det som jeg har brug for hjælp til (til at give videre) er hvordan han får lavet et sikkert indkald på hende. Når de er ude at gå er hun vild med at grave og får en udpræget selektiv hørelse = ingen reaktion overhovedet når han kalder. Jeg var selv med ude og gå forleden og da vi kaldte og hun valgte at ignorere os, prøvede vi at løbe hen og gemme os og der gik laaaang tid, før hun valgte at komme. Desuden prøvede vi at lave fodersøg på jorden (det gik fint) og fodersøg på et træ (med guffer sat fast i barken og sådan) og det fungerede først nogenlunde da hun kom i snor. Ellers løb hun væk for at grave.

Sådan som jeg så det, så var hun stresset (hun var helt oppe at køre over det graveri) og havde svært ved at koncentrere sig (men hun er jo heller ikke vant til aktiviteter af den art) og samtidig virker det på mig, som om der mangler kontakt mellem hund og ejer.

Hvis jeg har ret i min antagelse (og ellers må I meget gerne byde ind med andre forslag) har I så nogle ideer til, hvordan det kan ændres? Har I nogle forslag til deciderede kontaktøvelser (og I må meget gerne pinde det meget ud, jeg giver det videre så :D )

Når man forsøger at lave noget med hende indendørs, så vil hun RIGTIG gerne, men kører også meget op. (Man skal passe på fingrene f.eks. og det kniber en anelse med koncentrationen). Så jeg efterlyser også øvelser som giver ro. (Det er måske i virkeligheden de øvelser man skal starte med, for at kunne gennemføre kontaktøvelserne ordentligt?)

 

På forhånd tak for hjælpen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest skal hun som understimuleret hund være dækket ind med aktiviteter, så hun ikke stresser op ved udsigten til at få lov at bruge sin energi.

Det "sædvanlige": Fodersøg, fodersøg og fodersøg til lige at tage toppen...

 

Når hun stresser på turene, kan det være fordi hun har erfaring for, at turene er for få eller for korte, så hun faktisk oplever at have 50 000 kr på kontoen men kun 5 minutter til at finde butikken og bruge pengene.

Du ved "gavekortet" :)

 

Hvis dette er svaret, skal turene være meget længere og komme i en fast rytme, så hun indser, at hun får dækket sit behov. Det kan hun muligvis indse i løbet af en uges tid.

 

Stresset fordybelse i en aktivitet kan, udover ovenstående, være en måde at lukke noget andet ude på. F.eks. hvis en hund er vant til at der opstår konflikter ml den og dens menneske.

Så kan den finde på at "gemme" sig i noget og lukke alt andet ude. En beskyttelsesmekanisme som mennesker også bruger.

 

Når hun kører for meget op ved træning hjemme, kan det være det samme : For meget energi til situationen.

Det kan også være, at der ikke er ro nok på træneren (den som arbejder med hunden) og/eller der er for meget andet hun skal koncentrere sig om.

 

Jeg ville nøjes med 1 - 2 øvelser og så stoppe, inden hun kører op.

Bruge godbidder som skal knases, da dette afstresser.

 

Til snapperiet i godbidssituationen plejer jeg at holde godbidden i min lukkede hånd og først åbne hånden når hundens snude ligger fast mod hånden. Så kan den ikke snappe.

 

Selve indkaldet er nok en følge af understimuleringen.

 

Jeg ville starte op med aktivering og have hende i lang line så hun "tvinges" til at være obs på ejeren, som så skal være belæsset med de overlækreste godbidder som han deler ud af med stor rundhåndethed.

 

Tage stand, godbidder på trer som du selv er inde på. Få hende op på sten og andet hun skal balancere på i slowmotion.

 

Sideløbende ville jeg ombetinge indkaldssignalet og hendes navn, hvis dette er blevet anvendt negativt. Det er også negativt hvis hunden har aflært at reagere positvt på navnet.

 

Det sker ligesom klikkerbetingning - mange godbidder gives over nogle dage, måske 30 - 50 om dagen, samtidig med at hunden hører sit navn og evt "kom".

"Pelle kom" siges i nøjagtigt det øjeblik Pelle får godbidden i munden. Så kan timingen ikke blive mere præcis og hunden vil da efter X antal godbidder reagere med forventning,og lækkersult, på lyden af sit navn og vil da begynde at gøre noget for at opnå belønning = komme til ejer.

Først hjemme over kort afstand og uden forstyrrelser, derefter successivt sværere.

Belønning hver gang indtil indkaldet er sikkert og derefter variabelt.

 

Herefter lærer hunden, at den når den er kommet til ejer, først lige skal lave en lile ting, som så er det hunden belønnes for

Denne lille øvelse bliver da en sekundær belønning, idet den giver mulighed for primærbelønningen, godbidden.

I hundens hoved ser det sådan ud: far kalder, jubiii, måske FÅR JEG LOV til at lave en øvelse, som jeg kan tjene en godbid på!

Og indkaldet bliver meget sikkert.

Hunden kommer altså ikke for at få en godbid, som mange hundeejere ikke kan lide, men for at få en mulighed for at "tjene en godbid.

 

Håber du kan bruge det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest skal hun som understimuleret hund være dækket ind med aktiviteter, så hun ikke stresser op ved udsigten til at få lov at bruge sin energi.

Det "sædvanlige": Fodersøg, fodersøg og fodersøg til lige at tage toppen...

 

Det er han begyndt på nu. Men han kendte ikke til det før. Han er også begyndt at gemme guffer rundt om i huset som hun skal finde og simpelthen så glad ud, da han fortalte hvor sjovt hun syntes at det var :D

 

Når hun stresser på turene, kan det være fordi hun har erfaring for, at turene er for få eller for korte, så hun faktisk oplever at have 50 000 kr på kontoen men kun 5 minutter til at finde butikken og bruge pengene.

Du ved "gavekortet" :)

 

Hvis dette er svaret, skal turene være meget længere og komme i en fast rytme, så hun indser, at hun får dækket sit behov. Det kan hun muligvis indse i løbet af en uges tid.

Ha ha, ja gavekortet :lol:

Det er nu ikke mit indtryk, at hun har masser af penge på kontoen, så vidt jeg ved, kommer hun en del ud, men jeg prøver lige at spørge lidt nærmere ind til det :D Men spørgsmålet er om det er en "ond" cirkel, hvor hun får masser af motion, men ingen "hjerneøvelser" så hun bare skal have mere og mere motion.

 

Stresset fordybelse i en aktivitet kan, udover ovenstående, være en måde at lukke noget andet ude på. F.eks. hvis en hund er vant til at der opstår konflikter ml den og dens menneske.

Så kan den finde på at "gemme" sig i noget og lukke alt andet ude. En beskyttelsesmekanisme som mennesker også bruger.

 

Hvordan konflikter? Hvis han skælder ud når han henter hende f.eks. eller er vi ude i de hårdere konflikter? (For jeg tror bestemt ikke at han er hård ved hende, det virker på ingen måde sådan, tvært imod :D )

 

Når hun kører for meget op ved træning hjemme, kan det være det samme : For meget energi til situationen.

Det kan også være, at der ikke er ro nok på træneren (den som arbejder med hunden) og/eller der er for meget andet hun skal koncentrere sig om.

 

Jeg ville nøjes med 1 - 2 øvelser og så stoppe, inden hun kører op.

Bruge godbidder som skal knases, da dette afstresser.

 

Det kan godt være, at jeg har været lidt for "entusiastisk" mht. øvelserne, for jeg brugte pølser og skinkekød, for at hun skulle synes at det var rigtig sjovt, det ville nok være bedre med nogle "knase-guffer" og nogle som hun gerne vil have, men ikke går helt agurk for at få fat i :D

Hun er nu god til at afstresse bagefter, det er ikke fordi hun spurter rundt og ikke kan finde ro. Når det er slut er det slut :D

 

Til snapperiet i godbidssituationen plejer jeg at holde godbidden i min lukkede hånd og først åbne hånden når hundens snude ligger fast mod hånden. Så kan den ikke snappe.

 

Skal det trænes seperat så? For hun skal vel have guffen i det øjeblik hun har lavet øvelserne rigtigt?

 

Selve indkaldet er nok en følge af understimuleringen.

 

Jeg ville starte op med aktivering og have hende i lang line så hun "tvinges" til at være obs på ejeren, som så skal være belæsset med de overlækreste godbidder som han deler ud af med stor rundhåndethed.

 

Altså masser af fodersøg og gåture i snor! Vi havde både pølser og skinke med da vi gik sidst og det var ikke nok til at fastholde hendes interesse. Hun er jo vant til at komme ud og løbe frit, så vil det være en fordel at finde et nyt sted at gå så? Så hun ikke er vant til at løbe frit der og lege med de andre hunde?

 

Tage stand, godbidder på trer som du selv er inde på. Få hende op på sten og andet hun skal balancere på i slowmotion.

 

Det hjalp da hun kom i snor, da hun var uden gravede hun midt i et pølsesøg og mens hun skulle finde guffer i træet.

 

Sideløbende ville jeg ombetinge indkaldssignalet og hendes navn, hvis dette er blevet anvendt negativt. Det er også negativt hvis hunden har aflært at reagere positvt på navnet.

 

Det sker ligesom klikkerbetingning - mange godbidder gives over nogle dage, måske 30 - 50 om dagen, samtidig med at hunden hører sit navn og evt "kom".

"Pelle kom" siges i nøjagtigt det øjeblik Pelle får godbidden i munden. Så kan timingen ikke blive mere præcis og hunden vil da efter X antal godbidder reagere med forventning,og lækkersult, på lyden af sit navn og vil da begynde at gøre noget for at opnå belønning = komme til ejer.

Først hjemme over kort afstand og uden forstyrrelser, derefter successivt sværere.

Belønning hver gang indtil indkaldet er sikkert og derefter variabelt.

 

Herefter lærer hunden, at den når den er kommet til ejer, først lige skal lave en lile ting, som så er det hunden belønnes for

Denne lille øvelse bliver da en sekundær belønning, idet den giver mulighed for primærbelønningen, godbidden.

I hundens hoved ser det sådan ud: far kalder, jubiii, måske FÅR JEG LOV til at lave en øvelse, som jeg kan tjene en godbid på!

Og indkaldet bliver meget sikkert.

Hunden kommer altså ikke for at få en godbid, som mange hundeejere ikke kan lide, men for at få en mulighed for at "tjene en godbid.

 

Det er da til at have med at gøre. :D Tak! :D

 

Håber du kan bruge det :)

 

Det kan jeg helt sikkert! Tak for hjælpen!!! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

hm.

 

Da Silke var ung, var hun heller ikke særlig interesseret i godbidder. Men mere interesseret i opgaver.

Og hun var også vild med at grave.

 

Min reaktion når hun ikke kom på første indkald ved navn, var at udstøde nogle høje hyl og gungre af sted med vildt flagrende arme imens. Væk, væk, væk... Jo mere underligt jo bedre. Og endelig blive ved med hylene.

 

Kunsten er at gøre noget, der er SÅ interessant og spændende så hunden opgiver hvad den er i gang med for at se hvad der sker.

 

Når så Silke kom, så lavede vi nogle øvelser, der altid sluttede med et par apport- øvelser, som var/er hendes højeste ønske og belønning.

 

Jeg tror ikke på at det er godt for forholdet til hunden hvis man står og kalder og kalder og bliver mere og mere irriteret.

 

Hvis ikke hunden kommer første gang, så skal der noget andet til.

 

Egentlig bruger jeg nu kun Silkes navn ved indkald under træning, -eller hvis jeg kalder for at få hende absolut hjem på plads.

 

Hvis jeg ønsker hendes opmærksomhed har jeg en bestemt "lyd", og hvis jeg så ønsker at hun skal stoppe siger jeg "ståå".. Skal hun bare gå langsommere, så siger jeg "vente..".

Hvis jeg ikke lige kan se hende, -i mørket eller i skoven, så råber jeg noget, der lyder som: "-hududududu.. " -en reminiscens fra den tid, hvor jeg hylede og flagrede med armene... Det virker stadig.. --Hun kommer stormende med udtrykket i ansigtet: Hva' ska vi, mor? (jeg finder lige et billede):

2196_20030622_Hvor_blir_du_af_mor_a_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest skal hun som understimuleret hund være dækket ind med aktiviteter, så hun ikke stresser op ved udsigten til at få lov at bruge sin energi.

Det "sædvanlige": Fodersøg, fodersøg og fodersøg til lige at tage toppen...

 

Det er han begyndt på nu. Men han kendte ikke til det før. Han er også begyndt at gemme guffer rundt om i huset som hun skal finde og simpelthen så glad ud, da han fortalte hvor sjovt hun syntes at det var :D

 

Når hun stresser på turene, kan det være fordi hun har erfaring for, at turene er for få eller for korte, så hun faktisk oplever at have 50 000 kr på kontoen men kun 5 minutter til at finde butikken og bruge pengene.

Du ved "gavekortet" :)

 

Hvis dette er svaret, skal turene være meget længere og komme i en fast rytme, så hun indser, at hun får dækket sit behov. Det kan hun muligvis indse i løbet af en uges tid.

Ha ha, ja gavekortet :lol:

Det er nu ikke mit indtryk, at hun har masser af penge på kontoen, så vidt jeg ved, kommer hun en del ud, men jeg prøver lige at spørge lidt nærmere ind til det :D Men spørgsmålet er om det er en "ond" cirkel, hvor hun får masser af motion, men ingen "hjerneøvelser" så hun bare skal have mere og mere motion.

 

Stresset fordybelse i en aktivitet kan, udover ovenstående, være en måde at lukke noget andet ude på. F.eks. hvis en hund er vant til at der opstår konflikter ml den og dens menneske.

Så kan den finde på at "gemme" sig i noget og lukke alt andet ude. En beskyttelsesmekanisme som mennesker også bruger.

 

Hvordan konflikter? Hvis han skælder ud når han henter hende f.eks. eller er vi ude i de hårdere konflikter? (For jeg tror bestemt ikke at han er hård ved hende, det virker på ingen måde sådan, tvært imod :D )

 

Når hun kører for meget op ved træning hjemme, kan det være det samme : For meget energi til situationen.

Det kan også være, at der ikke er ro nok på træneren (den som arbejder med hunden) og/eller der er for meget andet hun skal koncentrere sig om.

 

Jeg ville nøjes med 1 - 2 øvelser og så stoppe, inden hun kører op.

Bruge godbidder som skal knases, da dette afstresser.

 

Det kan godt være, at jeg har været lidt for "entusiastisk" mht. øvelserne, for jeg brugte pølser og skinkekød, for at hun skulle synes at det var rigtig sjovt, det ville nok være bedre med nogle "knase-guffer" og nogle som hun gerne vil have, men ikke går helt agurk for at få fat i :D

Hun er nu god til at afstresse bagefter, det er ikke fordi hun spurter rundt og ikke kan finde ro. Når det er slut er det slut :D

 

Til snapperiet i godbidssituationen plejer jeg at holde godbidden i min lukkede hånd og først åbne hånden når hundens snude ligger fast mod hånden. Så kan den ikke snappe.

 

Skal det trænes seperat så? For hun skal vel have guffen i det øjeblik hun har lavet øvelserne rigtigt?

 

Selve indkaldet er nok en følge af understimuleringen.

 

Jeg ville starte op med aktivering og have hende i lang line så hun "tvinges" til at være obs på ejeren, som så skal være belæsset med de overlækreste godbidder som han deler ud af med stor rundhåndethed.

 

Altså masser af fodersøg og gåture i snor! Vi havde både pølser og skinke med da vi gik sidst og det var ikke nok til at fastholde hendes interesse. Hun er jo vant til at komme ud og løbe frit, så vil det være en fordel at finde et nyt sted at gå så? Så hun ikke er vant til at løbe frit der og lege med de andre hunde?

 

Tage stand, godbidder på trer som du selv er inde på. Få hende op på sten og andet hun skal balancere på i slowmotion.

 

Det hjalp da hun kom i snor, da hun var uden gravede hun midt i et pølsesøg og mens hun skulle finde guffer i træet.

 

Sideløbende ville jeg ombetinge indkaldssignalet og hendes navn, hvis dette er blevet anvendt negativt. Det er også negativt hvis hunden har aflært at reagere positvt på navnet.

 

Det sker ligesom klikkerbetingning - mange godbidder gives over nogle dage, måske 30 - 50 om dagen, samtidig med at hunden hører sit navn og evt "kom".

"Pelle kom" siges i nøjagtigt det øjeblik Pelle får godbidden i munden. Så kan timingen ikke blive mere præcis og hunden vil da efter X antal godbidder reagere med forventning,og lækkersult, på lyden af sit navn og vil da begynde at gøre noget for at opnå belønning = komme til ejer.

Først hjemme over kort afstand og uden forstyrrelser, derefter successivt sværere.

Belønning hver gang indtil indkaldet er sikkert og derefter variabelt.

 

Herefter lærer hunden, at den når den er kommet til ejer, først lige skal lave en lile ting, som så er det hunden belønnes for

Denne lille øvelse bliver da en sekundær belønning, idet den giver mulighed for primærbelønningen, godbidden.

I hundens hoved ser det sådan ud: far kalder, jubiii, måske FÅR JEG LOV til at lave en øvelse, som jeg kan tjene en godbid på!

Og indkaldet bliver meget sikkert.

Hunden kommer altså ikke for at få en godbid, som mange hundeejere ikke kan lide, men for at få en mulighed for at "tjene en godbid.

 

Det er da til at have med at gøre. :D Tak! :D

 

Håber du kan bruge det :)

 

Det kan jeg helt sikkert! Tak for hjælpen!!! :D

 

Som du beskriver hundens rutine, lyder det som indlærte mønstre og det lyder fint medcat starte op på ukendte steder uden e historie" så de kan begynde på nye mønstre.

 

Med konflikter tænkte jeg dels ja, at hun blev skældte ud, eller andre konflikter ml hund og ejer.

En konflikt kan også opstå i hundens selv som et valg mellem to lige store ønsker, og kan hun ikke håndtere dette, kan hun i stedet fordybe sig i noget.

 

Line på kan være en god start, så hunden har mulighed for at opleve, at det er dejligt at følges med sit meneske :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...