Hop til indhold

skal vi vælge en Beagle?


Gæst maya
 Share

Recommended Posts

hej!

Min kæreste og jeg skal snart til at have vores første hund!

vi bor inde i byen og vil ikke have en alt for stor hund.

vi er begge vokset op med hunde og ser det som noget ret naturligt at have en hund at dele vores hverdag med :)

vi har længe diskuteret hvilken hund vi ville have, han har været for at få en stor hund, men jeg har været for at få en lille, så vi blev enige om at vi nok skulle have en i mellem størelse.

vi har længe undersøgt de forskellige racer, og har nu forelsket os i beaglen.

MEN..... der er nu mange der har sagt til os at det er et dumt valg pga. dens jagt instinkt, og at vi aldrig vil kunne gå med den uden snor, og at det er dumt når nu vi bor i byen!!! men selv om at den er en jagt hund kan man vel godt lærer den at gå uden snor? ikke fordi at det er det der betyder mest... men det er jo self. også noget vi skal tage stilling til!!

så nu søger jeg så hjælp hos jer hunde ejere( som nok har lidt mere viden inden for det end jeg) er der nogen som ved noget om det??

er der nogen der kan hjælpe mig??

Link til indlæg
Del på andre sites

hej!
Min kæreste og jeg skal snart til at have vores første hund!

vi bor inde i byen og vil ikke have en alt for stor hund.

vi er begge vokset op med hunde og ser det som noget ret naturligt at have en hund at dele vores hverdag med :)

vi har længe diskuteret hvilken hund vi ville have, han har været for at få en stor hund, men jeg har været for at få en lille, så vi blev enige om at vi nok skulle have en i mellem størelse.

vi har længe undersøgt de forskellige racer, og har nu forelsket os i beaglen.

MEN..... der er nu mange der har sagt til os at det er et dumt valg pga. dens jagt instinkt, og at vi aldrig vil kunne gå med den uden snor, og at det er dumt når nu vi bor i byen!!! men selv om at den er en jagt hund kan man vel godt lærer den at gå uden snor? ikke fordi at det er det der betyder mest...

 

Hej med dig

 

Jeg slog lige bremserne i her, fordi der er noget I skal være uhyre opmærksom på, og det er, at det måske ikke er JERES behov at kunne have jeres hund løs, men HUNDEN har et stort behov for at være løs dagligt.

 

Beaglen er som glammende drivende jagthund en race med en enorm aktionsradius (den arbejder meget langt fra jægeren) og har som sådan et stort frihedsbehov, som det tenderer dyrplageri (efter min mening) ikke at honorere.

Med den korrekte positive træning kan man sagtens have en beagle løs, naturligvis på åbne sikre områder.

Indkald kan sagtens gøre sikkert, igen med de positive træningsmetoder.

 

men det er jo self. også noget vi skal tage stilling til!!

så nu søger jeg så hjælp hos jer hunde ejere( som nok har lidt mere viden inden for det end jeg) er der nogen som ved noget om det??

er der nogen der kan hjælpe mig??

 

I bør også tage stilling til hvor meget tid dagligt I kan/vil give jeres hund. Beaglen kan sagtens trives i byen, hvis den dagligt kommer ud på frie områder = man bør have bil eller tiden til at bruge offentlig transport.

 

Beaglen SKAL have noget fornuftigt arbejde, som involverer dens næse og dens bentøj.

Sporsøg, feltsøg (afsøgning af et felt med genstande) søg efter personer for eksempel.

Og indendøre: problemløsning, samarbejdsøvelser og f.eks. færtidentifikation.

 

Noget helt andet er, at beaglens gøen ligger lige under huden og som packhound kan den have tendens til store problemer med at være alene hjemme. Dette giver desværre ofte en hund som gør meget og gør når den forlades.

 

Hvis I kan honorere de krav den har til meningsfuld aktivering og får lært den på en hensynsfuld måde at være alene, synes jeg bare I skal gve den gas med den race :)

 

Det er en positiv hund med en meget venligt sind.

Og som et "madøre" er den enormt nem at opdrage træne via belønninger. Altid positivt indstillet indtil andet er bevist :).

 

Hvis jeres beagle skal være alene i dagtimerne, vil jeg mene at det næsten er et krav, at den må sove i sengen hos jer for at få den fysiske nærhed den har brug for, for at have det rigtigt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ka helt tilslutte mig hvad Ninjamor skriver. Vil lige tilføje at jeg ikke vil anbefalde en beagle til førstegangs hundeejer. Det er en skøn hund, derom ingen tvivl.

Jeg ville hvis jeg var jer skrive ned hvad det er i vil med en hund. Hvor meget tid har i lyst til at bruge på træning, gåture, aktivering og når i har gjort jer det klar, så søg efter en race der passer til jer. Det får både i og hunden det bedst med. Læs en mase bøger og søg rundt herinde på nettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg er enig i Ninjamors kloge ord :)

 

Hvis i vil vide mere om den nævnte træningsmetode og inspiration så kan jeg anbefale jer at læse fx Lone Greva, Falimiliehunde og hendes anden bog Hvalpen, Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Anders Hallgren, Forstår du din hund? og hans Alfasyndromet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får det dårligt ved tanken om at beagler er blevet (bliver?) brugt som forsøgsdyr.

Jeg havde engang for mange år siden en kæreste som var laborant hos Lundbech. han viste mig en sen eftermiddag "dyrestalden". Der var et par beagler. De sad i hvert sit bur. Den ene havde haft tynd mave og sad og rystede op ad tremmerne, bagerst i buret. Der ville først komme en dyrepasser næste morgen.

Sommetider gik dyrepasserne tur med beaglerne oppe på taget. Det var åbenbart hvad de fik af oplevelser.

Føj!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg får det dårligt ved tanken om at beagler er blevet (bliver?) brugt som forsøgsdyr.

Jeg havde engang for mange år siden en kæreste som var laborant hos Lundbech. han viste mig en sen eftermiddag "dyrestalden". Der var et par beagler. De sad i hvert sit bur. Den ene havde haft tynd mave og sad og rystede op ad tremmerne, bagerst i buret. Der ville først komme en dyrepasser næste morgen.

Sommetider gik dyrepasserne tur med beaglerne oppe på taget. Det var åbenbart hvad de fik af oplevelser.

Føj!

 

Ja, de er eksteemt sociale og har et stort behov for at løbe osv..

 

Det er dælme trist :cry:

 

At de så ikke i det mindste kan gå sammen og med en udegård, men nej det duer ikke :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht til beagler som forsøgs dyr, gør det også ondt i mit hjerte.. :cry:

 

Men da jeg tog uddannelsen hos Irene Jarnved var der en med fra Lundbech, som skulle bruge uddannelsen på jobbet, for at forbedre beaglernes daglig dag, jeg ved en af hendes kollegaer vist har uddannelsen hos Lone Greva.

Hun fortalte meget om beaglernes dagligdag, selvom jeg er meget imod, hvad de gør ved hundene med forsøg, kan jeg se der er en del nytænkning ang. træning og aktivering af hundene. Fx. kommer de ud hver dag i hold og løber løs.

 

Men stadig langt fra et værdigt hundeliv :cry:

 

Sorry jeg spammer tråden.

 

hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Mht til beagler som forsøgs dyr, gør det også ondt i mit hjerte.. :cry:

 

Men da jeg tog uddannelsen hos Irene Jarnved var der en med fra Lundbech, som skulle bruge uddannelsen på jobbet, for at forbedre beaglernes daglig dag, jeg ved en af hendes kollegaer vist har uddannelsen hos Lone Greva.

Hun fortalte meget om beaglernes dagligdag, selvom jeg er meget imod, hvad de gør ved hundene med forsøg, kan jeg se der er en del nytænkning ang. træning og aktivering af hundene. Fx. kommer de ud hver dag i hold og løber løs.

 

Men stadig langt fra et værdigt hundeliv :cry:

 

Sorry jeg spammer tråden.

 

hilsen Susanne.

 

Det er da dejligt at vide :)

 

Jeg har også set en udsendelse om forsøgshunde der har stor udendørs legeplads, med aktiveringsredskaber, så forhåbentligt er det andet genarie fortid !

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...