Hop til indhold

Overvejer at få en Beagle...


Gæst Lenestuk
 Share

Recommended Posts

Gæst Lenestuk

Vi skal ha en ny hund, pga vores Labrador er blevet solgt. Han var ikke glad ved børn, som vi har to af. :cry:

 

Men jeg har lige nogle spørgsmål. Har jo helt forelsket mig i racen, men vil jo ikke anskaffe os en, hvis det ikke er noget for os.

Jeg ved det er en selvstændig hund som kræver aktivering. Meget hjerne gymnastik skulle være godt. Men ellers har jeg kunne læse mig frem til det er en god familie hund.

 

1) Passer det, at det er en udbryder?? Vi har en stor grund på ca 4000 kvm, men alt er indhegnet med 1.5 m høj trådhegn.

 

2) Kan den være selv hjemme når man er på arbejde??

 

3) Er det en god familie hund?? Har børn på 2 mdr og 26 mdr.

 

4) Er den forholdsvis nem at have med andre steder?? Vi ville nemlig gerne kunne have den med nogle gange. Fx når man skal på besøg, med i skoven osv.

 

5) Hva med agility?? Jeg vil gerne begynde til agility når min søn er blevet lidt ældre, og skal jo derfor bruge en hunde som er egnet til det. Men er nybegynder inden for faget.

 

6) Gør den meget??

 

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om.

Håber i vil hjælpe.

 

På forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til...

 

Jeg har selv to af slagsen, og nu skal jeg se om jeg kan svare fyldestgørende nok på dine spørgsmål. Ellers spørger du bare igen :)

 

1) Passer det, at det er en udbryder?? Vi har en stor grund på ca 4000 kvm, men alt er indhegnet med 1.5 m høj trådhegn.

Ja, generelt er en beagle en hund der nok skal finde ud af at komme ud, hvis den vil. Dermed ikke sagt at den vil forsøge uanset hvad. Hovedsagen er at der er hegnet forsvarligt ind! Det er en drivende jagthund og får de færten af vildt så driver de efter det. Det er også grunden til at de meget sjældent kan gå løs.

 

2) Kan den være selv hjemme når man er på arbejde??

Alle hunde kan lære at være alene når man er på arbejde - også beaglen. Men der er behov for noget aktivering når man kommer hjem.

 

3) Er det en god familie hund?? Har børn på 2 mdr og 26 mdr.

Beagler er meget sjældent reserverede og er generelt gode familiehunde.

 

4) Er den forholdsvis nem at have med andre steder?? Vi ville nemlig gerne kunne have den med nogle gange. Fx når man skal på besøg, med i skoven osv.

Skoven skulle den jo gerne med i hver gang :blink: En ung beagle kan godt være lidt af et arbejde at have med på besøg. Hvis de keder sig skal de nok selv inde på noget at lave. Men selvfølgelig kan de tages med, I skal bare sørge for at have lidt legetøj, kong eller lignende med til den.

 

5) Hva med agility?? Jeg vil gerne begynde til agility når min søn er blevet lidt ældre, og skal jo derfor bruge en hunde som er egnet til det. Men er nybegynder inden for faget.

Jeg kender flere beagler der er rigtig gode til agility. Men du skal ikke forvente at kunne komme til en konkurrence og vinde over bordere og lignende racer. Nogle beagler er meget hurtige, men ikke alle. Derudover er beaglen også en hund der kan være lidt svær at træne. Det er en stædig jagthund og det stiller nogle krav til ejerens tålmodighed. Men jeg kender mange meget dygtige beagler, så det kan bestemt lade sig gøre
:)

 

6) Gør den meget??

Ja. Nogle beagler gør mindre end andre. Men generelt er det en glammende hund, som det kaldes. Så leder man efter en der ikke gør af alt og alle, så skal man ikke vælge en beagle.

Redigeret af Stjernetosse
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita
Jaja, beagler er dejlige hunde. Har du nogle sinde set Underdog? Nå men, ellers er jeg ret enig med Stjernetosse:-D

 

jeps har tv1000 så tror jeg har set den 5-6 gange den er bare for sød:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel ikke bagpå nogen at både "underdog" og "hund og kat imellem" er med i vores dvdsamling :mrgreen:

 

Beagler er skønne. Men man skal være indstillet på at det er en glammende drivende jagthund. Og som en tilføjelse er det også en packhound - dvs de har det bedst i en flok. De fleste beagleejere har min. 2 beagler :mrgreen: Men man kan sagtens have en alene, så længe man husker at man så er hundens flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie

Hvor lyder det dejligt at I skal til at have en ny hund efter jeres gamle labrador. :blink:

Jeg har selv lige været igennem det store arbejde der ofte ligger i at vælge race til fremtiden hund, og jeg kan varmt anbefale "Hunde-illustreret opslagsværk" udgivet af forlaget Aktium.

Der står en kort beskrivelse af langt de fleste hunde med angivelse af farver, højde, racekarakteristika, personlighed og evne som familiehund, mange af de ting du er interesseret i at vide noget om. Desuden er der angivet en grafisk model for alle racer hvor meget motion, mad, pelspleje og plads de kræver!

 

Ved Beaglen står der f.eks

Størrelse; 33-40 cm, kærlig, intelligent og meget ENERGISK. Skal have rigelig med motion og bør aktiveres via lydighedstræning, agillity, flyball eller evt sportræning. Der står til gengæld intet om at den glammer (gør) meget. :mrgreen:

 

Bogen er super god, du kan bruge mange aftener med at sidde og læse om de forskellige racer og deres karakteristika. :blink:

 

Vores valg er falde på en Bochon frise som vi får om 4 uger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie
^Den beskrivelse om beagler passer på mange forskellige racer. Sportræning er helt klart ideelt til beaglerne.

 

Jeg synes det er ærgerligt der ikke nævnes at det er glammende jagthunde :hmm:

 

der står lidt mere end jeg orkede at skrive, her er lidt mere :blink:

 

"Beagle er en særdeles popurlær selskabshund, der også hypppigt

ses i udstillingsringen. Racens gode lugtesans og praktiske størrelse har gjort den velegnet som narkotika og bombehund. I danmark ses beaglen kun sjældent på jagt, men i andre lande er den stadig aktiv indenfor sit oprindelige erhverv."

 

Den hører til gruppe af Drivende Jagthunde, men stadig ikke et ord om dens ivrige glammeri.......:confused: :confused: :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

der står lidt mere end jeg orkede at skrive, her er lidt mere :blink:

 

"Beagle er en særdeles popurlær selskabshund, der også hypppigt

ses i udstillingsringen. Racens gode lugtesans og praktiske størrelse har gjort den velegnet som narkotika og bombehund. I danmark ses beaglen kun sjældent på jagt, men i andre lande er den stadig aktiv indenfor sit oprindelige erhverv."

 

Den hører til gruppe af Drivende Jagthunde, men stadig ikke et ord om dens ivrige glammeri.......:confused: :confused: :confused:

 

Den beskrivelse passer meget fint :)

 

Her er lidt om glammende jagthunde: http://vimedhund.tv2.dk/article.php/id-14402975.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør det noget man snubler over "hunden kunne ikke lide børn" afdelingen?

 

Jeg tænker bare - at hvis det er fordi børnene har været lige lovligt hårde ved den (vi kender jo alle tegnestiftshistorien) eller fordi fokus er blevet taget af hunden i lang tid, efter børnene er kommet til..

Altså.. så er mit forslag at holde sig fra hunde indtil børnene har lært at passe på hunden...

 

Men det er nok bare mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lenestuk
Gør det noget man snubler over "hunden kunne ikke lide børn" afdelingen?

 

Jeg tænker bare - at hvis det er fordi børnene har været lige lovligt hårde ved den (vi kender jo alle tegnestiftshistorien) eller fordi fokus er blevet taget af hunden i lang tid, efter børnene er kommet til..

Altså.. så er mit forslag at holde sig fra hunde indtil børnene har lært at passe på hunden...

 

Men det er nok bare mig ;-)

 

Jeg har forklaret det inde i Debat "hvilken race er god familie og agility hund"-

 

Det er ikke noget vi har fremprovokeret. Desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lenestuk

Det lyder jo altsammen som om det er en rigtig god race.

 

Det eneste der er et problem for mig, er udbryder ordet. Jeg er godt nok ikke meget for at have en hund, som måske kan finde på at stikke af. Eller er det bare mig der overfortolker ordet i forhold til virkeligheden???

 

Vi har hele grunden hegnet ind, og har aldrig oplevet tidligere hunde stikke af.

Om hunden gør en del, er underordnet. Vi har ikke naboer lige op af os, og det var vores labrador nu også god til ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo altsammen som om det er en rigtig god race.

 

Det eneste der er et problem for mig, er udbryder ordet. Jeg er godt nok ikke meget for at have en hund, som måske kan finde på at stikke af. Eller er det bare mig der overfortolker ordet i forhold til virkeligheden???

 

Vi har hele grunden hegnet ind, og har aldrig oplevet tidligere hunde stikke af.

Om hunden gør en del, er underordnet. Vi har ikke naboer lige op af os, og det var vores labrador nu også god til ;)

 

Jeg plejer at sige, hvis en beagle gerne vil ud, så skal den nok finde ud af det. Men dermed ikke sagt at den vil ud :) Sålænge hele jeres grund er hegnet forsvarligt ind, så tror jeg ikke I skal være bange for at den vil stikke af.

 

Dog skal I nok ikke regne med at kunne have en beagle løs på gåturene :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lenestuk
Jeg plejer at sige, hvis en beagle gerne vil ud, så skal den nok finde ud af det. Men dermed ikke sagt at den vil ud :) Sålænge hele jeres grund er hegnet forsvarligt ind, så tror jeg ikke I skal være bange for at den vil stikke af.

 

Dog skal I nok ikke regne med at kunne have en beagle løs på gåturene :)

 

Ok, at den skal være i snor på gåture er helt ok. Mange steder må de jo ikke gå løse alligevel. ;-)

Jeg er helt forelsket i racen må jeg sige. Har ikke kunne finde andre som fanger som denne. Men tror dog det er bedst at have den fra hvalp er mit indtryk. Det må derfor nok vente nogle måneder, indtil den mindste er blevet lidt ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, at den skal være i snor på gåture er helt ok. Mange steder må de jo ikke gå løse alligevel. ;-)

Jeg er helt forelsket i racen må jeg sige. Har ikke kunne finde andre som fanger som denne. Men tror dog det er bedst at have den fra hvalp er mit indtryk. Det må derfor nok vente nogle måneder, indtil den mindste er blevet lidt ældre.

 

God idé at vente og så tage en hvalp.

 

Kan kun anbefale at I så vælger en opdrætter ved beagleklubben (eller ved DKK) :5up: Kig på beagleklubbens hjemmeside, der er en fin hvalpeliste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...