Hop til indhold

jeg har slået min hund med en pind


Gæst Nynne Lorentsen
 Share

Recommended Posts

Jamen jeg er på en måde ikke uenig..

Men måske vi går forbi hinanden..

 

Nala ved pr erfaring at sådan og sådan en handling giver den og den reaktion, det kan hun nemlig huske..

 

Nala ved pr erfaring at hvis hun ligger i sofaen, så vil hendes ejer (mig)

skælde ud..

 

Måske jeg bruger et forkert ordvalg,

men jeg er faktisk enig i det du skriver.. :)

 

Men derfor "ved" Nala også at det er forkert at hun lægger sig op på sofaen, idet hun "ved" at jeg vil skælde hende ud..

(det har vi opdaget, da vi ind gennem haven istedet for, vi listede os ind for at se om hun lå på sofaen,

det gjorde hun ikke.. Hun stod ved hoveddøren og ventede..

Hun gik derefter ind i stuen lagde først en pote op på sofaen.. Gik væk igen.. Kom tilbage, begge poter op.. Gik væk igen.. Hun var tøvende i lang tid, indtil hun endelig lagde sig til rette..

Jeg åbner så døren udefra haven, hun springer ned og kommer mig meeeget skyldig i møde, igen var jeg selvfølgelig flad af grin.. Hvilket iøvrigt ikke er særlig smart.. Nogengange ler "mor - men det fleste gange da skælder hun ud,

jeg må være meeeeget forvirrende.. "flovmand" men hun ser så søøøøød ud.. )

 

Nogen ting "ved" hundene på forhånd, det har de nemlig lært ved erfaring..

 

Blot det jeg mener..

Tja, det er nok det tætteste vi kommer på at være enige :mrgreen: Jeg mener bare stadig ikke, at Nala ved, at det hun gør er forkert. Hun ved, at du bliver vred og skælder ud, når hun ligger i sofaen, og derfor undgår hun det i dit nærvær, men hun vil aldrig få dårlig samvittighed over det på samme måde som et menneske ville kunne få dårlig samvittighed over at have gjort noget, de godt ved er forbudt.

Min holdning underbygges jo også af, at Nala stadig hopper op i sofaen, når du ikke er hjemme og holder øje med hende. Det viser jo med al tydelighed, at hun ikke er klar over, at selve handlingen er forkert, men kun at hun ved, at du bliver sur, når du tager hende i det. Hvis hun virkelig vidste, at handlingen var forkert, ville hun slet ikke udføre den.

 

Det er lidt kringlet for mig at forklare, men jeg håber du forstår hvor jeg vil hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 454
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det at en hund forbinder en given situation med en ubehagelig eller positiv effekt, kaldes klassisk betingning ikke?

 

Dvs. f.eks. at når en hund ser ud som om den skammer sig, så er det ikke fordi den tænker "jeg har skidt, det må jeg ikke", den tænker "far ser en lort, far bliver vred"...

 

så den sender de dæmpende signaler for at formilde dig, og ikke for at vise den skammer sig...:-)

Når selv Brian med kamphundene kan forstå det, hvor svært kan det så være? :mrgreen: :5up:

(no offence til the Dogfather, det er ment med glimt i ¢jet, du ved du er hele H-F's yndlings-Brian :blink: :engel: )

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ahmyra
Tja, det er nok det tætteste vi kommer på at være enige :mrgreen: Jeg mener bare stadig ikke, at Nala ved, at det hun gør er forkert. Hun ved, at du bliver vred og skælder ud, når hun ligger i sofaen, og derfor undgår hun det i dit nærvær, men hun vil aldrig få dårlig samvittighed over det på samme måde som et menneske ville kunne få dårlig samvittighed over at have gjort noget, de godt ved er forbudt.

Min holdning underbygges jo også af, at Nala stadig hopper op i sofaen, når du ikke er hjemme og holder øje med hende. Det viser jo med al tydelighed, at hun ikke er klar over, at selve handlingen er forkert, men kun at hun ved, at du bliver sur, når du tager hende i det. Hvis hun virkelig vidste, at handlingen var forkert, ville hun slet ikke udføre den.

 

Det er lidt kringlet for mig at forklare, men jeg håber du forstår hvor jeg vil hen.

 

 

Jo det er flot forklaret :)

 

Når jeg skriver at Nala "ved" hvad hun må og ikke må,

så mener jeg ikke at hendes smavittighed er sort,

hendes tanker kredser kun omkring det lige når det står på,

det vil sige.. Ejer skælder ud - æææææv.. Ejer leger med mig - Jaaaaah..

Derefter så er tidligere skideballe forsvundet fra hendes sind og tanker..

 

Også derfor man ikke kan straffe en hund for noget den har gjort tidligere,

men kun i gerningsøjeblikket, ellers har den ikke den fjerneste idé om hvorfor man skælder ud, men fokuserer kun på at man er misfornøjet..

 

Jeg mener heller ikke at Nala tænker: "Jeg må ikke være på sofaen,

men heeey ejer er her ikke, jeg gør det alligevel.."

 

Men: "Sofa dejlig.. Kikke omkring.. Ingen grund til ikke at nyde den..

Hov der kommer ejer.. Ned! jeg vil ikke have at ejer er misfornøjet på mig"

 

Nu er det mig der forklare mig kluntet,

håber alligevel at du forstår :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er flot forklaret :)

 

Når jeg skriver at Nala "ved" hvad hun må og ikke må,

så mener jeg ikke at hendes smavittighed er sort,

hendes tanker kredser kun omkring det lige når det står på,

det vil sige.. Ejer skælder ud - æææææv.. Ejer leger med mig - Jaaaaah..

Derefter så er tidligere skideballe forsvundet fra hendes sind og tanker..

 

Også derfor man ikke kan straffe en hund for noget den har gjort tidligere,

men kun i gerningsøjeblikket, ellers har den ikke den fjerneste idé om hvorfor man skælder ud, men fokuserer kun på at man er misfornøjet..

 

Jeg mener heller ikke at Nala tænker: "Jeg må ikke være på sofaen,

men heeey ejer er her ikke, jeg gør det alligevel.."

 

Men: "Sofa dejlig.. Kikke omkring.. Ingen grund til ikke at nyde den..

Hov der kommer ejer.. Ned! jeg vil ikke have at ejer er misfornøjet på mig"

 

Nu er det mig der forklare mig kluntet,

håber alligevel at du forstår :)

Jo jeg tror godt jeg forstår hvor du vil hen :-D Og du har nok ret i, at vi har talt lidt forbi hinanden tidligere, for det er da nogenlunde det jeg har prøvet at sige. Ganske vist med få undtagelser, men vi er vist så enige som vi kan blive :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Når selv Brian med kamphundene kan forstå det, hvor svært kan det så være? :mrgreen: :5up:

(no offence til the Dogfather, det er ment med glimt i ¢jet, du ved du er hele H-F's yndlings-Brian :blink: :engel: )

 

hehe...nemlig...:-D...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...