Hop til indhold

Hvalpe og skift af tænder


Gæst Samson
 Share

Recommended Posts

Vores rottweilerhvalp er ved at skifte tænder. Det er jo meget naturligt og normalt at de gør det. Mun kommer vi til det mere specielle. Her mens han har skiftet tænder har han skiftet en smule humør i korte øjeblikke. De fleste (99,99%) af tænderne kommer han selv af med og de små hvide tænder ligger hist og pist i huset - lige til at samle op og gemme i en lille krukke med navn på. :lol::lol: Det som er " problemet " er, at når han skal af med en som sansynligvis sidder fast (og måske driller ham :?: ) bliver han voldsomt hidsig. Gør, knurrer og skælder ud i ekstremt høje vendiinger - intet hjælper - godbid, bold, yndlingslejetøj intet! Kun at bide i os og trække til og bide og trække til, ligesom han forsøger at trække en løs tand ud. Efterfølgende efter "raserianfaldet" falder han ned som et lam og nærmest undskylder sin opførsel.

 

Er dette noget som andre har haft erfaring med dette og kan nikke genkendende hertil?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Tja, det husker jeg egentlig ikke :)

 

Men, måske kunne i give ham marvben, gerne lidt halvfrosne, konger der er fyldt med leverpostej og frosne, det vil dulme hans tand kløe og hjælpe ham af med de mere genstridige tænder :)

 

Konger kan købes mange steder både i dyrehandlere og på nettet, måske har i ikke en lige nu, men hvis i har et tomt marvben eller et tomt kalkben kan i fylde det med leverpostej og så i fryseren, i kn evt blande postejen med lidt tørfoder, eller putte lidt lækre godbidder, måske af magert kød i også :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anne-Marie

 

Tak for det hurtige svar og de gode råd - det må blive nogle af de første indkøb efter jul.

 

Der er, trods alt, også plus-oplevelser ved tab af bisserne: Forleden lå han nok så fint på sit tæppe i hjørnet i sofaen og halvsov. Så rejser han pludselig hovedet og kigger, for derefter at nyse et ordentligt drøn. Ligeefter kunne man så høre hen over glasbordet: Pling-pling-pling-pling, og henne for enden af sofabordet lå den fineste lille hvide tand der ville ud. Der kunne vi altså ikke lade være med at grine lidt af ham. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Anne-Marie

 

Tak for det hurtige svar og de gode råd - det må blive nogle af de første indkøb efter jul.

 

Der er, trods alt, også plus-oplevelser ved tab af bisserne: Forleden lå han nok så fint på sit tæppe i hjørnet i sofaen og halvsov. Så rejser han pludselig hovedet og kigger, for derefter at nyse et ordentligt drøn. Ligeefter kunne man så høre hen over glasbordet: Pling-pling-pling-pling, og henne for enden af sofabordet lå den fineste lille hvide tand der ville ud. Der kunne vi altså ikke lade være med at grine lidt af ham. :lol:

 

:lol: ja det er underholdene at have hvalp :lol:

 

Har i nogle oksehudsben liggende?

 

Dem kan i bløde op i vand, smøre med leverpostej, fryse og give ham, det vil både være meget meget lækkert og også dulme og kunne skube et par tænder ud :D

 

Men kongerne er en god ide, mine piger har 3 hver og får hjemmelavet mad i dem hver aften :)

 

God jul :D

Link til indlæg
Del på andre sites

det bedste ville være, hvis han havde en jævnaldrende hvalp, som han kunne skifte tænder sammen med. Jeg var så heldig, at Silke og hendes kuldsøster var meget sammen dengang. Og de tog nogle ordentlige ture indimellem, så blodet flød.. Vel og mærke blodet fra de løse tænder...

 

Mine tidligere hvalpe har jeg leget "ruskelege" med når tænderne har generet: altså det, man ellers ikke gør, -nemlig at trække i hver sin ende af et tæppe eller en sok eller lignende. Vel og mærke ruske og rykke, -omtrent som hvalpe kan ruske i hinanden.

Det er jo nok det, han prøver på, når han bider i jer... Med en rottweilerhvalp ville jeg nok synes, at det var vigtigt at det er dig der bestemmer hvornår DEN leg skal leges. Og hvornår den skal stoppe..

 

Men det MÅ da være generende hvis tænderne sidder så løst, at de falder ud ved et nys.....

Link til indlæg
Del på andre sites

det bedste ville være, hvis han havde en jævnaldrende hvalp, som han kunne skifte tænder sammen med. Jeg var så heldig, at Silke og hendes kuldsøster var meget sammen dengang. Og de tog nogle ordentlige ture indimellem, så blodet flød.. Vel og mærke blodet fra de løse tænder...

 

Mine tidligere hvalpe har jeg leget "ruskelege" med når tænderne har generet: altså det, man ellers ikke gør, -nemlig at trække i hver sin ende af et tæppe eller en sok eller lignende. Vel og mærke ruske og rykke, -omtrent som hvalpe kan ruske i hinanden.

Det er jo nok det, han prøver på, når han bider i jer... Med en rottweilerhvalp ville jeg nok synes, at det var vigtigt at det er dig der bestemmer hvornår DEN leg skal leges. Og hvornår den skal stoppe..

 

Men det MÅ da være generende hvis tænderne sidder så løst, at de falder ud ved et nys.....

 

Tror (er næsten sikker) på at tanden har været faldet ud, men at den har ligget løst i munden eller i kinden (Det er utroligt hvad rottweiler kan gemme i kinderne :lol: )

 

Er der egentlig nogen "gylden" regel for over hvor lang tid de skifter tænder? Har hørt mange forskellige meninger og erfaringer med det.

 

Han er, gudskelov, en af de rottweilere som - indtil videre - godt kan finde ud af hvornår vi leger den leg og hvornår vi ikke gør. Den stil og det system har vi tænkt os at holde fast i, for er helt enig med dig i, at det er noget mor og far suværent bestemmer hvornår den type leg skal leges :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge min hundebog så er det mellem 4. og 6. måned...

--Nogle gange bryder de blivende tænder frem uden at mælketænderne skubbes ud. Så kan det blive nødvendigt at få fjernet mælketænderne hos dyrlægen.. Hvis altså man ikke kan "ruske" den ud selv. Det er mest hunde af små racer, der kan få brug for dyrlægehjælp..

 

Hvalpen får kun 28 mælketænder, hvor et voksentandsæt er på 42 tænder. Så du behøver ikke at bekymre dig om mælketænder inde ved de bagerste kindtænder. For der er ikke nogen. :D

 

Hvor gammel er han nu? Og hvor mange tænder mangler han at tabe??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen han er om en uges tid bliver han 5½ måned , så han er 5 måneder og én uge - det er jo meget vigtigt at få det hele med når man er sådan en lille fyr :lol:

 

Det passer meget godt med 4-6 måneder. Ved ikke helt hvor mange han mangler at tabe - må indrømme at vi ikke har holdt status på dem, men kun kigget på de fine, hvide - og meget skarpe - bisser som for alvor begynder at titte frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen han er om en uges tid bliver han 5½ måned , så han er 5 måneder og én uge - det er jo meget vigtigt at få det hele med når man er sådan en lille fyr :lol:

 

Det passer meget godt med 4-6 måneder. Ved ikke helt hvor mange han mangler at tabe - må indrømme at vi ikke har holdt status på dem, men kun kigget på de fine, hvide - og meget skarpe - bisser som for alvor begynder at titte frem.

 

Når du kikker ham i munden kan du tit se forskel på de blivende tænder og mælketænderne.

De blivende tænder BURDE ikke være særlig skarpe.. Men meget hvide.

Og mælketænderne virker MEGET små og spidse/skarpe i forhold til de blivende. Og når mælketænderne er ved at falde ud, så får de en lidt mørkere farve, fordi blodforsyningen bliver afbrudt.. Det får også de nye tænder til at se endnu hvidere ud..

 

Det er jo en rigtig god anledning til at vænne ham til at sidde stille og roligt mens I undersøger ham inde i munden. Hvis ikke I allerede er gået i gang med det, så vil det også være godt at lære ham at få børstet tænder ved samme lejlighed.. DET er jo bare dejligt, når tænderne kløer.

Og på hans gamle dage, -om mange år, så er det rigtig godt at være vænnet til at få skrubbet tænderne. Rigtig mange voksne/gamle hunde har tandsten og lignende problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...