Hop til indhold

Næsten hund nr. 2 -Hvordan?


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Jeg er i dag blevet spurgt om jeg ville agere midlertidigt hjem for en chihuahua, hvis mennesker står i et akut skilsmisseproblem.

 

Jeg sagde straks ja, men først når Toffi er fri af sin falske drægtighed og dermed igen gider andre hunde. Formentlig om en uge. Men nu melder der sig en masse spørgsmål:

 

Hvordan gør jeg med katten, for hunden er vist vant til at rende efter katte! Måske noget med i snor og godbidder, men Toffi har jo noget med at godbidder ikke er så smart for tæt på, så vogter hun...og katten har kattelem, så jeg ved aldrig hvornår hun pludselig står foran ham...

 

Argh, jeg kan ikke helt overskue det. Gad vide om jeg har fået lovet for meget.

 

Men jeg ved at han er en dejlig hund, Toffi har været sammen med ham 2 gange her hjemme i haven, samt til træning, og hun har sågar tilladt at han sprang op på mit skød, hvor hun i forvejen sad, -det er store sager fra hendes side. Så når hun ellers er i harmoni, er hun meget glad for ham, og visa verca.

 

Hvad gør man egentlig rent praktisk omkring alle Toffi´s legebamser, pivedyr, liggepladser og tyggekalveklove?

Hvis hun knurrer ham væk fra dem, skal jeg så give ham noget tilsvarende, som hun ikke må tage, og så må de ligge i passende afstand med det? Eller? Ja, I kan nok høre at jeg er helt grøn!

 

Jeg tror at han -i hvert fald til at starte med- vil få tilbudt at ligge i min datters seng, mens Toffi bliver i vores. Og katten som sædvanlig hvor hun altid har valgt at ligge, nemlig i sit vindue i stuen. Så natten burde ikke være et problem. (Han er slet ikke vant til at sove i seng, så det bliver da et plus for ham).

 

Jeg kan ikke komme på mere lige nu, men input er meget velkomne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. tyggeting så har jeg altid givet en af hver - så måske du skal sørge for at der altid er en anden ligeså god ting til den nye..

 

Det har ihvertfald sparet os for en masse bøvl, men dermed ikke sagt at de i et uvogtet øjeblik ikke stjæler fra hinanden.. For dét gør de - men da Bitten er af en ret udglattende sjæl så tager hun bare det som Dolph er gået fra..

Nogle gange føler jeg også at jeg burde hjælpe hende lidt mere - men det er en svær balancegang må jeg sige.. Og egentlig kan man først rigtigt se løsningerne når man står i problemet..

 

Har I ikke en god træner? Jeg hænger ihvertfald på Pia så snart der er problemer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg ville ikke have tyggetingene liggende til fri afbenyttelse, men give dem hver sit, fx hver aften, der plejer Toffi at tygge i sin klov ikke?

 

Susi kan sagtens have tingene liggende, men Mika har ikke selv været opvokset med den slags, så det kan hun ikke kapere, ikke inde :)

 

Ude ligger kødbenene og de får hver et nyt hver anden dag, og så bliver de fjernet inden hundebesøg, eller som de tomme ligger på jorden (de aktive graves ned) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det lyder jo egentlig meget logisk det I skriver om tyggeben.

Jeg tror ikke Toffi vil tage hanhundens.

Jeg kender ikke hanhunden nok, men jeg tror han vil respektere hendes grænser, eller det gør han i hvert fald når der ikke er mad involveret.

 

Skal jeg blande mig hvis jeg f.eks. sidder lige ved siden af, og den ene forlader sit ben for at f.eks. gå hen og tage en tår vand, og den anden så tager det og dermed pludselig har 2?

 

Jo, jeg har en god træner, nemlig Flaffy og Zozo og Lunas mor :D -Hun har også personlig erfaring i at sammenføre hunde:)

 

En fordel er at hanhunden i forvejen er vant til at bo med en hunhund. Så jeg tror næppe der bliver problemer fra hans side.

 

Gad vide hvad han synes om andre hanhunde, det kan jeg ikke huske. Det må jeg huske at få at vide mhp. gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Vivi

 

Hvor lyder det spændende :lol: Jeg har jo set ham og Toffi sammen.

 

Har han mødt katten, når han har været på besøg ? og er katten vant til at møde andre hunde end Toffi ?

 

Jeg blander mig ikke i hvis mine forlader et ben, og en anden tager det. Men Zozo kan jo lave badut spring og finde på at gø, for at få de andre til at forlade deres ben, der afleder jeg hende lidt, for det er jo lidt "feje tricks" 8)

 

Men ja, gem pivedyr og ben væk, når han kommer, så der ikke bliver ballade over det.

 

En god ide at Gizmo sover hos din datter, så Toffi kan få lov til at sove i fred og ro hvor hun plejer.

 

Du kan ringe og maile mig så meget du vil.

 

Det kan jo være du får smag for at have 2 hunde :wink:

 

Her er familie sammenføringen jo gået over al forventning...

 

hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dittemalene

Der er selvfølgelig altid mange spørgsmål, når man skal passe andres kæledyr.

 

Som du selv siger, ville en snor og nogle godbidder være en god idé. Hvis du er nervøs overfor Toffi, kan du jo lade en anden være lidt sammen med hende, så du kan træne med hunden og katten.

Ellers kan det jo være at du skal prøve at lade dem klare det selv? Hvis din kat altså tør sige fra- men det er også en vurderingssag.

 

 

Jeg tror ikke at du skal være nervøs overfor Toffi og hunden. Toffi lader ham jo gøre en masse ting. Hvis det endelig skulle blive for meget for hende at klare tror jeg at hun vil begynde at knurre, og det forsår hunde som regelt godt, især når det ikke er deres territorium/hjem.

Igen, lad dem finde ud af det selv - hvis det går for vidt skal du nok gribe ind..

- Da jeg skulle hente vores anden hund fra kennlen, lod vi hende og Ronja gå lidt for sig selv rundt i stuen, hvor vi så holdt lidt øje en gang imellem. Det gik fint.

 

Det med legeting finder de hurtigt ud af hvem der skal have det. Udfra hvad jeg har hørt, tror jeg at det er Toffi der bestemmer, har jeg ret? I hvert fald gør det ingen nytte at give den anden hund noget, for Toffi vil helt sikkert blive misundelig og stjæle det fra ham. Som du sikkert ved, vil hunde helst ha' det den anden hund har. Istedet for at give ham tyggeben kan du jo også lege med ham, med en godbid. Egentlig tror jeg ikke at de får så meget tid til at ligge og slappe af. Som du sikkert ved elsker hunde jo at lege, og når de er to er det oplagt for dem at lege hele tiden.

Med liggepladser kan det jo være at Toffi vil lade ham ligge sammen med hende, ellers tror jeg at han har det fint på et af jeres tæpper, eller i din datters seng. Men hvis han ikke er vant til at sove i seng, kan det jo være at hans ejere ikke vil have det, måske skulle i lige snakke med dem om det. Det er i hvert fald svært at vende en hund ned fra sengen, når den har fået at vide at den gerne må..

 

Ellers ønsker jeg jer mange gange held og lykke med pasningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, lige nu står projektet lidt på stand-by, for hundens mennesker vil åbenbart forsøge at snakke sig tilrette om krisen, jeg har lige ringet til hende.

 

Men der bliver formentlig brug for noget aflastning, og hvis de ikke kan snakke sig tilrette, så noget hurtig hjælp omkring hunden.

 

Vi har aftalt at så snart Toffi har det fint efter sin falske drægtighed, låner vi ham her hjem af flere omgange på besøg. Så kan det også være vi lige så stille kan vænne ham til katten, og omvendt. -Måske gennem vores glasdøre.

 

Hans forhold til katte er udelukkende at han bliver vred når der er vildkatte i deres have. Så gør han og jager dem væk.

Han har aldrig været på besøg hos nogen med katte.

Men har har faktisk set min kat ved en fejltagelse. (Jeg troede hun var gået ud af kattelemmen). Hun stod pludselig i sofaen, han fik øje på hende på vej ud i haven og gøede af hende, men blev stående. Hun svarede ved at skyde ryg. Jeg kaldte hundene ud i haven, og så var det jo ovre.

 

Han er vant til at blive fodret og "dele" tyggeben med hunhunden (de har 2), og han skulle være god til at møde andre hunde, også hanner. Dog ikke store hunde.

 

Det eneste problem jeg kan se nu er det med vores kat, og det må jo komme an på en prøve. Hun er siden sterilisation for mange år siden blevet en enspænderkat, som ikke gider andre dyr, heller ikke sin bror som døde i sommers. Når hun ser hunde i området her, skynder hun sig ind under en busk eller hæk. Sådan har det faktisk altid været. Andre katte i vores have accepterer hun, hvis de holder afstand, men det er nok mere fordi hun ikke har lyst til at tage kampen op.

 

Tak, Susanne, din hjælp vil jeg helt sikkert benytte mig af hvis det bliver aktuelt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. katten ville jeg nok sørge for meget kontrollerede situationer, f.eks. ved at lukke lemmen, så hun ikke pludselig kan være der.

Det kan virke tarveligt overfor katten, men på den måde kan du have kontrol over, hvad der sker.

 

Både kat og hund kan tilbydes en overlækker godbid, ved synet af hinanden. Dels som afledning dels som en "holdningsgiver".

Kat = lækker kylling tilbydes.

Ny hund i hjemmet = lækker kylling tilbydes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. katten ville jeg nok sørge for meget kontrollerede situationer, f.eks. ved at lukke lemmen, så hun ikke pludselig kan være der.

Det kan virke tarveligt overfor katten, men på den måde kan du have kontrol over, hvad der sker.

 

Både kat og hund kan tilbydes en overlækker godbid, ved synet af hinanden. Dels som afledning dels som en "holdningsgiver".

Kat = lækker kylling tilbydes.

Ny hund i hjemmet = lækker kylling tilbydes.

 

Nej, jeg synes heller ikke det er "tarveligt". Hun har gode liggepladser på overdækket terrasse, og jeg kan også lukke døren til andre rum hvor hun kan li at sove om dagen.

 

Det er dog en situation hvor jeg helst ville have 3 hænder, da Toffi jo også er der. Men så må jeg kaste godbid til hende, og sørge for at hanhunden ikke løber hen og tager den. For hun skal tit bruge en del sekunder på at overveje om hun nu gider den godbid eller ej. Og så er tit sket det at en anden hund kommer hende i forkøbet, og snupper den, og så bliver hun sur, for det var jo hendes! Derfor holder vi helst godbidder og hundemøder adskilt.

 

Jeg tror at jeg vil lade de første møder mellen hanhunden og katten være når min datter er hjemme, så vi er to. Og så ser jeg hvordan hun har det med ressource-forsvar overfor hanhunden, for det har vi aldrig testet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...